Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerätään Pieni talo preerialla-sarjan järjettömyyksiä/epäloogisuuksia

satsuma
27.05.2020 |

-Vitivalkoiset silitetyt paidat tilanteessa kuin tilanteessa -Koulu ja kirkko ovat sama rakennus, kuitenkin kirkossa sunnuntaina on vain muutama perhe vrt. koulun oppilaisiin -Tulipalossa pikkulapsen voi laskea puroon turvaan, josta tämä löytyy samasta kohtaan Jatkakaa!

Kommentit (3159)

Vierailija
3121/3159 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jonkun tason superfani, koko sarja kommentteineen ja visoineen löytyy dvd kokoelmalta, Melissa Gilbertin sarjaan perustuva keittokirja sekä Barbara M Walkerin sarjaan perustuva keittokirja ja Alison Arngrimin omaelämäkerta jonka olen lukenut monta kertaa sekä tilaan Alisonin uutiskirjettä. Tietyt jaksot on tosi ahdistavia en katso niitä mielelläni, esim. se yksi insesti jakso ja se jakso missä Lauran kaveri hukkuu koska piiloutuvat veden alle koska he oivasti uimassa nakuna ja paikalle ilmestyy lauma viallisia pikkupoikia. Suurin kummastus on miten ne aina jaksaa laulaa sitä samaa laulua sunnutaikirkossa vuodesta toiseen.

Vierailija
3122/3159 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sama superfani ylläolevasta kommentista, itse asiassa Pioneer Girl kirjassa käydään läpi faktoja, se on sen verran järkäle etten ole lukenut vielä kuin osan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3123/3159 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin epäuskottavaa, että Nels ei missään vaiheessa kirves mur haa Harrietia. Lienee mies ulkoavaruudesta; ei kellään normi ihmisellä voi olla niin pitkää pinnaa!

Vierailija
3124/3159 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös kirja joka kertoo kaiken itse sarjasta esim. tekijöistä, käy läpi kaikki jokaisen 183 osaa+filmit, näyttelijät ym. ym. Kirja kuuluu sarjaan Le guide de telefan, Patrick Loubatiere, La Petite maison dans la prairie. Ostin aikoinaan Ranskasta. Ja on kuulkaa luettu niin että sivut irtoavat jo:) Runsaasti tietoa sarjan historiasta ym. Sarja edustaa omaa aikakauttansa ja tehtäisiin nykyään varmaan toisin. Minulle se on paras tv-sarja ikinä.

Vierailija
3125/3159 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvauspaikaltahan piti nuo lavasteet joka tapauksessa purkaa sopimuksen mukaisesti. Landon keksi sitten, että räjäytetään saman tien koko mesta ja laitetaan jakson juoneen tämä. Sitten laudat yms.  siivottiin pois.

Mä luin jostain, ettei Landon halunnut kylää ja niitä taloja käytettävän minkään muun sarjan tai leffan kuvauksissa, niin päätti että koko kylä hävitetään ja kirjoitetaan sarjaan mukaan.

Vierailija
3126/3159 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole mitään epäloogista tai järjetöntä, mutta eipä voi olla huomaamatta miten solakoita ja hyväkuntoisia on kaikki sarjan lapset. Joka paikkaan juostaan tai kävellään, kiipeillään, ongitaan, ratsastetaan jne. Verrattuna sit taas tän päivän pleikkari/kännykkä/tabletti-lapsiin, joita ei kiinnosta mikään muu kuin ruudun tuijottaminen. Sama koskee kyllä aikuisiakin.

Itekin 70-luvun lapsena liikuin koko ajan, leikeissä ja peleissä, kävellen ja juosten joka paikkaan. Hyvin pitkälti tuli vielä 90-luvulla oltua aktiivinen ja liikuttua paljon. Sitten tuli kännykät ja netti, ja laiskuus alkoi pikkuhiljaa. Itsestähän se on kiinni, mut olisin varmaan 15-20 kg kevyempi ilman nettiä ja iPadia.

Vierailija
3127/3159 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on aina, jo lapsena, sarjaa katsoessani jotenkin äklöttänyt Lauran ja Almanzon suhde. Toinen on aikuinen mies, ja toinen on vartaloltaan pikkutyttö. Hyi. Ja sitten vielä tää pikkutyttö tulee raskaaksi sille aikuiselle miehelle.

Toki tuotahan tapahtuu tosielämässäkin tietyissä kulttuureissa, joka on hyvin vastenmielistä.

Vierailija
3128/3159 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin tätä sarjaa viimeksi 1970-luvulla, kun olin toisella kymmenellä. Mielestäni Ingallsin perheen äidillä oli eräässä kohtauksessa punaista kynsilakkaa, kun hän ripusti pyykkejä narulle. Tämä on vaivannut minua vuosikymmenet.

Vierailija
3129/3159 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen vauva kuolee ja muutamassa viikossa kaikki on taas hymyillen hyvin.

Niin siihen aikaan toimittiin. Tämä nykyinen tapa että läheisen kuolemaa surtiin viikkoja/kuukausia on erittäin uusi tapa.

Ennen vanhaan lähes jokaisessa perheessä oli kuollu lapsia, sisaruksia jne, ihan nuorena. Se oli normaalia elämää. Ihmisiä kuoli paljon enemmän kuin nykyään.

Vierailija
3130/3159 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ingallsiin perhe on niin ällöttävän kunnollinen. kaikki ovat kuin jotain Jeesuksia. 

Mitä ällöttävää on olla kunnollinen? Olisiko se parempaa jos siinä olisi joku tappaja, yksi r*ä/i*s*k*a*r*i ja muutama juoppo? Olisiko se sitten parempi perhe?

Vierailija
3131/3159 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheen vauva kuolee ja muutamassa viikossa kaikki on taas hymyillen hyvin.

Niin siihen aikaan toimittiin. Tämä nykyinen tapa että läheisen kuolemaa surtiin viikkoja/kuukausia on erittäin uusi tapa.

Ennen vanhaan lähes jokaisessa perheessä oli kuollu lapsia, sisaruksia jne, ihan nuorena. Se oli normaalia elämää. Ihmisiä kuoli paljon enemmän kuin nykyään.

Höpsis. Lapsia surtiin ihan kuten nytkin. Lesket puolestaan pukeutuivat vuosien ajan mustiin surupukuihin. Ei se suuri lapsikuolleisuus poista surua.

Vierailija
3132/3159 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on aina, jo lapsena, sarjaa katsoessani jotenkin äklöttänyt Lauran ja Almanzon suhde. Toinen on aikuinen mies, ja toinen on vartaloltaan pikkutyttö. Hyi. Ja sitten vielä tää pikkutyttö tulee raskaaksi sille aikuiselle miehelle.

Toki tuotahan tapahtuu tosielämässäkin tietyissä kulttuureissa, joka on hyvin vastenmielistä.

Samaa mieltä. Mun täti meni aikoinaan 17-vuotiaana naimisiin 27-vuotiaan miehen kanssa, ja lapsia alkoi tulla heti. Hääkuvissa jotenkin ällöttävää, että aikuinen mies kainalossaan teinityttö, etenkin kun joskus 60-luvulla (maalasi)tytöt tosiaan näytti tytöiltä, eikä meikin tms ansiosta ikäänsä vanhemmilta.

Vierailija
3133/3159 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Mun täti meni aikoinaan 17-vuotiaana naimisiin 27-vuotiaan miehen kanssa, ja lapsia alkoi tulla heti. Hääkuvissa jotenkin ällöttävää, että aikuinen mies kainalossaan teinityttö, etenkin kun joskus 60-luvulla (maalasi)tytöt tosiaan näytti tytöiltä, eikä meikin tms ansiosta ikäänsä vanhemmilta.

Maalaistytöt siis, ennakoiva tekstinsyöttö iski taas.

Vierailija
3134/3159 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

17-vuotiaat ehkä näyttivät teinitytöiltä, mutta heidän ajatustapansa ja vastuuntuntonsa oli paljon aikuismaisempaa kuin nykyisten teinien. Vielä minun lapsuudessani 1960-luvun lopussa oli ihan tavallista, että 16-17-vuotias tyttö hoiti kotiapulaisena kokopäiväisenä 2-3 alle kouluikäistä lasta, valmisti ruoan ja teki viikkosiivoukset sillä aikaa, kun perheen äiti oli töissä.

Vierailija
3135/3159 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen isä ja äiti ovat ikäänsä nähden hyvinvoivan ja terveen, jopa ikäisiään (sarjan alussa 32 ja 38) nuoremman näköisiä. Kaikki hampaatkin ovat tallella. Oikeasti tuohon aikaan yli 30-vuotiaat olivat jo ikäloppuja. Jostain syystä sarjan muut aikuiset henkilöt kyllä näyttävät ikäisiltään.

Perheen äidin altruistisuus menee yli. Kauan odotetun uuden mekon sijaan hän päätti tehdä kankaasta mekot tytöille, ja ainoa "pariskuntaloma" menee pilalle äidin vatvoessa lasten asioita. Kyllähän tällaisia äitejä on, mutta yleensä heistä paistaa läpi läheisriippuvuus, katkeruus ja lasten sekä puolison syyllistäminen. Caroline Ingalls takertuu lapsiinsa ja puuttuu näiden elämään hämmästyttävän siihen nähden, että hänellä ei tunnu olevan mitään omaa, lapsista erillistä elämää. Vanhempien parisuhde on myös olosuhteisiin nähden kumman seesteinen, pussaillaan ja halaillaan, vaikka talo palaa alta ja vuoden sato menee rankkasateen vuoksi pilalle. Vaikea kuvitella, että toimeentulon rajoilla kamppailu ei aiheuttaisi jännitettä parisuhteeseen.

Tuo on niin nykyaikaisen ensimmäisen maailman ajatusmaailma.

Kai tajuat että nykyäänkin suurimmassa osassa maailmaa toimeentulo on koko ajan niukkaa tai olematonta? Jos he aina murehtisivat toimeentuloa niin Afrikassa, Aasiassa tai Etelä-Amerikassa ei edes olisi ihmisiä.

Tuohon aikaan todella harvalla oli juurikaan mitään. Elämä oli päivästä toiseen menemistä. Ei silloin masennuttu tai menetetty hermoja jonkun sadon menettämisen takia

Vierailija
3136/3159 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

17-vuotiaat ehkä näyttivät teinitytöiltä, mutta heidän ajatustapansa ja vastuuntuntonsa oli paljon aikuismaisempaa kuin nykyisten teinien. Vielä minun lapsuudessani 1960-luvun lopussa oli ihan tavallista, että 16-17-vuotias tyttö hoiti kotiapulaisena kokopäiväisenä 2-3 alle kouluikäistä lasta, valmisti ruoan ja teki viikkosiivoukset sillä aikaa, kun perheen äiti oli töissä.

Tämä nykyinen ajatusmaailma siitä että vasta 18 vuotiaana ollaan aikuisia ja vasta 16 vuotiaan kanssa voi olla sängyssä on erittäin uusi.

1960 luvulla lapset tehtiin jo monesti 14-15 vuotiaana ja 17 vuotiaana lähes kaikki olivat töissä. Ei silloin yhteiskunta eikä vanhemmat elättäneet jos makasi sängyn pohjalla.

Vierailija
3137/3159 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin epäuskottavaa, että Nels ei missään vaiheessa kirves mur haa Harrietia. Lienee mies ulkoavaruudesta; ei kellään normi ihmisellä voi olla niin pitkää pinnaa!

Nehän on tyypillinen taistelupari: vaimo on pirttihirmu, mies nynny. Rakastavat toisiaan. Yksinään Nels ei saisi puotia menestymään. Vaikka Harrietin käytös on kyseenalaista.

Vierailija
3138/3159 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16-17- vuotias ei ole pikkutyttö. Ei ollut silloin eikä ole nyt.

Almanzo on söötti. Oikeasti se oli todella hyvännäköinen.

Vierailija
3139/3159 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nykyinen ajatusmaailma siitä että vasta 18 vuotiaana ollaan aikuisia ja vasta 16 vuotiaan kanssa voi olla sängyssä on erittäin uusi.

1960 luvulla lapset tehtiin jo monesti 14-15 vuotiaana ja 17 vuotiaana lähes kaikki olivat töissä. Ei silloin yhteiskunta eikä vanhemmat elättäneet jos makasi sängyn pohjalla.

😂

Minut tehtiin vuonna 1965, isä oli 42-vuotias ja äitikin ehti täyttämään 40 ennen kuin putkahdin maailmaan.

Minäs vuonna sinä olet syntynyt, kun tuollaisia "faktoja" tiedät? Totta on tietysti se, että jos nuoripari alkoi lasta odottaa, piti mennä naimisiin, sillä susipareja katsottiin kovin kieroon vielä pitkälle 70-luvun lopulle saakka. Silloin eivät pojat/miehet päässeetkään asiasta kiemurtelemaan ulos niin helposti kuin nykyisin. Yhteiskunnan paine oli vielä kova, nääs.

Vierailija
3140/3159 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan muu ajatellut, että sarjaa olisi voinut tehdä uskottavammaksi monella tapaa.

Eli miehillä olis voinut olla ne sen ajan pitkät (teko)parrat, hiustenleikkaus 1800-luvun tyylinen, mustattu vaikka hampaita, vaatteet likaiset, vanhat ja reikäiset, ihan niin kuin Marylla, Lauralla ja Carriellakin aikoinaan oikeasti oli, puhumattakaan muista köyhistä maanviljelijöistä ja heidän perheistään.

Mua on aina ärsyttänyt valkoiset ja ehjät Hollywood-hampaat, silitetyt, ehjät ja puhtaat vaatteet köyhimmilläkin, miesten kamalat 70-luvun ylikasvaneet tukat ja ne sileät leuat.

Vaikka sarja tehtiin koko perheen ohjelmaksi, niin olisi se voinut hiukan totuudenmukaisempi olla. Ei siitä olis perheen pienimmätkään nyt kovin pahasti

järkyttyneet.

Viaplaylla muuten koko sarja, ja sieltä sitä taas kattellaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan