Ovatko “Dipper-karkit“ myrkyllisiä?
Nyt pyörii uutisia siitä, että Dipper-nimiset karkit olisivat myrkyllisiä. Kerro mielipiteesi siitä.
Hyvää kesää kaikki!
Kommentit (253)
Näin voit selittää lapselle sen myrkyn:
Hei, Lapsi muistatko kun söit dipperiä?
Niin että sitä vaan että ne ei oo oikein terveellisiä, ei Jooko osteta niitä.
Vierailija kirjoitti:
Iltalehdessä äiti valitti, kun lapsi oli syönyt VIISI dipperiä kerralla ja sitten oksensi sinistä litkua myöhemmin. Varmasti oksentaakin, kun syö "yliannostuksen".
Iltalehdessä oli juttu jossa äiti kertoi lapsen saaneet outoja oireita mm. ihottumaa. No, luki sitten lehdestä näistä karkeista ja kysyi lapselta että onko tämä syönyt niitä. Lapsi kertoi ostaneensa niitä 20kpl. Että joo, onko ihme jos tulee outoja oireita kun vedellään tollasia määriä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ff8736ec-f3b3-4c6a-b51b-005f0f580bbc
Lol mikä ihmisiä vaivaa ku ne luulee et niis on myrkkyy😂😂😂
Kuulostaa vaaralliselta tämä "Dipper"
Terve järki ohjaa välttämään niitä. Värjäävät ulosteenkin siniseksi. Me ei osteta niitä enää todellakaan, lapsi oli ostanyt enkä ollut itse siis tiennyt näistä mitään. Mutta nehän oli yhtä sinisiä kuin väriliidut, ei kiitos enää.
Pojan kanssa syötiin dipperit, ei oireita.
Mietin vaan tuleeko sininen kakka jos monta?
Lapsen koulukaverille oli ostettu koko laatikko dippereitä.
Lapsi valitti kun ei saanut kuin 1kpl joka väriä, sanoin että jos ei kelpaa, ei osteta yhtään.
Eikö ihmisillä ole mitään järkeä missään? Ostetaan koko laatikko jotain karkkia kun lapsi haluaa.
On siitä voi tulla pääsärky mahakipu ja mulla tuli vihreää ulostetta
Dippereissä ei ole myrkkyä vaan oireet johtuvat siitä että on sinisellä väriaineelle allerginen.
moi kaikki, dipperit eivät ole myrkkyä vaan jos niitä syö yliannostuksen voi saada oireita, tai jos on siniselle väriaineelle allerginen! En suosittele syömään paljoa kerralla. Enkä itse osta enään niitä varmuuden vuoksi.
Tämä, jos karkki värjää kielen niin siinä on paljon väriainetta ja sinisessä väriaineista on alergisoivia aineita
Tämä tutkittiin ja karkit saivat täysin puhtaat paperit. Kohu nousi siis tyhjästä. Noloa.
Mulle, 30-v naiselle tuli tänään kiusaus maistaa 1 sininen patukka. Ei ole tullut oireita, kieli ollut sinisenä jo monta tuntia väri ei lähde millään pois. En kyllä aio ostaa noita jatkossa, maistui pahalta.
Nykyäänhän niistä on jopa vihreä maku.
Sinisiä varmaan ostetaan eniten.
Itse en edes maista.
Mikä näiden dippereiden valmistaja oli?
Olisiko se ollut keväällä kun lapsi maistoi...tuli lievä päänsärky.
Tietenkin joillekkin aineille jotkut ovat allergisia.
Raja-arvot ylittääkseen sitä karkkia pitäs silti syödä melko paljon. 30kg painava lapsi saa syödä niitä 600g. Eli liki 60 patukkaa. Eli kohtuullisella syönnillä jäädään todella kauas raja-arvoista. Parissa patukassa ei kyseistä väriainetta kovinkaan paljon ole.