Haluaisin alkaa kasvattamaan mökillä currykanoja, pärjäävätkö ne Suomen ilmastossa?
Mökkini sijaitsee Pohjanmaalla, rannikolla. Mitä tuollaisen munilla voi tehdä? Pitääkö hankkia myös currykukko heti alkuun?
Kommentit (93)
Siirtykää kasvien kasvattamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun saisi oranssimarinaadin reseptin jostain.
Mitä, eikö se tulekaan sieltä kanan peffasta?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pihan perällä luostariläävässä munkkipossuja. Ovat hiljaisia ja ahkeria ja tyytyvät vähään, mutta pitävät välillä aivan megamittaisia hartaushetkiä jolloin niitä ei saa häiritä.
Munkkipossut kuulostaa sinkkutalouteenkin sopivilta. Varmasti tekevät kauppansa, jos laitat toriin myytäväksi.
Pork-kanat menestyy hyvin ja saa erikoista pekonia
Laitilan kukko olut kiinnostaa koska se on gluteenitonta. Kävin hankkimassa Laitilan kuulusta munapitäjästä muutaman kukonpojan. Kuinka usein ne lypsetään? Ja mistä? Youtubesta olen koettanut etsiä videota mutten ole löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Laitilan kukko olut kiinnostaa koska se on gluteenitonta. Kävin hankkimassa Laitilan kuulusta munapitäjästä muutaman kukonpojan. Kuinka usein ne lypsetään? Ja mistä? Youtubesta olen koettanut etsiä videota mutten ole löytänyt.
AArgh. Facepalm. Näinkö vieraantunutta nykyajan ihmiset ovat maaseudun elämästä. Ei niitä lypsetä, vaan olut on se neste kukonmunan sisällä, erotat vaan keltuaisen pois ja pullotat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään tietoa miten provencen broileri menestyy suomen ilmastossa?
En tiedä. Kievin kana voi menestyä paremmin kun kuitenkin periaatteessa mannerilmastossa ollaan.
Itse yritin kasvattaa kukkoa viinissä, mutta kalliiksi tuli ja lähi-Alkon myyjä katsoi aina niin pitkään että luovuin ajatuksesta.
Mä olisin tosi varovainen näiden kanssa. Meillä oli aikanaan useinkin Igorin kanaa, mutta Igorista tulee vanhemmiten ärtyisä ja viinaanmenevä, joten sen kanssa on hankala tulla toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AArgh. Facepalm. Näinkö vieraantunutta nykyajan ihmiset ovat maaseudun elämästä. Ei niitä lypsetä, vaan olut on se neste kukonmunan sisällä, erotat vaan keltuaisen pois ja pullotat.
Pitääkö sitä kukon munaa vatkata ensin, ennenkuin se neste herahtaa ulos?
Mun suosikkirotu on butterchiken. Ai että ovat meheviä ja maukkaita ja niin pulleroita että eivät jaksa juosta ihmistä karkuun joten ne on helppo saada kiinni teurastusta varten.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vegaani ja kasvatan vain seitania ja porkkalaa!
Porkkalankasvatus ei taida olla poliittisesti korrektia, epäilenpä sopiiko aloittelijoille. Ja seitaninpalvonta nyt on ihan oma kokonaisuutensa muutenkin, aika sisäänpäinlämpiävää porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun suosikkirotu on butterchiken. Ai että ovat meheviä ja maukkaita ja niin pulleroita että eivät jaksa juosta ihmistä karkuun joten ne on helppo saada kiinni teurastusta varten.
Joo, meilläkin oli, Alfredo nimeltään. Mulla tuli paha olo sen näkemisestäkin, ei suositella sappivaivaisille.
Mulla on intialaisia tikka masaloita tikkalat täynnä. Haluaisiko joku vaihtaa muutaman tikka masalan muutamaan currykanaan? Mietin että tulevatko toimeen keskenään jos mä niitä tikkalaan laittasin. Ehkä mä rakennan pienen kanalan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tosiaan vatkata, marenkiako olet tekemässä? Ja jos vatkaakin, Baddingillakin meri vaahtosi kuin olut kuohuaa, eli ei mitään sisätilanhommaa sekään heruttelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorella kukolla aivan kevyt kosketus riittää, vanhemman kukon munaa voi joutua vatkaamaan rajusti, mutta sittenkään ei ehkä heru.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa. Kuka se kuuluisa Laitilan munanpitäjä on, jos kävisin itsekin hänen luonaan?
Uncle Bens kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Currykana ei tosiaan menesty Suomen ilmasto olosuhteissa. Paremmin pärjää Tikka masala, kun huolehdit, että ympäristössä kasvaa riittävästi lahopuita. Sen kesyynnyttäminen on syytä aloittaa varhain, jotta pyydystäminen tarvittaessa onnistuu ja saat lautaselle jotain syötävää.
Currykanan kasvattaminen onnistuu parhaiten semmoisessa ympäristössä, jossa voi samalla viljellä riisiä.
NImenomaan. Istutin juuri eilen kukkapenkkiin kanansiipiä ja riisinjyviä, lannoitteeksi curryjauhetta. Toivottavasti tulee hyvä sato. Viereen istutin broilerin ja maissia - syksyllä grillataankin sata kiloa maissikanaa!
Seitania itse valmistettaessa kannattaa muistaa, että lämpötilan saa kääntää ihan täysille.
Aidot currykanat täytyy tilata Intiasta asti. vai meinaatteko curryllä syötettyjä kanoja? Saatte ainakin currymunia. Mut onko ne oikeasti hyviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään tietoa miten provencen broileri menestyy suomen ilmastossa?
En tiedä. Kievin kana voi menestyä paremmin kun kuitenkin periaatteessa mannerilmastossa ollaan.
Itse yritin kasvattaa kukkoa viinissä, mutta kalliiksi tuli ja lähi-Alkon myyjä katsoi aina niin pitkään että luovuin ajatuksesta.
Mä olisin tosi varovainen näiden kanssa. Meillä oli aikanaan useinkin Igorin kanaa, mutta Igorista tulee vanhemmiten ärtyisä ja viinaanmenevä, joten sen kanssa on hankala tulla toimeen.
Kyllä se raitiskin mies saattaa vähän suutahtaa, jos häneltä nyysii kanan. Että sympatiat Igorille vaan.
En ymmärrä miksi ihmiset aina haluavat näitä tuontieläimiä tänne, merilohet sun muut ovat korvanneet suomalaiset järvikanat. Nytkö halutaan hävittää kansallinen hunajamarinoitujen kanojen kansanperinne? Eikö teitä yhtään hävetä?