Mitä lahjaksi opelle tai luokanvalvojalle?
Kommentit (232)
Erityisopettaja-äitini palkka ainakin on yli 4000 e kuussa.
En tunne yhtään opea joka tienaisi alle 3800 e/kk mutta te 2000 e tienaavat opetatte varmaan Lapissa jotain viiden oppilaan luokkaa.
Mulla on säästössä kaikki oppilaiden tekemät kortit, joissa lukee jotain voimauttavaa kuten "Olet kiva ja hyvä ope" tms. Kipot ja kupit olen vienyt kirppikselle ja teet ja kahvit juomme. Suklaat syömme, kukista nautimme koko peeheen kesken. Servieteistä on ollut iloa. Mutta kortit pysyvät tallessa ja luen niitä silloin, kun laatikoita pengon. Muistan kyseiset oppilaat jälleen ja mietin mihin elämä on heitä kuljettanut. Aikuisia ovat suuri osa jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojakoulussa kirjoitti:
No en ymmärrä miksi opettajaa pitäis väkisin muistaa, jos ei oo mukava opettaja, ei meitä siivoojiakaan muistella mitenkään muuten kuin valittamalla et pitäis siivota paremmin
Kilpailuahan siitä on jo tullutkin. Paremmin toimeen tulevien perheiden lapset kehuskelee köyhemmille, että meidän iskäpä ostaa opelle lahjaksi tuota ja äiskan antama lahja maksaa niin paljon.
Sitten lapsi menee kotiin ja itkee, että äiti, ei me kehdata antaa sitä hortensiaa, kun luokan edessä näkevät, että meiltä ei tule kuorta, missä on jotain kallista. Äiti miettii ja suree ja pohtii, että jos jättäisi oman takin ostamatta tokmannilta ja laittaisi sen kolmekymppiä lisää ja ehkä ne kesäkengät, niin saisi siihen vielä viiskymppiä lisää, niin voisi lunastaa jonkun lahjakortin opettajalle.
Sitten nämä hyväpalkkaiset opettajat tyytyväisinä ottaa vastaan lahjat ajattelematta ollenkaan, kuinka sen köyhemmän perheen äiti on valvonut yön ja miettinyt, että mistä repii rahat lahjaan ja mistä itse luopuu, että lasta ei kiusattaisi.
Opettaja tienaa (keskipalkka) 4008 euroa tilastojen mukaan. On varmaan kiva saada niitä kalliita sampanjapulloja ja lahjakortteja, kun miettii, että tuonkin työttömän perheen lapsi sentäs toi mulle satkun lahjan.
Kyllä näillä on kiva kesä aloittaa.Luokanopettajan palkka kyllä on noin 2600, yläasteen aineopettajan 2800. Löytyy ihan netistä jos vähänkään viitsii tilastoja tuijotella. Noihin "keskipalkkoihin" ei kyllä peruskoulunopettaja pääse vaikka olisi mitkä ikälisät, lisätunteja (joita nykyisin saa aika vähän, itselläni ollut yksi ylimääräinen viikkotunti) ja muita vastuualueita ja suurin osa opettajista jää aika kauas tuosta tilastollisesta keskipalkasta. Jostain syystä se keskipalkan laskelma tehdään lokakuussa, jolloin maksetaan könttänä koko elo-, syys- ja lokakuun kertyneet lisät, tukiopetustunnit (joita hyvällä tuurilla saa tehdä yhden viikossa tai joka toinen viikko) ynnä muut, joka nostaa tilastoharhaa ja silti väitän, etten kyllä tunne yhtään peruskoulunopettajaa joka tuollaisia summia saisi, saati sen yli. Sillä kun yksinhuoltajana arkea pyörittää niin kyllä ollaan tilastollisestikin aika köyhiä ;)
Itse en ole ikinä mitään kallita lahjoja saanut ja lapset ovat innoissaan tyyliin tuoneen muumitikkarin. Eikä kukaan ole koskaan kiusannut. Joku kerran piirsi koulussa lyijykunällä piirrustuksen todistusten jaon jälkeen ja ihana oli sekin :) Jos noin paljon pipoa kiristää jättäkää tikkarit antamatta ja toivottamatta hyvää kesää... itse palaan työttömysykortistoon nautittuani 9kk tuota huikeaa palkkaa ;)
Tuo 2600-2800 on peruspalkka ilman yhtään ylityötuntia tai ”ikälisiä” ja siitä pelkästään ei saa kukaan.
Kyllä saa! Ikäkisät kertyvät pätkäopettajilla hitaasti ja monessa aineessa tunnit raavitaan kasaan niin että opetusvelvollisuus saadaan juuri ha juuri kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ymmärrä miksi opettajaa pitäis väkisin muistaa, jos ei oo mukava opettaja, ei meitä siivoojiakaan muistella mitenkään muuten kuin valittamalla et pitäis siivota paremmin
Kilpailuahan siitä on jo tullutkin. Paremmin toimeen tulevien perheiden lapset kehuskelee köyhemmille, että meidän iskäpä ostaa opelle lahjaksi tuota ja äiskan antama lahja maksaa niin paljon.
Sitten lapsi menee kotiin ja itkee, että äiti, ei me kehdata antaa sitä hortensiaa, kun luokan edessä näkevät, että meiltä ei tule kuorta, missä on jotain kallista. Äiti miettii ja suree ja pohtii, että jos jättäisi oman takin ostamatta tokmannilta ja laittaisi sen kolmekymppiä lisää ja ehkä ne kesäkengät, niin saisi siihen vielä viiskymppiä lisää, niin voisi lunastaa jonkun lahjakortin opettajalle.
Sitten nämä hyväpalkkaiset opettajat tyytyväisinä ottaa vastaan lahjat ajattelematta ollenkaan, kuinka sen köyhemmän perheen äiti on valvonut yön ja miettinyt, että mistä repii rahat lahjaan ja mistä itse luopuu, että lasta ei kiusattaisi.
Opettaja tienaa (keskipalkka) 4008 euroa tilastojen mukaan. On varmaan kiva saada niitä kalliita sampanjapulloja ja lahjakortteja, kun miettii, että tuonkin työttömän perheen lapsi sentäs toi mulle satkun lahjan.
Kyllä näillä on kiva kesä aloittaa.Luokanopettajan palkka kyllä on noin 2600, yläasteen aineopettajan 2800. Löytyy ihan netistä jos vähänkään viitsii tilastoja tuijotella. Noihin "keskipalkkoihin" ei kyllä peruskoulunopettaja pääse vaikka olisi mitkä ikälisät, lisätunteja (joita nykyisin saa aika vähän, itselläni ollut yksi ylimääräinen viikkotunti) ja muita vastuualueita ja suurin osa opettajista jää aika kauas tuosta tilastollisesta keskipalkasta. Jostain syystä se keskipalkan laskelma tehdään lokakuussa, jolloin maksetaan könttänä koko elo-, syys- ja lokakuun kertyneet lisät, tukiopetustunnit (joita hyvällä tuurilla saa tehdä yhden viikossa tai joka toinen viikko) ynnä muut, joka nostaa tilastoharhaa ja silti väitän, etten kyllä tunne yhtään peruskoulunopettajaa joka tuollaisia summia saisi, saati sen yli. Sillä kun yksinhuoltajana arkea pyörittää niin kyllä ollaan tilastollisestikin aika köyhiä ;)
Itse en ole ikinä mitään kallita lahjoja saanut ja lapset ovat innoissaan tyyliin tuoneen muumitikkarin. Eikä kukaan ole koskaan kiusannut. Joku kerran piirsi koulussa lyijykunällä piirrustuksen todistusten jaon jälkeen ja ihana oli sekin :) Jos noin paljon pipoa kiristää jättäkää tikkarit antamatta ja toivottamatta hyvää kesää... itse palaan työttömysykortistoon nautittuani 9kk tuota huikeaa palkkaa ;)
Tuo 2600-2800 on peruspalkka ilman yhtään ylityötuntia tai ”ikälisiä” ja siitä pelkästään ei saa kukaan.
Aika moni opettaja saa ihan sitä peruspalkka, ilman mitään lisiä. Ensimmäisen kokemuslisän saa viiden vuoden työskentelyn jälkeen, mutta kokemukseen lasketaan vain pitemmät työsopimukset eli usein ensimmäisten vuosien työkokemusta ei siihen lasketa ( harva työllistyy heti pitemmäksi aikaa, vaan työ koostuu lyhyistä sijaisuuksia jopa vuoden pari).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo ja neutraali on se perinteinen eli kirjekuoressa vähän kesälomarahaa. Tänä vuonna tosin tingin summasta jonkin verran, kun hoisin lapsen kokeet etäopiskelujen aikana, niin ei tarvinnut numeroista niin paljoa huolehtia. Pääseepä nyt poitsu sitten hyvällä keskiarvolla haluamaansa lukioon.
Kesälomarahaa opelle!?!! 😂
Niin, onhan se kiva saada vähän rahaa kesäksi, kun työttömyyskassassa on aina ruuhkaa tähän aikaan vuodesta.
ope
Kyllä, eka työttömyyskorvaus tulee joskus elokuun alussa... Onneksi puolison palkka tulee kesälläkin. Ja teini sai kesätöitä.
T. Toinen (ikuisesti) kesätyötön ope
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtään opea joka tienaisi alle 3800 e/kk mutta te 2000 e tienaavat opetatte varmaan Lapissa jotain viiden oppilaan luokkaa.
No, minä. Brutto 3588. Virka yläkoulussa. Ei ikälisiä, mutta VIISI ylituntia ja päälle yli 100 Euroa erikoistehtävästä. Että tässä esimerkki ja ei edes perustunneilla vaan teen todella paljon töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alakoulun puolella kyllä pitäisi tehdä aika paljon ylitöitä, ei taida edes 10 lisätuntia viikossa riittää ja aika harvalla koululla on siihen varaa. Lehtori tienaa ylitöillä enemmän, mutta en minä ainakaan viimeksi lehtorina niitäkään saanut ja ihan peruspalkkaa olen käytännössä aina saanut. Kun kesällä on vielä päälle työtön ilman virkaa, ne ikälisätkään eivät ala juoksemaan heti viiden kouluvuoden jälkeen ja korotus tulee olemaan huikeat 4%. Eli edelleen neljästä tonnista jäädään aika kauas. Ihan periaatteesta ärsyttää näiden väärien totuuksien jakaminen faktoina.
Vierailija kirjoitti:
Opetan ihan Helsingissä. Ei ikälisiä, ei ylitunteja
Vierailija kirjoitti:
Neljällä tonnilla kuussa ei kukaan pysty oikein kesällä mitään tekemään. Hyvää tekee lahjat, jotta edes vähän hätäapua opettaja saa, kun joutuu viettämään yli kaksi kuukautta opetuksetonta aikaa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006112954.html
Opettaja on ansainnut ison pullon samppanjaa! Opettaja tekee sairaan pienellä palkalla paljon pyyteetöntä työtä jokaisen oppilaansa eduksi. . Opettajan työssä ei ole oikeastaan mitään lisäetuja ja ”firman lahjoja”
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/788f1a1e-bb84-4e3d-aaa8-48102d353425
Opettajille kerätään 500 euron lahjakortteja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljällä tonnilla kuussa ei kukaan pysty oikein kesällä mitään tekemään. Hyvää tekee lahjat, jotta edes vähän hätäapua opettaja saa, kun joutuu viettämään yli kaksi kuukautta opetuksetonta aikaa
Kannattaisi siis hakea OKL:ään opettajaksi opettelemaan useiksi vuosiksi, että saa helposti neljä tonnia, pitkät lomat ja päälle vielä köyhien kahvipurut kaapista ja kukat kukkapenkistä. Täällä on aika moni jo sanonut, ettei homma toimi noin (ja itse voi vaikka leikkiä opettajan palkkalaskurilla http://norssiportti.oulu.fi/~mixa/cgi-bin/palkka/index.cgi? jotta näkee miten hurjan helposti neljätonnia saa).
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006112954.html
Opettaja on ansainnut ison pullon samppanjaa! Opettaja tekee sairaan pienellä palkalla paljon pyyteetöntä työtä jokaisen oppilaansa eduksi. . Opettajan työssä ei ole oikeastaan mitään lisäetuja ja ”firman lahjoja”https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/788f1a1e-bb84-4e3d-aaa8-48102d353425
Opettajille kerätään 500 euron lahjakortteja
Kyllä varmasti kannattaa kaivaa esimerkit jostain Espoon Westendin koulusta. Iso osa opettajista opettaa lapsia, joiden vanhemmilla ei ole tuollaisia rahoja ja lahjat ovat sitten sen mukaisia. Tuttu lääkäri muuten sai joululahjaksi joltain asiakkaalta Pradan tietokonelaukun. Jostain syystä kuitenkin ne ovat ne opettajien kukkapuskat herättävät kamalasti kateutta. Edelleen peruskoulu on ihan ilmainen. Ei sinne ole pakko lahjoja kantaa ja vastaavasti ihan jokainen voi opiskella opettajaksi, että pääsee näihin huimiin lahjoituksiin käsiksi kaikkien muiden etujen lisäksi, joihin kuuluu myös katkerat vanhemmat, että eivät saa ilmaisia kukkapuskia eivätkä pääsee koko kesäksi lomalle.
Meillä ala-asteen päättävä lapsi vei retkihuovan ja karkkipussin.
Minä sain oppilaaltani ihana lahjoja mutta eniten ilahdutti vilpittömät sanat että olen maailman paras ope ja että tulee kesän aikana ikävä ❤
Yksittäisen kukan (esim. ruusu) olen antanut, joskus pelkät sanalliset kiitokset wilman kautta. En haluaisi itsekään mitään tavaraa.
Jos lapsi on halunnut muistaa opea, olen hommannut lapsen tekemän kortin kylkeen lahjakortin kahvilaan, jäätelökioskille tms. Useimmilla on kortille käyttöä ja jos ei ole, niin sen voi antaa eteenpäin.
Laitoin yseilleni wilma-viestin lukukauden päätteeksi, koska en päässyt heitä näkemään loppupäivinä sairastuttuani. Kiitin heitä yhteisestä ajasta ja toivottelin hyvää.
Kaksi oppilasta viidestäkymmenestä vastasi, vaikka meillä oli hyvä tunnelma luokassa tunneilla, ja välit hyvät.
Muutaman muunkin yläkoulun open kanssa on puhuttu siitä, että meidän opettajien merkitys ja painoarvo nuorten elämässä on vähentynyt somen tulon jälkeen. Oppilaat ovat käyneet välinpitämättömiksi meitä kohtaan, ei ole enää samanlaista vuorovaikutusta niin paljon kuin vielä muutama vuosi sitten oli.
Nyt nuorten elämässä on tärkeintä some-säpinä samanikäisten kanssa, koululla ja opettajilla ei ole enää heille niin kiinnostavaa tarjottavaa. Hyvätkin oppilaat opiskelevat enemmänkin velvollisuudentunnosta kuin tiedonhalusta tai innostuksesta. Ennen tällaisiakin innostujia ja syventyjiä oli, mutta nykyään lähinnä Asperger-nuorissa.
Pointtini siis, että vähät lahjoista, mutta olisi hienoa jos saisi teiniltä edes jonkinlaista responsia ja palautetta, kun ottaa yhteyttä viimeistä kertaa.