Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pitää naapurin lapset poissa pihalta

Faz
27.05.2020 |

Asutaan "maalla", ei missään korvessa mutta maaseudulla kuitenkin ja naapurit on parin sadan metrin päässä. Ongelmana on nyt se, että naapurin kaksi alle kouluikäistä lasta tulee vähän väliä meidän pihalle ilman lupaa. Ei väliä ollaanko itse pihalla vai ei. Naapurit tulevat kyllä hakemaan lapsensa pois jossain vaiheessa ja kertovat heille ettei saa ilman lupaa lähteä omasta pihasta, mutta eipä tuo näytä tepsivän.

Periaatteessa ei kai sillä ole mitään väliä että he meidän pihallaan telmivät mutta kyllä se minua joka tapauksessa häiritsee. Lisäksi he kuitenkin leikkiessään samalla aiheuttavat jotain pientä vahinkoa, esim pöllyttävät aluetta johon yritetään kasvattaa nurmikkoa, heittelevät palloa meidän pallohullulle koiralle (joka näillä lämpimillä keleillä juoksisi itsensä hengiltä pallon perässä) , jättävät lähtiessään portit auki...

Mitä ihmettä minun kuuluu asialle tehdä? Sisällä aina manaan asiaa ja sitä kuinka sanon suorat sanat mutta todellisuudessa olen ihan liian kohtelias sanomaan mitään muuta kuin että "ei se haittaa"... En halua vaikuttaa ihan m****lta naapurilta ja muuten hekin vaikuttavat oikein mukavilta ihmisiltä joihin olisi kiva pitää hyvät välit. Mitä te tekisitte?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisin kohtauksen. Lapset ärsyttää muutenkin välillä, niin jos niitä pihaan taapertais omin lupineen 😄😬

Vierailija
2/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinua häiritsee pihallasi ilman lupia leikkivät lapset, sinä kerrot heille tai heidän vahnemmilleen, ettei teidän pihaan saa tulla ilman lupia. Jos tulevat, palautat heidät kotiinsa, joko pyytämällä lähtemään tai sitten ihan viemällä heidät kotiin asti. Kaiken tämän voi tehdä kohteliaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukuta ne ja vapauta 50km päässä olevaan metsään.

Vierailija
4/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottele niille paskat housuun. Ei tule takas.

Vierailija
5/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo eilen kerroin, sinulla on kaksi vaihtoehtoa: joko panet portin lukkoon tai sitten puhut noiden lasten vanhempien kanssa. Puhumisesta ei tule ongelmia, jos esimerkiksi korostat sitä, että vaikka koira onkin tosi kiltti, lapsia ei kannata jättää (minkään) koiran kanssa keskenään valvomatta.

Vierailija
6/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää tämä asenne, että "vituttaa, mutta en kehtaa sanoa mitään..."  No, KÄRSI sitten. Mikään muu kun ei auta kun suun avaaminen ja sen asian sanominen, että TEIDÄN pihalle EI OLE asiaa. Miten sinä ajattelit tämän asian muuten saattaa asianosaisten tietoon? Savumerkein? Telepatialla? 

Et sinä ole mulkku naapuri, jos kiellät asian, joka haittaa teitä ja vahingoittaa teidän omaisuuttanne. Ne vanhemmat ovat mulkkuja, jos eivät sitä ymmärrä.

Vierailija
7/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten luulet naapurin lasten tai aikuisten tietävän että asia vaivaa jos et saa sanottua muuta kuin että ei se haittaa?

Sanot penskoille että tämä on sinun piha, ei saa tulla omin lupineen ja jos eivät usko niin viet kotiin ja käsket vanhempia vaikka laittamaan niille valjaat ja juoksunarun.

Ihme nössöilyä

Vierailija
8/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita poliisille. Tuo on kotirauhan häirintää.

Vierailija
9/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi on sitä varten, että ne hoitaa homman.

Vierailija
10/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää tämä asenne, että "vituttaa, mutta en kehtaa sanoa mitään..."  No, KÄRSI sitten. Mikään muu kun ei auta kun suun avaaminen ja sen asian sanominen, että TEIDÄN pihalle EI OLE asiaa. Miten sinä ajattelit tämän asian muuten saattaa asianosaisten tietoon? Savumerkein? Telepatialla? 

Et sinä ole mulkku naapuri, jos kiellät asian, joka haittaa teitä ja vahingoittaa teidän omaisuuttanne. Ne vanhemmat ovat mulkkuja, jos eivät sitä ymmärrä.

Mutta miten ilmapää voi ihminen olla ettei saa lapsiaan pidettyä omassa pihassa?

Musta tää on semmonen asia että tätä ei ees pitäs tarvita miettiä. Lapset ei mee toisten tonteille yms luvatta!!!

Vierailija
11/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten luulet naapurin lasten tai aikuisten tietävän että asia vaivaa jos et saa sanottua muuta kuin että ei se haittaa?

Sanot penskoille että tämä on sinun piha, ei saa tulla omin lupineen ja jos eivät usko niin viet kotiin ja käsket vanhempia vaikka laittamaan niille valjaat ja juoksunarun.

Ihme nössöilyä

Saako sun lapset hyppiä toisten pihaan jos sitä ei erikseen kielletä?

Vierailija
12/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita poliisille. Tuo on kotirauhan häirintää.

Ei jumalauta.. älä vaan sano mitään niille lapsille tai vanhemmille vaan SOITA POLIISI?

Eihän tuossa varmaan ole kuin että nysväke saa suunsa auki ja sanoo naapurille että pitäkää ne lapset kotona, en tykkää että ne juoksee meidän pihalla. Naapurikin varmaan tykkää enemmän että sanotaan itse kuin että poliisi tulee sen kertomaan

Vierailija
13/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin niin, että kohteliaasti istuttaisin lapset alas "no niin, nyt mulla on tärkeää asiaa, istukaa alas" ja sanoisin, että "tämä on meidän piha *näyttäisin rajat*, eikä toisen pihaan saa tulla ilman lupaa. Se on väärin ja Suomessa ehdottomasti kiellettyä. Tämä on meidän koti ja täällä on meillä oma rauha. Teillä on oma koti tuolla ja siellä te saatte leikkiä, mutta tänne ei saa enää tulla. On kurjaa, että ette ole kuunnelleet vanhempia, mutta tästä lähtien te varmasti nyt ymmärrätte, että tänne ei saa tulla enää ollenkaan. Eikö niin? Hyvä juttu, tulkaa niin saatan teidät pois meidän pihalta".

Suurinpiirtein näin puhun ja selitän sekä omille että vieraiden lapsille asioita. Yleensä lapset kuuntelevat eivätkä loukkaannu tiukastakaan puhuttelusta, jos sävy on kohtelias, välittävä ja asiat selitetään, miksi jotakin ei saa tehdä. Jatkossa jos näet lapsen teidän pihassa, huikkaat vain "muistatko, täällä ei saanut olla, omaan pihaan, eikös niin sovittu yhdessä?".

Vierailija
14/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme nössöilyä

Saako sun lapset hyppiä toisten pihaan jos sitä ei erikseen kielletä?

Jos hyppisi niin toivoisin naapurin sanovan siitä sekä lapsille että minulle: jos naapuri vaan hymyilee ja sanoo että ei se haittaa, kuvittelen että ei se haittaa ja että hän ehkä saattaa jopa tykätä kun lapset käy siellä enkä siksi niin jyrkästi kiellä lapsia

Tosin hypoteettinen vaihtoehto, mulla ei ole lapsia

Vierailija
15/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuda vihaisesti ikkunasta aina kun tulevat. Ei ne lapset kovin montaa kertaa uskalla tulla.

Vierailija
16/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sanonut naapurin lapsille jos hortoilevat meidän pihalla, että ei saa tulla. Vain meidän lasten kanssa voi tulla, tai jos tulee kysymään ulos. Muuten ei haluta että tullaan sorkkimaan joka paikkaa. On toiminut. Aina on sellaisia vanhempia jotka eivät kiellä eivätkä katso lastensa perään ollenkaan. Muutama vuosi sitten oli sellainen perhe naapurustossa, joiden lasten kulkivat pihalta toiselle, ottivat pyöriä, potkulautoja ja muuta tavaraa omaan käyttöönsä. Kun ärähdin että ette te niitä voi ottaa, kysyi toinen niistä hölmöläislapsista että "Miksi ei? Ettehän te niitä just nyt käytä." Just. Onneksi muuttivat pois.

Vierailija
17/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta muita neuvoja sanoisin, että

huuda niin paljon kuin ääntä lähtee:

NYT V*TTU PAINUKAA H*LVETTIIN TÄLTÄ PIHALTA!!!

Vierailija
18/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköaita?

Ei no, minusta sinun pitää sanoa lapsille, ettei saa tulla, jos x ja x.

Vierailija
19/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis lapsille itselleen kyllä sanonut sekä kohteliaasti että töykeämminkin mutta ei ole vaikuttanut asiaan. Pitäisi varmaan kunnolla selittää tilanne kuten joku tuolla ylempänä sanoi. Ja meidän piha on siis aidattu mutta lapset osaavat avata portin haan.

Tiedän kyllä että pitäisi kehdata vaan sanoa, mutta koen sen jotenkin tosi hankalaksi itselleni koska oon perusluonteeltani tosi kohtelias ja joustava :D Etsinkin tästä ketjusta ehkä kannustusta uskaltaa sanoa asiasta tai sitten jotain muita tapoja toimia. Ja ei todellakaan olla soittamassa poliisille, ei asia meitä läheskään niin paljoa häiritse!

Ps. Tuliko tämä tänne jo eilen? yritin meinaan laittaa mutta mulle tuli vaan virheilmoitus ja sitten lapsi heräsi niin luulin ettei aloitusviesti lähtenyt. Pahoitteluni jos tuli nyt uudestaan. Jostain syystä tämä vastausviestikään ei lähtenyt ekalla kertaa että etukäteen pahoittelut jos sekin tulee kahteen kertaan teille :D

Vierailija
20/41 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ap omia lapsia? Jos on niin ymmärrän että maalla etsitään kaveria naapurista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä