Miten pitää naapurin lapset poissa pihalta
Asutaan "maalla", ei missään korvessa mutta maaseudulla kuitenkin ja naapurit on parin sadan metrin päässä. Ongelmana on nyt se, että naapurin kaksi alle kouluikäistä lasta tulee vähän väliä meidän pihalle ilman lupaa. Ei väliä ollaanko itse pihalla vai ei. Naapurit tulevat kyllä hakemaan lapsensa pois jossain vaiheessa ja kertovat heille ettei saa ilman lupaa lähteä omasta pihasta, mutta eipä tuo näytä tepsivän.
Periaatteessa ei kai sillä ole mitään väliä että he meidän pihallaan telmivät mutta kyllä se minua joka tapauksessa häiritsee. Lisäksi he kuitenkin leikkiessään samalla aiheuttavat jotain pientä vahinkoa, esim pöllyttävät aluetta johon yritetään kasvattaa nurmikkoa, heittelevät palloa meidän pallohullulle koiralle (joka näillä lämpimillä keleillä juoksisi itsensä hengiltä pallon perässä) , jättävät lähtiessään portit auki...
Mitä ihmettä minun kuuluu asialle tehdä? Sisällä aina manaan asiaa ja sitä kuinka sanon suorat sanat mutta todellisuudessa olen ihan liian kohtelias sanomaan mitään muuta kuin että "ei se haittaa"... En halua vaikuttaa ihan m****lta naapurilta ja muuten hekin vaikuttavat oikein mukavilta ihmisiltä joihin olisi kiva pitää hyvät välit. Mitä te tekisitte?
Asumme itsekkin maalla ja kun lapset oli pieniä, niin kaikista neuvoista ja kielloista huolimatta nämä hömelöt erehtyi joskus hortoilemaan toisten pihoille. Olin tyytyväinen, kun sieltä päin sanottiin tiukasti, että tämä on kuule meidän piha ja tänne ei saa tulla kutsumatta. Muistivat kyllä yhden kerran jälkeen ja loppui se hortoilu.
Meille tuli aina naapurin mummon lapsenlapsi. Kun katsoin ikkunasta ulos, oli siellä keinumassa tai hyppimässä trampalla tms. Hänen kanssaan olikin vähän tiukempi keskustelu, kun ei meinannut mennä perille. Menin sanomaan, että en pidä siitä, että meidän pihalla kuljetaan ja leikitään ilman lupaa. Alkoi tulkuttamaan minulle, jotain tyyliin, että mun äiti on opettaja ja me ollaan rikkaampia kuin te, en tejän paskaleluilla leikkisikään. Siinä vaiheessa kiehahdin kunnolla ja karjaisin, että nyt helvettiin meidän pihalta, että minulle ei omat lapsetkaan päätä auo, niin ei auo naapurin kakaratkaan. Pimu häipyi ja kun oli kärvistellyt mummolassa muutaman päivän ilman leikkikavereita, tuli pyytämään anteeksi ja sen jälkeen keskusteltiin monista kasvatuksellisista asioista ja loppujen lopuksi tytölle tuli ihan kiva kesä, kun kävi leikkimässä luvan kanssa meidän lasten kanssa. Oli siis koko kesän mummolassa, kun hänelle oli tullut pikkuveli ja opettajaäiti halusi pesiä vauvan kanssa. Opettajaäiti oli kai mainostanut lapselleen, että mummo asuu maalla ja siellä asuu köyhiä ihmisiä.
Joten sano ensin kauniisti ja sitten tiukemmin ja lopulta rumasti, jos ei uskota