Kerätään Pieni talo preerialla-sarjan järjettömyyksiä/epäloogisuuksia
-Vitivalkoiset silitetyt paidat tilanteessa kuin tilanteessa -Koulu ja kirkko ovat sama rakennus, kuitenkin kirkossa sunnuntaina on vain muutama perhe vrt. koulun oppilaisiin -Tulipalossa pikkulapsen voi laskea puroon turvaan, josta tämä löytyy samasta kohtaan Jatkakaa!
Kommentit (3159)
Vierailija kirjoitti:
Mary ei mennyt naimisiin ja Carrie meni vanhana naimisiin, joten eivät saaneet lasta. Grace meni nuorena naimisiin mutta jäi lapsettomaksi.
Suuri mysteeri on, miksi Laura ei saanut enempää lapsia, hän oli vain 22-vuotias toisen lapsensa syntyessä ja kuollessa. Hän oli vielä nuori ja olisi voinut saada vielä monta lasta.
Varmaan jompi kumpi pariskunnasta sairasti jotain, mikä vaikutti hedelmällisyyteen.
Minuakin kovasti ihmetyttää toi Olesonin perhe. Tuntuu jotenkin että Nels ei edes kuulu siihen. Aivan liian epärealistinen perhe, jotenkin kamalan keinotekoinen, vaikka maailmahan on täynnä Rva Olesonin tapaisia.
Tässä sarjassa on hirveästi omituisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ingalsien isä oli ahkera ja osaava, silti heidän kotitalonsa oli rämä. :)
He olivat köyhiä. Ei rakennustarvikkeet silloinkaan halpoja olleet.
Tarvikkeet olivat käytännössä rautanaulat, itse sahatut lankut ja hirret sekä sammalta tukkeeksi.
Ei tainnut löytyä Tikkurilan värikarttaa edes kauppiaan kotoa.Luuletko, että he omistivat metsää? Ja rautanaulat olivat todellakin silloin köyhälle kalliita.
En. Sitähän minä tuossa juuri yritin valottaa.
Puutavara, johon heillä oli varaa, ei ehkä ollut kovin laadukasta.
Hirsirakentaminen ei vaadi nauloja, mutta hehän asuivat lautamökissä?
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kovasti ihmetyttää toi Olesonin perhe. Tuntuu jotenkin että Nels ei edes kuulu siihen. Aivan liian epärealistinen perhe, jotenkin kamalan keinotekoinen, vaikka maailmahan on täynnä Rva Olesonin tapaisia.
Kyllä näitä perheitä löytyy, jossa yksi jaksaa olla mukava mutta muut ei.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tuntenut tuollaisen rva Olesonin ihan henkilökohtaisesti. On se käsittämätöntä miten ilkeitä, kateellisia ja inhottavia jotkut ihmiset oikeasti on. Tämäkin nainen halveksi kaikkia muita uskontoja, rotuja, köyhiä tai vähävaraisia, nosti itseään jalustalle ja harrasti name droppailua. Jos olit eri mieltä ja sanoit sen ääneen, niin alkoi kovaääninen kauhistelu ja pilkkaaminen. Tyhmä mikä tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvikkeet olivat käytännössä rautanaulat, itse sahatut lankut ja hirret sekä sammalta tukkeeksi.
Ei tainnut löytyä Tikkurilan värikarttaa edes kauppiaan kotoa.Luuletko, että he omistivat metsää? Ja rautanaulat olivat todellakin silloin köyhälle kalliita.
Hirsirakentaminen ei vaadi nauloja, mutta hehän asuivat lautamökissä?
No tuskinpa se kovin laadukasta oli, kun oli tiukkaa saada ostettua edes kengät. Ei siinä silloin hirsitaloja rakennella.
Vierailija kirjoitti:
Muistan lapsena, miten iloinen olin siinä jaksossa, kun herra viimeinen rohkeni jyrähtää vaimolleen. Tuollaistahan se on, kun nainen on ikävä ihminen ja pitää miestä tossun alla, ja mies vielä antaa pitää :(
Miten tuohon aikaan pyyhittiin perse, vai pyyhittiinkö sitä ollenkaan? Ei kai wc-paperia vielä 1800-luvun puolivälissä ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tuntenut tuollaisen rva Olesonin ihan henkilökohtaisesti. On se käsittämätöntä miten ilkeitä, kateellisia ja inhottavia jotkut ihmiset oikeasti on. Tämäkin nainen halveksi kaikkia muita uskontoja, rotuja, köyhiä tai vähävaraisia, nosti itseään jalustalle ja harrasti name droppailua. Jos olit eri mieltä ja sanoit sen ääneen, niin alkoi kovaääninen kauhistelu ja pilkkaaminen. Tyhmä mikä tyhmä.
Ja pistäpä tällainen ihminen hallitsemaan pikkukylän yhteistä tarvike-ja ruoka-aittaa, mikä tuotv-sarjan kauppa oli käytännössä. Sama asia kuin isomman talon emäntä, joka kontrolloi kuka istuu missä kohdassa pirtin pöytää ja kenelle ei anneta ollenkaan.
Toisissa oloissa voisi päästä käyttämään taitojaan paremmin ja saada joltain vastusta. Syrjäkylän matroonan roolissa on liikaa valtaa, mutta liian ahtaat raamit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirsirakentaminen ei vaadi nauloja, mutta hehän asuivat lautamökissä?No tuskinpa se kovin laadukasta oli, kun oli tiukkaa saada ostettua edes kengät. Ei siinä silloin hirsitaloja rakennella.
No niinpä!
Minnesotan osavaltiosta löytyy vieläkin tiheää metsikköä ja järviä. Alue oli varmaankin hyvin metsäistä tuohon aikaan. Tiedä vaikka Ingallseilla olisi ollut hieman metsää.
Kaikilla aikuisilla on ehjä tasainen hammasrivist. Oikeasti tuon ajan ihmisiltä puuttui hampaita ja jäljellä olevatkin saattoivat olla vinoja ja reikäisiä.
Lähes kaikilla miehillä sileäksi ajellut leuat, vaikka oikeasti tuohon aikaan miehet piti pitkää partaa. Miten Charleskin muka päivittäin ajanut leukansa, kun talossa ei ollut pitkään aikaan juoksevaa vettä eikä edes peiliä?
Kaikkien ulkoasu on puhdas ja siisti, eivätkä arvatenkaan haise hielle ja lialle, vaikka sitä ei tietenkään pelkän kuvan perusteella voi varmaksi sanoa. Juoksevaa vettä ei ollut, eikä kummoisia pesuaineita, niin tuon ajan uudisraivaajat olivat melko epähygieenisiä nykyihmiseen verrattuna.
Lauralla ja Marylla on ikäeroa vissiin vain joku pari vuotta, mutta tuntuu että Laura ei ainakaan 6. kauteen mennessä vanhene yhtään, kun samaan aikaan Mary aikuistuu noiden kausien aikana huomattavasti, muun muassa menee naimisiin ja saa lapsen. Laura on tuossakin vaiheessa edelleen ihan pikkutyttö joka tekee lapsellisia juttuja.
Ainakin oikeassa elämässä ikäero oli tuo pari vuotta. En tiedä onko se sarjassa sitten enemmän, niin voisi ainakin luulla.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuohon aikaan pyyhittiin perse, vai pyyhittiinkö sitä ollenkaan? Ei kai wc-paperia vielä 1800-luvun puolivälissä ollut?
On aika monia maita, joissa vessapaperia ei juuri käytetä. Salaisuus on vesipesu. Siihen kun tottuu, niin paperin jäljiltä tuntee olonsa likaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
https://tekniikanmaailma.fi/muinaisilla-roomalaisilla-ei-ollut-vessapap…
"Mä en ymmärrä tota epäonnistumispuhetta Charlesista."
En minäkään.
Pilottijaksossa hän sanoo lähtiessään vanhasta kodistaan täältä tullaan Kansas.
Siinä kohtaa jaksossa missä Jack katoaa joen ylityksessä Caroline purnaa että ilo on kadonnut ja kaikki ovat väsyneitä miksi lähdimme, Charles vastaa että uudessa paikassa saamme 160 eekkeriä ilmaista maata ja haluan teille parempaa kuin aikaisemmin. Ennen elimme kädestä suuhun, mutta nyt minusta tulee itsenäinen viljelijä.
Joulujaksossa kun Hra Oleson tarvitsee kärrinpyörien korjaajaa, Charles ottaa työn vastaan. Hänen tehdessään tallissa pinnoja pyörään Caroline tulee paikalle ja ihmettelee miten sinä osaat kaikkea tehdä vaikka et olisi sellaista koskaan tehnytkään? Joten ei ole mikään epäonnistuja todellakaan ja on kova tekemään perheensä eteen.
Eiköhän pitäisi keskittyä ihan oman elämänsä järjettömyyksiin ensin?
Luuletko, että he omistivat metsää? Ja rautanaulat olivat todellakin silloin köyhälle kalliita.