Voiko todella mennä niin, että 13v lapsipuoli saa hankittua mulle tuomion pahoinpitelystä vaikka en ole tehnyt mitään?
Miehen lapsi muutti meille pari vuotta sitten äitinsä päihderiippuvuuden takia, ja on aina vihannut minua, jo silloin kun kävi vain lomilla ja joka toinen viikonloppu. Mies on reissutöissä joten olen pääasiassa vastuussa lapsista, tän teinin lisäksi meillä on 3 yhteistä pienempää.
Tyttö on selkeästi ottanut asiakseen tuhota minut, on systemaattisesti esim kuraattorilla kertonut miten hirveä olen, tukistan ja haukun ja pakko syötän häntä kuulemma, myös sanonut että lyön nuorempia lapsia ja ravistelen vauvaa. Mikään ei pidä paikkaansa. Muutaman kerran olen huutanut tytölle, sen myönnän. Meidän kaikista lapsista on tehty ls-ilmoituksia tytön kertoman perusteella. Mies on puolellani, mutta sillä ei tunnu olevan väliä.
Tää on yhtä painajaista, en enää oikein pysty syömään enkä nukkumaan. En tiedä miksi hän niin kovin vihaa minua, ehkä on katkera kun ei voi asua omalla äidillään. Vaadin vain kunnioittavaa käytöstä ja ikätasoisia kotitöitä, tämä tuntuu olevan hänelle liikaa.
Oisko kellään täällä kokemusta mistään vastaavasta?
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt minäkin tai joku muukin varmasti suuttuisi, jos syytettäisiin asiasta, mitä ei ole varmasti tehnyt. Jotkut eivät taida tietää ihmisten tunteista yhtään mitään. Tietyt tunteet tietyissä tilanteissa kuuluu asiaan, se ratkaisee vain mitä niiden kanssa toimii. Viaton ihminen totta kai kokee kiukkua, se on täysin normaalia tuossa tilanteessa. Se kiukku voi pistää töpinäksi ja toiminaan. Kuka tietää mitä siellä päihderiippuvaisen kotona on käynyt ja vaikuttanut tähän teiniin. Ihminen yleensä inhoaa muutoksia ja siihen reagoidaan aggressiivisesti, nuoret varsinkin kun eivät ole vielä kehittyneet. Tämä teini juuri ei voi asua oman äitinsä kanssa ja nyt pelkää varmaan, että isän uusi puoliso veisi kaiken. Vaikka mitä sanoisi, ei teini usko ja se näkee noista teoista jo. Tietyn ihmisen, varsinkin nuoren, mieli herkästi pelkää ja reagoi siihen tuolla tavalla, mistä valitetavasti koituu apille merkittävää haittaa. Teini tuntee vain pahan olonsa eikä osaa tai halua miettiä muita, kun on vielä nuori tai vain luonteeltaan tuollainen, molemmat voi olla, mutta vaikka kuinka noita miettisi, asia ei silti ratkea. Tällaiseen asiaan tarvitaan ehdottomasti asiantuntijoita, luulisi sen olevan nyt itsestään selvää kun nuori on otettu päihderiippuvaisen äidin kodista. Surullista kun Ap ja hänen lapsensakin joutuvat tästä kärsimään. Ja Ap, ehdottomasti tsemppiä! Olet uhri tässä ja toivottavasti tilanne ratkeaa. Teet sen minkä pystyt ja älä välitä ihmisten puheista täällä, siis näiden jotka yrittävät mollata tai kiusata sinua. He eivät voi tietää, miltä tämä tilanne tuntuu (osa totta kai voi, jos ovat kokeneet saman) ja kuten joku täällä sanoi, ilman todisteita et voi joutua syytteesen. Helpostihan ihminen voi sanoa jonkun tehneen jotain, mutta silloin se pitää tutkituttaa ja todistaa. Toivottavasti saatte tämän nuoren johonkin, missä hän saisi apua. Tämä ei ole syytäsi, surullista kun tuollainen tilanne osui sinulle ja perheellesi.
AP voi teoriassa menettää omat lapsensa jos teini johdonmukaisesti syöttää tuota pajunköyttä sossuille. Ne ei toimi todisteiden vaan oletusten valossa. Sitten kun Ap:lla menee hermo kaikkeen syyttelyyn ja selvitykseen niillä sossuilla huoli todenteolla herääkin. Tämä on syytä muistaa kun on tekemisissä lasun eikä poliisin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa asua isänsä kanssa ja minut pois kuvioista. Se vaan ei oikein onnistu. On myös pikkusisaruksille tosi ilkeä välillä. Mies ei haluaisi tyttöä sijoitukseen, mutta ei varmaan oikein jää vaihtoehtoja. Tosi moni viranomainen selvästi uskoo tyttöä, mm meidän vauva piti tutkia väitetyn ravistelun jälkeen. Mulla on tosi nöyryytetty olo ja samalla olen myös raivoissani. Ap
Ettei vaan olisi niin päin, että sinä haluat tytön pois kuvioista ja "vähän" värittelet hänen tekemisiään? On ihan normaalia, että teini kapinoi ja "vihaa" isän uutta puolisoa. Se on aikuisena vain kestettävä ja siihen on asianmukaisesti puututtava. Se sinun kullanmurusikin tulevat teini-ikään ja voivat ihan samalla tavoin kapinoida. Sijoitus on vaihtoehto vasta sitten, jos aikuiset eivät kykene huolehtimaan lapsesta. Ennen sitä edes yritetään selvittää tilanne ja tarvittaessa hankkia lapselle apua terapiasta tai muusta vastaavasta.
Vihaan näitä "on normaalia että teini vihaa uutta puolisoa". Ei ole. Minä en ole vihannut äidin uutta miestä, eikä vihannut sisarenikaan ja asuimme kyllä hänen kanssaan. Omaan isään verrattuna hän oli kertakaikkinen enkeli. Minulla ei ehtinyt tulla hänen kanssaa mitenkään läheisiä välejä, ja olin hyvin kapinallinen teini-ikäinen eikä minulla ole koskaan ollut äitini kanssa edes normaaleja välejä, mutta en ole varmaan eläissäni sanonut pahaa sanaa hänen uudesta puolisostaan, ei ollut koskaan mitään syytä. Minulla ei ole ollut edes lapsena tapana keksiä ihmisistä perättömiä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa asua isänsä kanssa ja minut pois kuvioista. Se vaan ei oikein onnistu. On myös pikkusisaruksille tosi ilkeä välillä. Mies ei haluaisi tyttöä sijoitukseen, mutta ei varmaan oikein jää vaihtoehtoja. Tosi moni viranomainen selvästi uskoo tyttöä, mm meidän vauva piti tutkia väitetyn ravistelun jälkeen. Mulla on tosi nöyryytetty olo ja samalla olen myös raivoissani. Ap
No tietysti jokainen väitetty lapsen pahoinpitely tutkitaan, mitä te ihmiset oikein luulette? Että lapset voi itkeä koulussa ja päiväkodissa tulevansa hakatuksi, vanhemmat menee kirkkain silmin selittämään että lapsi valehtelee ja koko asia vain katoaa? Ei niin voi toimia. Jokainen pienikin epäily on pakko tutkia. Ei se tarkoita sitä, että teiniä uskottaisiin sokeasti tai varsinkaan sitä että sillä perusteella voisi syyttää ketään. Mutta viranomaisilla on velvollisuus selvittää ja tutkia. Aina. Siksi se vauvakin tutkittiin - siltä varalta että väite olisikin pitänyt paikkaansa ja jotain olisi löytynyt.
Vain lasu toimii noin, ei poliisi. En minä voi mennä ilman todisteita syyttämään naapuria murhaajaksi. Kukaan ei tutki yhtään mitään. Sen sijaan lasulle voi väittää mitä vain, ne tutkii aina. Ei mene ihan oikein.
No mikä tässä ei sinusta mene oikein? Väitettyjä lasten pahoipitelyjä ei pitäisi edes lastensuojelussa tutkia, ellei ilmoituksen tekijä ole ensin itse saanut kerättyä konkreettisia todisteita pahoinpitelystä? Huh, onneksi sinä et päätä näistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietysti jokainen väitetty lapsen pahoinpitely tutkitaan, mitä te ihmiset oikein luulette? Että lapset voi itkeä koulussa ja päiväkodissa tulevansa hakatuksi, vanhemmat menee kirkkain silmin selittämään että lapsi valehtelee ja koko asia vain katoaa? Ei niin voi toimia. Jokainen pienikin epäily on pakko tutkia. Ei se tarkoita sitä, että teiniä uskottaisiin sokeasti tai varsinkaan sitä että sillä perusteella voisi syyttää ketään. Mutta viranomaisilla on velvollisuus selvittää ja tutkia. Aina. Siksi se vauvakin tutkittiin - siltä varalta että väite olisikin pitänyt paikkaansa ja jotain olisi löytynyt.
Vain lasu toimii noin, ei poliisi. En minä voi mennä ilman todisteita syyttämään naapuria murhaajaksi. Kukaan ei tutki yhtään mitään. Sen sijaan lasulle voi väittää mitä vain, ne tutkii aina. Ei mene ihan oikein.
No mikä tässä ei sinusta mene oikein? Väitettyjä lasten pahoipitelyjä ei pitäisi edes lastensuojelussa tutkia, ellei ilmoituksen tekijä ole ensin itse saanut kerättyä konkreettisia todisteita pahoinpitelystä? Huh, onneksi sinä et päätä näistä asioista.
No poliisin ne pitäisi tutkiakin eikä lasun! Poliisilla on tutkimismenetelmät ja kansalaisella oikeusturva eli muutoksenhakukeinot. Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset uskovat ap:n juttuja.
Ap:n pitäisi mennä töihin tai johonkin harrastukseen. Neljän seinän sisällä ajatukset kiertävät vain kehäänsä. Jutussa mättää useampikin seikka.
Aina yhtä ihania nää palstasalapoliisit, jotka _TIETÄÄ_ mikä voi olla totta ja mikä ei. Ootte pusipusi kultia <3 Sanavarastoonne kuuluu varmaan lähes päivittäin "mitäs minä sanoin", "enkös ollutkin oikeassa" ja "hyvää hyvyyttäni osoitin muille trollin, he kun eivät itse ole niin älykkäitä sitä huomaamaan, ai kuinka erinomainen olenkaan"[/
Ymmärrän, että vituttaa, kun ei oma älli riitä trollin tunnistamiseen. Kotkotetaan kuin päättömät kanat, mitään kyseenalaistamatta, vaikka tarinassa olisi porsaan mentäviä aukkoja. Jos niistä joku mainitsee, sormet täristen spämmätään alapeukkuja.
-ohis-
Kaltaisillesi on yleensä diagnoosi, jonka nimeä en nyt tässä ala mainitsemaan. Mutta olennaisesti siihen liittyy harhaluulo, että on jotenkin parempi kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset uskovat ap:n juttuja.
Ap:n pitäisi mennä töihin tai johonkin harrastukseen. Neljän seinän sisällä ajatukset kiertävät vain kehäänsä. Jutussa mättää useampikin seikka.
Aina yhtä ihania nää palstasalapoliisit, jotka _TIETÄÄ_ mikä voi olla totta ja mikä ei. Ootte pusipusi kultia <3 Sanavarastoonne kuuluu varmaan lähes päivittäin "mitäs minä sanoin", "enkös ollutkin oikeassa" ja "hyvää hyvyyttäni osoitin muille trollin, he kun eivät itse ole niin älykkäitä sitä huomaamaan, ai kuinka erinomainen olenkaan"[/
Ymmärrän, että vituttaa, kun ei oma älli riitä trollin tunnistamiseen. Kotkotetaan kuin päättömät kanat, mitään kyseenalaistamatta, vaikka tarinassa olisi porsaan mentäviä aukkoja. Jos niistä joku mainitsee, sormet täristen spämmätään alapeukkuja.
-ohis-
Kaltaisillesi on yleensä diagnoosi, jonka nimeä en nyt tässä ala mainitsemaan. Mutta olennaisesti siihen liittyy harhaluulo, että on jotenkin parempi kuin muut.
Ihmettelinkin, kun jostain kaukaa alkoi kuulua henkselien paukuttelua ja myhäilyä, kuinka erinomaisen älykäs hän onkaan!
Selvästikin tilanne pitää selvittää nyt niin että ette ole enää tekemisissä keskenänne. Tuohan johtaa vain tragediaan, työelämässä tuota kutsuttaisiin poleemiseksi suhteeksi ja teidät erotettaisiin toisistanne turvallisuuden vuoksi. Eikö mies tai viranomaiset ymmärrä tätä?
Ihan täysin rehellisesti voin sanoa että vauvan jälkeen tuo teini saa eniten huomiota meillä. Hetkittäin koen että ollaan hyvinkin läheisiä, joskus esim on tullut mun viereen nukkumaan jolloin olen lukenut hälle kirjaa ja silitellyt uneen. Seuraavana päivänä onkin sitten taas entistä hirveänoi, ihan kuin katuisi sitä että näytti mulle "heikkoutensa" ja sitten kostaa sen mulle. Ap
Toimi nyt äkkiä. Vie omat lapsesi lääkärin tutkittavaksi ja nimenomaan julkiselle puolelle, koska lastensuojelu jostain syystä vieroksuu yksityislääkäreitä. Kerro lääkärille suoraan, että sinua kohtaan on esitetty syytöksiä lasten pahoinpitelyistä ja lapsista on tehty lastensuojeluilmoitukset. Lääkäri kirjaa havaintonsa ylös ja kun ei ole pahoinpitelyä, niin sellaisia merkkejä ei voi löytää. Ottakaa yhteyttä teinin kuraattoriin, vaatikaa tapaamista ja selittäkää miehesi kanssa tilanne. Voitte tavata kuraattorin kanssa erikseen ja yhdessä teinin kanssa. Jos kuraattori ei tee teinistä lastensuojeluilmoitusta, niin tee se itse. Yritä kerätä todisteita teinin käytöksestä: viestejä, äänitteitä, yms. Onko teini yli 15-vuotias? Jos on, niin tee hänestä rikosilmoitus aiheettomista ilmiannoista. Tuon ikäinen on jo rikosoikeudellisessa vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä uusperheessä ollaan vastuussa kaikista jotka perheessä asuu. Varsinkin lapsista. Muutenhan se yksi lapsi on kämppis.
Ei olla ja on muuten todella vittumainen kämppis. Heittäisin pihalle, jos olisi mahdollista.
Ei AP
Vierailija kirjoitti:
Ihan täysin rehellisesti voin sanoa että vauvan jälkeen tuo teini saa eniten huomiota meillä. Hetkittäin koen että ollaan hyvinkin läheisiä, joskus esim on tullut mun viereen nukkumaan jolloin olen lukenut hälle kirjaa ja silitellyt uneen. Seuraavana päivänä onkin sitten taas entistä hirveänoi, ihan kuin katuisi sitä että näytti mulle "heikkoutensa" ja sitten kostaa sen mulle. Ap
Voihan teinkin olla narsisti, ei se katso ikää.
Ajattele jos aikuinen ihminen tekisi noin, että tulisi sänkyyn nukkumaan ja silitettäväksi ja sitten seläntakana valehtelisi viranomaisille sinun pahoinpitelevän häntä ja vauvaa. Sellaista pidettäisiin persoonallisuushäitiöisenä. Persoonallisuushäitiöisillä muuten on usein juuri rikkonsinen perhetausta, päihdevanhempi ja huono lapsuus.
Tuo henkilö on vaarallinen koko perheelle. Älä ole enää kshdenkesken hänen kanssaan äläkä anna hänen olla kahdenkesken muidenkaan lastenne kanssa.
Eroaisin kyllä miehestä ja veisin omat lapseni turvaan.
Vierailija kirjoitti:
*entistä hirveänpi
Vierailija kirjoitti:
Toimi nyt äkkiä. Vie omat lapsesi lääkärin tutkittavaksi ja nimenomaan julkiselle puolelle, koska lastensuojelu jostain syystä vieroksuu yksityislääkäreitä. Kerro lääkärille suoraan, että sinua kohtaan on esitetty syytöksiä lasten pahoinpitelyistä ja lapsista on tehty lastensuojeluilmoitukset. Lääkäri kirjaa havaintonsa ylös ja kun ei ole pahoinpitelyä, niin sellaisia merkkejä ei voi löytää. Ottakaa yhteyttä teinin kuraattoriin, vaatikaa tapaamista ja selittäkää miehesi kanssa tilanne. Voitte tavata kuraattorin kanssa erikseen ja yhdessä teinin kanssa. Jos kuraattori ei tee teinistä lastensuojeluilmoitusta, niin tee se itse. Yritä kerätä todisteita teinin käytöksestä: viestejä, äänitteitä, yms. Onko teini yli 15-vuotias? Jos on, niin tee hänestä rikosilmoitus aiheettomista ilmiannoista. Tuon ikäinen on jo rikosoikeudellisessa vastuussa.
Siis meidän vauvahan piti viedä tutkittavaksi sen jälkeen kun teini oli väittänyt että ravistelen häntä. Sosiaalipäivystyksestä tuli kaksi tätiä paikalle ja vauva täytti viedä päivystykseen. Ei löytynyt merkkejä ravistelusta. Kahta isompaa ei tarvinnut käyttää lääkärissä, sossut vaan jututti heitä. Ap
Ne jotka täällä väittää, että tuomioon tarvittaisiin todisteita, ovat VÄÄRÄSSÄ. Lasta kuunnellaan tällaisissa tapauksissa herkällä korvalla ja tuomioon riittää ihan pelkkä lapsen antama lausunto. Tiedän tämän kokemuksesta. Ap:lle sanon vaan, että paskamainen tilanne ja tietenkin kiistät perättömät väitteet. Se on sitten ihan luojassaan, mikä on asian lopullinen tulos. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
En usko ap:n teksitä ollenkaan. Liian mustavalkoinen.
Ja onko ap pelkästään kotona lasten kanssa päivät ja viikot, kun mies on reissutyössä, vai käykö ap itsekin töissä.
Millainen koulutus ap:lla on? Miten asutte?
Sivullisena tekisin tästä perheestä lasun ja heti!
Lasua ei tehdä perheestä vaan lapsesta. Kyllä, minäkin tuosta teinistä tekisin lasun. Lapsi selväsati oireilee ja on hoidon tarpeessa. Lastenkoti voisi olla sopiva ratkaisu.
Nyt on sen verran pahaa oirehdintaa, että ottaisin tiukan linjan ja lähtisin tekemään selväksi, että minun kattoni alla ei sekoilla tuohon tapaan ja laittaisin likan laitokseen tai sijoitukseen. Tyttö on todennäköisesti kärsinyt jo pidempään, ja hänen isänsä poissaolo ei ole nyt hyvä juttu, joten ihmettelen miksi hänet sijoitettiin teille, koska hän kaatui nyt sinun niskoillesi. En toisaalta myös ymmärrä, miksi koko perheen pitäisi kärsiä vanhemman tytön äidin päihderiippuvuudesta, joten siihen en lähtisi mukaan, että alkaisin rampata pienemmät mukana perheterapiassa, vaan tämä on yksin isän heiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei. Tarvitsette koko perheenä apua tilanteeseen. Ottakaa yhteyttä perheneuvolaan, siellä voivat käydä vanhemmat keskustelemassa tai koko perhe tai osa perheestä, miten kulloinkin katsotaan tarpeelliseksi asioiden viemiseksi eteenpäin. Sieltä myös saa lisätukea sille, että tyttö tarvitsee terapiaa traumaattisten kokemustensa purkamiseen, kuten te vanhemmatkin tietoa hänen tukemiseensa kohti aikuisuutta. Pelkät kuraattorikäynnit tai lastensuojelutyöntekijöiden kanssa keskustelut eivät tilanteessanne riitä. Tarvittaessa perheneuvolan kautta saatte lähetteen nuorisopsykiatrian poliklinikalle ja moniammatillista apua tilanteeseen. Voimia ap:lle, edessä on pitkä tie, mutta toivottavasti lopussa häämöttää helpompi arki ja vahvemmat ihmiset.[/
Ap on puheidensa mukaan jo perheneuvolan asiakkaita.
Ihan rehellisyyden nimissä en lähtisi tuohon soppaan mukaan eli hakemaan mitään keskusteluapua koko perheelle, koska tuo ongelma tuli tytön myötä. Kaikki oli hyvin ennen hänen tuloaan taloon. Kaikkein tärkeintä olisi nyt vain hankkia lapselle apua, eikä rampata kuuntelemassa yleispätevää lätinää perheneuvolaan. Ihan jo siksi, että ainoa joka siellä perheneuvolassa käy, on pian ap ja hän sen rumban pukemisineen, menemisineen ja olemisineen joutuu olemaan ja ainoa joka ne neuvot, syytökset, sanojen vääristelyt sun muut saa, on ap. Teini ja mies, jota ongelma oikeasti koskettaa, jäävät loistavasti sivuun. Ap:na sanoisin vain teinille tiukasti, että jos teidän luonanne on näin vaikea asua, niin hän saa luvan koota kamppeensa ja lähteä. Sitä paitsi kuullostaisi siltä, että tyttö tarvitsee psykiatrista apua, joten laitospaikka tai koulutuksen saanut sijoitusperhe olisi parempi paikka jo monestakin syystä - niissä paikoissa on helpompaa toipua äidin päihteidenkäytöstä ja laiminlyönneistä terveeltä pohjalta, kun kaikki äitipuoli ja sisarpuolijännitteet puuttuvat. Moni luulee, että se lähisukulainen eli isä on tuollaiselle paras, mutta ei aina eikä varsinkaan silloin, kun lapsi oireilee noin voimakkaasti. Tämä on oikein malliesimerkki tapauksesta, jossa isä on ollut suostuvainen ottamaan lapsen hoteisiinsa, mutta ei ole koskaan kuitenkaan paikalla.
Ap:lle ei tietenkään pian jää muuta vaihtoehtoa kuin erota miehestä, koska muuten hän menettää lapset noiden satujen takia ja hänenä miettisin miten nuo sadutukset varjostavat pienempien päiväkoti-, eskari- ja kouluaikaa.
Vaikka vauvan ravistelujutut todettu perättömiksi ei se sitä poisulje että väkivaltaa olisi kohdistettu tähän 13-v, nää saattaa muuttua kimuranteiksi jutuiksi.
Mies totta kai halusi lapsen luoksensa, vaikka ei tuntenut koko lasta ja porskuttaa, koska hänellä ei ole aavistustakaan mitä kotiseinien sisäpuolella tapahtuu kun hän on poissa. Ihmettelen erityisesti sitä, ettei hän ole ottanut tiukemmin kantaa mihinkään mitä on meneillään, mutta sekin johtuu vastuunpakoilusta. Toisekseen mies voi aivan rauhassa jatkaa noin, koska häntä tilanne ei vaivaa. Hän on tarinan hyvis, ja toisekseen hänellä ei ollut kanttia tunnustaa, ettei hän ole sopiva huoltaja lapselle. Oikeasti tuon lapsen paikka olisi sijoituksessa tai laitoshoidossa jo senkin takia, koska nyt on viimeinen ikä puuttua tuohon häiriökäytökseen. Joku puhui jo jännitteistä kotona, mutta sehän on totta. Kun lapsi saa paikan täysin vieraiden ihmisten luota ilman henkilökohtaisia ennakkoasenteita ja odotuksia, niin on helpompi fokusoida terapia ja keskusteluapu toipumiseen eikä käytää rajallisia resursseja noihin sijaistoimintoihin mitä teini keksii.
Mies tekee karhunpalveluksen, jos hän ei ymmärrä tyttärensä tilanteen vakavuutta.