Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hetki milloin tajusit muutto ulkomaille oli virhe?

Vierailija
27.05.2020 |

Itselläni lapsen syntymä oli hetki, jolloin tajusin, että olin tehnyt virheen muuttaessani ulkomaille. Tukiverkon puutteellisuus aukaisi silmäni asialle. Millaisia teidän hetket olivat?

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastuin influenssaan ja/tai keuhkokuumeeseen ja oli vaikea saada apua tai edes tietää, minne mennä.

Toisen kerran tapahtui silloin kun mies lukitsi minut kotiin lähtiessään itse ulos, etten pääsisi vokottelemaan kaupan myyjää tai puiston pulunruokkijapultsaria tai ketään muutakaan miespuolista.

No tuossa jälkimmäisessä tapauksessa sen miehen kanssa yhteenmuuttaminen oli se virhe. Ei ulkomaille muuttaminen....

Vierailija
22/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te vastaajat ymmärrätte, että kysymys on tarkoitettu niille, jotka kokevat sen olevan /olleen virhe. IHmisiä on moneen junaan, ja kyllähän sitä elämässä virheitä tehdään, vaikkette juuri te.

Ap kaivannee vertaistukea.

Kyllä kyllä, mutta oikeasti aika harva ulkomailla asuva entinen suomalainen viettää aikaan suomalaisella Vauva Aihe vapaa-palstalla. Ainakin niillä, jotka ovat vuosikausia ulkomailla asuneet, tuskin on hinkua olla täällä palstailemassa, koska uusi elämä on siellä uudessa kotimaassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun konkreettiseti tajusin mitä tarkoittaa armeijan diktatuuri ja poliisivaltio.

Vierailija
24/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä te ulkomailla asujat asutte ja millä alalla olette töissä?

Saksassa, bioalalla tuotekehityksessä, vaimo lääkäri.

Vierailija
25/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksassa, bioalalla tuotekehityksessä, vaimo lääkäri.

Vierailija
26/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EIvät nuo vastaajat oikeasti asu ulkomailla, mistä tänne yhtäkkiä osaisi kymmeniä ulkomailla asuvia. Ei palstalla ole kovin paljon kävijöitä.

Käsittääkseni tämä on Suomen yksi suosituimpia jos ei suosituin keskustelupalsta, jota lukee tuhansia ihmisiä joka hetki. Itse uskon täysin että kaikki nuo jotka sanovat asuvansa ulkomailla, tosiaan asuvat. Itse olen yksi heistä (tuo vastaaja 2). Käyn täällä joka päivä lukemassa, ja kirjoitankin paljon. Se on myös kätevä tapa pitää yllä suomen kielen taitoa (esim. töissä en joudu käyttämään sitä koskaan).

Vierailija
27/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseehän ulkomailta lähes aina takaisin, ellei ole lapsia ulkomaalaisen kanssa. Jos esim. Ruotsia ajattelee niin on hyvä tiedostaa, että ulkomaalainen on Ruotsissa toisen luokan kansalainen ja se näkyy esim. rekrytoinneissa. Vaikka tiedät olevasi fiksumpi niin koska et ole syntyperäinen ruotsalainen niin et saa työtä, jos ruotsalainen on myös tarjolla. Olen asunut Ruotsissa ja ymmärsin tämän alle vuodessa. En olisi saanut Ruotsissa samaa elintasoa kuin Suomessa, vaan olisin aina ollut ulkomaalainen. Kukaan ei sano tätä suoraan kuin humalassa.

Yleisesti voin sanoa, että kaksinaamaisuus ja epärehellisyys ovat joissain kulttuureissa vaikeasti hyväksyttäviä asioita.

Vierailija
28/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tililtä oli yhtäkkiä mennyt joku ihme vero ja sain vastauksen että ei tätä tosiaan ois pitänyt periä, palautetaan 12-14kk kuluessa

Kun asunnon kuumavesivaraaja hajosi ja huoltomies tuli käymään viikon kuluttua, totesi että pitää vaihtaa ja katosi taas kahdeksi viikoksi

Vierailija
29/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai te vastaajat ymmärrätte, että kysymys on tarkoitettu niille, jotka kokevat sen olevan /olleen virhe. IHmisiä on moneen junaan, ja kyllähän sitä elämässä virheitä tehdään, vaikkette juuri te.

Kyllä kyllä, mutta oikeasti aika harva ulkomailla asuva entinen suomalainen viettää aikaan suomalaisella Vauva Aihe vapaa-palstalla. Ainakin niillä, jotka ovat vuosikausia ulkomailla asuneet, tuskin on hinkua olla täällä palstailemassa, koska uusi elämä on siellä uudessa kotimaassa.

Olen kyllä täysin eri mieltä, ja tämä 25 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen. Minusta tämä palsta on todella mielenkiintoinen ja minulle varsin tärkeä osa päivittäistä elämää. Tosin minulla on edelleen suht. vahvat siteen Suomeen; ystäviä ja sukulaisia siellä, ja käyn muutaman kerran vuodessa Suomessa lomalla.

Mitä ihmettä muuten tarkoitat sanomalla "entinen suomalainen"?? Minä olen kyllä täysin suomalainen edelleen enkä mikään "entinen".

Vierailija
30/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapset olivat noin 10v tajusin ettei he osaa kunnolla suomea ja jos en nyt muuta takaisin, hekään eivät tule koskaan Suomea tuntemaan kodikseen tai oppimaan suomea kunnolla. Ulkomailla asuin lähes 20 vuotta. Eri maissa.

Suomeen muuttoa en ole koskaan katunut. Nyt jo aikuisuuden kynnyksellä olevat lapset osaavat suomea ja tuntevat Suomen olevan kotimaa. Heillä kaksoiskansalaisuus ja ulkomailla sukulaisia eli voivat sitten itse niin halutessaan kyllä ulkomaille takaisin lähteä joskus elämässään.

Minulla ei ole mitään tarvetta "monistaa" omaa lapsuuttani omille lapsilleni. Jos olisin vienyt heidät takaisin, niin nykyinen maa olisi sitten jäänyt sellaiseksi etäiseksi muistoksi, jonka kieltä kyllä osaa. Tytär nyt vielä opiskelee täällä, mutta en usko, että poika olisi tuollaista uraa saanut tehtyä Suomessa millään. Ysillä opo olisi usuttanut automekaanikoksi tai vastaavaksi amikseen...

Vierailija
31/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi tuntumaan ihan oikea koti-ikävä. Sisko tuli raskaaksi ja sai vauvan ja paras ystävä Suomessa meni naimisiin, äiti sairastui ym. Silloin aloin ajattelemaan, että mitä ihmettä mä täällä vieraassa maassa teen. Vuoden verran vielä kuitenkin asuin pois Suomesta, mutta koko ajan se koti-ikävä raksutti taka-raivossa. Muutin siis Suomeen takaisin, enkä ole hetkeäkään katunut, en edes marraskuussa räntäsateessa :). 

Muuten tykkään kyllä matkustella (ennen koronaa) ja olen käynyt siellä entisessä asuinpaikassa sikäläisiä kavereita moikkaamassa. Mutta ei heistä samanlaisia sydänystäviä tullut kuin mitä mulla on täällä Suomessa. Kyllä ne kulttuurierot vaan joihinkin vaikuttaa, ehkä minuun sitten enemmän? Ja mä asuin kyllä ihan vaan Keski-Euroopassa, en sen kauempana. 

Vierailija
32/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä osalla on näin, mutta itse käyn kyllä päivittäin suomalaisilla sivustoilla lukemassa uutisia, keskustelufoorumeja, blogeja, youtube videoita. Miksi minun pitäisi yhtäkkiä lopettaa tämä kaikki vain sen takia, että asun nyt ulkomailla? Suomalaisilla sivustoilla oleminen, suomalaisten ohjelmien katsominen, Suomi musiikin kuuntelu auttaa minua koti-ikävän kanssa täällä kaukana. Ap

Vierailija
33/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut viisi vuotta pois perheen kanssa ja ajatellut nyt muuttaa takaisin, mutta en minä tätä kyllä minään virheenä pidä että olemme muuttanut. En minä Suomessa sinne halua myöskään mistä lähdettiin, vaan uuteen paikkaan. Tämä on ollut hyvä kokemus, mutta Suomessa asumisessa on puolensa. Tosin jos ei olisi lapsia niin muuttaisin jonnekkin kolmanteen maahan enkä Suomeen. Ei vaan viitsi lapsilta vaatia taas uutta kieltä.

Vierailija
34/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä täysin eri mieltä, ja tämä 25 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen. Minusta tämä palsta on todella mielenkiintoinen ja minulle varsin tärkeä osa päivittäistä elämää. Tosin minulla on edelleen suht. vahvat siteen Suomeen; ystäviä ja sukulaisia siellä, ja käyn muutaman kerran vuodessa Suomessa lomalla.

Mitä ihmettä muuten tarkoitat sanomalla "entinen suomalainen"?? Minä olen kyllä täysin suomalainen edelleen enkä mikään "entinen".

Jep! Samaa mieltä. :) Ap

Vierailija
35/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseehän ulkomailta lähes aina takaisin, ellei ole lapsia ulkomaalaisen kanssa. Jos esim. Ruotsia ajattelee niin on hyvä tiedostaa, että ulkomaalainen on Ruotsissa toisen luokan kansalainen ja se näkyy esim. rekrytoinneissa. Vaikka tiedät olevasi fiksumpi niin koska et ole syntyperäinen ruotsalainen niin et saa työtä, jos ruotsalainen on myös tarjolla. Olen asunut Ruotsissa ja ymmärsin tämän alle vuodessa. En olisi saanut Ruotsissa samaa elintasoa kuin Suomessa, vaan olisin aina ollut ulkomaalainen. Kukaan ei sano tätä suoraan kuin humalassa.

Yleisesti voin sanoa, että kaksinaamaisuus ja epärehellisyys ovat joissain kulttuureissa vaikeasti hyväksyttäviä asioita.

Olen asunut nyt viisi vuotta Tukholmassa ja en koe itseäni ulkopuoliseksi mutta minulla on vahva suomalainen identiteetti josta olen ylpeä. Ruotsalaiset ovat yllättävän kiinnostuneita suomalaisuudesta mutta toki sitä koskis, bastu ja puukko -läppääkin saa kuulla. Mutta niin minäkin lokeroin ihan samoin ruotsalaiset tyhjästä länkyttäjiksi.

Työsyrjintää en ole kokenut, päinvastoin. Mutta toki täällä on sairaanhoitajista niin huutava pula että itse saa käytännössä sanella palkkansa.

Alkuperäiseen kysymykseen, en ole katunut muuttoa mutta en myöskään ole täysin halunnut sopeutuakaan. Perhe ja sosiaaliset ympyrät ovat Suomessa enkä ole halunnut edes tutustua paikallisiin koska luulen joku päivä palaavani Suomeen.

Vierailija
36/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä sen tiedät? 😂 Kuulun ulkomailla asuvien naisten facebookryhmään ja kyllä siellä suurin osa ylläpitää kosketusta Suomeen. Jaetaan vinkit miten näkee Suomen kanavat, mitä kautta saa suomenkielistä lukemista itselle ja lapsille, jos on nettilehtiä joita saa luettua, suomikaupat joista saa tilattua suomalaisia tavaroita ja ruokaa...

Vierailija
37/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tilanteessa jossa muutin Englantiin takaisin muutaman vuoden Suomessa asumisen jälkeen. Asuin nuorempana useita vuosia täällä ja jokinlainen kaipuu maata ja kulttuuria kohtaan jäi. Muutin Suomeen takaisin, viisi vuotta suunnilleen meni ja muutin takaisin Englantiin. Vaikka mulla on suht ok työ, muutama ystävä ja mukava kämppä ja mies täälla, silti maa on alkanut ärsyttämään ihan huolella. Korona ja brexit ja niistä aiheutuvat lieveilmiöt etupäässä. Muitakin syitä on kyllä.

Siltikään en ole aikeissa muuttaa Suomeen ainakaan nyt. Espanja olisi haaveissa. Ehkä muutaman vuoden päästä.

Vierailija
38/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opin maan kieltä ja huomasin, että juuri uusitun työlupani lisäehdoissa firma oli perustellut työlupaani tiukkojen kriteerien takia valheella - ei oikein herättänyt kovinkaan paljoa luottamusta koko loppuelämän rakentamisesta sinne, sillä ilman töitä perutaan viisumi ja työpaikat ulkomaalaisille todella kiven alla. Palasin Suomeen.

Vierailija
39/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän on nyt kyylä johdatteleva tuo kysymys, että ikäänuin ulkomaille muutto olisi aina virhe, ja vain sen tajuamisen ajankohta vaihtelee. 

Olen siis itse asunut maassa, johon en todellakaan sopeutunut, huolimatta siitä, että ei edes ole kovin kaukana Suomesta, ei etäisyydeltään, eikä maailman mittakaavassa kulttuuriltakaan (Keski-Eurooppa). Sen jälkeen sitten muutin toiseen maahan (Etelä-Eurooppa), jonne yhtäkkiä sopeuduinkin paremmin, joten ulkomaille muutto itsessään ei ollut huono idea. 

Vierailija
40/136 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän on nyt kyylä johdatteleva tuo kysymys, että ikäänuin ulkomaille muutto olisi aina virhe, ja vain sen tajuamisen ajankohta vaihtelee. 

Olen siis itse asunut maassa, johon en todellakaan sopeutunut, huolimatta siitä, että ei edes ole kovin kaukana Suomesta, ei etäisyydeltään, eikä maailman mittakaavassa kulttuuriltakaan (Keski-Eurooppa). Sen jälkeen sitten muutin toiseen maahan (Etelä-Eurooppa), jonne yhtäkkiä sopeuduinkin paremmin, joten ulkomaille muutto itsessään ei ollut huono idea. [/quot

Viestiketjun tarkoituksena oli lähinnä keskustella ihmisten kanssa, joilla samanhenkisiä ajatuksia ulkomaille muutosta. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi