Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Älä painosta lasta syömään - tutkimus osoitti, että nirsoilu ei vähene pakottamalla

Vierailija
28.05.2020 |

Tässä monelle aikuiselle muistutus.
Itsellä kokemus lapsesta, joka söi vain kurkkua ja keitettyjä perunoita. Satunnaisesti kinkkusiivuja (leikkelettä).
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/e68c4e34-41c9-4c14-9f5c-a2f0…

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kaikilla ollut tiedossa jo vuosia. Ja päivähoidossa ja kouluissakin on jo suositus ettei saa pakottaa.

Vierailija
2/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan omasta lapsuudestani hetken, kun pakotettu kesäkeitto purskahtaa herneineen päivineen sieraimesta ulos sappikitkerän oksennuksen siivittämänä. Hyvä ettei nykyään enää pakoteta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapas, millä konsteilla te saatte lapsistanne tuollaisia nirsoilijoita?

Outoa pitää nirsoilua "normaalina", jota pitäisi kaiken kukkuraksi vielä tukea kaikin mahdollisin tavoin.

Vierailija
4/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jassoo. No minä en pakota mutta sitten muuta ei tipu ennen seuraavaa ruokailua. Vettä saa, ei edes hedelmiä. Näyttää tuo hengissä olevan ja keuhkotkin toimivat aika jees

Vierailija
5/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestäänselvä asia. Ne ruuat mitä pakotettiin pentuna syömään aiheuttavat edelleen inhoreaktion. Sen sijaan sellaisia ruokia mistä ei pitänyt, mutta joita ei pakotettu syömään, on alkanut aikuisiällä pitämään.

Inhosin esim paprikaa eikä sitä ikinä pakotettu syömään, koska söin muuten lähes kaikkia kasviksia. Nykyisin se kuuluu lemppareihini. Sen sijaan siskonmakkarakeittoa pakotettiin syömään enkä pysty edelleenkään syömään sitä.

Vierailija
6/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa pitää nirsoilua "normaalina", jota pitäisi kaiken kukkuraksi vielä tukea kaikin mahdollisin tavoin.

Samalla tavalla voisi kysyä, miksi kaikki naiset ei halua an aalipanoa kuiviltaan, kysehän on vain nirsoilusta. IHmiset ovat erilaisia-

Vierailija
7/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään pidä pakottaa, mutta kuuluu kannustaa maistamaan ja syömään uusia makuja.

Vierailija
8/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jassoo. No minä en pakota mutta sitten muuta ei tipu ennen seuraavaa ruokailua. Vettä saa, ei edes hedelmiä. Näyttää tuo hengissä olevan ja keuhkotkin toimivat aika jees

Niin, jäi laittamatta että yleensä seuraava ruoka uppoaakin sitten nälässä mukisematta. Ei tieten aina mutta ei pieni paasto ketään haittaa. Mulla 2v, luonteeltaan vilkas ja hyvin temperamentttinen poika joka söi kaiken noin 1,5v asti. Kuuluu ikään, nirsoilu

Vierailija
9/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kaikilla ollut tiedossa jo vuosia. Ja päivähoidossa ja kouluissakin on jo suositus ettei saa pakottaa.

Mutta hepä sanovat hymyssä suin, etteivät pakota; oikeasti he painostavat ja manipuloivat niin voimakkaasti, että se on käytännössä pakottamista. Pakko ottaa kaikkea - ja pakko syödä, kun sen otti..! 

Pakko toistuvasti "maistaa" eli syödä pieni pala, vaikka se oksettaisi, ja tulisikin aina kurkusta ylös, niin että ruokahalu menee loppupäiväksi. Eivät välitä! 

Osa lapsista ei myöskään saa nousta lautasen ääreltä, ennen kuin ruoka-aika kulunut minuutilleen umpeen. Pakotetaan istumaan ja odottamaan, sanotaan: "olet hidas syöjä" vaikka lapsi on moneen kertaan sanonut, ettei pysty syömään jotain tiettyä ruokaa. 

Vierailija
10/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen pitäminen nälässä on lastensuojelurikos.

Vierailija
11/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei anna lapselle ruokaa kun hänellä on nälkä, on vakavaa laiminlyöntiä, olkoonkin että sen tarkoitus on saada lapsi syömään myöhemmin. Siinähän evätään lapselta perustarpeen tyydyttäminen, ja asia on myös psykologinen.

Vierailija
12/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei tajua, että painostus on lapselle sama asia kuin pakottaminen.

Vierailija
13/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisevaa on se, millaisia kokemuksia lapsella on ruokailusta vauvana. Niitä ei oikein voi pakottamalla muuttaa - päinvastoin ruokailusta voi tulla ahdistavaa, jos siihen liittyy vielä aggressiivisuutta. Jokainen lapsi syö monipuolisemmin vanhempana, paitsi jos syömisestä on tehty asia, jota hän ei saa itse yhtään hallita.

Vierailija
14/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni ruoka koostuu loppujen lopuksi samoista ruoka-aineista, eli kyse on pitkälti mausta. Siihen täytyy vain jokaisen totutella omaan tahtiinsa...

Vierailija
15/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nuo lapset pärjäisivät nälänhädän yllättäessä. Oma lapseni on nirso.

Jos maahamme tulee nälänhätä, miten käy nirsoille.

Vierailija
16/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tajua, että painostus on lapselle sama asia kuin pakottaminen.

Luulen että sellainen painostus, että 'syö nyt niin äidille /isälle tulee parempi' mieli on vielä haitallisempaa lapselle kuin että sanotaan että 'syöt sen ja piste' .

No, kumpikaan ei ole hyvä tietenkään.

Vierailija
17/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo lapset pärjäisivät nälänhädän yllättäessä. Oma lapseni on nirso.

Jos maahamme tulee nälänhätä, miten käy nirsoille.

Ihan hyvin. Yllättävän moni lapsi syö sellaista ruokaa, josta ei tule pula. Sen sijaan eksoottiset ruuat ja erilaiset mössöt jäävät koskematta. Kun tarjolla on vain perunaa ja kurkkua ilman mitään majoneeseja tai kastikkeita, niin nirsokin syö.

Vierailija
18/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, ei harmainta aavistusta. Olen syntynyt 60 luvulla ja olin nirso. Yökin monet ruoat ja oksensin, kun piti pakolla syödä. Mielenkiintoista, miten äiti minut kasvatti nirsoksi. Remmiä tuli, jos ei syönyt. Ehkä olisi pitänyt hakata lisää, niin olisi maistunut kaikki ruoat

Vierailija
19/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat mukana kokkaamassa ja jokaisella mahdollisuus viakuttaa tehtäviin ruokiin. Välillä tulee omia suosikkeja, välillä sisaruksen tai vanhemman suosikkeja. Maistellaan raaka-aineita niin raakana kuin kypsänä. Olen tyytyväinen miten monipuolisesti syövät ja tuntevat aineksia.

Vierailija
20/49 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus myös miettinyt, että eri ruoat ja lähinnä maut saattavat maistua eri ihmisten suussa erilaisilta. Myös hajulla on suuri merkitys. Jos ruoan hajusta tulee mieleen jonkin epämielyttävä asia, niin eihän sitä silloin halua suuhunsa laittaa. Se mikä omasta mielestä maistuu hyvältä voi toisen suussa maistua pahalta.

Myös ruoan rakenne voi vaikuttaa suussa epämielyttävältä. 

Itselläni on joitakin ruokia / raaka-aineita, joita en vain pysty syömään. En ole tehnyt siitä mitään numeroa kotona, enkä puhunut asiasta ääneen. Mieheni kyllä tietää nämä. Olen halunnut, että lapsellamme ei olisi näitä samoja rajoitteita, joten siksi en ole niistä puhunut, mutta emme vain käytä niitä yleensä ruoassa kotona tai mies syö niitä itsekseen oman ruoan ohessa, jolloin itse korvaan tämän jollakin muulla raaka-aineella. Emme ole kuitenkaan tehneet tästä tietoisesti mitään numeroa. Olemme myös kannustaneet lasta maistamaan rohkeasti erilaisia ruokia jne. 

Lapsemme kasvaessa myös hän on ruvennut "kieltäytymään" näistä joistakin samoista ruoista / raaka-aineista, joista itse en tykkää. Saattaa niitä kyllä syödäkin, mutta toteaa ettei tykkää ja jos on vaihtoehtoja, niin valitsee muuta. Kyllä tämä vähän harmittaa. 

Onneksi kyse on vain muutamasta asiasta ja pystymme kaikesta huolimatta syömään erittäin monipuolisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan