Mulla on ollut alkoholiongelma ja olen ollut vuoden juomatta, uskallanko yrittää kohtuukäyttöä?
Takana siis vuoden täysraittius, en ole juonut edes simaa, kombuchaa tms., missä voisi olla pientäkään määrää alkoholia. Jostain testistä tuli aikoinaan tulokseksi keskivaikea alkoholismi. Kohtuukäytöllä tarkoitan tässä sellaista, että esimerkiksi kerran kuukaudessa lähtisin ulos ystävien kanssa ja yrittäisin pitää järjen mukana, mutta ihan humalaan juoden kuitenkin. Puhutaan noin pullollisesta viiniä.
Mielipiteitä, kokemuksia? Kuinka todennäköisesti mulle iskee alkoholiongelman ajoilta liian tutuksi käynyt deliriumrytmihäiriökrapula viinipullon jälkeen? Mielellään asiallisia ja järkeviä vastauksia.
Kommentit (82)
Pullollinen viiniä ei ole kohtuukäyttöä.
Entisenä rajatapausalkkiksena kerron, että mulla onnistuu kohtuukäyttö ainoastaan jos kotona ei ole enempää juomista, pysyn kotona ja tissuttelen sen pari lasia yksin. En siis ole ollut kännissä 15vuoteen ja niista ekat 3v täysraittiina.
Veikkaan, jos lähtisin kesäiltana terassille muutamalle, saattaisi eka selvä hetki koittaa viikon päästä.
Ilo ilman viinaa on teeskentelyä vaan!
Kyllä sitä nyt voi muutaman lasillisen ottaa ruuvan kanssa.
Isäni oli raitistunut alkoholisti, joka päätti pitkän raittiuden jälkeen ottaa pari saunakaljaa kavereiden kanssa. Siitä vuosi ja isä oli kuollut, se vuosi menikin melko lailla juodessa. Jos sulla on lapsia, älä ainakaan kokeile. Älä tee sitä sun lapsille.
RIP iskä<3
Pullo viiniä kerralla ei kuulosta kohtuukäytöltä.
Jos kokeilet, niin tee se tajuten seuraavat asiat
1) vastaat itse omista kokeiluistasi, ei ole mitään "ne netissä sanoi vali vali" ulospääsyä vastuusta
2) voi mennä täysin mönkään, jäädä putki päälle, ja viimeisen vuoden saavutukset menevät kurkusta alas
3) uskallatko yrittää? tarvitseeko se todellakin jotain uskallusta? mitäpä jos uskallat jatkaa mielitekoa vastaan taistelemista? sillä mielihän sinulla tekee, ja haluat etsiä tekosyytä, että saisit alkaa ottamaan viunaa taas. kaunis kesäkin edessä, kiva viettää se omista paheista nauttien.
Lycka till!
Ei se ongelma ole olemassa vain silloin kun olet juonut, se on koko ajan. Vähän vaikea selittää, mutta yritän. Kummatkin vanhempani ovat alkoholisteja. Jo lapsena pystyin näkemään kun oli sen päivän aamu kun juominen alkoi. Äidistä varsinkin. Meillä oli sille termikin sisarusten kesken. Äiti oli astunut kaljapullon korkin päälle. Hän oli jo aamusta eri persoona, vaikka korkkasi vasta iltapäivällä. En tykännyt siitä aamunkaan äidistä, tekopirteästä, saati siitä illan.
Ap, olet eri henkilö nyt ja kun juominen ylipäänsä on valikoimassa. Mielenkiintosi kohdistuu juomiseen niinäkin päivinä ja hetkinä kun et juo. Odotat sitä juomista. Nyt et odota. Nyt elät tätä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyvä ja kallista ruokaa niin sen kanssa kuuluu normaalisti myös pari lasillista viiniä.
Epäilen ettei kuitenkaan lopulta pysyisi kohtuudessa se käyttö. Ensin saattaisi näyttää siltä että eihän tässä mitään ongelmaa ole ja jonkun aikaa pystyy siihen ns. kohtuukäyttöön mutta pikkuhiljaa alkoholisti alkaa keksiä syitä miksi kaksi kertaa kuussakin olisi vielä kohtuullista. Ja sitten ystävä sattuukin pitämään vielä juhlat samassa kuussa ja taas selitetään itselleen että Ei se näin poikkeustapauksessa haittaa vaikka ottaa kolmesti kuussa ja äkkiä olet tilanteessa että olet saanut selitettyä itsellesi että joka viikonloppuinen humala on kohtuukäyttöä. Ja siitä tietenkin suunta vain alaspäin. Ei kannata ottaa riskiä kun nyt olet päässyt alkosta irti.
Eikä saa enää juoda hyvää ruuan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyvä ja kallista ruokaa niin sen kanssa kuuluu normaalisti myös pari lasillista viiniä.
Pari lasillista ei ole sama kuin koko pullollinen.
Ongelmakäyttäjälle yksikin on liikaa ja kymmenen on liian vähän. Raittiudesta täytyy pitää kiinni kynsin ja hampain. Laskea jokainen päivä. Tämän ristin me monet suomalaiset olemme saaneet geeneissä kannettavaksemme.
Itsellä samalla tavalla oli, vuoden raittiina.
Sitten ajattelin että eikait se pari haittaa nyt tämän kerran, juu alussa onnistui.
Sitten seuraavalla kerralla kolme juomaa, sitten vaan määrä lisääntyi.
Sen jälkeen lisääntyi juoma päivät (ei vain viikonloppuna niinkuin ajattelin) ja oltiin samassa pisteessä kuin alussa.
Minä en nyt ymmärrä. Pullo viiniä ei ole kummoisen paljon. Mikä tekee pullon juomisesta alkoholistin?
Kuulostaa venäläisen ruletin pelaamiselta. Ainakin 5 patruunaa rullassa ja yksi tyhjä, voi olla myös kuusi, eikä yhtään tyhjää.
Vierailija kirjoitti:
Minä en nyt ymmärrä. Pullo viiniä ei ole kummoisen paljon. Mikä tekee pullon juomisesta alkoholistin?
Ratakisko loppui justiin.
Vierailija kirjoitti:
Nii. Eihän yksi injetioruiskullinen ole kuin yksi veto vaan jos on ollut heroinisti.
Reilusti vaan pullo auki! Viina ei ole paha renki!!
Ja sitten pari huikkaa roskakatoksen pullosta ja illaksi siivut kylpyhuoneen allaskaapista.