Kerätään Pieni talo preerialla-sarjan järjettömyyksiä/epäloogisuuksia
-Vitivalkoiset silitetyt paidat tilanteessa kuin tilanteessa -Koulu ja kirkko ovat sama rakennus, kuitenkin kirkossa sunnuntaina on vain muutama perhe vrt. koulun oppilaisiin -Tulipalossa pikkulapsen voi laskea puroon turvaan, josta tämä löytyy samasta kohtaan Jatkakaa!
Kommentit (3159)
Vierailija kirjoitti:
Missä nuo säilyttää maitoa yms. Onko niillä jääkaapit?
Arvaan, olet kaupunkilainen? 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mary joutuu leikkaukseen saatuaan hevosen potkun. Lääkäreillä ei ole käsineitä leikkauksessa. Olikohan yleinen tapa tuolloin? Eikö Edwardsille välillä voitu muuta paitaa laittaa kuin tuo ainainen punainen ruutupaita..
Tuolloin ei tosiaan käsineitä käytetty. 1800-luvun lopulla leikkauksiin kuoli puolet potilaista, koska lääkärit eivät pesseet käsiään.
Steriloituja kumihanskoja alkoivat leikkauksissa käyttää jotkut lääkärit 1894, mutta niiden käyttö yleistyi vasta sitten 1900-luvun alussa.Suomessa julkaistiin kätilöille opaskirja, josta otettiin monia uusintapainoksia. Siihen liitettiin jo aika aikaisessa vaiheessa käsienpesuohjeet.
Jossain asioissa ollaan oltu täälläkin ajan hermolla.Eikö Arvo Ylpöllä ollut iso osuus tuossa käsien pesussakin.
Saattaapa olla käsien pesussakin mukana mutta ainakin hänen tutkimuksensa perusteella keskoskuolemat kääntyivät laskuun.Arvo Ylpön elämäkerta on muuten mielenkiintoista luettavaa vaikka en olekaan samaa mieltä hänen kanssaan,että jokainen (terve) nainen haluaa äidiksi.
Mutta tämä oli ohis ja jännä miten tämä Pieni talo preerialla-keskustelu tekee mielenkiintoisia sivupolkuja. Tämä taitaa olla ainakin toistaiseksi niitä harvoja keskusteluja, joissa ei päädytä veri korvista suihkuten solvaamaan toisia. Jääkeskustelu kävi hetken "kuumana", mutta korrektina ja siinäkin jaettiin vain lisää tietoa, haukkumisen sijaan. Ja nyt takaisin studioon.
Arvo Ylppö oli koulutettu 1930-luvun Saksassa. Sieltä tuli siihen aikaan paitsi järkevähköä luontaishoitoa, myös ihan nzihenkistä kamaa. Esimerkiksi lasten henkisestä puolesta hän ei ymmärtänyt tuon taivaallista, vaan nuoremmat kollegat saivat hoitaa lapsia salaa nykyaikaisemmin.
Kerrothan tuon lähteen missä näin Arvo Ylpön kollegat kertovat, hänen hoitaneen lapsia vanhanaikaisesti tai että kollegat hoitivat salaa Ylpöltä lapsipotilaita nykyaikaisemmin? Esim. millä tavalla nykyaikaisemmin? Mutta kerro lähdetieto, niin luen sieltä itse.
Se oli eräs Terttu Arajärven lehtihaastattelu.
Olisiko tässä jotain siihen viittaavaa?
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/veehoo/100054-julkisuuskuva-ja-todelli…Kamala nöyryytys!
Juuri tuota. Haastattelussa kerrottiin, miten Lastenlinnan nuoremmat lääkärit seurasivat salaa lastenpsykiatrian kehitystä ulkomaisista lehdistä. He olivat noudattavinaan Ylpön ohjeita, mutta oikesti tekivät toisin. Näin vaikeasti oireilevat lapset alkoivat toipua.
Ehkä Ylppö oli kasvatettu rautapanssarissa itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lopeta jo! Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa! Ihan oikeasti, ihminen on älykäs ja viisas silloin kun osaa kysyä. Ja eihän kaikki voi kaikesta tietää.
Onko tämä just sitä omahyväisyyttä? Jos minä olen sairaanhoitaja, niin oletan että kaikki muutkin tietävät ammattistani.
Vierailija kirjoitti:
Ingallsiin perhe on niin ällöttävän kunnollinen. kaikki ovat kuin jotain Jeesuksia.
Höpö höpö. Perheenpää (herra Ingalls) käyttäytyi ainakin ensimmäisessä jaksossa yhtä tunnekylmästi ja autoritäärisesti kuin kuka tahansa suomalainen mies, joka on saanut selkäänsä omalta isältään.
Huvittavaa on se, että tunnevammaiset suomalaiset eivät edes tajua sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edwards laittaa pienen oksan suukapulaksi kun meinaa ampua itsensä. Mihin tarvitaan suukapulaa, kun tehdään itsari?
On jotain mitä purra.
Jospa Edwards on niin köpelö ampuja, että hän tietää ampuvansa itseään vain varpaaseen ja tarvitsee siksi oksanpätkän, jota purra sitten tuskissaan matkalla tohtorille?
Itsaria tekevä ei tarvitse mitään puruluita, koska homman pitäisi olla (kirjaimellisesti) laakista selvä. Siinä ei ennätä pureskelemaan oksia.
Kyllähän se tuossa jaksossa näytetään, mihin oksa on tarkoitettu. Edwards pitää oksanhaaraa suussaan siksi, että lopulta ottaa sen oksan avuksi yrittäessään ulottua aseen liipaisimeen. Oksa on siis tarkoitettu aseen laukaisemista varten.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on jo ihmetelty palstalla, mutta on pakko ottaa asia esiin. Hampaat. Kaikilla näyttää olevan hampaat suussa, vieläpä valkoisina. Laura on ainoa, jolla lapsena maitohampaat sojottavat minne sattuu, nekin aikustuessa ovat täydelliset. 1800-luvulla, ihmisillä hampaita särkiessä, ne vedettiin pois tongeilla. Hyvin harvalla 1800-luvulla eläneellä oli aikuisena koko hammasrivi jäljellä. Vielä harvemmalla valkoisina.
Vain Syvä Joki -elokuvan raiskareilla oli huonot hampaat.
Vierailija kirjoitti:
Se kauppiaan Rouva on ainut todentuntuinen hahmo. Tuollaisia kieroja ja v-mäisiä kettuja ihmiset oikeasti ovat. Muut ovat liian imeliä ja ällöjä ollakseen todellisia.
Minulla oli aikoinaan juuri hänen näköinen ja oloinen rouva neuvolassa. Paitsi että tällä vuoden 1999 versiolla oli vielä ylipitkät rakennekynnet siihen lisäksi.
Sarjasta sinänsä: kai sen oli tarkoituskin kuvata ideaalia. Siihen aikaan ei edes haluttu telkkarissa näyttää paljoa ns. todellista elämää. Ja edelleen aika monelle meistä ovat täysin vieraita.
Onneksi eivät jatkaneet sitä "intiaanien" kuvaamista paljoakaan. Se pilotti oli aika kauhea...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edwards laittaa pienen oksan suukapulaksi kun meinaa ampua itsensä. Mihin tarvitaan suukapulaa, kun tehdään itsari?
On jotain mitä purra.
Jospa Edwards on niin köpelö ampuja, että hän tietää ampuvansa itseään vain varpaaseen ja tarvitsee siksi oksanpätkän, jota purra sitten tuskissaan matkalla tohtorille?
Itsaria tekevä ei tarvitse mitään puruluita, koska homman pitäisi olla (kirjaimellisesti) laakista selvä. Siinä ei ennätä pureskelemaan oksia.
Kyllähän se tuossa jaksossa näytetään, mihin oksa on tarkoitettu. Edwards pitää oksanhaaraa suussaan siksi, että lopulta ottaa sen oksan avuksi yrittäessään ulottua aseen liipaisimeen. Oksa on siis tarkoitettu aseen laukaisemista varten.
Herkällä on liipasin Edwardsin aseessa 😂
Vierailija kirjoitti:
Mikä mua ihmetyttää että usein ajelevat vielä naapureilla kylässä iltamyöhään. Ulkona jo aivan pilkkopimeää.
Ennen oli tavallista nukkua yö kahdessa osassa. Välillä noustiin ylös ja puuhailtiin sitä sun tätä. Jotkut kävivät jopa kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on jo ihmetelty palstalla, mutta on pakko ottaa asia esiin. Hampaat. Kaikilla näyttää olevan hampaat suussa, vieläpä valkoisina. Laura on ainoa, jolla lapsena maitohampaat sojottavat minne sattuu, nekin aikustuessa ovat täydelliset. 1800-luvulla, ihmisillä hampaita särkiessä, ne vedettiin pois tongeilla. Hyvin harvalla 1800-luvulla eläneellä oli aikuisena koko hammasrivi jäljellä. Vielä harvemmalla valkoisina.
Vain Syvä Joki -elokuvan raiskareilla oli huonot hampaat.
Myös Leonen leffoissa vinksottaa hampaat ja korvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä mua ihmetyttää että usein ajelevat vielä naapureilla kylässä iltamyöhään. Ulkona jo aivan pilkkopimeää.
Ennen oli tavallista nukkua yö kahdessa osassa. Välillä noustiin ylös ja puuhailtiin sitä sun tätä. Jotkut kävivät jopa kylässä.
Niin, uuden ajan Euroopassa ja kaupunkiolosuhteissa.
Likaiset hampaat. Missä peseytyivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ingallsin isäntä on kuin joku keksijä. Tuntuu osaavan kaikenlaista. Entisajan "ihmemies mäkkaiver".
No, isoisäni esim. teki perheelleen mm. kenkiä, huonekaluja, reen, viljeli maata, oli merikapteeni sekä harrasti valokuvausta. Tämä 1800- ja 1900-luvun vaihteessa. Ennen piti osata kaikenlaista, ei ollut kauppoja lähellä mistä ostaisi (no eikä kyllä kaikkea myytykään), eikä kyllä rahaakaan paljon kun oli hyvin monta lasta. Omavaraisia lähes kaikessa.
Ihan mielenkiinnosta kysyn minkä ikäinen itse olet nyt? Asia kiinnostaa koska isoisäsi on syntynyt jo 1800-luvulla, koska vuosisadan vaihteessa hän oli jo merikapteenikin!
Hei! Minuakin kiinnostaa isoisäsi tarina, siinähän voisi olla vaikka kirjan aineksia. Anteeksi, että sanon näin mutta arvelen sinun olevan nyt verrattain iäkäs. 70-90 v? Kerro ihmeessä meillekin elämästäsi vaikka toisessa ketjussa, kirjoitat muuten todella "nuorekkaasti" tarkoitan nuoren ihmisen tyylillä. Eikä siinä ole mitään pahaa. Haluamme kuulla sinusta ja ukistasi lisää!
Minun isosisäni oli syntynyt vuonna 1881, ja itse olen 59-vuotias nyt. Isosisä syntyi 1881, isäni 1925 ja minä 1961
Haa, täällä on siis toinenkin, joka on vanhojen vanhempien jälkeläinen! Minä synnyin 1965, isäni 1923 ja isänisä 1877. Äidin puolelta matriarkaalinen linja menee: äiti 1925, äidinäiti 1890 ja äidinäidinäiti 1861.
Samoin minun isäni ja isänisäni (jälkimmäinen kuoli v. 1945 syöpään) tekivät lähes mitä tahansa käsillään, isoisäni isoisä jopa käsinveisti saarnastuolin paikalliseen kirkkoon 1800-luvun alkupuolella, ja tuo saarnastuoli on edelleen nähtävänä kyseisen kirkon vieressä olevan hautausmaan pienessä siunauskappelissa.
Tunsin isoisäni, syntyi 1918.
Hän tunsi isomummonsa, syntyi 1852.
Tämä oli asunut samassa taloudessa isänsä (.s.1813) vanhempien kanssa, syntyneet 1873 ja -79.
Aikajänteet on aikamoisia!
Kyllä, aikajänteet!
Mieheni on syntynyt 1960. Hänen isänsä, vastikään edesmennyt appeni, oli syntynyt 1925. Appi kertoi mielellään ”vanhoista ajoista”. Pikkupoikana lapsuudenkodissaan hän nukkui samassa sängyssä isomummun kanssa, joka oli syntynyt 1846. Sukukirjoista tutkin, että isomummun oma isä oli syntynyt 1782! Hänen toinen vaimonsa, joka oli appeni isoisoisoäiti, oli nelisenkymmentä vuotta puolisoaan nuorempi.
Appeni kuoli tänä keväänä. Hänen nuorimmat lapsenlapsensa, meidän lapsemme, ovat nyt parikymppisiä. Heidänkin kytköksensä menneisiin vuosisatoihin ovat lopulta lyhyet.
Kun karhu hyökkäsi Edwardsin kimppuun, läimi vaan häntä tassuillaan ja otti sitten repusta jonkun eväspaketin tjs ja jatkoi matkaansa. Oikeassa elämässä karhu olisi kyllä hyökännyt pahemmin ihmisen kimppuun varsinkin kun haistaa veren.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kauppiaan Rouva on ainut todentuntuinen hahmo. Tuollaisia kieroja ja v-mäisiä kettuja ihmiset oikeasti ovat. Muut ovat liian imeliä ja ällöjä ollakseen todellisia.
Minulla oli aikoinaan juuri hänen näköinen ja oloinen rouva neuvolassa. Paitsi että tällä vuoden 1999 versiolla oli vielä ylipitkät rakennekynnet siihen lisäksi.
Sarjasta sinänsä: kai sen oli tarkoituskin kuvata ideaalia. Siihen aikaan ei edes haluttu telkkarissa näyttää paljoa ns. todellista elämää. Ja edelleen aika monelle meistä ovat täysin vieraita.
Onneksi eivät jatkaneet sitä "intiaanien" kuvaamista paljoakaan. Se pilotti oli aika kauhea...
Mikä pilotin intiaaneissa oli vikana. Olivat ystävällisiä, vaikka tönö oli heidän maillaan.
Vierailija kirjoitti:
Oliko niin että Edwards olikin tulossa jossain vaiheessa takaisin?
Montako näitä jaksoja muuten on? Onko niitä siis 700 jaksoa vai vähemmän? NÄyttäkö Yle niitä kaikkia?
Kävi tekemässä välillä omaa komediasarjaa jonka jälkeen palasi takaisin.
Kolmen tuotantokauden jälkeen vuonna 1977 French jätti Pienen talon preerialla näytelläkseen omassa tilannekomediasarjassaan Carter Country. Poissaolo ei kestänyt kuin muutaman vuoden, sillä jo vuonna 1981 French palasi sarjaan näyttelemään Edwardsia. (Wikipedia)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lopeta jo! Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa! Ihan oikeasti, ihminen on älykäs ja viisas silloin kun osaa kysyä. Ja eihän kaikki voi kaikesta tietää.
Onko tämä just sitä omahyväisyyttä? Jos minä olen sairaanhoitaja, niin oletan että kaikki muutkin tietävät ammattistani.
Tuolla jääkaappi-asialla ei ole mitään tekemistä ammatin kanssa. Pitäs kyllä tajuta miten ruokaa säilöttiin ennen jääkaappeja. Käyttäkää maalaisjärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla jääkaappi-asialla ei ole mitään tekemistä ammatin kanssa. Pitäs kyllä tajuta miten ruokaa säilöttiin ennen jääkaappeja. Käyttäkää maalaisjärkeä.
Sellainen ihminen on typerä, joka omahyväisyyttään lähtee pilkkaamaan muiden kysymyksiä. Jos kyseinen henkilö ei tiennyt, miten ruoka pidettiin ennen kylmänä, niin hänellä on oikeus kysyä sitä. Tyhmiä kysymyksiä ei ole, mutta tyhmiä vastauksia nähtävästi kylläkin.
Itseäni ihmetytti pilottijaksossa perheen äidin pukeutuminen.
Preerialla matkattiin vankkureissa ja asuttiin väliaikaisasumuksissa, missä lähimmät naapurit olivat kymmenien kilometrien päässä. Yllättäen kylään poikkesivat vain intiaanit.
Koko tämän eristyksissä olemisen ajan äiti oli kuitenkin huolellisesti pukeutunut ja tukka oli laitettuna viimeisen päälle.
Itse repsahdin heti, kun koronasta johtuva etätyökausi alkoi. Tukkaa en välittänyt kammata enkä yöpukuakaan viitsinyt vaihtaa päivävaatteisiin ennen kuin töiden jälkeen iltapäivällä, kun lähdin kauppaan ja ulkoilemaan.
Siis jakson...