Kerätään Pieni talo preerialla-sarjan järjettömyyksiä/epäloogisuuksia
-Vitivalkoiset silitetyt paidat tilanteessa kuin tilanteessa -Koulu ja kirkko ovat sama rakennus, kuitenkin kirkossa sunnuntaina on vain muutama perhe vrt. koulun oppilaisiin -Tulipalossa pikkulapsen voi laskea puroon turvaan, josta tämä löytyy samasta kohtaan Jatkakaa!
Kommentit (3159)
Olisin halunnut, että sarja jatkuisi aina edellisestä osasta suoraan seuraavaan, eikö olisi itsenäisiä jaksoja. Välillä ärsytti, kun mukaan tuli koko ajan uusia henkilöhahmoja, eikä heistä sitten kuulunut enää mitään. Varsinkin sarjan loppujaksot ovat sekavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen (jonkinlainen) Laura Ingalls-harrastaja. Minulla ja Lauralla on melko tarkalleen, päivälleen sata vuotta ikäeroa!
Minulla on tietääkseni kaikki Laura Ingalls Wilderin kirjoittamat teokset suomeksi ja englanniksi sekä muita Laura Ingalls Wilderista kirjoitettuja englannin kielisiä kirjoja.
Kun olin peruskoulun ala-asteella 70-luvulla, meidän kyläkirjastoon ostettiin Laura Ingalls Wilderin Pieni talo preerialla kirjoja, ei kaikkia.
Minä ja ystäväni lainasimme näitä saatavissa olevat kirjat ja loput puuttuvat osat saimme joululahjoina, joita lainasimme tietysti toisillemme.
Muistan että katsoimme muutaman jakson tv-sarjaa ja tyrmistyimme. Oikeastaan mitään tai mikään ei tapahtunut niinkuin kirjoissa!
Emme katsoneet tuota sarjaa sittemmin, kuin korkeintaan joskus naureskellen sen virheellisyyksille kirjasarjaan ja muutenkin sen aikaiseen elämään verrattuna. Olimme lukeneet tietysti Sadeniemen pension Grunerin tytöt ja muita vastaavia, joten tiesimme melko paljon 1800-luvun ihmisten ja varsinkin koulutyttöjen elämästä.
Nyt yli viisikymmenvuotiaana tiedän, etteivät Laura Ingalls Wilderin Pieni talo preerialla-kirjasarja kertonut Lauran elämästä kuin ohuen pintasiivun.
Lauran oikea tarina on Pioneer Girl, jota ei ole suomennettu.
Kustantaja oli ollut silloin aikoinaan sitä mieltä, että näin rankkaa tarinaa ei voi julkaista tai ainakaan se ei kävisi kaupaksi.
Lauran tytär, Rose, oli silloin jo saanut mainetta lehtinaisena ja kirjoittajan ja kehotti äitiään kirjoittamaan tarinansa hyvin siistittynä.
Laura eläessään oli aikamoinen paskiainen, minkä varmaan tiesittekin vaikka hän esiintyi julkkikseksi tultuaan herttaisena rouvana.
Miten se pazkamaisuus ilmeni?
Laura oli itsekäs ja pakotti huonokuntoisen Almanzon rakentamaan Rocky Ridge-farmilleen (Mansfield) monimutkaisen talon ja keräämään sitä amerikkalaista ulkosavupiippua varten kivet pelloilta. "Itkin ja huusin, mutta sain sen", Laura kertoo. Lisäksi hän jääräpäisesti halusi asua Rocky Ridgessä vaikka farmi ei tuottanut kunnolle edes vaatimatonta elantoa heille. Keripukin takia he, Rose mukaan lukien menettivät myös hampaansa. Rose menestyttään rakennutti upean kivitalon (kirjaimellisesti kivistä tehdyn) vanhemmilleen mutta se ei kelvannut Lauralle ja hän muutti takaisin Rocky Ridgeen. Koululaisena Rose joutui ratsastamaan kouluun aasilla(!) jota hän vihasi. Laura itsehän oli taitava hevosnainen. Rosella oli lopulta huonot välit äitinsä kanssa. Hän ei kutsunut Lauraa äidiksi vaan Ma Bessieksi, ( Lauran toinen nimi oli Elisabeth ja Almanzo kutsui Lauraa Bessieksi) joka tietysti voi olla jokin kulttuurinen kysymys. Näin suomalaisen korviin se ei kuullosta kovin läheiseltä.
Kiinnostavaa. Minä luulin, että juuri Almanzo halusi elää farmielämää eikä Laura
Kyllä he varmasti kumpikin sitä halusivat mutta pellot tosiaan olivat kivisiä ja huonosatoisia. Ingalls-Wilderit joutuivat sen vuoksi tekemään työtä myös hotellissa ja muita töitä. Almanzo oli osittain halvaantunut nuorena sairastamansa keuhkotuberkuloosin vuoksi. Ja farmi elämä oli hänelle varmasti raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuohon aikaan pyyhittiin perse, vai pyyhittiinkö sitä ollenkaan? Ei kai wc-paperia vielä 1800-luvun puolivälissä ollut?
Pyyhittinhän se. Suomessakin oli 20-luvun ulkohuoneissa tai tunkiolla käytössä ns. ryykitikut.
Jokainen varmaan arvaa miten sillä pyyhkäistään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa miten hataraa on teidän tietonne USA.n ja Suomen maalaisperheiden lähihitoriasta ja kulttuurista. Meillä osa sukulaisista lähti uudisraivaajiksi Ameriikkaan. Minulla on kaikki kirjeet tallessa. Kyllä avioparit oikeasti olivat onnellisia toisistaan, niissäkin olosuhteisa.
Sama täällä, meillä myös miltei koko tuon ajan kirjeenvaihto tallessa - mieheni iso-isä hurskas pappa perheineen oli Amerikoissa ja Kanadan puolella "kultaa vuolemassa" ja kyllä he onnellisia olivat köyhyydessäänkin ainakin kirjeiden mukaan.
Myöhemmin lykästi ja tulivat tosin ihan oikeasti rikkaina takaisin. Tosin myöhemmin iso-isä kyllästyi hoviinsa ja myi koko roskan pois. Aika köyhänä kuoli pois ennen aikojaan johonkin sairauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa on tosiaan Lauran vähäinen lapsimäärä. Laura sai vain yhden eloonjäänyt jääneen lapsen, toinen kuoli pian syntymän jälkeen eikä enempää tullut, vaikka Laura oli vielä nuori. Hänen siskot ei saaneet yhtään lasta, ei edes 24-vuotiaana naimisiin mennyt nuorin sisko Grace.
Onkohan heillä ollut jotain periytyvää lapsettomuutta.
Jokuhan kertoi ketjussa, että Caroline ja Charles oli olleet 5 vuotta naimisissa ennen lapsen saamista. Itse en tiennyt tuollaisesta mitään.
Ehkä he ehkäisivät sen ajan konsteilla, pidättäytyivät olosuhteiden pakosta tai petipuuhiin ei ollut tarpeeksi aikaa ja energiaa. Kaikki piti rakentaa alusta.
Hedelmällisyys myös paranee joskus, kunhan ensimmäinen raskaus on onnistunut alkamaan.
On myös arveltu, että asenteet ja kasvatus aiheuttivat naisille vaginismia ja sitä kautta lapsettomuutta.Itse veikkaan, että tässä suvussa on ollut jotain hemofilia tms. taipumusta. Poikavauvat kuolivat ja esim. Von Willebrandtin -tauti periytyy erityisesti poikalapsille, varmaan muutkin verisairaudet. On melko outoa, ettei noinkin monilapsessa perheessä (myös menneet ja Ingalssin Charlesin jälkeiset) sukupolvet yksikään poikalapsi jäänyt eloon. Sekä Lauran lapsuuden perheessä, että hänen omassa perheessään poika kuoli veritautiin.
Myös Lauran tytär Rosen (Rose Wilder Lane) poika kuoli eikä muita lapsia tullut. Avioerokin tuli.
Se yletön uskonnollisuus ja rukoileminen otti välillä päähän. Etenkin kun selvästi siitä ei ollut mitään hyötyä.
• Charlesille on tulossa hyvä sato ja rukoilee kiitollisena, että säät jatkuisi hyvänä. Heti seuraavana yönä alkaa ukkosmyrsky ja raemyrsky tuhoaa kaikkien kyläläisten sadon
• Saavat hartaasti odotetun pojan ja sen puolesta rukoillaan rystyset verellä. Poika kuolee vauvana
• Vanhin tytär on sokeutumassa ja taas rukoillaan. Tytöllä lähtee näkö jokatapauksessa.
Vieläkö joku ihmettelee etten usko jumalaan.
Ilmiannoin asiattoman viestin. Piti sitten tulla pilaamaan asiallinen ketju.
Vierailija kirjoitti:
Ingallsin isäntä on kuin joku keksijä. Tuntuu osaavan kaikenlaista. Entisajan "ihmemies mäkkaiver".
No, isoisäni esim. teki perheelleen mm. kenkiä, huonekaluja, reen, viljeli maata, oli merikapteeni sekä harrasti valokuvausta. Tämä 1800- ja 1900-luvun vaihteessa. Ennen piti osata kaikenlaista, ei ollut kauppoja lähellä mistä ostaisi (no eikä kyllä kaikkea myytykään), eikä kyllä rahaakaan paljon kun oli hyvin monta lasta. Omavaraisia lähes kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannoin asiattoman viestin. Piti sitten tulla pilaamaan asiallinen ketju.
Ei tässä ketjussa ole yhtään asiatonta viestiä. Mihin viestiin viittaat?
Jos minä saisin päättää yhtä ja toista, haluaisin, että Pieni talo preerialla-kirjasarjasta tehtäisiin tv-sarja. Vaikka ei Lauran perheen oikea tarina olekaan.
Siinä olisi mielestäni silti erittäin hyviä sen ajan työn kuvauksia, tapain kuvauksia jne.
Kiintoisaan sarjaan ei tarvitse ängetä suotta turhaa väkeä, perheen tarina riittäisi hyvin. Vaikkapa heidän maakuopassa asumisensa ja ne karmeat olot joissa Laura asui ollessaan opettajana...en nyt muista sen perheen nimeä.
Katsoisin varmasti jokaisen osan, jos joku älyäisi, että amerikan uudisraivaajien elämä vastoinkäymisine sinällään olisi mielenkiintoinen tarina.
Tulee muuten tässä mieleen mitenkähän joku lällerö jenkkiläinen olisi ohjannut Täällä pohjantähden alla-trilogian.
Huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Michaelin syöpä saattoi johtua alkoholiongelmasta, hänen ystävänsä ovat näin epäilleet. Monella näyttelijällä on ollut päihdeongelma, he ovat siitä avoimesti kertoneet niinkuin esim. Lauran näyttelijä Melissa. En ymmärrä, miksi asiasta ei saisi keskustella täällä, ilman että joku vetää asiasta herneen nenään.
Älä valehtele - ei ole kauaakaan, kun jossain nettilehdessä oli, että Landon sairastui syöpään sillä "Pieni talo preerialla" alueella, jossa oli kovasti jotain ydinsäteilyä. Siellä oli kuollut muutakin porukkaa.
Googlaa ja katso, äläkä valehtele täällä taas p*skaa.
Älä huuda ja hauku muita. Ei täällä kukaan mitään valheita kerro, vaan keskustelemme asioista, jotka jokainen voi googlata ihan itse. Mm. Carolinen näyttelijä on kertonut, että Michael joi kuvauksissa. Alueella oli säteilyä, sitä en kiellä. Olen siitä itsekin lukenut. Kerroin vaan, että Michaelin ystävät uskoivat maksaan levinneen haimasyövän johtuneen Michaelin alkoholin käytöstä sekä tupakoinnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Off topic: mutta eihän tosta Charlesin komeudesta pääsee yli eikä ympäri. Varmaan suurin syy miksi jaksan katsoa sarja.
Oli aikamoinen nättipoika ja hurmuri Bonanzan aikoihin. Ei ole mitenkään pahan näköinen Charlesin roolissakaan, mutta välillä kasvot ovat omituisen pöhöttyneet.
Oli alkoholiongelma ajoittain, kuoli haimasyöpään.
Höpsö, Landon sai syövän ydinsäteilystä - johon monet muutkin kuolivat tuolla Pieni talo-seudulla. Googlaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ingallsin isäntä on kuin joku keksijä. Tuntuu osaavan kaikenlaista. Entisajan "ihmemies mäkkaiver".
No, isoisäni esim. teki perheelleen mm. kenkiä, huonekaluja, reen, viljeli maata, oli merikapteeni sekä harrasti valokuvausta. Tämä 1800- ja 1900-luvun vaihteessa. Ennen piti osata kaikenlaista, ei ollut kauppoja lähellä mistä ostaisi (no eikä kyllä kaikkea myytykään), eikä kyllä rahaakaan paljon kun oli hyvin monta lasta. Omavaraisia lähes kaikessa.
No ei minunkaan faija mikään kirvesmies ole, mutta rakensi silti talon. Ei ole autonasentaja, mutta osaa korjata autosta melkein minkä tahansa vaivan. Esimerkkejä riittää. Ihminen osaa melkein mitä vain kun haluaa tai on pakko, ja jos ei osaa niin opettelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Michaelin syöpä saattoi johtua alkoholiongelmasta, hänen ystävänsä ovat näin epäilleet. Monella näyttelijällä on ollut päihdeongelma, he ovat siitä avoimesti kertoneet niinkuin esim. Lauran näyttelijä Melissa. En ymmärrä, miksi asiasta ei saisi keskustella täällä, ilman että joku vetää asiasta herneen nenään.
Älä valehtele - ei ole kauaakaan, kun jossain nettilehdessä oli, että Landon sairastui syöpään sillä "Pieni talo preerialla" alueella, jossa oli kovasti jotain ydinsäteilyä. Siellä oli kuollut muutakin porukkaa.
Älä huuda ja hauku muita. Ei täällä kukaan mitään valheita kerro, vaan keskustelemme asioista, jotka jokainen voi googlata ihan itse. Mm. Carolinen näyttelijä on kertonut, että Michael joi kuvauksissa. Alueella oli säteilyä, sitä en kiellä. Olen siitä itsekin lukenut. Kerroin vaan, että Michaelin ystävät uskoivat maksaan levinneen haimasyövän johtuneen Michaelin alkoholin käytöstä sekä tupakoinnista.
Omaa keksintöäsi taas ja parjausta - muuta et osaa!!! HÄPEISIT!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo edellinen, mutta koitapa ihan itsekin googlata. Landon joi jopa kuvauspaikalla, eli ongelmahan sillä oli. Ei normaali ihminen tarvitse viinaa kesken duunipäivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen (jonkinlainen) Laura Ingalls-harrastaja. Minulla ja Lauralla on melko tarkalleen, päivälleen sata vuotta ikäeroa!
Minulla on tietääkseni kaikki Laura Ingalls Wilderin kirjoittamat teokset suomeksi ja englanniksi sekä muita Laura Ingalls Wilderista kirjoitettuja englannin kielisiä kirjoja.
Kun olin peruskoulun ala-asteella 70-luvulla, meidän kyläkirjastoon ostettiin Laura Ingalls Wilderin Pieni talo preerialla kirjoja, ei kaikkia.
Minä ja ystäväni lainasimme näitä saatavissa olevat kirjat ja loput puuttuvat osat saimme joululahjoina, joita lainasimme tietysti toisillemme.
Muistan että katsoimme muutaman jakson tv-sarjaa ja tyrmistyimme. Oikeastaan mitään tai mikään ei tapahtunut niinkuin kirjoissa!
Emme katsoneet tuota sarjaa sittemmin, kuin korkeintaan joskus naureskellen sen virheellisyyksille kirjasarjaan ja muutenkin sen aikaiseen elämään verrattuna. Olimme lukeneet tietysti Sadeniemen pension Grunerin tytöt ja muita vastaavia, joten tiesimme melko paljon 1800-luvun ihmisten ja varsinkin koulutyttöjen elämästä.
Nyt yli viisikymmenvuotiaana tiedän, etteivät Laura Ingalls Wilderin Pieni talo preerialla-kirjasarja kertonut Lauran elämästä kuin ohuen pintasiivun.
Lauran oikea tarina on Pioneer Girl, jota ei ole suomennettu.
Kustantaja oli ollut silloin aikoinaan sitä mieltä, että näin rankkaa tarinaa ei voi julkaista tai ainakaan se ei kävisi kaupaksi.
Lauran tytär, Rose, oli silloin jo saanut mainetta lehtinaisena ja kirjoittajan ja kehotti äitiään kirjoittamaan tarinansa hyvin siistittynä.
Laura eläessään oli aikamoinen paskiainen, minkä varmaan tiesittekin vaikka hän esiintyi julkkikseksi tultuaan herttaisena rouvana.
Miten se pazkamaisuus ilmeni?
Laura oli itsekäs ja pakotti huonokuntoisen Almanzon rakentamaan Rocky Ridge-farmilleen (Mansfield) monimutkaisen talon ja keräämään sitä amerikkalaista ulkosavupiippua varten kivet pelloilta. "Itkin ja huusin, mutta sain sen", Laura kertoo. Lisäksi hän jääräpäisesti halusi asua Rocky Ridgessä vaikka farmi ei tuottanut kunnolle edes vaatimatonta elantoa heille. Keripukin takia he, Rose mukaan lukien menettivät myös hampaansa. Rose menestyttään rakennutti upean kivitalon (kirjaimellisesti kivistä tehdyn) vanhemmilleen mutta se ei kelvannut Lauralle ja hän muutti takaisin Rocky Ridgeen. Koululaisena Rose joutui ratsastamaan kouluun aasilla(!) jota hän vihasi. Laura itsehän oli taitava hevosnainen. Rosella oli lopulta huonot välit äitinsä kanssa. Hän ei kutsunut Lauraa äidiksi vaan Ma Bessieksi, ( Lauran toinen nimi oli Elisabeth ja Almanzo kutsui Lauraa Bessieksi) joka tietysti voi olla jokin kulttuurinen kysymys. Näin suomalaisen korviin se ei kuullosta kovin läheiseltä.
Kiinnostavaa. Minä luulin, että juuri Almanzo halusi elää farmielämää eikä Laura
Kyllä he varmasti kumpikin sitä halusivat mutta pellot tosiaan olivat kivisiä ja huonosatoisia. Ingalls-Wilderit joutuivat sen vuoksi tekemään työtä myös hotellissa ja muita töitä. Almanzo oli osittain halvaantunut nuorena sairastamansa keuhkotuberkuloosin vuoksi. Ja farmi elämä oli hänelle varmasti raskasta.
Almanzolla oli kurkkumätä, jonka johdosta hän halvaantui vasemmalta puoleltaan. Hän parani siitä muuten, mutta käytti kävelykeppiä lopunikäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltap*askan valheita nuo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain luin näistä Pieni talo preerialla näyttelijöistä,kertoivat myöhemmin millaista se oli ollut, tälle Charlesille oli pitänyt tuoda kuvauspaikoille viinaa. Kai sitten sujui näytteleminen jouhevammin.Ei nyt pääse itse kommentoimaan asian todenperäisyyttä valitettavasti.
Valhetta ja panettelua - vai näyttääkö Charles juomarilta?? Ei todellakaan näytä, vaan komealta ja freesiltä, huumorintajuiselta, sydämelliseltä ja uskovaiselta mieheltä.
Kun ihminen on kuollut, hänestä voidaan levittää mitä tahansa p*skaa valhetta, eikä voi itseään puolustaa ja sellaisia piruja ihmniset juuri ovat, kun eivät voi sulattaa liian hyviä ihmisiä keskuudessaan, kun ovat itse pahoja ja itsekkäitä.
Kyllä näyttelijä M. Landon oli alkoholisti. Googlaa.
Hei sinisilmä, internet on täynnä valhetta, kuraa ja kateellisia ihmisiä - uskokoon ken tahtoo tämänkin valheen.
Viimeinen kuva Landonista,ennen kuolemaa ei tue alkoholismista kärsivää miestä, on sangen freesi naama näissä harmaapäisissä viimeisissä otoksissa
http://stepankiskin.info/michael-landon-1991-last-photo-8efcc6fd/
Michaelin kollegat ovat sinusta siis valehtelijoita mm. Karen Grassle? Sinulla on väärä käsitys siitä, miltä alkoholisti näyttää. Suurimmasta osasta sitä ei näy ulospäin ollenkaan ja moni osaa piilottaa ongelmansa. ”Kadun miehet” ovat vain murto-osa, suurin osa alkoholismia sairastavista on ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä Charlesia haukutaan epäonnistujaksi. Hän oli ihan tavallinen sen ajan pienviljelijä. Raskasta työtä joka ei rikastuta. Ihan väärä kuva on, että kova työ olisi jokin tae vaurastumisesta. Ei ollut, siihen aikaan elämä oli tuollaista monilla.
Lauralla ja Almanzolla oli vielä enemmän vastoinkäymisiä. Velaksi hankittiin oman talon tarpeet ja sato myymällä piti maksaa kalliskorkoinen laina takaisin. Tulikin katovuosia, talo paloi ja vauva kuoli. Lisäksi Almanzo kärsi halvauksesta.
He joutuivat muuttamaan Almanzon vanhempien luokse. Sitten he kokeilivat muuttaa Floridaan ja palasivat takaisin. Seuraavaksi he muuttivat Missouriin, jossa asuivat ikkunattomassa yhden huoneen mökissä ennen kuin Almanzo vähitellen rakensi talon. Ennen kirjojen julkaisua tytär Rose auttoi heitä taloudellisesti. Vuoden 1929 pörssiromahdus vei vanhuudensäästöt.
Rose kuvaili itse lapsuuttaan painajaiseksi. Häntä kiusattiin koulussa köyhyydestä ja hän asui Almanzon siskon luona kouluaikana. Lukion jälkeen ei voinut opiskella rahapulan takia, joten hän lähti tekemään uraa toimittajana ja menestyi.
Tässä menee fakta ja fiktio vähän sekaisin, mutta sarjassa ihan kaikilla muilla on kunnon asunto, ja Ingallsit asuu samassa pienessä maalaamattomassa mörskässä, jota ei sisusteta tai laajenneta kunnolla missään vaiheessa. Kaikki ne muutkin pienilveilijät (sisäpiirivitsi) oli köyhiä, mutta niillä oli kodikkaat ja isommat talot.
Kirjoissa, joissa asiat esitettiin kansallisromanttisessa hengessä, korostettiin ajan tavan mukaan "köyhä on hyvä ja rehellinen" -näkökulmaa. Itsensä köyhäksi brändääminen oli kunnon ihmisen merkki melko äskettäin.
Oletko tämän kevään ylioppilaita, vai miksi selostat koko ajan kansallisromantiikasta?
Pieni talo preerialla kirjat eivät ole kansallisromantiikkaa tai edes romantiikkaa, eikä niissä ole edes niiden henkeä. Parempiakin termejä kirjallisuudentutkimuksesta löytyy, jos haluat kuvailla kirjojen ominaislaatua.
Ovat lastenkirjoja. Sisältö on rankalla kädellä muokattu lapsille sopivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua vaivaa. Ei täällä ole kenelläkään tarvetta parjata Michaelia. Hän oli hyvä näyttelijä ja käsikirjoittaja. Hänellä oli paljon hyviä ideoita, joista suurimman osan ehti onneksi toteuttamaan. Ihan googlaamalla löydät tiedot siitä, että hänellä oli päihdeongelma. Ei sinun tarvitse uskoa sitä, mutta muilla on oikeus keskustella siitä.
Tuntuupa olevan. Sadon vie milloin mikäkin vitsaus ja taas nähdään nälkää ja on lähdettävä etsimään jotain hengenvaarallista hanttihommaa jonnekin hornan kuuseen.