Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerätään Pieni talo preerialla-sarjan järjettömyyksiä/epäloogisuuksia

satsuma
27.05.2020 |

-Vitivalkoiset silitetyt paidat tilanteessa kuin tilanteessa -Koulu ja kirkko ovat sama rakennus, kuitenkin kirkossa sunnuntaina on vain muutama perhe vrt. koulun oppilaisiin -Tulipalossa pikkulapsen voi laskea puroon turvaan, josta tämä löytyy samasta kohtaan Jatkakaa!

Kommentit (3159)

Vierailija
721/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Off topic: mutta eihän tosta Charlesin komeudesta pääsee yli eikä ympäri. Varmaan suurin syy miksi jaksan katsoa sarja.

Oli aikamoinen nättipoika ja hurmuri Bonanzan aikoihin. Ei ole mitenkään pahan näköinen Charlesin roolissakaan, mutta välillä kasvot ovat omituisen pöhöttyneet.

Oli alkoholiongelma ajoittain, kuoli haimasyöpään.

Höpsö, Landon sai syövän ydinsäteilystä - johon monet muutkin kuolivat tuolla Pieni talo-seudulla. Googlaa. 

Niin. Ydinsäteilystähän se.  Ja MONET MUUTKIN kuolivat sillä seudulla. Mistähän lähteestä tämä tieto onkaan ammennettu? Minäkin tässä ydinsäteilyn vuoksi juon viinaa ja hui kamala inhoittava ydinsaaste on kohta aiheuttava minulle haimatulehduksen. En minä itse. Oi sancta simplicitas...

USA teki ydinkokeita ainakin autiomaassa, jossa kuvattiin lännenelokuvia. John Wayne sai säteilystä syövän.

Viisi tupakka-askia päivässä ei varmaan onneksi aiheuttanut mitään.

Hurja määrä. Kertoivatko muut näyttelijäkaverit noista määristä ja alkoholista vai mistä näistä löytyi tiedot?

Vierailija
722/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mä en ymmärrä tota epäonnistumispuhetta Charlesista."

En minäkään.

Pilottijaksossa hän sanoo lähtiessään vanhasta kodistaan täältä tullaan Kansas.

Siinä kohtaa jaksossa missä Jack katoaa joen ylityksessä Caroline purnaa että ilo on kadonnut ja kaikki ovat väsyneitä miksi lähdimme, Charles vastaa että uudessa paikassa saamme 160 eekkeriä ilmaista maata ja haluan teille parempaa kuin aikaisemmin. Ennen elimme kädestä suuhun, mutta nyt minusta tulee itsenäinen viljelijä.

Joulujaksossa kun Hra Oleson tarvitsee kärrinpyörien korjaajaa, Charles ottaa työn vastaan. Hänen tehdessään tallissa pinnoja pyörään Caroline tulee paikalle ja ihmettelee miten sinä osaat kaikkea tehdä vaikka et olisi sellaista koskaan tehnytkään? Joten ei ole mikään epäonnistuja todellakaan ja on kova tekemään perheensä eteen.

”Ennen elimme kädestä suuhun, nyt minusta tulee itsenäinen viljelijä”

Kädestä suuhun ne eli muuton jälkeenkin. Ja sen lisäksi muuttivat koko ajan paikasta toiseen. Kultaakin löytyi yhdessä jaksossa vaikka kuinka paljon, mutta taas kerran rikastumisen kynnyksellä omatunto alkoi kolkuttaa ja palattiin kotiin jatkamaan persaukista elämää.

Minä muuten olisin tehnyt saman kuin se yksi kullankaivaja; hakenut joesta sen yhden kylähullun vaimonsa alle hautaaman omaisuuden... Kulta on aina kultaa ja voittaa köyhyydessä räpistelyn.

Mutta viljellä itseään varten mitä haluaa, ilman selkää ruoskivaa pomoa ja satoa verottavaa tilanisäntää, onhan se upea mahdollisuus.

Tuntuupa olevan. Sadon vie milloin mikäkin vitsaus ja taas nähdään nälkää ja on lähdettävä etsimään jotain hengenvaarallista hanttihommaa jonnekin hornan kuuseen.

Nimenomaan mahdollisuus. Miten asiat oikeasti menevät, onkin jo toinen juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luonnon helmassa", virtakohtaus.

Nellie ja Laura putoavat veteen. He ajelehtivat kilometritolkulla alavirtaan. Välillä näytetään tyttöjen kirkuvia naamoja, välillä kuusenoksien varassa retkottavia nukkeja tai aikuisia stunteja.

Joen uomassa on kova virtaus ja isoja kiviä.

Oikeasti siinä menisi henki tai vähintään luita poikki, mutta tytöt säilyvät naarmuitta.

No, lastensarjahan tämä on...

Vierailija
724/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauran rakkaus Almanzoon. Pikku tyttö ja aikuinen mies, joka vei pikkutytön kotiin mutaepisodin jälkeen, antoi tälle oman kylpytakkinsa. Miksei vienyt Lauraa Lauran kotiin? Ei onnistuisi tänä päivänä tuollainen jakso.

Vierailija
725/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maissileipää voisi maistaa.

Lieneekö hyvää?[/quote

Pieni talo preerialla Lauran keittokirjassa ohje on tällainen:

Kuuteen annokseen tarvitaan:

Paistinrasvaa tai siannahkaa

6 dl keltaisia kokojyvämaissijauhoja

1 tl suolaa

kannellinen uunivuoka, uuninkestävä paistinpannu tai kulho

Voitele vuoka tai pannu hyvin paistinrasvalla tai siannahalla. Lämmitä uuni 200 asteeseen. Sekoita maissijauhot ja suola kulhossa. Hämmennä joukkoon 2 dl kiehuvaa vettä.lisää vettä noin 1/2 dl silloin tällöin, kunnes taikina on jäykkää ja sitä on helppoa leipoa. Jaa taikina osiin, leivo ja pane voideltuun vuokaan. Peitä ja paista kunnes päällys näyttä rapealta n. 30-40 min. Tarjoa paistinrasvan tai siirapin kera.

ja näitä ohjeita tämän kirjan kirjoittaja Barbara M. Walker on siis noista vanhoista ajoista muokannut ajalleen sopivammaksi ( alkuteos The Little House Cookbook ilmestyi 1979)

Vierailija
726/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen (jonkinlainen) Laura Ingalls-harrastaja. Minulla ja Lauralla on melko tarkalleen, päivälleen sata vuotta ikäeroa!

Minulla on tietääkseni kaikki Laura Ingalls Wilderin kirjoittamat teokset suomeksi ja englanniksi sekä muita Laura Ingalls Wilderista kirjoitettuja englannin kielisiä kirjoja.

Kun olin peruskoulun ala-asteella 70-luvulla, meidän kyläkirjastoon ostettiin Laura Ingalls Wilderin Pieni talo preerialla kirjoja, ei kaikkia.

Minä ja ystäväni lainasimme näitä saatavissa olevat kirjat  ja loput puuttuvat osat saimme joululahjoina, joita lainasimme tietysti toisillemme.

Muistan että katsoimme muutaman jakson tv-sarjaa ja tyrmistyimme. Oikeastaan mitään tai mikään ei tapahtunut niinkuin kirjoissa! 

Emme katsoneet tuota sarjaa sittemmin, kuin korkeintaan joskus naureskellen sen virheellisyyksille kirjasarjaan ja muutenkin sen aikaiseen elämään verrattuna.  Olimme lukeneet tietysti Sadeniemen pension Grunerin tytöt  ja muita vastaavia, joten tiesimme melko paljon 1800-luvun ihmisten ja varsinkin koulutyttöjen elämästä.

Nyt yli viisikymmenvuotiaana tiedän, etteivät Laura Ingalls Wilderin  Pieni talo preerialla-kirjasarja kertonut Lauran elämästä kuin ohuen pintasiivun. 

Lauran oikea tarina on Pioneer Girl, jota ei ole suomennettu.

Kustantaja oli ollut silloin aikoinaan sitä mieltä, että näin rankkaa tarinaa ei voi julkaista tai ainakaan se ei kävisi kaupaksi.

Lauran tytär, Rose,  oli silloin jo saanut mainetta lehtinaisena  ja kirjoittajan ja kehotti äitiään kirjoittamaan tarinansa hyvin siistittynä.

Laura eläessään oli aikamoinen paskiainen, minkä varmaan tiesittekin vaikka hän esiintyi julkkikseksi tultuaan  herttaisena rouvana.

Miten se pazkamaisuus ilmeni?

Laura oli itsekäs ja pakotti  huonokuntoisen Almanzon rakentamaan Rocky Ridge-farmilleen (Mansfield)  monimutkaisen talon ja keräämään sitä amerikkalaista ulkosavupiippua varten kivet pelloilta. "Itkin ja huusin, mutta sain sen", Laura kertoo. Lisäksi hän jääräpäisesti halusi asua Rocky Ridgessä vaikka farmi ei tuottanut kunnolle edes vaatimatonta elantoa heille. Keripukin takia he, Rose mukaan lukien menettivät myös hampaansa. Rose menestyttään rakennutti upean kivitalon (kirjaimellisesti kivistä tehdyn) vanhemmilleen mutta se ei kelvannut Lauralle ja hän muutti takaisin Rocky Ridgeen. Koululaisena Rose joutui ratsastamaan kouluun aasilla(!) jota hän vihasi. Laura itsehän oli taitava hevosnainen. Rosella oli lopulta huonot välit äitinsä kanssa. Hän ei kutsunut Lauraa äidiksi vaan Ma Bessieksi, ( Lauran toinen nimi oli Elisabeth ja Almanzo kutsui Lauraa Bessieksi) joka tietysti voi olla jokin kulttuurinen kysymys. Näin suomalaisen korviin se ei kuullosta kovin läheiseltä. 

Kiinnostavaa. Minä luulin, että juuri Almanzo halusi elää farmielämää eikä Laura

Vaikuttaisi että ponnistuksiin tottunut Laura ei osannut elää rauhassa ja hyvinvoinnissa. Niin käy joillekin, myös Suomessa ilmiö on näkynyt sotasukupolvissa. "Herra kurjuutta lisätköön."

Hän oli myös varmasti väsynyt muuttamiseen eikä osannut ottaa vastaan toisen antamaa "liian hienoa ja suurta" lahjaa. Kun kaikki tehtiin ennenkin itse, muu olisi ollut epäaitoa ja luotettavaa.

Vierailija
727/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen (jonkinlainen) Laura Ingalls-harrastaja. Minulla ja Lauralla on melko tarkalleen, päivälleen sata vuotta ikäeroa!

Minulla on tietääkseni kaikki Laura Ingalls Wilderin kirjoittamat teokset suomeksi ja englanniksi sekä muita Laura Ingalls Wilderista kirjoitettuja englannin kielisiä kirjoja.

Kun olin peruskoulun ala-asteella 70-luvulla, meidän kyläkirjastoon ostettiin Laura Ingalls Wilderin Pieni talo preerialla kirjoja, ei kaikkia.

Minä ja ystäväni lainasimme näitä saatavissa olevat kirjat  ja loput puuttuvat osat saimme joululahjoina, joita lainasimme tietysti toisillemme.

Muistan että katsoimme muutaman jakson tv-sarjaa ja tyrmistyimme. Oikeastaan mitään tai mikään ei tapahtunut niinkuin kirjoissa! 

Emme katsoneet tuota sarjaa sittemmin, kuin korkeintaan joskus naureskellen sen virheellisyyksille kirjasarjaan ja muutenkin sen aikaiseen elämään verrattuna.  Olimme lukeneet tietysti Sadeniemen pension Grunerin tytöt  ja muita vastaavia, joten tiesimme melko paljon 1800-luvun ihmisten ja varsinkin koulutyttöjen elämästä.

Nyt yli viisikymmenvuotiaana tiedän, etteivät Laura Ingalls Wilderin  Pieni talo preerialla-kirjasarja kertonut Lauran elämästä kuin ohuen pintasiivun. 

Lauran oikea tarina on Pioneer Girl, jota ei ole suomennettu.

Kustantaja oli ollut silloin aikoinaan sitä mieltä, että näin rankkaa tarinaa ei voi julkaista tai ainakaan se ei kävisi kaupaksi.

Lauran tytär, Rose,  oli silloin jo saanut mainetta lehtinaisena  ja kirjoittajan ja kehotti äitiään kirjoittamaan tarinansa hyvin siistittynä.

Laura eläessään oli aikamoinen paskiainen, minkä varmaan tiesittekin vaikka hän esiintyi julkkikseksi tultuaan  herttaisena rouvana.

Miten se pazkamaisuus ilmeni?

Laura oli itsekäs ja pakotti  huonokuntoisen Almanzon rakentamaan Rocky Ridge-farmilleen (Mansfield)  monimutkaisen talon ja keräämään sitä amerikkalaista ulkosavupiippua varten kivet pelloilta. "Itkin ja huusin, mutta sain sen", Laura kertoo. Lisäksi hän jääräpäisesti halusi asua Rocky Ridgessä vaikka farmi ei tuottanut kunnolle edes vaatimatonta elantoa heille. Keripukin takia he, Rose mukaan lukien menettivät myös hampaansa. Rose menestyttään rakennutti upean kivitalon (kirjaimellisesti kivistä tehdyn) vanhemmilleen mutta se ei kelvannut Lauralle ja hän muutti takaisin Rocky Ridgeen. Koululaisena Rose joutui ratsastamaan kouluun aasilla(!) jota hän vihasi. Laura itsehän oli taitava hevosnainen. Rosella oli lopulta huonot välit äitinsä kanssa. Hän ei kutsunut Lauraa äidiksi vaan Ma Bessieksi, ( Lauran toinen nimi oli Elisabeth ja Almanzo kutsui Lauraa Bessieksi) joka tietysti voi olla jokin kulttuurinen kysymys. Näin suomalaisen korviin se ei kuullosta kovin läheiseltä. 

Kiinnostavaa. Minä luulin, että juuri Almanzo halusi elää farmielämää eikä Laura

Vaikuttaisi että ponnistuksiin tottunut Laura ei osannut elää rauhassa ja hyvinvoinnissa. Niin käy joillekin, myös Suomessa ilmiö on näkynyt sotasukupolvissa. "Herra kurjuutta lisätköön."

Hän oli myös varmasti väsynyt muuttamiseen eikä osannut ottaa vastaan toisen antamaa "liian hienoa ja suurta" lahjaa. Kun kaikki tehtiin ennenkin itse, muu olisi ollut epäaitoa ja luotettavaa.

Siis epäluotettavaa.

Maailma muuttui, mutta hän ei ehkä osannut niin nopeasti kuin olisi pitänyt.

Vierailija
728/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Off topic: mutta eihän tosta Charlesin komeudesta pääsee yli eikä ympäri. Varmaan suurin syy miksi jaksan katsoa sarja.

Oli aikamoinen nättipoika ja hurmuri Bonanzan aikoihin. Ei ole mitenkään pahan näköinen Charlesin roolissakaan, mutta välillä kasvot ovat omituisen pöhöttyneet.

Höpsö, Landon sai syövän ydinsäteilystä - johon monet muutkin kuolivat tuolla Pieni talo-seudulla. Googlaa. 

Niin. Ydinsäteilystähän se.  Ja MONET MUUTKIN kuolivat sillä seudulla. Mistähän lähteestä tämä tieto onkaan ammennettu? Minäkin tässä ydinsäteilyn vuoksi juon viinaa ja hui kamala inhoittava ydinsaaste on kohta aiheuttava minulle haimatulehduksen. En minä itse. Oi sancta simplicitas...

USA teki ydinkokeita ainakin autiomaassa, jossa kuvattiin lännenelokuvia. John Wayne sai säteilystä syövän.

Hurja määrä. Kertoivatko muut näyttelijäkaverit noista määristä ja alkoholista vai mistä näistä löytyi tiedot?

Google ja yleistieto. Jokainen John Waynesta mitään lukenut ihminen tietää hänen tupakointitavoistaan.

Vierailija
729/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lauran rakkaus Almanzoon. Pikku tyttö ja aikuinen mies, joka vei pikkutytön kotiin mutaepisodin jälkeen, antoi tälle oman kylpytakkinsa. Miksei vienyt Lauraa Lauran kotiin? Ei onnistuisi tänä päivänä tuollainen jakso.

Koska piti päästä äkkiä lähimpään lämpimään taloon.

Vierailija
730/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Google ja yleistieto. Jokainen John Waynesta mitään lukenut ihminen tietää hänen tupakointitavoistaan.

Mutta miksi hänen samassa paikassa filmanneet työkaverinsakin sairastuivat?

Vierailija
731/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähänlaista oli puolisoiden välinen seksielämä 1800-luvulla? Oliko se pimeässä peiton alla muutaman minuutin rynkytys, että mies saa tyydytyksen, vai saiko naisetkin orgasmeja? Harrastettiinko suuseksiä?

Onko kukaan aikalainen muistelmissaan kertonut siitä puolesta, vai oliko se ihan tabu?

Minulla on se käsitys, että naisen seksuaalisuus oli tabu. Kunnon nainen ei ilmaissut haluaan ja asiasta ei puhuttu missään. Miehet rellestivät saluunoissa ilotyttöjen kanssa.

Vierailija
732/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ingalsien isä oli ahkera ja osaava, silti heidän kotitalonsa oli rämä. :)

He olivat köyhiä. Ei rakennustarvikkeet silloinkaan halpoja olleet.

Tarvikkeet olivat käytännössä rautanaulat, itse sahatut lankut ja hirret sekä sammalta tukkeeksi.

Ei tainnut löytyä Tikkurilan värikarttaa edes kauppiaan kotoa.

Luuletko, että he omistivat metsää? Ja rautanaulat olivat todellakin silloin köyhälle kalliita.

En. Sitähän minä tuossa juuri yritin valottaa.

Puutavara, johon heillä oli varaa, ei ehkä ollut kovin laadukasta.

Hirsirakentaminen ei vaadi nauloja, mutta hehän asuivat lautamökissä?

No tuskinpa se kovin laadukasta oli, kun oli tiukkaa saada ostettua edes kengät. Ei siinä silloin hirsitaloja rakennella.

Ja amerikassa hirsitalorakentaminen on ihan muuta, kuin me suomalaiset sen käsitämme. Huonosti karsittuja pyöreitä pöllejä laitetaan ristikolle ja raot täytetään savella. Youtubessa kun on videoita, joissa näytetään suomalaista hirsirakentamista, amerikkalaiset kommentoijat ovat ihan että "ooh amazing skills, How could they do that, very nice...etc".

Siksi Amerikan vanhin säilynyt rakennus on Värmlannin suomalaisten rakentama.

Vierailija
733/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain osa sairastui ja hekin pääosin kovia tupakoitsijoita. Miltäs osoitat mikä vaikutti sairastumisiin eniten?

Vierailija
734/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, sori . En jaksanut lukea. Luulin, että tässäkin puhuttiin landonin juomisesta ja tupakoinnista. Ja toki Googlettamalla varmasti aina löytää, mutta jos jollain on jo valmiiksi hyvät tai vielä paremmat linkit niin ei se varmaan hirveän suuri vaiva ole vaikka niitä jakaisikin.

Vierailija
735/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkähänlaista oli puolisoiden välinen seksielämä 1800-luvulla? Oliko se pimeässä peiton alla muutaman minuutin rynkytys, että mies saa tyydytyksen, vai saiko naisetkin orgasmeja? Harrastettiinko suuseksiä?

Onko kukaan aikalainen muistelmissaan kertonut siitä puolesta, vai oliko se ihan tabu?

Minulla on se käsitys, että naisen seksuaalisuus oli tabu. Kunnon nainen ei ilmaissut haluaan ja asiasta ei puhuttu missään. Miehet rellestivät saluunoissa ilotyttöjen kanssa.

Aika moni saluunan nainen avioitui asiakkaan kanssa. Aina naisille ei vain löytynyt muuta työtä nopeasti kyhätyissä kylissä kuin kapakassa toimiminen. Se oli välivaihe.

Jos luet netistä oikeasta Tom Dooleystä, niin huomaat että rakentuvassa maassa ei oltu aina turhantarkkoja sukupuolimoraalin kanssa.

Tutkimus on myös osoittanut, että usein 1800-luvun alun uudisraivaajien avioliitot solmittiin kun morsian oli tukevasti raskaana tai lapset oli jo tehty. Silloin siihen oli paremmin aikaa, tai asia nähtiin tarpeelliseksi.

Vierailija
736/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain osa sairastui ja hekin pääosin kovia tupakoitsijoita. Miltäs osoitat mikä vaikutti sairastumisiin eniten?

Varmasti molemmat asiat vaikuttivat.

Vierailija
737/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maissileipää voisi maistaa.

Lieneekö hyvää?[/quote

Pieni talo preerialla Lauran keittokirjassa ohje on tällainen:

Kuuteen annokseen tarvitaan:

Paistinrasvaa tai siannahkaa

6 dl keltaisia kokojyvämaissijauhoja

1 tl suolaa

kannellinen uunivuoka, uuninkestävä paistinpannu tai kulho

Voitele vuoka tai pannu hyvin paistinrasvalla tai siannahalla. Lämmitä uuni 200 asteeseen. Sekoita maissijauhot ja suola kulhossa. Hämmennä joukkoon 2 dl kiehuvaa vettä.lisää vettä noin 1/2 dl silloin tällöin, kunnes taikina on jäykkää ja sitä on helppoa leipoa. Jaa taikina osiin, leivo ja pane voideltuun vuokaan. Peitä ja paista kunnes päällys näyttä rapealta n. 30-40 min. Tarjoa paistinrasvan tai siirapin kera.

ja näitä ohjeita tämän kirjan kirjoittaja Barbara M. Walker on siis noista vanhoista ajoista muokannut ajalleen sopivammaksi ( alkuteos The Little House Cookbook ilmestyi 1979)

Tämä on ollut suosittu ruoka, koska halpaa tehdä iso määrä. Samaa maissileipää söivät Vihan Hedelmät-kirjassa, ja kuuluu vielä tänä päivänäkin käsittääkseni afroamerikkalaiseen ruokapöytään perinteitä kunnioittaen. Kovin kummoiselta ei ainesosien perusteella maistu, tosin eipä ole koskaan tullut maistettua.

Vierailija
738/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä nimisiä ne naisten hatut joita pitävät ovat?

Bonnet.

Löytyy kuvia ja tietoa kun googlaa "1800s bonnet" tai "victorian bonnet".

On muuten jännä, että nykyään ei oikeastaan hattuja pidetä, muuten kuin talvisin.

Vierailija
739/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bonnet.

On muuten jännä, että nykyään ei oikeastaan hattuja pidetä, muuten kuin talvisin.

Hellehatut ovat taas muodissa, kun auringon vaarat tiedetään.

Ja onhan kaikilla lippikset.

Vierailija
740/3159 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bonnet.

Sun Maidin sivuilta sai joskus tilata rusinatytön hilkan, aikuisille ja lapsille.

Ihana!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi