Mulla on ollut alkoholiongelma ja olen ollut vuoden juomatta, uskallanko yrittää kohtuukäyttöä?
Takana siis vuoden täysraittius, en ole juonut edes simaa, kombuchaa tms., missä voisi olla pientäkään määrää alkoholia. Jostain testistä tuli aikoinaan tulokseksi keskivaikea alkoholismi. Kohtuukäytöllä tarkoitan tässä sellaista, että esimerkiksi kerran kuukaudessa lähtisin ulos ystävien kanssa ja yrittäisin pitää järjen mukana, mutta ihan humalaan juoden kuitenkin. Puhutaan noin pullollisesta viiniä.
Mielipiteitä, kokemuksia? Kuinka todennäköisesti mulle iskee alkoholiongelman ajoilta liian tutuksi käynyt deliriumrytmihäiriökrapula viinipullon jälkeen? Mielellään asiallisia ja järkeviä vastauksia.
Kommentit (82)
Voi olla, että se eka ilta menee sillä yhdellä pullollisella. Mutta toka ilta vaatiikin jo 1,5 pulloa, kolmas 2 jne. Alkoholistin on kaikkein tärkeintä ymmärtää se, että ns. kohtuukäyttöä ei hänen kohdallaan ole olemassa. On vain valittava, juoko vai eikö juo.
Millaista kaveriporukkasi on? Jos lähtisit kavereitten kanssa kierrokselle mukaan, kunnioittaisivatko päätöstäsi olla juomatta, vai yrittäisivätkö houkutella uudestaan juomaan? Jälkimmäisessä tapauksessa en lähtisi riskeeraamaan. Jos kavereiden juomatyyli on humalahakuinen, ei ehkä ole kovin kiinnostavaa katsella sitä koko iltaa vierestä.
Mies on raitistunut alkoholisti, ja kyllä me käydään kesäpippaloissa, selvin päin. Loppuillastahan se ei yleensä ole kovin innostavaa, eli lähdemme tietyssä vaiheessa sitten kotiin nukkumaan. Itse voisin ottaa sen siiderin tai pari kun minulla ei tuota juomisongelmaa ole, mutta en koe siihen tarvetta. Ollaan molemmat silloin samalla aaltopituudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en nyt ymmärrä. Pullo viiniä ei ole kummoisen paljon. Mikä tekee pullon juomisesta alkoholistin?
Ratakisko loppui justiin.
Olen vain ymmärtänyt, että alkoholisti juo paljon enemmän.
Kerralla menee kolme pulloa tai kolmepäivää. Kohtuukäyttö ei ole mahdollista alkoholistille.
Minusta pullo vain on hyvinkin kohtuukäytön rajoissa. Viikossa siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en nyt ymmärrä. Pullo viiniä ei ole kummoisen paljon. Mikä tekee pullon juomisesta alkoholistin?
Kerralla menee kolme pulloa tai kolmepäivää. Kohtuukäyttö ei ole mahdollista alkoholistille.
Kun on kerran saanut riesakseen alkoholismin, siitä ei pysty peruuttamaan normaalitilaan. Kohtuukäyttöön ehkä ulkoisesti pystyy, mutta se on alkoholistille jatkuvaa nuoralla kävelyä ja koko ajan tekisi mieli juoda enemmän. Sellaiselle joka ei koskaan ole alkoholisoitunut, pullo viiniä silloin tällöin harvakseltaan voi olla ihan ok. Kaksi eri asiaa: pullo viiniä ei alkoholistille ja pullo viiniä alkoholistille.
Olet saanut oikeasti tärkeitä näkökulmia vastanneilta; ei kannata yrittää, sinulla on ongelma, joka ei ole itsessään pullo viiniä vaan se, ettet hallitse sitä ja se on sairaus, joka vie ihmisiä todetusti ennen aikaiseen hautaan.
Sen sijaan suosittelen, että seuraavan vuoden keskityt siihen, että tutkiskelet elämääsi ja itseäsi ja alat miettiä, miten elämää ja omaa itseä kannattaa muuttaa, jotta elämä olisi sellaista kuin haluat ja joka tekee sinut aidosti onnelliseksi, vapaaksi, tasapainoiseksi ja tyydytetyksi. Onko itsessäsi lukkoja, jotka vaativat avaamista, jotta koet olevasi juuri oma itsesi.
Tätä työskentelyä jatkamalla et oikeasti enää koe tarvetta alkoholin tarjoamaan turvaan ja peitteeseen, vaan voit elää vapaana ja käsitellä mielialan notkahdukset, tunteet ja elämän onnen hetket ilman alkoholia.
Kaikkea hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Ei se ongelma ole olemassa vain silloin kun olet juonut, se on koko ajan. Vähän vaikea selittää, mutta yritän. Kummatkin vanhempani ovat alkoholisteja. Jo lapsena pystyin näkemään kun oli sen päivän aamu kun juominen alkoi. Äidistä varsinkin. Meillä oli sille termikin sisarusten kesken. Äiti oli astunut kaljapullon korkin päälle. Hän oli jo aamusta eri persoona, vaikka korkkasi vasta iltapäivällä. En tykännyt siitä aamunkaan äidistä, tekopirteästä, saati siitä illan.
Ap, olet eri henkilö nyt ja kun juominen ylipäänsä on valikoimassa. Mielenkiintosi kohdistuu juomiseen niinäkin päivinä ja hetkinä kun et juo. Odotat sitä juomista. Nyt et odota. Nyt elät tätä päivää.
Tämä. Tiesin aina kun mies oli lähdössä kierrokselle, vaikka oli pyhästi luvannut ettei enää. Sitä kutsutaan kuivakänniksi, läheisille kasvaa kuudes aisti sen suhteen.
Alkoholistilla kestää joskus kauan aikaa ymmärtää, että toipuminen on totta vasta siinä vaiheessa, kun myös psyykkinen riippuvuus alkoholista on poikki. Niin kauan kun haaveilee kohtuukäytöstä keskivaikean alkoholismin diagnoosilla, https://juhakemppinen.fi/alkoholismin_keskivaiheet, tämä psyykkinen riippuvuus on vielä olemassa.
Toivon ap:lle monia raittiita päiviä, kesiä, ja vuosia.
Mä olin täysin raittiina 7 vuotta. Tänä keväänä karanteenimasennuksessani ostin muutaman kerran viinipullon, ja ajattelin että lasillinen joskus iltaisin rentouttaisi ja lohduttaisi. En yhtenäkään iltana lopettanut siihen lasilliseen, vaan koko pullo meni. Onneksi pysyin kotona, eikä ollut enempää juotavaa. Kolme pulloa join, ja sitten päätin etten enää koskaan osta. Sama densa on siellä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ainakin on ihan roskaa, että alkoholisti juo jonkin tietyn määrän tai tietyn pitkän ajan tai jotain. Alkoholisti on alkoholisti, kun juominen haittaa vakavasti elämässä selviytymistä, aiheuttaa terveyshaittoja ym. mutta silti ei pysty lopettamaan. Mä en koskaan ollut stereotyyppinen alkoholisti eikä ole moni muukaan.
Suurin osa kommentoijista on kyllä varmaan ihan oikeassa siinä, että kokeilu ei välttämättä ole hyvä ajatus. Alkoholismi oli ihan hel vettiä enkä halua siihen enää koskaan. Aina silloin tällöin harmittaa silti, jos ei voisi edes satunnaisesti käydä ulkona ja ottaa vähän.
T. langan (entinen?) alkoholisti-AP
Voi ei rakas ihminen, älä vaan tee samaa virhettä kuin minä tein! Ei onnistu,. Sun aivot muistaa. Itse olin yli 3v(!!) raittiuden jälkeen jo parissa viikossa taas ihan pohjalla.
Oma tilanne on se, että aina pdemmän raittiusjakson jälkeen sitä miettii et tämähän on ihan helppoa olla juomatta. Siitä sitten viikko-pari menee kohtuu maltillisia määriä, kunnes ne määrät vaan kasvaa. Sit ollaankin jo siinä tilanteessa että aamulla on juotava heti pari pitkää et saa edes kohtuullisen olon. Sitten mennään kuukausitolkulla 8-12 kaljaa päivässä on se perussetti, sinne väliin sit jotain 1-2 päivän rajua juomista.
Siinä kohtaa se yksikin juomaton päivä alkaa olemaan ihan mahdoton.
Nyt pari päivää juomatta, olo ihan kauhea. Koko ajan juominen mielessä. Ilmottauduin hoitoon, en omin voimin näytä saavan juomista loppumaan. Tavoitteena nyt tosiaan jättää juominen kokonaan pois lopullisesti.
Se on aika vaikea pala myöntää itselle olevansa alkoholisti. Mutta nyt se oli viimein tehtävä. Joten ap:lle terveiset, että pysy vahvana. Ei se viina anna mitään, vie vaan tärkeitä asioita pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ainakin on ihan roskaa, että alkoholisti juo jonkin tietyn määrän tai tietyn pitkän ajan tai jotain. Alkoholisti on alkoholisti, kun juominen haittaa vakavasti elämässä selviytymistä, aiheuttaa terveyshaittoja ym. mutta silti ei pysty lopettamaan. Mä en koskaan ollut stereotyyppinen alkoholisti eikä ole moni muukaan.
Suurin osa kommentoijista on kyllä varmaan ihan oikeassa siinä, että kokeilu ei välttämättä ole hyvä ajatus. Alkoholismi oli ihan hel vettiä enkä halua siihen enää koskaan. Aina silloin tällöin harmittaa silti, jos ei voisi edes satunnaisesti käydä ulkona ja ottaa vähän.
Ymmärrän tämän tunteen, ja se taitaa olla nyt sun kohdalla todella pohtimisen arvoinen asia.
Me siis käymme miehen kanssa kesällä ulkona useita kertoja, mutta hän ymmärtää sen, että hänen alkoholille ehdollistuneella aivokemiallaan ei voi ottaa enää yhtään. Toivon, että oppisit arvostamaan elämää, itseäsi ja läheisiäsi niin, että voisit rauhassa todeta, että se entinen elämä on nyt toivottavasti takana.
Alkoholisti ei ole koskaan entinen alkoholisti, hän voi olla raitistunut alkoholisti tai toipunut alkoholisti, mutta aivokemiasta johtuvista muutoksista ja ominaisuuksista johtuen kohtuukäyttö ei ole hänelle mahdollista enää koskaan. Jos ihmisellä on jalka poikki, hän voi kävellä ja juosta proteesin avulla, mutta katkennutta jalkaa ei enää saa takaisin.
Suurkuluttajan ja alkoholistin ero on juuri käytön pakonomaisuudessa. Suurkuluttaja voi ajatella elämässään juomisen sijaan täysin muita asioita, eikä hänen normaalielämänsä häiriinny juomisesta, kuten alkoholistilla.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon odotat/odottaisit noita satunnaisia juopotteluiltoja? Miltä sellaiset viikot ja viikonloput tuntuisi jolloin luvassa ei ole kohtuukännäystä? Tuntuisiko ne miltään. Olisiko se elämä kuitenkin sitä että odotat sitä juopottelua kuin kuuta nousevaa. Mikään ei tuntuisi miltään kun odotat sitä. Saatko mitään tukea tuohon tilanteeseesi? Käytkö AA:ssa? Myönnät että sinulla on ongelma, joten voisi olla hyvin otollinen hetki jutella siitä muiden kanssa. Vai pelottaako että muut entiset juopot sanoo että et ole niin speciaali että kohtuukäyttö onnistuisi?
Vierailija kirjoitti:
Öö, minulle pullo viiniä olisi tosi paljon. Kohtuukäyttönä pidän ehkä kolmea lasillista.
Eihän siinä pullonpohjalle jää viiniä kuin neljännesdesi :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saunakaljat voi ottaa.
Ja saunoa voi aamuin illoin 7 päivänä viikossa.
Sinulla on tämä vaihe että olet pystynyt todistamaan että pystyit olemaan vuoden ilman alkoholia. Nyt voit jatkaa ja sanoa kaikille että pystyisit lopettamaan milloin vain, että lopetitkin jo kerran vuodeksi, mutta että nyt et halua lopettaa vaan käytät kohtuudella. Nämä on ihan oppikirjamaisia juttuja. Et ole erityinen, etkä hallitse itseäsi paremmin kuin muutkaan juopot, olet tyypillinen. Sinulla on tavallisen ihmisen alkoholissa liotetut aivot, jotka toimii siten kuin ne toimii muillakin joiden aivot on liotettu alkoholissa. Olet koukussa ja aiot tehdä paluun baariin. Tietenkin ihan vähän vain. Ja pystyisit lopettamaan, mutta et vaan halua. Eikö niin?
Miksi oikeastaan kokeilisit?
Jos sulla nyt on hyvi, niin miksi rikkoisit sen hyvä?
Keksi jotain muua vierikettä kuin alkoholi.
Vuosi on aika lyhyt aika tämmöisessä tapauksessa.
Opettel ottamaan alkohilitonta juomaa. Niissä on hyviä. Nauti niistä.
En suosittele kokeilemaan alkoholia. et ole nyt valmis. anna olla. anna itsellesi mahdolllisuus ihan uusiin mielenkiintoisiin juttuihin.
Ethän mitään menetä, mutta jotenkin kuulostaa siltä, että sinua kiehtoo alkoholi edelleen ja siksi en suosittele.
Sitten kun olet niin balanssissa, että se ei tuota sinulle mitään erikoisia tunnetiloja, niin sitten saatat olla valis. siihen kuitenkin menee paljin kauemmin kuin vuosi.
JA riippuu sitä, miten psyykkisesti suhtaudut alkoholiin. jos se edelleen on jumala ja salaperäinen, niin ei ole sinun ohjaksissasi.
Olet nyt saanut kuriin ehkä sen keskivaikean alkoholismin. Jos rupeat juomaan, saattaa seuraavaksi ollakin haasteena jo vakavampi alkoholismi, jota et välttämättä enää saakaan hallintaan. Ole iloinen että olet nyt pysynyt raittiina, ja jatka samaan malliin!
Jos jotkut "kaverit" yrittävät houkutella hauskanpitoon tarkoittaen juomista, älä kuuntele heitä. Pidä pääsi ja keskity muihin ilon aiheisiin. Älä pilaa elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saunakaljat voi ottaa.
Ja saunoa voi aamuin illoin 7 päivänä viikossa.
Myös laadukkaita aterioita voi valmistaa joka päivä. Niin laadukkaista aineksista, että ne välttämättä vaativat seurakseen juuri sen tietyn ja erityisen laadukkaan viinin. Vähitellen myös lounaita voi kehitellä laadukkaammiksi kokonaisuuksiksi, joille kullekin onneksi löytyy juuri se oikea viini...
Pari lasia viiniä kiireisen ja raskaan työpäivän jälkeen auttaa rentoutumaan. Siksi onkin tärkeää rakentaa työpäivät niin kiireisiksi ja raskaiksi, että niistä toipumiseen välttämättä tarvitaan nuo pari lasillista viiniä. Ja jos on ollut oikein kiireistä ja raskasta niin lasin voi täyttää vähän täydemmäksikin.
Pelkästään se että hahmotat alkoholin "käyttönä" ja olet noin kiinnostunut aiheesta
kertoo, että olet kuivilla oleva juoppo.c