Kerätään Pieni talo preerialla-sarjan järjettömyyksiä/epäloogisuuksia
-Vitivalkoiset silitetyt paidat tilanteessa kuin tilanteessa -Koulu ja kirkko ovat sama rakennus, kuitenkin kirkossa sunnuntaina on vain muutama perhe vrt. koulun oppilaisiin -Tulipalossa pikkulapsen voi laskea puroon turvaan, josta tämä löytyy samasta kohtaan Jatkakaa!
Kommentit (3159)
Nykyaikaan verrattuna tietysti erikoisuuksia on vaikka kuinka. Mutta omaan aikaansa verrattuna ei välttämättä paljoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikaan verrattuna tietysti erikoisuuksia on vaikka kuinka. Mutta omaan aikaansa verrattuna ei välttämättä paljoakaan.
Mihin omaan aikaansa? Ainakaan 1800-luvun kanssa sarjalla ei ole mitään tekemistä, vaikka muka sijoittuu siihen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä41898 kirjoitti:
Ja oletteko tosissanne, että spekuloitte osin fiktiivisen tarinan tapahtumia, voi äly älä jätä!!
Et taida olla kirjallisuuden ystävä. - tokko kaunokirjallisuus tuttua. Se on fiktiivistä aikaslailla kautta linjan, ja tiedätkö, siitäkin spekuloidaan. Se on jopa suotavaa. Upgreidaa nyt itsesi ja vähän sivistystä kehiin.
Olen 60v aikana lukenut muutamankin kirjastollisen, itsellesi sivistystä kehiin, kirjan on kirjoittanut Laura Ingals lapsuuden muistoistaan, varmaan osin totta osin aika kullannut muistot. Oletko itse lukenut muuta kuin romanttista hömppää, ääliö.
En ole pystynyt katsomaan alkutunnaria pidemmälle se on niin masentava sarja.
Käyttäjä41898 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä41898 kirjoitti:
Ja oletteko tosissanne, että spekuloitte osin fiktiivisen tarinan tapahtumia, voi äly älä jätä!!
Et taida olla kirjallisuuden ystävä. - tokko kaunokirjallisuus tuttua. Se on fiktiivistä aikaslailla kautta linjan, ja tiedätkö, siitäkin spekuloidaan. Se on jopa suotavaa. Upgreidaa nyt itsesi ja vähän sivistystä kehiin.
Olen 60v aikana lukenut muutamankin kirjastollisen, itsellesi sivistystä kehiin, kirjan on kirjoittanut Laura Ingals lapsuuden muistoistaan, varmaan osin totta osin aika kullannut muistot. Oletko itse lukenut muuta kuin romanttista hömppää, ääliö.
Näitä kirjastojen läpilukijoita minäkin muutamia tunnen. Osaavat kaiken ja tietävät kaiken, mutta eiväT aina sattumoisin muista mitään. Käytännön arkipäivän yksinkertaisia taitoja ei heillä ole. Kirjaviisautta pää ahdettu täyteen ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin omaan aikaansa? Ainakaan 1800-luvun kanssa sarjalla ei ole mitään tekemistä, vaikka muka sijoittuu siihen aikaan.
. No kerrohan omia muistojasi 1800-luvulta Amerikasta, millaista siellä oli?
Oletkos huomannut? Tähän asti on ollut hieman niukasti saatavana Laura Ingalls Wilderin kirja "Pieni kaupunki Preerialla", mutta nyt sitä saa ostaa äänikirjana. Ja muutamia muitakin.
Esim. tuolta: https://www.suomalainen.com/products/pieni-kaupunki-preerialla
Hankkisin sen heti itselleni ellei minulla jo olisi tuota kirjaa englanninkielisenä.
Vierailija kirjoitti:
Miten Olesonit ovat niin rikkaita, vaikka kylässä on asukkaita vain kourallinen ja hekin tuntuvat olevan jatkuvasti p-a eli rahaa ei ole kuin muutama hilu kauppaan kannettavaksi.
Siitä on vierähtänyt vuosikymmeniä, kun olen viimeksi katsonut tuota kyseistä sarjaa. Sellasen muistan hämärästi, että jostain syystä eräs sarjan poika kävi varastamassa puodista partahöylän. Oliko hän vahingossa rikkonut isänsä partahöylän ja sitten piti koittaa varastaa uusi tilalle. Kiinnihän tuo siitä jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. No kerrohan omia muistojasi 1800-luvulta Amerikasta, millaista siellä oli?
Sarja on fiktiivinen. Ne kirjatkin ovat omaelämäkerrallista fiktiota, mutta sarja on vielä fiktiivisempi, koska ei perustu edes kirjoihin kuin hyvin löyhästi. Onko palstalla tosiaan vaikeuksia erottaa faktat ja fiktio?
Joku "heitti" tuohon, jotta millaista siellä 1800-luvun Amerikassa oli.
Laura Ingalls Wilder eli vuosina 1867-1957.
1800-luvusta en tiedä, mutta 1900-luvun alun suomalaisten siirtolaisuudesta voin
kertoa pienen, kauniin asian. Tuohon aikaan Suomessa elettiin hyvin köyhästi.
Sen seurauksena esim. keski-Suomesta löytyy pitäjä, jonka nuorista miehistä lähes
puolet lähti laivalla Amerikkaan tienaamaan metsä- ja radanrakennustöihin ja
vähän muihinkin. Perhe, jos sitä oli, jäi Suomeen -usein näin.
Sieltähän se perheenisä tuli Suomeen käymään ja ilahdutti lapsiaan pienillä leluilla.
Voi, kun täällä ei ollut edes muuta pesäpalloa kuin itse rääsyistä kasattu, niin olihan se
juhlaa, kun isä toi tuliaisiksi ihan oikean pesäpallon. Ja se lensikin pitkälle räsypalloon
verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Perheen vauva kuolee ja muutamassa viikossa kaikki on taas hymyillen hyvin.
Sarja on jaksokeskeinen, se ei siis etene lineaarisesti kuin taustalla.
Jaksokeskeisyys lisääntyy ja syvenee sarjan edetessä. Viimeiset kaudet ovatkin siksi aika joutavia.
Käyttäjä41898 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä41898 kirjoitti:
Ei ole. KirjaT (Sic!) on kirjoittanut Laura Ingals Wilder ja se on kertomakirjallisuutta.
Suurin osa on kuvitteellista, jopa jotkin isommatkin asiat.
Lähtökohta toki on oma lapsuus, tosin kirjoissa sekin sijoittuu vähän eri paikkoihin ja aikoihin kuin oikeassa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Laura avasi kokouksenhiuspalmikot ja otti sen esiliinan pois hameen päältä niin samantien muuttui tytöstä naiseksi ja Almanzo heti kiinnostui. Sitä ennen piti pikkutyttönä.
Silloin kun porukka muutti Walnut Grovesta kaupunkiin koska siellä ei enää pärjännyt ja kyllätyttyään kaupunkielämään palasivat takaisin ja yhtäkkiä siellä taas pystyikin elämään.
Se sokeainkoulu joka paloi oli myöhemmissä jaksoissa jonkun rikkaan naisen koti.
Puhumattakaan kaikista kuvausmokista joita ei ole editoitu pois, esim. jossain jaksossa Edwardsin selän takana vilahtaa parkkeerattu auto.
Hyvä sarja muuten, ei siinä mitään.
Ei mennyt Laura ja Almanzo ihan noin. Laura yritti tuota, mutta Almanzo ei ollut kiinnostunut, vaan sanoi, että letit ovat hyvät jne
Tapahtui paljon eri asioita ja ehkä vuoden tai yli verran aikaa ennenkuin tapahtui muutamien tapahtumasarjojen, jotka on tehty todella hienosti, havahtuminen, ihastuminen, rakastuminen.
Melissa Gilbert näyttelee siinä kohtaa noin kahta vuotta vanhempaa, joka hän oikeasti olikin, mutta tapahtuman(t) "tekee todeksi" nimenomaan taidokas tilannerakenne, ohjaus ja Gilbertin osaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä41898 kirjoitti:
Ei kuulu kirjallisuus rahvaan harrasteisiin
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä41898 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä41898 kirjoitti:
Ei ole. KirjaT (Sic!) on kirjoittanut Laura Ingals Wilder ja se on kertomakirjallisuutta.
Suurin osa on kuvitteellista, jopa jotkin isommatkin asiat.Lähtökohta toki on oma lapsuus, tosin kirjoissa sekin sijoittuu vähän eri paikkoihin ja aikoihin kuin oikeassa elämässä.
Kirjoitinkin, osin totta, Ja tuo Sic! on naurettavaa pilkunviilausta. Kirjat sijaan tuli kirjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä41898 kirjoitti:
Ei kuulu kirjallisuus rahvaan harrasteisiin
Siis sinun!!
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä41898 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä41898 kirjoitti:
Näitä kirjastojen läpilukijoita minäkin muutamia tunnen. Osaavat kaiken ja tietävät kaiken, mutta eiväT aina sattumoisin muista mitään. Käytännön arkipäivän yksinkertaisia taitoja ei heillä ole. Kirjaviisautta pää ahdettu täyteen ;D
Sinä et ainakaan näihin lukijoihin kuulu, perunathan osaa kuoria ilman kirjaviisauttakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne tarkemmin Pieni Talo Preerialla -sarjaa, niin on kysyttävä, onko tälläkin sarjalla superfaneja, esim. Little House On The Prairie Historians, jotka olisivat perehtyneet sarjaan viimeistä pilkkua myöten, katsoneet joka jakson yksityiskohtaisesti, tietävät kaikki mokat, kuvauspaikat, kulloisessakin kohtauksessa käytetyt hevoskärryt, omistaisivat ehkä sarjassa käytettyjä "screen used props" -esineitä, tuntevat sarjan taustahenkilöitä, esim. stunt henkilöitä, ja muita kontakteja sarjan tekijöihin, omistavat ehkä käsikirjoituksia, yms. kaikkea mahdollista sarjaan liittyvää?
Miksi kukaan olisi tuon tason fani? Luulisi häiritsevän, miten sarjan kaikki keskushenkilöt olivat alkoholiongelmaisia, jotka tekivät äärikonservatiivista perhesarjaa mitä krapulaltaan kykenivät.
Oikeastiko? Olen itse Ritari Ässä -fani ja seuraillut tuota Knight Rider Historians -youtube kanavaa, jotka ovat vihjaamani kaltaisia "superfaneja", löysivät äskettäin mm. sarjassa käytetyn rekan ja perävaununkin ja kunnostavat ne takaisin siihen kuntoon, jossa ne olivat sarjassa. Heillä on myös kaksi sarjassa käytettyä KITT autoa ja muitakin esineitä, esim. studiolla käytetty KITT kojetaulu, jota kunnostavat pikkuhiljaa alkuperäiseen kuntoon. Minusta tällaiset on erittäin mielenkiintoista seurattavaa, varsinkin kun sarja oli suosikkini pikkupoikana kasarilla ja edelleen tykkään sarjasta :)
Kaikki mitä olen Ritari Ässän kuvausten taustoista lukenut, on ollut hyvää, on ollut kuulemma hauskaa tehdä ko. sarjaa, henkilöt ovat tulleet hyvin toimeen keskenään, jne. joten on hieman yllättävää lukea että Pieni Talo Preerialla setti on ollutkin tuollaista kulissien takana.
Yks epäloogisuus on se, että niillä oli iso liuta lapsia mutta vanhempia ei koskaan näytetty panemassa. Neitseellisestikö ne sikisi?