Mulla on ollut alkoholiongelma ja olen ollut vuoden juomatta, uskallanko yrittää kohtuukäyttöä?
Takana siis vuoden täysraittius, en ole juonut edes simaa, kombuchaa tms., missä voisi olla pientäkään määrää alkoholia. Jostain testistä tuli aikoinaan tulokseksi keskivaikea alkoholismi. Kohtuukäytöllä tarkoitan tässä sellaista, että esimerkiksi kerran kuukaudessa lähtisin ulos ystävien kanssa ja yrittäisin pitää järjen mukana, mutta ihan humalaan juoden kuitenkin. Puhutaan noin pullollisesta viiniä.
Mielipiteitä, kokemuksia? Kuinka todennäköisesti mulle iskee alkoholiongelman ajoilta liian tutuksi käynyt deliriumrytmihäiriökrapula viinipullon jälkeen? Mielellään asiallisia ja järkeviä vastauksia.
Kommentit (82)
Pitkän raittiusjakson jälkeen kokeilin ja sille tielle taas jäin. Älä kokeile. T: toinen alkoholisti.
No ei pullo viiniä ole kyllä kovin paljon. Tuskin kukaan sitä kerralla vetää kitusiinsa. Kun sen juo illan mittaan niin ei promillet kyllä ihan kauhean korkealla nouse. Paitsi jos on kovin pieni kokoinen. Pullosta ei kovin montaa lasillista saa.
Sitten kaljaa ja siideriä kiskotaan kuitenkin pullotolkulla ja yksi viinipullo tekee alkoholistin?
Mutta koska ap on alkoholisti niin ehkä kannattaa pysyä selvänä jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Deliriumrytmihäiriökrapula? On mahdollista, että sun kroppa ei yksinkertaisesti siedä kovin hyvin alkoholia vai mitä määriä aiemmin joit? En tiedä minkä testin teit ja missä olosuhteissa (klinikka?), mutta eihän tuo tulos taida paljoa jättää arvailujen varaan. Keskivaikea alkoholismi kuulostaa huolestuttavalta.
Eihän alkoholi ole ihmisen terveydelle mitenkään välttämätön aine. Mitäpä jos jatkaisit raitista elämää? Aistit pysyvät kirkkaampina ja energiaa yleensä riittää paremmin tehdä kivoja asioita.
Juu, itsellä ei ole kokemusta mistään rytmihäiriöistä tai kovista krapuloista, joten ehkä joku muu osaisi kuitenkin neuvoa paremmin.
Ihan liian isoja määriä kyllä. Kävin juttelemassa ammattilaisen kanssa alkoholinkäytöstäni. Hänen luonaan tehtiin joku kyselytesti.
Olitko täysin rehellinen testin suhteen? Jopa moni kohtuukäyttäjäkin sievistelee vastatessaan, ja kuulemma yks tuhannesta alkoholistista vastaa täysin rehellisesti 😉
Mä olen juonut melkein joka ilta jo neljä vuotta vähintään. Nykyään menee reilu pullo punkkua illassa. Viikonloppuisin 2 per ilta. Ajoitan juomisen iltaan, sillä käyn töissä. Olin jo pari viikkoa kuivilla, mutta sitten tuli korona ja tuhosi mun terveelliset elintavat. Sali meni kiinni enkä ole motivoitunut käymään yksin lenkillä montaa kertaa. Myös vertaistukiryhmät ovat tauolla. Mitkään virtuaalihommat ei kiinnosta yhtään. Paska tuuri. Alkoholi on liian mukava seuralainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Deliriumrytmihäiriökrapula? On mahdollista, että sun kroppa ei yksinkertaisesti siedä kovin hyvin alkoholia vai mitä määriä aiemmin joit? En tiedä minkä testin teit ja missä olosuhteissa (klinikka?), mutta eihän tuo tulos taida paljoa jättää arvailujen varaan. Keskivaikea alkoholismi kuulostaa huolestuttavalta.
Eihän alkoholi ole ihmisen terveydelle mitenkään välttämätön aine. Mitäpä jos jatkaisit raitista elämää? Aistit pysyvät kirkkaampina ja energiaa yleensä riittää paremmin tehdä kivoja asioita.
Juu, itsellä ei ole kokemusta mistään rytmihäiriöistä tai kovista krapuloista, joten ehkä joku muu osaisi kuitenkin neuvoa paremmin.
Ihan liian isoja määriä kyllä. Kävin juttelemassa ammattilaisen kanssa alkoholinkäytöstäni. Hänen luonaan tehtiin joku kyselytesti.
Olitko täysin rehellinen testin suhteen? Jopa moni kohtuukäyttäjäkin sievistelee vastatessaan, ja kuulemma yks tuhannesta alkoholistista vastaa täysin rehellisesti 😉
Tuskin ne kohtuukäyttäjät käy säännöllisesti tapaamassa päihdetyöntekijöitä ja keskustelemassa alkoholinkäytöstään. Minulla oli halu lopettaa juominen silloin ja siksi siellä kävin, joten selvennätkö mikä motiivi minulla olisi ollut valehdella testissä? Se ei muuten ollut se mikä lie seula, jossa kysellään määriä, vaan kysymykset käsittelivät muistaakseni enemmän henkisen puolen riippuvuutta ja vaikutuksia. Niissä tavallisissa varmaan aika paljon valehdellaankin ja alkoholistit tietenkin erityisesti, jos eivät halua jäädä kiinni juomisestaan.
T. AP
Kyllä se on joko tai. Joko juot tai et.
Mulla mennyt nyt 10 vuotta juomatta ja vasta pari vuotta olen tiennyt että en enää juo, eikä se ole enää mikään vaihtoehto tai ajatus. Sitä ennen se kävi välillä mielessä että mitä jos. Eli sanoisin että vuosi on lyhyt aika.
Kaikki ystävyyssuhteet oli ennen juomiseen keskittyneitä. Siinä meni pari vuotta kunnes tajusi että niitä ei vaan voinut jatkaa. Ja ihan kaikki olimme työssäkäyviä "kunnon " ihmisiä. Niin tuttua nuo - kyllä on niin kiire ja raskas työ että nyt viiniä, olen ansainnut sen jne tai kyllä nyt on niin hyvä ruoka että vaatii viiniä, on ilouutinen - viiniä, surettaa - viiniä, perjantai - viiniä, siivosin - viiniä. Kaikki kelpasi syyksi eikä ollut muuta sisältöä elämässä kun miettiä milloin taas on ansainnut viininsä.
Nyt ei tarvitse enää miettiä. Ihan saa tulla mitä vaan tunnetta ja tapahtumaa laidasta laitaan - viiniä en tarvitse. Enää ikinä.
Älä juo.
Alkoholittomia viinejä&oluita on vaihtoehtona alkollisille... En riskeerais vuoden selvänä oloa.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholittomia viinejä&oluita on vaihtoehtona alkollisille... En riskeerais vuoden selvänä oloa.
wtf??
Ap haluaa kännit. Ap ei juo viiniä sen maun vuoksi, vaan humaltumisen vuoksi...
Alkohoiin kannattaa opetella suhtautumaan mahdollismman neutraalisti- Se vaan on.
Kun se on ollut sinulle överiksi menevä, niin yksi vuosi on tosi lyhyt aika.
Tee jotain muuta, mistä tulee hyvä olo ja kiva fiilis- Mitä sellaisai olisi. ihan liian helppo ja riskialtis on alkoholi. Se kuulostaa olevan sinulle nyt salaperäinen ja kiehtova, joten en suosittele.
Saanko kysyä, miksi haluaisit taas alkaa käyttämään alkoholia? Jos olet pysynyt vuoden erossa, menisikö toinenkin vuosi? Ja kai olet huomannut, että elämää on ilmankin viinaa?
Jos lopetat röökinpolton niin alatko välillä vetään norttia? Miltä homma näyttää vuoden päästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saunakaljat voi ottaa.
Ja saunoa voi aamuin illoin 7 päivänä viikossa.
Myös laadukkaita aterioita voi valmistaa joka päivä. Niin laadukkaista aineksista, että ne välttämättä vaativat seurakseen juuri sen tietyn ja erityisen laadukkaan viinin. Vähitellen myös lounaita voi kehitellä laadukkaammiksi kokonaisuuksiksi, joille kullekin onneksi löytyy juuri se oikea viini...
Ateria voi kaivata vodkasnapsia, samoin ruoan jälkeen jälkiruokaviiniä ja kahvin kanssa konjakkia
Vierailija kirjoitti:
Pari lasia viiniä kiireisen ja raskaan työpäivän jälkeen auttaa rentoutumaan. Siksi onkin tärkeää rakentaa työpäivät niin kiireisiksi ja raskaiksi, että niistä toipumiseen välttämättä tarvitaan nuo pari lasillista viiniä. Ja jos on ollut oikein kiireistä ja raskasta niin lasin voi täyttää vähän täydemmäksikin.
Juu, mahdollisimman isot viinilasit käyttöön, pullo hujahtaa pariin lasiin kevyesti
Ei tuo alkoholiongelma tunnu ollenkaan vielä selätetyltä, jos sitä alkoholia tekee mieli.
Tuossa tilanteessa ei pidä miettiä, voisko sitä vähän ottaa. Parempi kysymys on: MIKSI minun tekee VIELÄKIN mieli juoda itseni känniin, kaiken tämän jälkeen?
Ryyppäsin reilu 10 vuotta hyvin ahkerasti,viikkojen putkia yms.
Sain hoidettua sen alkusyyn masennus+adhd, nyt lääkitys,ja nyt voin käydä parilla kaljalla jos haluan, ei tartte ryypätä päätä pehmeeksi että voi olla rauhallisena ja nukkua hetken.
levottumuus yms on pois, ja ei tartte sitä hoitaa viinalla.
Mä luulen, että se ei tule muuttumaan, alkoholinkäyttösi siis. Jos on kerran ollut ongelmaa, niin se ongelma usein tulee olemaan, aina. Itsellä ongelmia alkon kanssa n. 25 v ajan, kertakäyttö lähtee hanskasta ja sit esim rattijuopumusta ym haitallista. Viimeisen kännin yhteydessä vammauduin vaikeasti ja meinasin kuolla. Sen jälkeen ollut raittiina jo useamman vuoden ajan tietäen, että kohtuukäyttö ei tule onnistumaan koskaan, se on aina all in ja kuolema odottelee. Päihdekuntoutuksessa tapasin muutamankin ihmisen, jotka ajattelivat kohtuukäyttöä itselleen, vaikka takana muutamakin haimatulehdus ym. Sitten tapasin sattumalta näitä ihmisiä jonkun ajan päästä ja olivat samassa pisteessä, alko vei ihmistä. AA:ssa käydessä myös tullut todenneeksi saman, että alko-ongelmaiselle kohtuukäyttö ei ole ratkaisu, vaan siitä se aina lähtee.
Viestini siis on se, että jos alkon kanssa ollut ongelmia, ei se koskaan tule korjautumaan.
Olin kolme vuotta raittiina ja sitten aloin uskoa pientä ääntä päässäni: ei se yksi siideri mitään haittaa. Ei haitannut, eikä se parin päivän päästä juotu toinen siideri, eikä sitä seuraavana päivänä juodut kaksi siideriä... Sitten ostinkin jo viiniä ja väkeviä ihan tottuneesti ja hiljalleen palasin lähes päivittäiseen käyttöön. Mulle "riitti" pari annosta päivässä mutta se henkinen koukku oli valtava. Sitä paitsi ne pari annosta päivässä ylittää pienikokoisen naisen riskirajat kevyesti.
Viisi vuotta meni takaisin raittiuteen pyrkiessä. Aina tein saman mokan: hyvin menneen viikon tai kuukauden jälkeen kuvittelin hallitsevani kohtuukäytön. Ainoa, millä voin hallita alkoholinkäyttöäni on olla juomatta sitä. Tänä keväänä päätin, että olen mielummin ikuisesti täysraitis kuin elän tuossa limbossa.
Pysy raittiina, ap.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo alkoholiongelma tunnu ollenkaan vielä selätetyltä, jos sitä alkoholia tekee mieli.
Tuossa tilanteessa ei pidä miettiä, voisko sitä vähän ottaa. Parempi kysymys on: MIKSI minun tekee VIELÄKIN mieli juoda itseni känniin, kaiken tämän jälkeen?
Mitä mieltä ap on tästä kommentista?
Ap on jo antanut itselleen luvan, se lupa vain tuhoaa ap:n, joka jopa tietää sen, mutta viinan himo voittaa. Surullista, ettei vuodessa päässytkään hallitsemaan itseään.
Mä toivon, että osaat ajatella parastasi ja oppisit nauttimaan raittiista elämästä, vapaudesta.