Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinkertainen laihdutuskeino

Vierailija
27.05.2020 |

Jos haluat laihtua, laske kalonrinkulutus tavoitepainossasi. Sitten ryhdyt syömään tavoitepainosi mukaisen kalorimäärän päivässä. Laihdut tavoitepainoosi ja samalla opettelet sitä, millä tavalla sinun täytyy loppuelämäsi ajan syödä ollessasi tavoittelemassasi painossa.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista pahinta on alkoholi! Se on niin salakavalaa, kun se menee nesteenä alas ja ihan hirveästi kaloreita. Itsellä riitti laihtumiseen jo se, että jätin kaikki turhat saunasidukat ja rentoutusviinilasilliset...

Jaah. Itse taas tissuttelin vaikka ja kuinka, kun laihdutin 20 kg vhh: lla. Huolehdin vain, että alkoholi oli hiilaritonta tai vähähiilarista, niin ei haitannut laihtumista lainkaan. Alkoholilla on toki muita haittoja, mutta ei se mitenkään väistämättä painonpudotusta estä.

Vierailija
42/86 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

My fitness pal on tosi hyvä sovellus painonhallintaan. Ja kun alkaa laskea kaloreita, kannattaa ostaa tarkka keittiövaaka. My fitness palilla voi suoraan skannata tuotteiden viivakoodit mitä syö niin dieetin seuranta on todella helppoa.

"Tuotteiden" sijaan kannatta syödä ihan ruokaa.

No voi hlvetin näsäviisastelija.

Esim jos laitat ruokaan öljyä, voita , keität makaronia, syöt ruisleivän, leikkaat juustoviipaleen, käytät pakastevihanneksia tai mitä tahansa ruokaa missä on viivakoodi, sovellus skannaa sen ja täyttää ravintoarvot suoraan. Muokkaat itse vain määrän mitä olet syönyt. Suurin osa ihmisistä kuitenkin syö muutakin kuin irtomyynnissä olevia vihanneksia ja hedelmiä joissa ei ole valmista viivakoodia.

Sovelluksella voi seurata myös kuidun, sokerin, proteiinin ja hiilihydraattien, vitamiinien yms saantia.

Jos on 15km ylipainoa kuten minulla, kyllä se sovellus auttaa kun siihen laittaa alemman kalorimäärän ja aktiivisuustason , lisäksi sovellukseen voi syöttää liikunnan ja se laskee myös askeleet ja muokkaa kaloritarpeita sen mukaan.

Minulla on lähtenyt nyt 2,5kg pääsiäisen jälkeen sovellusta käyttämällä. Tavoite on se 15 ja sitä kohti mennään. Paino myös kannattaa aina mitata aamulla tyhjällä vatsalla samaan kellon aikaan ja vain kerran viikossa samana päivänä.

Kun laihdutin niin mulla lähti viikossa aina tuo kaksi kiloa ilman mitään kalorien laskemisia. Ei ole aikaa punnita ja laskea joka hemmetin murua mitä syö.

Tosi hyvä! Olen onnellinen puolestasi !

Kaikilla paino ei lähde samalla tavalla ja itselläni kun pudotus on 80 -> 65 kiloon, ne on sitkeitä kiloja. Ja osa ihmisistä tarvii jotain tukea painon pudotukseen ja sovellus motivoi. Ensimmäiset 8 kg lähti minulla nopeasti viime vuonna mutta joulun jälkeen painon lasku pysähtyi mistä syystä otin sovelluksen samalla kun sain kunto-ohjelman arkeen.

Pääasia että päästään eteenpäin, kukin tavallaan 😊

Mulla sama juttu, että painonpudotus tyssäsi hyvän alun jälkeen. Tosin minulla oli käytössä koko ajan sovellus. Ylipainoa 33 kg. Ekat 6 kg lähti kolmessa kuukaudessa. Sitten neljän kuukauden aikana tippui yhteensä vain kilo. Nyt on taas lähtenyt kuukaudessa 2 kg. Laihduttaminen ei ole helppoa, vaikka jotkut niin väittävät.

Noinhan se painonpudotus juuri meneekin, ei tasaisesti, vaan sykäyksittäin. Mikä siinä on vaikeaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on vaikeaa?

Selittää asiaa jollekin tampiolle, jonka mielestä lihavuus on valinta, ja "pitää vain syödä vähemmän, kuin kuluttaa".

Vierailija
44/86 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja te, jotka olette aina verhoamassa painosta kuittailun "huoleksi terveydestä", tumpatkaa läpeenne. Ette te mistään muista läheistenne, tuttavienne tai ystävienne terveysongelmista kanna murhetta, mutta läskistä jaksatte paasata, koska "se on terveysriski". Ottakaa ensin selvää, mikä kaikki ylipainon kehittymiseen vaikuttaa, auttakaa poistamaan nämä tekijät lihavien elämästä, ja tulkaa sitten julistamaan hurskasta huoltanne. Jos läski lähtisi v*ittuilemalla, kaikki olisivat normaalipainoisia.

Yhteiskunnastamme on tehty kaikin tavoin lihottava ja ihmiset lihoavat. Kaikki viedään automatkan päähän. Kaupat pursuavat halpaa herkullista valmista heti syötäväksi tehtyä ruokaa ja juomaa. Kaikki tehdään netissä tai etänä tehtäväksi ja loppu liikkuminen kalliiksi, niin lopputulos on lukematon määrä lihavia ihmisiä.

Läski on kaikkea. Haitallista terveydelle, se vaikeuttaa työllistymistä, ihmissuhteiden saamista, jaksamista ja liikkumista. Se rajoittaa vaatevalikoimaa, heikentää unen laatua, vie tilaa ja rasittaa niveliä.

Laihtuminen on vaan niin vaikeaa. Tahdonvoimaa on kaikilla oikeasti vain rajallinen määrä. Aina laihana olleet eivät joudu sitä vaan ruuan kohdalla koskaan testaamaan.

Niin kauan kun elää lihavan yhteiskunnan rytmillä ja ruualla pysyy juuri sen yhteiskunnan esimerkkinä.

Mutta muut eivät voi lihavaa siitä poistaa tai muuttaa sitä hänelle. Vaikka kuinka haluaisin lähikaupan takaisin ja sinne lihatiskin karkkihyllyn tilalle, niin ei tule käymään, että pankkiin on käveltävä ja seistävä vielä siellä jonottaessa.

Lihavuus tulee vain lisääntyymään etätyön myötä.

Jonkun yksittäisen lihavan kohdalla laihdutus tulee onnistumaan, mutta Suomi on ja pysyy lihavien maana ja se on ehkä vain hyväksyttävä ja ennenkaikkea näiden lihavien tehtävä se. Suomi on helpon ja lihottavan elämän maa.

Vierailija
45/86 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta muut eivät voi lihavaa siitä poistaa tai muuttaa sitä hänelle.

Kyse ei ollutkaan siitä, että jonkun ei- lihavan pitäisi muuttaa yhteiskunta tai laihduttaa toisen läskip*rse, vaan siitä, että pitää sen päänsä ummessa, kun ei ole hajuakaan, mitä kaikkea lihavuuteen liittyy, ja kuinka monisyinen ongelma on kyseessä.

Vierailija
46/86 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen arvioinut koomakulutustani laskureilla. Lisäksi seuraan älykellon antamia lukemia joka päivä. Vähemmän aktiivisina kotipäivinä kello antaa minimissään 1500kcal. Aktiivisina päivinä 2800kcal. Syön joka päivä 1000-1200kcal. Punnitsen kaiken.

Mikäli paino putoaa niin kulutusarvio on silloin hyvä. Jos putoaa liian hitaasti tai ei ollenkaan, täytyy syödä vähemmän.

Minulla putoaa, noin kilon viikossa.

Vierailija
47/86 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-- Mikäli paino putoaa niin kulutusarvio on silloin hyvä. Jos putoaa liian hitaasti tai ei ollenkaan, täytyy syödä vähemmän.

Minulla putoaa, noin kilon viikossa.

Kilo viikossa on todella paljon, ja useimmilla tällainen vauhti kestää joitakin viikkoja laihdutuksen alussa. Pidemmällä aikavälillä keho alkaa vastustaa liian nopeaa painonpudotusta, mistä seuraa erilaisia ongelmia, niistä vähäisimpänä mm. painon jumitus. Useimmiten samaan tulokseen voi päästä suuremmallakin kalorimäärällä. Liian vähäinen enerigiansaanti ei ole mikään tavoiteltava olotila.

Laihtuminen on kaikenkaikkiaan suuri stressi elimistölle, jonka vuoksi pitää olla tarkkana, että saa riittävästi ravintoaineita, eikä kuluta liian rankasti lihaksiaan. Lisäksi pitää muistaa, että syömisellä on muitakin funktioita, kuin p*rseen koon säätely. Monille laihduttajille kehittyy syömishäiriö, tai ainakin epäterve suhtautuminen ruokaan. Sen kanssa saakin sitten elellä loppuikänsä, että onnea vaan timmistä hanurista ja kireästä asenteesta.

Vierailija
48/86 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista pahinta on alkoholi! Se on niin salakavalaa, kun se menee nesteenä alas ja ihan hirveästi kaloreita. Itsellä riitti laihtumiseen jo se, että jätin kaikki turhat saunasidukat ja rentoutusviinilasilliset...

Jaah. Itse taas tissuttelin vaikka ja kuinka, kun laihdutin 20 kg vhh: lla. Huolehdin vain, että alkoholi oli hiilaritonta tai vähähiilarista, niin ei haitannut laihtumista lainkaan. Alkoholilla on toki muita haittoja, mutta ei se mitenkään väistämättä painonpudotusta estä.

Ja minulla taas ei paino pudonnut lainkaan, vaikka olin kolme kuukautta tipattomalla.

Vierailija
49/86 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on laihduttajakansaa. Dietti alkaa aina huomenna. Pysyviä tuloksia ei koskaan.

Vierailija
50/86 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä laihdutusryhmässä kiinnitin huomiota siihen, kuinka ihmiset arvioivat peruskulutuksensa melko korkeaksi. Jos on alle 160 cm pitkä ja aktiivisuus on lasten kanssa touhuilua, hämmästyttää se, että peruskulutus olisi 2500 kcal/vrk.

Itse saan treenata tosissani, että pääsen tuollaiseen vuorokausikulutukseen (seuraan peruskulutusta + aktiivikaloreita mittarilla).

Vierailija
51/86 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään takana kuukausi tipatonta, yhdistettynä vhh ruokavalioon.

Paino tippunut 1,5 kiloa. Tuntuu että mua on kustu silmään.

Vierailija
52/86 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mielestänne väliä, mistä kalorit koostuvat? Siis voisiko syödä päivittäin kahvin kanssa jonkun herkun, jos vain pysyy sallituissa kaloreissa?

On sillä tietenkin väliä, mistä ruoka koostuu.

Miten niin jos kalorit pysyy sallitussa? Eihän keho katso onko viineri vai joku terveellisempi, ottaa kalorit ja täts it. Vai osaako joku kumota ja perustella toisin? Haluan tietää👍

Pidätkö sä elimistöä noin tyhmänä, ettei se tiedä, mistä se ruoka on koostettu, mikä sinne tungetaan??  Sen sisällön mukaanhan elimistö sen ruuan käsittelee.

Minulla on ihan kokemuspohjaista tietoa siitä, että elimistö on tyhmä.

Aikoinaan laihdutin 48kg pitämällä ruokapäiväkirjaa. Kesällä oli päiviä, jolloin söin pelkkää jäätelöä. Samoin jos teki mieli sipsiä, suklaata jne. söin niitä mutta jätin vastaavasti terveellisiä ruokia syömättä. Paino putosi koko ajan, kunhan kalorit oli kurissa.

Tuohon samaan perustui Painonvartijoiden ohjelma - siellä laskettiin pisteitä mutta mikään syötävä ei ollut kiellettyä.

Vierailija
53/86 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä kalorinkulutusta kun ei pysty mitenkään laskemaan. Eikä mitkään appitkaan sitä voi tietää.

Kyllä sen suuntaa-antavasti voi arvioida, ja se riittää. Jos pudotettavaa on paljon, ei kulutusta sen enempää kuin syötäviäkään tarvitse kalorin tarkkuudella tietääkään.

Itse pyrin pysymään normaalipainon keskivaiheilla, mikä näin vaihdevuosi-ikäisenä on alkanut vaatia hieman tarkkailua, ja siihenkin tuo summittainen tarkkuus on ihan riittävä. Katsoin laskurilla keskimääräisen lepokulutukseni ja pyrin pitämään syömiset sen rajoissa. Jos liikuntaa tulee enemmän, voi sitten vähän lisätä syömisiä. Ruokamäärien arviointi onnistuu myöhemmin ihan hyvin ilman tarkempaa punnitsemista ja laskemista, kun muutaman viikon seurailee, millaiset määrät mitäkin ruokaa tarkoittaa mitäkin energiamäärää.

Ei tästä ole pakko tehdä itselleen kalorintarkkaa exeliä, ellei nyt sitten jostain syystä ehdottomasti halua,

Vierailija
54/86 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 18 jälkeen et syö mitään, laihdut varmasti. Ruokarytmi korjaantuu itsestään.

Vierailija
55/86 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta tarkkaa kalorinkulutusta ei saa selville kuin sairaalassa tutkimalla. Millään laskemalla se ei kyllä onnistu.

Niin että itse asiassa tällaisellakaan systeemillä ei kannata yrittää pudottaa painoa, sitäkö koetat sanoa? Taas yksi selitys sille, miksi sulla on reippaasti ylipainoa, "kun sitä todellista kulutusta en saa selville"?

Ensinnäkin, todella hyviä sovelluksia ja kaavoja on olemassa ihan perusenergiankulutukselle; paljonko sun ruhos kuluttaa päivässä energiaa, kun painat x kg, olet y cm pitkä ja sukupuolesi on A, B, C tai jotain muuta, ja kun sun aktiivisuutes on jotakin. Kyllä noilla kaavoilla suuntaa-antavan lukeman saa - ja huom, sitä saatua lukemaan voi itse vetää alaspäin, jos ei tuloksia ala syntyä. Ja voi kokeilla useammalla kaavalla ja ottaa niistä vaikka keskiarvon.

Toiseksi kaikenlaiseen fyysiseen aktiivisuuteen liittyvään energiankulutukseen on myös kaavoja ja sovelluksia olemassa. Perustuvat ihan samaan kuin tuo edellinenkin.

Näillä pääsee ihan hyvään alkuun. Avuksi voi ottaa vaikka urheilukellon, jossa on sitten jo astetta parempi systeemi energiankulutuksen arviointiin.

Että ei kannata heti alkaa vinkumaan, että mikään ei muka toimi tai ole riittävän hyvä apukeino mihinkään.

Vierailija
56/86 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klo 18 jälkeen et syö mitään, laihdut varmasti. Ruokarytmi korjaantuu itsestään.

En mitenkään pystyisi tuohon, kun kehoni on iltapainotteisesti virittynyt. Aamupalaa en ole koskaan kyennyt syömään ja lounaskin menee helposti pitkälle iltapäivään. En ole huimannut mitään haittaa siitä, että ruokarytmini menee näin, normaalipainoinen ja terve olen koko ikäni ollut.

Eli sitä paastiaikaa ei ole pakko sijoittaa iltaan ja sitten kärvistellä nälässä yön yli vaan voi tehdä näinkin, jos se tuntuu luontevammalta. Mutta pätkäpaasto tosiaan on yksi vaihtoehto, jos verensokerin heilahtelut eivät ole ongelma.

Vierailija
57/86 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä: https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri

Sillä voi laskea mitä kuluttaa jos on täysin vuodepotilaana, ja miten energiankulutus hiljalleen kasvaa aktiivisuuden kasvaessa.

Viime yönä sekä mies että minä oltiin "vuodepotilaina", kun me nukuttiin. Aamulla minä heräsin samassa asennossa missä olin mennyt nukkumaan, en siis ollut vaihtanut asentoa koko yönä. Mies taas sanoi hyörineensä ja pyörineensä koko yön. Kumpikohan meistä käytti nukkuessa enemmän energiaa ja miten sen voi laskea?

Vierailija
58/86 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on vaikeaa?

Selittää asiaa jollekin tampiolle, jonka mielestä lihavuus on valinta, ja "pitää vain syödä vähemmän, kuin kuluttaa".

Eiku lihavaa pitää taputtaa päälaelle ja sanoa, että se on yhteiskunnan vika, että olet lihava! Yhteiskunta lappaa sun suuhun ruokaa niin, että paisut kuin pullataikina! Älä itse tee vaan mitään - riittää, että isoon ääneen syytät kaikkia muita sun ylikiloista!

Vierailija
59/86 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

My fitness pal on tosi hyvä sovellus painonhallintaan. Ja kun alkaa laskea kaloreita, kannattaa ostaa tarkka keittiövaaka. My fitness palilla voi suoraan skannata tuotteiden viivakoodit mitä syö niin dieetin seuranta on todella helppoa.

"Tuotteiden" sijaan kannatta syödä ihan ruokaa.

No voi hlvetin näsäviisastelija.

Esim jos laitat ruokaan öljyä, voita , keität makaronia, syöt ruisleivän, leikkaat juustoviipaleen, käytät pakastevihanneksia tai mitä tahansa ruokaa missä on viivakoodi, sovellus skannaa sen ja täyttää ravintoarvot suoraan. Muokkaat itse vain määrän mitä olet syönyt. Suurin osa ihmisistä kuitenkin syö muutakin kuin irtomyynnissä olevia vihanneksia ja hedelmiä joissa ei ole valmista viivakoodia.

Sovelluksella voi seurata myös kuidun, sokerin, proteiinin ja hiilihydraattien, vitamiinien yms saantia.

Jos on 15km ylipainoa kuten minulla, kyllä se sovellus auttaa kun siihen laittaa alemman kalorimäärän ja aktiivisuustason , lisäksi sovellukseen voi syöttää liikunnan ja se laskee myös askeleet ja muokkaa kaloritarpeita sen mukaan.

Minulla on lähtenyt nyt 2,5kg pääsiäisen jälkeen sovellusta käyttämällä. Tavoite on se 15 ja sitä kohti mennään. Paino myös kannattaa aina mitata aamulla tyhjällä vatsalla samaan kellon aikaan ja vain kerran viikossa samana päivänä.

Siis nyt mää hokaasin. Perimmäinen syy miksi näillä ihme Laihdutus-ohjeilla laihtuu on aika selkee. Sää syöt vähemmän. Miksi?

Näistä ihme Laihdutus-ohjeista tehdään niin vaikee selkosii, laske kalorii, laske rasvaprosenttii, mene kävelee ja juokse edes...Sille Laihdutusohjeelle ja kaloreille ihan Hai-Lee, mutta ku ei ehdi syömää niinku ennen. Pitää lukee sitä pienellä präntättyy ohjetta et eipä ehdi syömään.

Vierailija
60/86 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä: https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri

Sillä voi laskea mitä kuluttaa jos on täysin vuodepotilaana, ja miten energiankulutus hiljalleen kasvaa aktiivisuuden kasvaessa.

Viime yönä sekä mies että minä oltiin "vuodepotilaina", kun me nukuttiin. Aamulla minä heräsin samassa asennossa missä olin mennyt nukkumaan, en siis ollut vaihtanut asentoa koko yönä. Mies taas sanoi hyörineensä ja pyörineensä koko yön. Kumpikohan meistä käytti nukkuessa enemmän energiaa ja miten sen voi laskea?

Mihin sinä tarvitset tieteellisen tarkkaa lukemaa? Keskimääräinen kulutus riittää normaalitilanteissa aivan hyvin. Jos muutaman viikon aikana näyttää olevan ihan hirveästi pielessä ja kulutatkin vain 70 % arvioidusta, sitten vähän vielä jätät höttöruokia pois ja kiinnität entistä enemmän huomiota ruuan laatuun. Ravintoaineita on kuitenkin saatava riittävästi, joten tässä kohtaa siis laatu on ensiarvoisen tärkeä asia. Ei tää rakettitiedettä ole, vaikka välillä melkein siltä kuulostaa nää selitykset…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme