Sairaanhoitajat - alkaakaa insinööreiksi, amk-inssillä keskipalkka siististä ja helposta istumatyöstä 4500e/kk
Olen tosissani. Tässä maassa naisvalataiset alat eivät ikinä saa sitä mikä kohtuudella kuuluisi. Ei arvostusta eikä etenkään rahakorvausta. Insinöörin työ ei ole vaativaa. Parit laskukaavat pitää opetella, sen jälkeen on helppo pärjätä takapenkin laiskureita vastaan sisäänpääsyssä oli kyse todistusvalinnasta tai pääsykokeesta. Työelämässä ei senkään vertaa haastetta - muistakaa että kisaajina ne luokan pojat, jotka päihititte älyllä, ahkeruudella ja nokkeluudella 6-0 koko koulun ajan.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Näissä ammatti vertailuissa aina helposti mielletään kuinka helppoa muilla on kun ei nähdä sitä koko työkuvaa mitä se sisältää. Ajatellaan vaan, että nuo ne istuu vaan toimistossa tekemättä mitään.
Tuskin kukaan kuvittelee että helpolla voi tienata edes 5000€/kk, saati enemmän. Mutta itse ajattelisin että jaksamiseen auttaa paljon sekin, ettei tarvitse tehdä vuorotyötä ja usein työtä voi tehdä myös hyvin joustavasti. Monissa paikoissa voi tehdä kokonaan etänä ilman työajan seurantaa, kunhan hommat tulee hoidettua. Toki on suorituspaineita tehdä tulosta, mutta toisaalta ei ole sellaista että vuorolistan mukaan pitää mennä työpaikalle ja vaihtoehtoja ei ole.
Sairaanhoitajan työ on sidottu siihen työpaikkaan ja kauniina päivänä ei voi lähteä veneilemään jos työvuorolista sanoo että töissä pitäisi olla.
SAITTE PALKANKOROTUKSENNE. JA VINKUMINEN SE VAIN JATKUU.
MENKÄÄ SINNE NORJAAN. AI NIIN, EI OLE KIVEKSIÄ MUUTTOON. EIKÄ KIELITAITOA. EIKÄ MITÄÄN MUUTAKAAN OSAAMISTA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana ei ole lähtöpalkka, vaan että palkka ei nouse kokemuksen mukaan ja epämukavan työn lisät ovat olemattomia.
Joillakin aloilla esim saa lisää kuumassa, kylmässä, likaisessa, pölyisessä, kemikaaleille altistavassa yms työskentelystä, mutta saako hoitaja maskissa lisäpalkkaa siitä, että on vaikeampi ja raskaampi tehdä maskipäällä töitä? Saako edes FFP# maskeja jotka maksavat enemmän kuin itsensä suojaksi vai vaan potilasta suojaamaan kirurgisen filtterittömän mallin? Saako tarttuvan taudin riskistä lisää? Saako yötyöstä kuin muutaman satasen kuussa lisää, vaikka hormonitoiminta ja terveys kärsivät, oma ikä lyhenee? Saako satasta tai kahta enempää, vaikka olisi erittäin kokenut ja pelastaa kokemattomia lääkäreitä tekemästä fataaleja virheitä yms? Jos lääkäri tekee ylitöitä purkaakseen hoitojonoja hän saa tuhansia euroja kuukaudessa lisinä ja samalla hoitajalle voidaan tarjota tiukan paikan tullen jopa 15 euroa lisiä? Hoitajat kehtasivat pyytää vaatimattomasti 50 euroa, kun saivat sen 15, jolloin lääkärit nauroivat, että unelmissanne vain ja samalla ottivat itselleen tuhansia? Hoitajien siis kannattaa pakotettuina vaihtaa alaa.
Naisinsinöörillä myös palkat jäävät usein jälkeen miesten palkoista. Toivotan toki naiset tervetulleeksi tekniikan alalle työskentelemään, mutta kannattaa varautua siihen ettei tämä tosiaankaan ole naiselle mikään taivas. Ellei ala kiinnosta, niin ei tätä jaksa. Ja vaikka kiinnostaa, niin minä mietin silti usein että oma alavalinta ei tainnut olla kovin fiksu. Miehet osaavat kyllä nostaa toisia miehiä...
Ensisijaisesti naisten alipalkkauksen syynä ovat asenneongelmat. Vaikka nainen tekisi työkseen mitä, niin miehen tekemänä sama työ nähdään yleensä aina arvokkaammaksi ja siitä maksetaan paremmin.
Jep. Ja jos ei ole kyse palkkaepätasa-arvosta, on työyhteisö muuten vain perseestä. Itse olen pitkän uran tehnyt koodaajanainen, nostan lähes 6 tonnin liksaa mutta kyllä sen eteen sai rehkiäkin. Parikymppisenä, vähän ujona nuorena naisena ei kukaan ottanut tosissaan miesten keskellä, iän karttuessa tuo toki helpottui mutta ei poistunut täysin. Vielä kolmekymppisenäkin saa kuunnella toisinaan vähättelyä ja tytöttelyä. Miehet taputtelevat toisiaan selkään minkä ehtivät ja järjestävät toisilleen mielenkiintoisia ja palkitsevia positioita, naiset jäävät oman onnensa nojaan pärjäilemään. Ja kuten muuallakin, määrätietoista naista pidetään täällä ilkeänä ämmänä, aggressiivistä kusipäämiestä taas päättäväisenä nerona.
Toivottavasti tulevaisuudessa tuo sukupuolijakauma tasoittuisi ja tekniselle alalle saataisi lisää naisia, on nimittäin todella sydäntäsärkevää katsoa nuorempia painimassa ihan samojen ongelmien kanssa mitä itsekin tuli koettua. Samanikäiset miehet hiihtelevät suhteillaan ohi palkankorotuksille ja korkeampiin asemiin kun naiset taas yrittävät saada edes sitä ensimmäistä harjoittelupaikkaa jostain. Asioista päättävät möhömahaiset setämiehet kelpuuttavat nuoret naiset vain korkeintaan sihteereiksi ja "HR-tytöiksi", ammattitaitoahan heillä ei voi olla.
Niin totta joka sana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä hauska läppä. Uskooko joku oikeasti näihin provoihin? Tuo 4,5 tonnia on jo kokeneen asiantuntijan tai lähiesimiehen palkka useimmissa yrityksissä eli pitää olla jo näyttöjä osaamisesta. Nämä palstalla esiintyvät 8 tonnia kuussa heittämällä tienaavat provoajat ovat hauska tapaus.
Joo, ainahan niitä tähdenlentoja tai suojatyöpaikkoja on joissa tienaa tosi hyvin tehtävien vaativuuteen verrattuna, mutta niiden löytäminen vastaa lottovoittoa eivätkä ne välttämättä ole ikuisia.
Mutta erona sairaanhoitajaan, että siihen omaan palkkaan voi vaikuttaa ja uran edetessä se voi nousta korkeaksikin. Oma mieheni ei ole edes DI vaan kandin verran opintoja suorittanut ikiteekkari. Mutta on pärjännyt työelämässä vaikka ei ole lähtenyt managerihommiin vaan työskennellyt asiantuntija mielenkiintoisissa tehtävissä. Hänelle maksetaan 10k€/kk nyt 52-vuotiaana ja viime vuosina tuohon päälle on tullut vielä 2-3 sairaanhoitajan vuosipalkkaa osakepalkkioina. Eikä ole kuluttavaa fyysistä vuorotyötä. Teki kyllä tosi pitkään töitä jollain päälle viiden tonnin palkalla, mutta sekin on kai enemmän mitä sairaanhoitaja voi saada vaikka tekisi pelkkää yötä ja ylitöitä päälle.
Paino sanalla mies. Äitini oli DI ja tulot asiantuntijana jäivät melko vaatimattomiksi, vaikka töitä tehtiin reippaasti nuoresta asti miesvaltaisella alalla.
Ihmettelin nuorena miten äiti suhtautui työelämään niin kyynisesti. Tekniikan alan koulutuksen saaneena naisena ymmärrän nyt paljon paremmin mistä se on johtunut. Vaikea välttää kyynistymästä, jos työelämässä kohtaa paljon epätasa-arvoista kohtelua.
Näin on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä ammatti vertailuissa aina helposti mielletään kuinka helppoa muilla on kun ei nähdä sitä koko työkuvaa mitä se sisältää. Ajatellaan vaan, että nuo ne istuu vaan toimistossa tekemättä mitään.
Tuskin kukaan kuvittelee että helpolla voi tienata edes 5000€/kk, saati enemmän. Mutta itse ajattelisin että jaksamiseen auttaa paljon sekin, ettei tarvitse tehdä vuorotyötä ja usein työtä voi tehdä myös hyvin joustavasti. Monissa paikoissa voi tehdä kokonaan etänä ilman työajan seurantaa, kunhan hommat tulee hoidettua. Toki on suorituspaineita tehdä tulosta, mutta toisaalta ei ole sellaista että vuorolistan mukaan pitää mennä työpaikalle ja vaihtoehtoja ei ole.
Sairaanhoitajan työ on sidottu siihen työpaikkaan ja kauniina päivänä ei voi lähteä veneilemään jos työvuorolista sanoo että töissä pitäisi olla.
MISSÄ KUPLASSA SARI SAIRAANHOITAJA ELÄÄ JOS KUVITTELEE, ETTÄ MUUT TYÖLÄISET PURJEHTII SILLOIN KUN HUVITTAA? TIENAAT ENEMMÄN KUIN 52% PALKANSAAJISTA. MUILLA ON KAIKILLA VENEET JA VAPAA TYÖAIKA? EI HELVETTI KUINKA PIHALLA OLETTE REAALIMAAILMASTA
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tulevaisuudessa tuo sukupuolijakauma tasoittuisi ja tekniselle alalle saataisi lisää naisia, on nimittäin todella sydäntäsärkevää katsoa nuorempia painimassa ihan samojen ongelmien kanssa mitä itsekin tuli koettua. Samanikäiset miehet hiihtelevät suhteillaan ohi palkankorotuksille ja korkeampiin asemiin kun naiset taas yrittävät saada edes sitä ensimmäistä harjoittelupaikkaa jostain. Asioista päättävät möhömahaiset setämiehet kelpuuttavat nuoret naiset vain korkeintaan sihteereiksi ja "HR-tytöiksi", ammattitaitoahan heillä ei voi olla.
Minä tunnen/tiedän näitä nuorempia naisia oman tyttäreni kautta ja olen kyllä toiveikas sen suhteen että tulevat pärjäämään. Omassa nuoruudessani tietotekniikan osastolla Aallossa oli se yksi nainen per vuosikurssi jos sitäkään. Nykyisin heitä on reippaasti enemmän, vaikka toki ovat vielä vähemmistössä. Mutta ainakin nämä neropatit jotka ovat lukiossa pärjänneet hyvin lukiolaisten matematiikka- ja Datatähti-kilpailuissa ovat päässeet jo suoraan lukiosta tekemään koodaushommia ja työskentelemään opintojen ohella. Aika sitten näyttää miten se ura urkenee opintojen jälkeen, nythän nuo taitavat tyytyvän aika pieneen palkkaan ja arvostavat joustoa ja sitä että saavat kokemusta.
Olen kyllä huomannut myös sellaista tiettyä tappiomielialaa näiden nuorten naisten keskuudessa. Valittavat miten vaikea naisten on päästä töihin ja että pitää olla paljon parempi kuin mies, että tulee valituksi. En tiedä mistä tuo kumpuaa, omalla tyttärellä on ollut vahva luotto siihen että osaaminen kantaa ja hänellä on jo kolmas alan työpaikka, vaikka vasta kaksi vuotta opiskellut. Onko tyttöjen kasvatus jotenkin erilaista kuin pojilla vai mistä se tulee, että pojat luontevammin uskovat omiin kykyihinsä ja osaavat vaatia kovaa palkkaa? En epäile etteikö työelämässä voisi olla syrjintääkin, mutta naisten asenteessakin voisi olla parantamisen varaa. Naiset vähättelevät osaamistaan ja pyytävät palkkaa alakanttiin.
Täällä assari, 3000 e palkkaa 11 vuotta alan kokemusta. Sitä.otetaan mitä saadaan, ei voi muuta. Oon pyytänyt palkkaa ja vastuuta, tippuu roposina. Insinööri amk.
Meidän firmassa insinöörin aloituspalkka on 2300-2500€. Ja se ei siitä mitenkään automaattisesti/helposti nouse. Töitä on järjettömät määrät ja stressikäyrä tapissa. Palkkaa nostetaan näemmä lähinnä paikkaa vaihtamalla. Heti jos vähänkin taantumaa pukkaa niin lomautusuhka on päällä. Niin että vaihtakaa ihmeessä alaa. Tervetuloa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen/tiedän näitä nuorempia naisia oman tyttäreni kautta ja olen kyllä toiveikas sen suhteen että tulevat pärjäämään. Omassa nuoruudessani tietotekniikan osastolla Aallossa oli se yksi nainen per vuosikurssi jos sitäkään. Nykyisin heitä on reippaasti enemmän, vaikka toki ovat vielä vähemmistössä. Mutta ainakin nämä neropatit jotka ovat lukiossa pärjänneet hyvin lukiolaisten matematiikka- ja Datatähti-kilpailuissa ovat päässeet jo suoraan lukiosta tekemään koodaushommia ja työskentelemään opintojen ohella. Aika sitten näyttää miten se ura urkenee opintojen jälkeen, nythän nuo taitavat tyytyvän aika pieneen palkkaan ja arvostavat joustoa ja sitä että saavat kokemusta.
Olen kyllä huomannut myös sellaista tiettyä tappiomielialaa näiden nuorten naisten keskuudessa. Valittavat miten vaikea naisten on päästä töihin ja että pitää olla paljon parempi kuin mies, että tulee valituksi. En tiedä mistä tuo kumpuaa, omalla tyttärellä on ollut vahva luotto siihen että osaaminen kantaa ja hänellä on jo kolmas alan työpaikka, vaikka vasta kaksi vuotta opiskellut. Onko tyttöjen kasvatus jotenkin erilaista kuin pojilla vai mistä se tulee, että pojat luontevammin uskovat omiin kykyihinsä ja osaavat vaatia kovaa palkkaa? En epäile etteikö työelämässä voisi olla syrjintääkin, mutta naisten asenteessakin voisi olla parantamisen varaa. Naiset vähättelevät osaamistaan ja pyytävät palkkaa alakanttiin.
Johtuisiko siitä, että niihin palkkapyyntöihin toistuvasti vastataan naisille ei ja miehille kyllä? Olen pyytänyt itse monta kertaa enemmän palkkaa sekä työssä ollessa että työtä hakiessa. Tyhjin käsin olen aina jäänyt, mutta mieskollegat kertovat vastaavien neuvottelujen sujuneen hyvin ja palkkaa tulleen lisää useita satasia. Huom., omalla kohdalla kyse on julkisesta sektorista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10v kokemus ja palkka 3400e. Ei ole kyllä tae, että saa 4500e/kk
Ei tietenkään, mutta luulisi sun inssinä osaavan laskea, että jos sä saat 3400e/kk ja keskiansio on 4500e/kk niin jonkun tai joidenkin on saatava todella paljon enemmänkin.
Aivan! Sitäpaitsi kyllä mä mieluummin ottaisin tuon 3400€ kuin 2600€ jonka tällä hetkellä tienaan sairaanhoitajana. Työkokemusta alalla myöskin tuo 10v.
Aika moni sairaanhoitaja tienaa lisineen enemmän. Lisäksi voi kuulostaa ja tuntua helpolta insinöörin hommat, mutta omassa työssä ainakin on virkavastuu ja valituksia saa jatkuvasti käsitellä hallinto-oikeuteen ja KHO:n. Kokoajan on jotain kanteluita. Monesti on tullut mieleen, että voisi kerätä vaikka ennemmin pulloja, palkka ei vastaa henkistä painetta.
Näin insinööriltä toiselle: se hyvä puoli näissä töissä kuitenkin monen sairaanhoitajan työhön verrattuna on, että insinöörejä harvemmin asiakas alkaa pahoinpidellä. Joku voi ehkä huutaa, mutta paljon harvemmin kukaan käy käsiksi kuin hoitoalan töissä.
Teen tarkastustöitä ja väkivallan uhka on olemassa kyllä, ei varmaan ihan yhtä paljon kuin sairaanhoitajilla, huutaminen ihan normisetit.
Plus että inssiksi ei tarvitse edes osata mitään "nehän hommat osaa kaikki" niin eikun menee vaan! Kannatan! Saadaan naistuotteet myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä hauska läppä. Uskooko joku oikeasti näihin provoihin? Tuo 4,5 tonnia on jo kokeneen asiantuntijan tai lähiesimiehen palkka useimmissa yrityksissä eli pitää olla jo näyttöjä osaamisesta. Nämä palstalla esiintyvät 8 tonnia kuussa heittämällä tienaavat provoajat ovat hauska tapaus.
Joo, ainahan niitä tähdenlentoja tai suojatyöpaikkoja on joissa tienaa tosi hyvin tehtävien vaativuuteen verrattuna, mutta niiden löytäminen vastaa lottovoittoa eivätkä ne välttämättä ole ikuisia.
Mutta erona sairaanhoitajaan, että siihen omaan palkkaan voi vaikuttaa ja uran edetessä se voi nousta korkeaksikin. Oma mieheni ei ole edes DI vaan kandin verran opintoja suorittanut ikiteekkari. Mutta on pärjännyt työelämässä vaikka ei ole lähtenyt managerihommiin vaan työskennellyt asiantuntija mielenkiintoisissa tehtävissä. Hänelle maksetaan 10k€/kk nyt 52-vuotiaana ja viime vuosina tuohon päälle on tullut vielä 2-3 sairaanhoitajan vuosipalkkaa osakepalkkioina. Eikä ole kuluttavaa fyysistä vuorotyötä. Teki kyllä tosi pitkään töitä jollain päälle viiden tonnin palkalla, mutta sekin on kai enemmän mitä sairaanhoitaja voi saada vaikka tekisi pelkkää yötä ja ylitöitä päälle.
Kuntapuolen inssinä ei kyllä käytännössä palkkaan voi vaikuttaa mitenkään ja yleminen on käytännössä aika mahdotonta. Toki yksityiselle voi vaihtaa, mutta kyllä kai se sairaanhoitajakin voi pätevöityä lisää yliopistossa ja hakea osastonhoitajan tai vastaavien pikkupomojen hommia.
M37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10v kokemus ja palkka 3400e. Ei ole kyllä tae, että saa 4500e/kk
Ei tietenkään, mutta luulisi sun inssinä osaavan laskea, että jos sä saat 3400e/kk ja keskiansio on 4500e/kk niin jonkun tai joidenkin on saatava todella paljon enemmänkin.
Aivan! Sitäpaitsi kyllä mä mieluummin ottaisin tuon 3400€ kuin 2600€ jonka tällä hetkellä tienaan sairaanhoitajana. Työkokemusta alalla myöskin tuo 10v.
Aika moni sairaanhoitaja tienaa lisineen enemmän. Lisäksi voi kuulostaa ja tuntua helpolta insinöörin hommat, mutta omassa työssä ainakin on virkavastuu ja valituksia saa jatkuvasti käsitellä hallinto-oikeuteen ja KHO:n. Kokoajan on jotain kanteluita. Monesti on tullut mieleen, että voisi kerätä vaikka ennemmin pulloja, palkka ei vastaa henkistä painetta.
Näin insinööriltä toiselle: se hyvä puoli näissä töissä kuitenkin monen sairaanhoitajan työhön verrattuna on, että insinöörejä harvemmin asiakas alkaa pahoinpidellä. Joku voi ehkä huutaa, mutta paljon harvemmin kukaan käy käsiksi kuin hoitoalan töissä.
Teen tarkastustöitä ja väkivallan uhka on olemassa kyllä, ei varmaan ihan yhtä paljon kuin sairaanhoitajilla, huutaminen ihan normisetit.
Lisään tähän väkivallan uhkaan, että työtä tehdään yksin kohteissa eli ei ole työkavereita turvana tarvittaessa.
Suosittelen naisillekin insinöörin tutkintoa. Palkka alkaa kuitenkin kolmosella, vaikka ei nelosella alkaisikaan.
Olen 20 vuoden kokemuksella ja lähiesimies 4800e/kk. Kokemuksella pääsi neljään tonniin ja esimieheksi pyrkimällä tähän. Seuraava porras vaatii jo päällikön tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko siitä, että niihin palkkapyyntöihin toistuvasti vastataan naisille ei ja miehille kyllä? Olen pyytänyt itse monta kertaa enemmän palkkaa sekä työssä ollessa että työtä hakiessa. Tyhjin käsin olen aina jäänyt, mutta mieskollegat kertovat vastaavien neuvottelujen sujuneen hyvin ja palkkaa tulleen lisää useita satasia. Huom., omalla kohdalla kyse on julkisesta sektorista.
Toki voidaan todeta, että olen vain huono neuvottelija, mutta saamieni tietojen perusteella on kuulostanut siltä, että miehet ovat käyttäneet aivan vastaavia perusteluita neuvotteluissa kuin minäkin. Lopputulos vain on ollut aivan erilainen.
Nämä on näitä turhautuneita hoitajia, jotka ovat kateellisia ja vihoittelevat, kun joutuvat tekemään jopa puolet työajasta töitä kahdeksan kuuakutta vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Paino sanalla mies. Äitini oli DI ja tulot asiantuntijana jäivät melko vaatimattomiksi, vaikka töitä tehtiin reippaasti nuoresta asti miesvaltaisella alalla.
Tiedän kyllä DI-naisia jotka tienaavat päälle 100000€ vuodessa. Mutta en yhtäkään sairaanhoitajaa. Parhaiten tienannut tietämäni DI-nainen tienasi parhaina vuosinaan 300000€ vuodessa. Ei noille palkoille ihan nuorena pääse, mutta sairaanhoitaja ei pääse edes vanhana.
Nopeampaa on suorittaa taloushallinnon ammattikursseja ja päästä helpommin töihin. Insinööreillä on aika haastetta saada töitä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen naisillekin insinöörin tutkintoa. Palkka alkaa kuitenkin kolmosella, vaikka ei nelosella alkaisikaan.
Olen 20 vuoden kokemuksella ja lähiesimies 4800e/kk. Kokemuksella pääsi neljään tonniin ja esimieheksi pyrkimällä tähän. Seuraava porras vaatii jo päällikön tehtäviä.
No ei ala ainakaan minulla. Kuntapuolella suunnittelijana tehtäväkohtainen palkka on useamman vuoden työkokemuksella 2800 euroa kuukaudessa. Kyllä nämä ovat työnantajan markkinat.
Ihmettelin nuorena miten äiti suhtautui työelämään niin kyynisesti. Tekniikan alan koulutuksen saaneena naisena ymmärrän nyt paljon paremmin mistä se on johtunut. Vaikea välttää kyynistymästä, jos työelämässä kohtaa paljon epätasa-arvoista kohtelua.