Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on ollut alkoholiongelma ja olen ollut vuoden juomatta, uskallanko yrittää kohtuukäyttöä?

Vierailija
27.05.2020 |

Takana siis vuoden täysraittius, en ole juonut edes simaa, kombuchaa tms., missä voisi olla pientäkään määrää alkoholia. Jostain testistä tuli aikoinaan tulokseksi keskivaikea alkoholismi. Kohtuukäytöllä tarkoitan tässä sellaista, että esimerkiksi kerran kuukaudessa lähtisin ulos ystävien kanssa ja yrittäisin pitää järjen mukana, mutta ihan humalaan juoden kuitenkin. Puhutaan noin pullollisesta viiniä.

Mielipiteitä, kokemuksia? Kuinka todennäköisesti mulle iskee alkoholiongelman ajoilta liian tutuksi käynyt deliriumrytmihäiriökrapula viinipullon jälkeen? Mielellään asiallisia ja järkeviä vastauksia.

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo alkoholiongelma tunnu ollenkaan vielä selätetyltä, jos sitä alkoholia tekee mieli. 

Tuossa tilanteessa ei pidä miettiä, voisko sitä vähän ottaa. Parempi kysymys on: MIKSI minun tekee VIELÄKIN mieli juoda itseni känniin, kaiken tämän jälkeen?

Mitä mieltä ap on tästä kommentista?

Oikea vastaus on varmaankin siksi, kun olen alkoholisti. Ei siitä taida mihinkään päästä. Lisäksi kaikki mun entiset tavat täyttää aikaa jollain muulla kuin alkoholilla on tulleet mahdottomiksi toteuttaa. Ennen kävin joka sunnuntai kirkossa ja keksin myös joka lauantaille jonkin aikaista heräämistä ja hyvää vointia vaativan kivan aktiviteetin, jotta en voinut kumpanakaan iltana juoda. Jos joku ilta tuntui vaikealta, keksin vaikka väkisin jotain tekemistä (yleensä jonnekin lähteminen), jotta sain ajan kulumaan sen verran, että pahin mieliteko ehti mennä ohi. Korvasin alkoholia sisältävät asiat toisilla, esimerkiksi menin ravintolaan (pelkästään syömään) baarin sijaan, jos teki mieli mennä baariin. Jos kaipasin seikkailua, lähdin junalla tai bussilla paikkaan, jossa en ole ennen käynyt, enkä hakenut pulloa ja mennyt sekoilemaan julkisilla paikoilla.

Nyt oon jo muutaman viikon ajan tuijottanu näitä samoja hemmetin seiniä illasta ja viikonlopusta toiseen ja mun pää leviää. Oli joku aika sitten joku lehtijuttu, että ihmisten alkoholinkäyttö on kasvanut korona-aikana. En yhtään ihmettele. Mustakin on yhtäkkiä alkanut tuntumaan, että oispa muuten tosi kivaa vaihtelua tähän ees juoda yks pullo viiniä tietokoneella ja kuunnella musiikkia niin kuin ennen. Olkaa ystävällisiä älkääkä tulko antamaan mitään "oletko kokeillut lukea kirjaa tai käydä lenkillä" -tyylisiä neuvoja. Mulla on todella paha mieli eikä lenkillä käyminen auta.

T. AP

Vierailija
82/82 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin samaa runsaan vuoden raittiuden jälkeen.

Valitettavasti juominen lähtee jälleen hallinnasta. Silti se ehkä kannattaa kokeilla, silloin uskot sen myös itse ja sinä voit selvitä.

M 55

Alkoholisti, raittiina 16 vuotta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän