Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pitää naapurin lapset poissa pihalta

Faz
27.05.2020 |

Asutaan "maalla", ei missään korvessa mutta maaseudulla kuitenkin ja naapurit on parin sadan metrin päässä. Ongelmana on nyt se, että naapurin kaksi alle kouluikäistä lasta tulee vähän väliä meidän pihalle ilman lupaa. Ei väliä ollaanko itse pihalla vai ei. Naapurit tulevat kyllä hakemaan lapsensa pois jossain vaiheessa ja kertovat heille ettei saa ilman lupaa lähteä omasta pihasta, mutta eipä tuo näytä tepsivän.

Periaatteessa ei kai sillä ole mitään väliä että he meidän pihallaan telmivät mutta kyllä se minua joka tapauksessa häiritsee. Lisäksi he kuitenkin leikkiessään samalla aiheuttavat jotain pientä vahinkoa, esim pöllyttävät aluetta johon yritetään kasvattaa nurmikkoa, heittelevät palloa meidän pallohullulle koiralle (joka näillä lämpimillä keleillä juoksisi itsensä hengiltä pallon perässä) , jättävät lähtiessään portit auki...

Mitä ihmettä minun kuuluu asialle tehdä? Sisällä aina manaan asiaa ja sitä kuinka sanon suorat sanat mutta todellisuudessa olen ihan liian kohtelias sanomaan mitään muuta kuin että "ei se haittaa"... En halua vaikuttaa ihan m****lta naapurilta ja muuten hekin vaikuttavat oikein mukavilta ihmisiltä joihin olisi kiva pitää hyvät välit. Mitä te tekisitte?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait eilen kymmeniä hyviä keinoja, miksi ne ei kelpaa?

Vierailija
22/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faz kirjoitti:

Olen siis lapsille itselleen kyllä sanonut sekä kohteliaasti että töykeämminkin mutta ei ole vaikuttanut asiaan. Pitäisi varmaan kunnolla selittää tilanne kuten joku tuolla ylempänä sanoi. Ja meidän piha on siis aidattu mutta lapset osaavat avata portin haan.

Tiedän kyllä että pitäisi kehdata vaan sanoa, mutta koen sen jotenkin tosi hankalaksi itselleni koska oon perusluonteeltani tosi kohtelias ja joustava :D Etsinkin tästä ketjusta ehkä kannustusta uskaltaa sanoa asiasta tai sitten jotain muita tapoja toimia. Ja ei todellakaan olla soittamassa poliisille, ei asia meitä läheskään niin paljoa häiritse!

Ps. Tuliko tämä tänne jo eilen? yritin meinaan laittaa mutta mulle tuli vaan virheilmoitus ja sitten lapsi heräsi niin luulin ettei aloitusviesti lähtenyt. Pahoitteluni jos tuli nyt uudestaan. Jostain syystä tämä vastausviestikään ei lähtenyt ekalla kertaa että etukäteen pahoittelut jos sekin tulee kahteen kertaan teille :D

Olet nyt ollut se kohtelias. Laita aitaan parempi säppi - jos haluat pysyä kohteliaalla linjalla. Ja aina heti menet sanomaan, ettei saa tulla, mutta se vaatii reagointia.

Sitten kiristys käyttöön. ”Jos ette usko, niin ette enää koskaan pääse tänne”. ”Rikoitte sääntöjä, niin ette pääse viikkoon”. Tms. Sääntöjen rikkomiseen on hyvä vedota. Eli korosta sääntöjä, älä anna ehdotuksia äläkä esitä pyyntöjä. Vaan tämä on sääntö.

Minullakin on vaikeaa sanoa tällaisessa tilanteessa, mutta nuo vielä voisin tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla ap omia lapsia? Jos on niin ymmärrän että maalla etsitään kaveria naapurista.

Yksi lapsi mutta vielä niin pieni ettei leiki kyllä kenenkään kanssa

Vierailija
24/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faz kirjoitti:

Olen siis lapsille itselleen kyllä sanonut sekä kohteliaasti että töykeämminkin mutta ei ole vaikuttanut asiaan. Pitäisi varmaan kunnolla selittää tilanne kuten joku tuolla ylempänä sanoi. Ja meidän piha on siis aidattu mutta lapset osaavat avata portin haan.

Tiedän kyllä että pitäisi kehdata vaan sanoa, mutta koen sen jotenkin tosi hankalaksi itselleni koska oon perusluonteeltani tosi kohtelias ja joustava :D Etsinkin tästä ketjusta ehkä kannustusta uskaltaa sanoa asiasta tai sitten jotain muita tapoja toimia. Ja ei todellakaan olla soittamassa poliisille, ei asia meitä läheskään niin paljoa häiritse!

Ps. Tuliko tämä tänne jo eilen? yritin meinaan laittaa mutta mulle tuli vaan virheilmoitus ja sitten lapsi heräsi niin luulin ettei aloitusviesti lähtenyt. Pahoitteluni jos tuli nyt uudestaan. Jostain syystä tämä vastausviestikään ei lähtenyt ekalla kertaa että etukäteen pahoittelut jos sekin tulee kahteen kertaan teille :D

Olet nyt ollut se kohtelias. Laita aitaan parempi säppi - jos haluat pysyä kohteliaalla linjalla. Ja aina heti menet sanomaan, ettei saa tulla, mutta se vaatii reagointia.

Sitten kiristys käyttöön. ”Jos ette usko, niin ette enää koskaan pääse tänne”. ”Rikoitte sääntöjä, niin ette pääse viikkoon”. Tms. Sääntöjen rikkomiseen on hyvä vedota. Eli korosta sääntöjä, älä anna ehdotuksia äläkä esitä pyyntöjä. Vaan tämä on sääntö.

Minullakin on vaikeaa sanoa tällaisessa tilanteessa, mutta nuo vielä voisin tehdä.

Olen miettinyt laittavani aitaan jonkun lukon mutta toki sekin ärsyttää kun enemmänhän sen vain omia toimia pihalla haittaa. Mutta voisi olla hyvä keino pitämään lapset poissa ainakin silloin kun itse ei olla kotona.

Mun on jotenkin helpompi sanoa lapsille kun mennä kantelemaan asiasta aikuisille. Mutta kun ne lapset ei oikeasti kuuntele vaikka mitä kieltäisi...

Vierailija
25/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota aivan semmonen reipas piapenttalamainen hymyilevän tiukka asenne tähän ongelmaan, sillä kyllä se sellainen on, koska sitä ei voi hallita.

Lapsille sanot, joka kerta, kun ovat tulossa pihallenne, että stop stop nyt kotipihalle ja äkkiä. Tänne ei saa tulla.

Yksinkertainen kielto, ne ovat vielä pieniä.

Etkä hymistele vanhemmilleenkaan.

Aikoinaan vuosia päivähoitajana työskennelleenä sai huomata, että selkeys ilman tunteiluja tuo parhaan tuloksen.

Ne vanhemmatkin hyötyvät, kun autat heitä näin pitämään hänen antamansa käskyt voimassa.

Vierailija
26/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faz kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faz kirjoitti:

Olen miettinyt laittavani aitaan jonkun lukon mutta toki sekin ärsyttää kun enemmänhän sen vain omia toimia pihalla haittaa. Mutta voisi olla hyvä keino pitämään lapset poissa ainakin silloin kun itse ei olla kotona.

Mun on jotenkin helpompi sanoa lapsille kun mennä kantelemaan asiasta aikuisille. Mutta kun ne lapset ei oikeasti kuuntele vaikka mitä kieltäisi...

Lopeta kieltäminen ja taluta ne lapset pois pihasta. Sano, että seuraavasta kerrasta soitan poliisin ja menette lastenkotiin.

Vierailija
27/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faz kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla ap omia lapsia? Jos on niin ymmärrän että maalla etsitään kaveria naapurista.

No nyt! Nyt sulla on ihan paras tilaisuus kasvattaa hänestä hyväkäytöksinen ja toiset huomioon ottava ihminen.

Käytä se tilaisuus!

Vierailija
28/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita portti lukkoon tai kerro, että teidän pihassanne kummittelee.

Tai sano joko lapsille tai vanhemmille suoraan.

Ihmiset ovat hämmentävän uusavuttomia, kun eivät osaa sanoa suoraan ja tuoreeltaan, jos jokin asia häiritsee.

Vierailija
29/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faz kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta tilanne win-win-tilanteeksi ja pyydä lapset pitämään seuraa lapsellesi ja tekemään hiekkakakkuja. Mutta kerro, mitä pihallasi ei saa tehdä (esim. kuopia nurmikkoa ym.).

Vierailija
30/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on ymmärtänyt puhetta eikä mene naapurin pihalle ellei naapurin poika pyydä ja toinen naapuri on niin kyr*pä että olen sanonut pojalle että antaa selkäsaunan jos menet niitten pihalle.

Vierailija
31/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pihalle tulee joskus naapurin lapsia. Minä menen heti sanomaan, että menkää omalle pihalle, kun tämä on meidän piha. Uskovat kyllä heti.

Vierailija
32/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaan se parempi lukko porttiin vaikka se hankaloittaakin omaa elämää, ei ne kovin kauan jaksa käydä sitä porttia kopeloimassa kun se ei aukea.

Vierailija
33/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faz kirjoitti:

Sinun vain nyt täytyy kertoa lapsille, että he eivät voi tulla teidän pihaan ilman lupaa. Kysyä, että olisko heistä kiva, jos heidän pihalleen tulisi joku tuntematon ilman lupaa. Sanoa, että portti on tarkoituksella kiinni pihallanne, koska haluatte pitää huolta siitä, että pihanne pysyy siinä kunnossa, missä haluatte sen olevan. Voit vedota vaikka siihen, että teidän pitää antaa uuden nurmikon kasvaa rauhassa ennen kuin sillä voi kävellä. Voithan vaikka kertoa, että lapset ovat tervetulleita pihallenne, kun portti on auki (eikä tarvitse kertoa heille, ettet ikinä aio pitää sitä auki).

Vierailija
34/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faz kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faz kirjoitti:

Lopeta kieltäminen ja taluta ne lapset pois pihasta. Sano, että seuraavasta kerrasta soitan poliisin ja menette lastenkotiin.

Joo, kannattaa pelotella lasta poliisilla ja lastenkodeilla. Oppiipahan negatiivisen suhtautumisen jo pienenä! Viis siitä että se poliisi voisi olla lapselle yksi turvallinen taho, joka suojelee ja valvoo, mutta parempihan sitä on pelätä ja suhtautua kielteisesti, on sitten helpompi päästää teininä viritetyllä mopolla pikkupäissään vi*un kyttiä karkuun kun asenne on opetettu jo pienestä lähtien.

Lastenkodeilla ja sossutädeillä pelottelukin on tosi kannattavaa! Sitten kun vaikka vanhemmat joutuu onnettomuuteen tai sairastuu (niinkuin eilen oli just ip-lehdessä juttua), niin näin oikein kivasti lisätään sitä lapsen ahdistusta kun lapsi joutuu näiden kamalien tahojen armoille joista on maalattu hirviöitä lapsen silmissä.

Vierailija
35/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa aita ja pari rotikkaa.

Vierailija
36/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin heti lapset pihalla nähtyäni ystävällisesti sanomaan, että ei toisten pihoille ole sopivaa tulla ilman lupaa, lähtekäähän kotiinne siitä.

Omassa lapsuudessani 90-luvulla oli ihan normaalia että naapurin aikuiset ohjeistivat meitä lapsia, jos jotain väärin tehtiin. Siitä sitten otettiin opiksi. Ei tarvitse aikuisen mulkuksi ryhtyä, lapset ovat ihan ihmisiä ja ymmärtävät puhetta kyllä.

Se on sitten eri asia, jos ovat pahatapaisia jotka ei tottele, mutta sitten voi jo mennä vähän tiukemminkin ilmoittamaan asiat. Mutta aloittaisin ihan ystävällisesti huomattamalla, että nyt toimitte väärin, toisten pihalla ei ole ok oleilla ja leikkiä luvatta. Lisäisin ehkä vielä, että vanhempien lupa ei tälläiseen riitä, jos sillä koittaisivat tekemisiään selitellä.

Koko kylä kasvattaa, ihan rohkeasti vaan.

Vierailija
37/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lasten pitää uskoa aikuisen sanaa, vielä vuonna 2020 vaikka yleinen käsitys on että lapset menee rikki jos sille laittaa rajat. Kotonaan tehköön mitä haluaa mutta naapurin piha, naapurin säännöt. Jos ei vanhemmat saa kuria niin naapuri voi ihan hyvin ajaa pois eikä tartte olla edes kovin ystävällinen jos ei lapsi muuten usko

Vierailija
38/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet otat kädestä kiinni ja talutat postin ulkopuolelle. Siis nätisti. Sitten sanot erittäin tiukasti, että tänne ei saa tulla. Ei selityksiä vaan tiukka kielto. Meillä on tässä monta kerrostaloa ja alin kerros on maan tasalla. Siinä on hyvä leikkiä kymmenyätikkua yms. Kolme alakerta laista on kieltänyt ja yksi sallii sen leikin ikkunoidensa takana. Lapset osaavat nämä säännöt, vaikka ne on tavallaan epäloogisia. Kyllä lapset oppii ja uskoo, mutta joskus ei kannata selittää. Selvä kielto menee perille paremmin.

Vierailija
39/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää tämä asenne, että "vituttaa, mutta en kehtaa sanoa mitään..."  No, KÄRSI sitten. Mikään muu kun ei auta kun suun avaaminen ja sen asian sanominen, että TEIDÄN pihalle EI OLE asiaa. Miten sinä ajattelit tämän asian muuten saattaa asianosaisten tietoon? Savumerkein? Telepatialla? 

Et sinä ole mulkku naapuri, jos kiellät asian, joka haittaa teitä ja vahingoittaa teidän omaisuuttanne. Ne vanhemmat ovat mulkkuja, jos eivät sitä ymmärrä.

Itse järkytyin syvästi rakentaessamme omakotitaloa lohkotulle tontille, vanhalle alueelle. Minä kun luulin, että käytöstavat ja toisten omaisuuden kunnioittaminen ovat kaikille omakotiasujille itsestäänselvyyksiä. Kuinka väärässä olinkaan! Ilman muuta kenenkään ei pitäisi joutua erikseen pyytämään kunnioittamaan omaa kotirauhaa. Käytännössä näin kuitenkin käy, kun ihmiset ovat keskenkasvuisia törkimyksiä. Osa vahingossa, murto-osa jopa ilkeyttään...

Vierailija
40/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin joskus vanhassa ok-talossa ja naapurin kakarat tuli jopa keittiön ikkunan taa. Syö siinä sitten perheen kanssa, kun muutama räkänokka tuijottaa. Aidattiin lopulta kauttaaltaan melkoisen iso tontti ja loppui se ramppaaminen.

Sitä ei arvattu, että aidan takaa alkoi kuulua v*ittua ja sa*tanaa lasten äipän toimesta. Ei tykännyt kersojensa kulun rajoittamisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä