Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä lahjaksi opelle tai luokanvalvojalle?

Vierailija
27.05.2020 |

Jotain helppoa ja neutraalia.

Kommentit (232)

Vierailija
181/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo ja neutraali on se perinteinen eli kirjekuoressa vähän kesälomarahaa. Tänä vuonna tosin tingin summasta jonkin verran, kun hoisin lapsen kokeet etäopiskelujen aikana, niin ei tarvinnut numeroista niin paljoa huolehtia. Pääseepä nyt poitsu sitten hyvällä keskiarvolla haluamaansa lukioon.

Kesälomarahaa opelle!?!! 😂

Vierailija
182/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista hienointa on, kun vanhempi laittaa wilma-.viestin ja kiittää jostain oikeasta asiasta. Esim  vaikka siitä, että ope on puuttunut lapsen laiskotteluun tai häiriökäyttäytymiseen soittamalla kotiin, ja oppilaan suunta open ja vanhempien puhuttelun jälkeen muuttuu. Nämä tällaiset puhelut ovat työläitä ja kuormittavia, eikä niitä aina jaksa soittaa, jos ei ole oppilaan luokanohjaaja, mutta on kiva kuulla sitten myönteistä palautetta jälkeen päin. t. yläkoulun ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Ikinä en ole itse antanut, eikä lapsenikaan. Kiitos ja hei riittää hyvin.

Vierailija
184/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laitettiin nuorelle naisopelle Iittalalta Teema-sarjan uuden sävyn kahvikuppi ja lautanen täyteen suklaita ja sellofaaniin. Kaikilla on kuitenkin Teema-sarjaa, joten sopii melko monelle.

Vierailija
185/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojakoulussa kirjoitti:

No en ymmärrä miksi opettajaa pitäis väkisin muistaa, jos ei oo mukava opettaja, ei meitä siivoojiakaan muistella mitenkään muuten kuin valittamalla et pitäis siivota paremmin

Harvemmin ne siivoojat sen lapsen kanssa aikaa viettää, mahdollisesti istuu mukana palavereissa miettimässä lapselle tukitoimia tai ylipäätänsä lukee siivoojan kirjoittamia viikkoviestejä mitä luokassa on tällä viikolla puuhailtu ja mitä tehdään ensi viikolla. Tiedän, etteivät kaikki oppilaat tukitoimia tarvitse, eivätkä kaikki opettajat viestejä kirjoittele, mutta on kyllä omituinen koulu, jos siivooja on lapsen kanssa yhtä paljon tekemisissä kuin opettaja. Tuolla aika moni on sanonut sitä, että vanhempien jälkeen opettaja on yleensä se aikuinen, joka viettää lapsen kanssa eniten aikaa ja häntä halutaan kiittää. Eikä se tarkoita, etteivätkö siivoojat olisi tärkeitä.

Vierailija
186/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin pakattu ruusu tai ruusukimppu yhdessä rahakuoren kanssa. Terveisin vuoden paras ope

Vierailija
187/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ymmärrä miksi opettajaa pitäis väkisin muistaa, jos ei oo mukava opettaja, ei meitä siivoojiakaan muistella mitenkään muuten kuin valittamalla et pitäis siivota paremmin

Kilpailuahan siitä on jo tullutkin. Paremmin toimeen tulevien perheiden lapset kehuskelee köyhemmille, että meidän iskäpä ostaa opelle lahjaksi tuota ja äiskan antama lahja maksaa niin paljon.

Sitten lapsi menee kotiin ja itkee, että äiti, ei me kehdata antaa sitä hortensiaa, kun luokan edessä näkevät, että meiltä ei tule kuorta, missä on jotain kallista. Äiti miettii ja suree ja pohtii, että jos jättäisi oman takin ostamatta tokmannilta ja laittaisi sen kolmekymppiä lisää ja ehkä ne kesäkengät, niin saisi siihen vielä viiskymppiä lisää, niin voisi lunastaa jonkun lahjakortin opettajalle.

Sitten nämä hyväpalkkaiset opettajat tyytyväisinä ottaa vastaan lahjat ajattelematta ollenkaan, kuinka sen köyhemmän perheen äiti on valvonut yön ja miettinyt, että mistä repii rahat lahjaan ja mistä itse luopuu, että lasta ei kiusattaisi.

Opettaja tienaa (keskipalkka) 4008 euroa tilastojen mukaan. On varmaan kiva saada niitä kalliita sampanjapulloja ja lahjakortteja, kun miettii, että tuonkin työttömän perheen lapsi sentäs toi mulle satkun lahjan.

Kyllä näillä on kiva kesä aloittaa.

188/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä päätin ala-asteen ja lukion vuosina 2000 ja 2006, hankimme porukalla luokkakavereiden kesken lahjan opettajalle/ryhmänvalvojalle. 6.luokan opelle hankimme muistaakseni kukkakimpun ja lahjakortin kauneushoitolaan. Lukiossa ostettiin hierontalahjakortti, kukkakimppu ja leffalippu.

Vierailija
189/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpailuahan siitä on jo tullutkin. Paremmin toimeen tulevien perheiden lapset kehuskelee köyhemmille, että meidän iskäpä ostaa opelle lahjaksi tuota ja äiskan antama lahja maksaa niin paljon.

Sitten lapsi menee kotiin ja itkee, että äiti, ei me kehdata antaa sitä hortensiaa, kun luokan edessä näkevät, että meiltä ei tule kuorta, missä on jotain kallista. Äiti miettii ja suree ja pohtii, että jos jättäisi oman takin ostamatta tokmannilta ja laittaisi sen kolmekymppiä lisää ja ehkä ne kesäkengät, niin saisi siihen vielä viiskymppiä lisää, niin voisi lunastaa jonkun lahjakortin opettajalle.

Sitten nämä hyväpalkkaiset opettajat tyytyväisinä ottaa vastaan lahjat ajattelematta ollenkaan, kuinka sen köyhemmän perheen äiti on valvonut yön ja miettinyt, että mistä repii rahat lahjaan ja mistä itse luopuu, että lasta ei kiusattaisi.

Opettaja tienaa (keskipalkka) 4008 euroa tilastojen mukaan. On varmaan kiva saada niitä kalliita sampanjapulloja ja lahjakortteja, kun miettii, että tuonkin työttömän perheen lapsi sentäs toi mulle satkun lahjan.

En kyllä tiedä yhtään opettajaa, joka pullotolkulla saisi samppanjaa ja tusinoittain lahjakortteja. Itse sain kerran samppanjaa erityistilanteen vuoksi, lahjakortteja en ole saanut koskaan. Yhtäkään lasta ei minun luokassani ole koskaan kiinnostanut toisten antamat lahjat vaan enemmän he odottavat minulta reaktiota omaan lahjaansa. Tämän takia kiinnitän aina suurimman huomion korttiin, erityisesti itsepiirtettyjä kehun pitkään ja hartaasti. Lahjat ovat onneksi usein lahjakasseissa, joten jos lahjan saan, kurkkaan kassiin ja kiitän kauniisti. Näin suurin osa ei edes tiedä mitä olen joltakulta saanut. Olen tietoinen, että jokunen oppilaista on tänä vuonna käyttänyt erityistä intoa ja huolellisuutta kortin piirtämiseen ja voin huomenna ihan vilpittömästi kehua niistä jokaista.

Vierailija
190/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie suihkusaippua ja se deodorantti. Käsidesiä ja vessapaperirulla. Sukat. Perunankuorimushanskat.

Vierailija
191/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaani.

Vierailija
192/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kerätään jouluisin ja keväällä 2€/ perhe ja summalla jotain kivaa opettajalle. Ne osallistuu ketkä haluaa. Urheilukaupan lahjakortti viimeksi ja nyt jotain kalliimpaa kukkaa. Kiittäminen kuuluu mielestäni hyviin käytöstapoihin.

Vierailija
193/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kiva oli Plantagenin lahjakortti. Sehän voi olla 5- 50e tulojen mukaan.

Itse oon tykännyt itsetehdyistä korteista, vanhempien yksilöidyistä kiitoksista ( kiitos kun autoit Sallan lukivaikuksissa tms.). Tuntuu että työtäni arvostetaan. Kahvila- ja jätskikioskilahjakortit ovat myös olleet hivoja, yhden pallon tötterö riittää!!

Vierailija
194/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo ja neutraali on se perinteinen eli kirjekuoressa vähän kesälomarahaa. Tänä vuonna tosin tingin summasta jonkin verran, kun hoisin lapsen kokeet etäopiskelujen aikana, niin ei tarvinnut numeroista niin paljoa huolehtia. Pääseepä nyt poitsu sitten hyvällä keskiarvolla haluamaansa lukioon.

Kesälomarahaa opelle!?!! 😂

Niin, onhan se kiva saada vähän rahaa kesäksi, kun työttömyyskassassa on aina ruuhkaa tähän aikaan vuodesta.

ope

Vierailija
195/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus miten tylsiä lahjaideoita täällä boomerit ehdottelee. Iso pullo viinaa on aina mieluinen lahja!

Vierailija
196/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullo viiniä

Vierailija
197/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullo on Koskenkorvaa on ajaton ja tyylikäs lahja, joka on aina saajalleen mieleen.

Aion jatkaa kaunista traditiota ja ostaa opelle pullon Koskenkorvaa (0,7l), hyvin ansaituksi kiitokseksi upeasti hoidetusta vaikeasta korona-lukukaudesta.

Aloittaja toivoi jotakin neutraalia. Alkon sivuilla Koskenkorvaa ei luonnehdita neutraaliksi. Sen sijaan Finlandia Vodka olisi sitä. Lisäksi se on väritön ja kuiva, kuten varmaan opettajakin on.

Vierailija
198/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokanopettajan palkka kyllä on noin 2600, yläasteen aineopettajan 2800. Löytyy ihan netistä jos vähänkään viitsii tilastoja tuijotella. Noihin "keskipalkkoihin" ei kyllä peruskoulunopettaja pääse vaikka olisi mitkä ikälisät, lisätunteja (joita nykyisin saa aika vähän, itselläni ollut yksi ylimääräinen viikkotunti) ja muita vastuualueita ja suurin osa opettajista jää aika kauas tuosta tilastollisesta keskipalkasta. Jostain syystä se keskipalkan laskelma tehdään lokakuussa, jolloin maksetaan könttänä koko elo-, syys- ja lokakuun kertyneet lisät, tukiopetustunnit (joita hyvällä tuurilla saa tehdä yhden viikossa tai joka toinen viikko) ynnä muut, joka nostaa tilastoharhaa ja silti väitän, etten kyllä tunne yhtään peruskoulunopettajaa joka tuollaisia summia saisi, saati sen yli. Sillä kun yksinhuoltajana arkea pyörittää niin kyllä ollaan tilastollisestikin aika köyhiä ;)

Itse en ole ikinä mitään kallita lahjoja saanut ja lapset ovat innoissaan tyyliin tuoneen muumitikkarin. Eikä kukaan ole koskaan kiusannut. Joku kerran piirsi koulussa lyijykunällä piirrustuksen todistusten jaon jälkeen ja ihana oli sekin :)  Jos noin paljon pipoa kiristää jättäkää tikkarit antamatta ja toivottamatta hyvää kesää... itse palaan työttömysykortistoon nautittuani 9kk tuota huikeaa palkkaa ;) 

Vierailija
199/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukat oikeasti noin iso ongelma? Kukaan ei takuulla tahallaan vie allergiselle opeille kukkia, kuten joku valopää tuossa vihjaili. Mutta jos käy niin ikävästi, että lahja ei opelle syystä tai toisesta sovi, niin aikuisena ihmisenä hän kiittää kauniisti ja hankkiutuu myöhemmin lahjasta eroon.

Jos ope on niin allerginen, että hän ei voi olla ollenkaan samassa tilassa kukkien kanssa, niin aikuisena ihmisenä hän sanoo asiasta ja kukat kiikutetaan ulos luokasta. Sama juttu, jos joku oppilaista on erittäin allerginen. Mikään laaja ongelma nuo vakavat allergiat eivät taida olla, koska monessa koulussa esim. kuutos- tai ysiluokkalaiset saavat ruusut.

Aikuisena ihmisenä se vanhempi voi ottaa huomioon muut ja jättää ottamatta riskin, että joku saa kukista silmät ja nenän punaisiksi. Eikä kovin moni opettaja edes halua kukkia tai muitakaan lahjoja, vaikka ei olisikaan allerginen. Ei ole mitään järkeä ostaa lahjaa, joka ei ilahduta millään tavalla, vaan enemmänkin tuottaa päänvaivaa sen suhteen miten siitä nätisti pääsisi eroon. Tämä sanottuna useampaakin opettajaa ja heidän jokakeväistä lahjatuskitteluaan vierestä seuranneena. 

Jaa. Jospa ymmärtäisit, että aika moni muu tykkää kukista. Sinä olet poikkeus. Ja jos olet allerginen, niin todennäköisesti saat suusi auki julkisesti ja sanot, ettet tahdo kukkia, koska olet allerginen. Tai kiität kukista ja annat ne edelleen.

Olen minäkin pähkinäallergikko ja saan joskus pähkinäsuklaata lahjaksi, mutta korrektina ihmisenä kiitän ja jaan Mozart-kuulat edelleen. Enkä nosta asiasta hirveää nipotus-metakkaa. Tutuille olen sanonut, että olen allerginen. He eivät osta minulle pähkinöitä, tosin välillä se joillakin unohtuu, mikä on sekin ymmärrettävää. En minäkään muista, onko naapurin Pekalla koivuallergia.

Vierailija
200/232 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope, rakkaudesta lajiin kirjoitti:

Opena vastaan, että oikeasti on ihana saada lapsen tekemä ja kirjoittama kortti. Lisäksi, jos olen opettajana onnistunut jossain erityisen hyvin, on mielestäni aivan ihanaa, jos joku vanhempi sanoo/kirjoittaa asian ääneen. Toisin kuin joku ehkä luulee, eivät opettajat useinkaan huku kiitokseen. Mikäli jotain "tavaraa" haluaa antaa, ovat kukat, servetit ja karkit varmaa tavaraa. Myös lahjakortti jäätelölle tai kahville on tullut käytettyä. Koko luokan toimesta minulle on myös kerätty raha mansikka-amppeliin ja toisena vuonna hortensiaan. Korona-ajasta huolimatta en olisi nytkään huolissani siitä, että lapsi koskee antamaansa lahjaan. Eiköhän tässä ole nyt jo kaikki mahdollinen tarttunut oman luokan kesken..

Älytöntä haloota opettajien lahjoista en suoraan sanottuna ymmärrä. Usein lapset/perheet itse haluavat ja kokevat tärkeänä, että saavat antaa jotain. Ja jos näin on, mielestäni PIENI muistaminen on ok. Aivan niinkuin muissakin ammateissa. Jos opettajan lahja kuitenkin aiheuttaa raivoa tai kiristää kukkaron nyörit liian tiukalle, jätä ostamatta. Ei opettaja sitä sen ihmeemmkin ajattele!

Itse muistan omia oppilaitani myös joka vuosi ja ihan omalla rahalla ;) Oppilaani ovat saaneet aina kortit ja joka kevät jotain kesään liittyvää. Esim. Kesäiset kestopillit, superpallot, tarroja+namit yms höpsöä. Erikseen olen kiittänyt myös huoltajia ja tarjonnut kiitoksena todistusten jaon yhteydessä jotain hyvää, kuten paperikääreisiä konvehteja. Saan itse valtavasti iloa siitä, että kaikki lähtevät kesälomalle hyvällä fiiliksellä ja etenkin pienille koululaisille "open lahja" voi olla supertärkeä.

Vaikutat ihanalta opettajalta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi