Onko 400 euroa elatusmaksua paljon?
Tapailen miestä, joka kertoi maksavansa ex-vaimolleen elatusmaksua 400 euroa kuussa kahdesta lapsesta. Eikö nuo maksut ole aika yläkanttiin? Käsittääkseni yleisesti elatusmaksu on n 150 e per lapsi. Mies on puhunut, että ex-vaimo oli esittänyt köyhempää kuin olikaan ja huijannut mieheltä isot maksut. Kuulema seuraavan kerran menevät lastenvalvojalle vuoden päästä.
Kertokaa vertailun vuoksi paljonko saatte exältä elatusapua?
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi asuu vuoroviikoin vanhempiensa luona ja molemmat maksamme lapsen kulutilille 2x 200€/kk, josta maksamme hoitomaksun, vaatteet ja kengät, vakuutukset, harrastukset jne.
Ja se jonka luona lapsi on, maksaa lisäksi ruuan, veden, hygienia, asumisen jne.
Ja yleensä kuukauden lopussa ei ole tilillä rahaa, vaan on mennyt kuluihin. Ja molemmilla vanhemmilla on tilin käyttöoikeusMissä ihmeen maailmassa ihmiset elävät, kuten ap. jos 200€/lapsi elatusmaksut ovat kalliit?
Eikö tuo mene helposti lähivanhemmalta kun joutuu pitämään lapsen takia palkattomia poissaoloja? Tai maksaa päiväkotimaksun.
Kuulostaa hyvältä systeemiltä. Hienoa, että pysytte eronneina vanhempina ajattelemaan lasten parasta ja sopimaan menoista reilusti. Lapsen on ikävä kuulla, että hän olisi pelkkä menoerä vanhemmilleen.
Meillä perheenä samanlainen systeemi. Tilille menee 140 e per kk - vaatteet, kengät, harrastukset, pyörä, kännykkä, jopa isommat sisustustavarat menevät sieltä. Joinakin kuukausina se riitää, toisina ei. Kun lapsi oli pieni rahaa jäi jopa säästöön. Lapsi nyt 12 v. Ja huomaan, että summaa voisi kasvattaa.
Lapsella tietysti omakin tili kortilla ja lompakko omiin menoihin. Tuo toinen tili on siis lapsen tarpeisiin, ei lspsen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi asuu vuoroviikoin vanhempiensa luona ja molemmat maksamme lapsen kulutilille 2x 200€/kk, josta maksamme hoitomaksun, vaatteet ja kengät, vakuutukset, harrastukset jne.
Ja se jonka luona lapsi on, maksaa lisäksi ruuan, veden, hygienia, asumisen jne.
Ja yleensä kuukauden lopussa ei ole tilillä rahaa, vaan on mennyt kuluihin. Ja molemmilla vanhemmilla on tilin käyttöoikeusMissä ihmeen maailmassa ihmiset elävät, kuten ap. jos 200€/lapsi elatusmaksut ovat kalliit?
Eikö tuo mene helposti lähivanhemmalta kun joutuu pitämään lapsen takia palkattomia poissaoloja? Tai maksaa päiväkotimaksun.Kaikkien lähivanhemmati ei käy töissä ja saa pitää ilmaiseksi lapsensa päiväkodissa. Sosiaalitoimi maksaa kaikki lääke ja sairauskulut sekä normin ylittävät elämisen kulut. Harrastuskulujakin tuetaan lastensuojelullisin perustein. Ruoka haetaan ruoka-avusta jopa 4 kertaa viikossa ja vaatteet saadaan lapsille joko kirkolta tai sukulaisilta.
Todella surullista, eikä yhdenkään lapsen pitäisi kokea ja elää lapsuuttaan noin ja elää muiden armopaloilla. Jos ruoka haetaan ruoka-avusta, niin tervellisyydestä ja lautasmallista tuskin voidaan puhua.
Ja millainen etävanhempi edes antaa lapsensa elää noissa olosuhteissa, syödä vanhaa ruokaa, ei edes uusia kenkiä saa käyttöönsä, vaatteet vanhoja jne.
Ja vielä surullisemmaksi asian tekee etävanhemman välinpitåmyys ja vastuuttomuus, kun oma lapsi elää hyväntekijöiden varassa ja armopaloilla, eikä mies kanna vastuutaan. Tuollainen ihminen ei paljon saa arvostusta, vaan kuuluu alimpaan pohjasakkiin ja olisi pitänyt jättää lapset hankkimatta ja petipuuhat väliin.
Etävanhempi pask.ainesta, eikä yksikään lapsi ansaitsisi vanhemmaksi.
Näissä tapauksissa on yleensä ihan sama kuinka paljon se isä tunkee eksälleen rahaa, koska samalla tavalla haetaan suoka-apu, ja sossujutut, ja elarit menee kurkusta alas, tai tekoripsiin, eli se elareiden suureneminen menee vain äitin taskuun, ja lapsi elää yhtä puutteessa edelleen. Lapsi pitäisi sijoittaa saumaan enemmän tienaavalle, ja elarit kokonaan pois.
Älä ainakaan hanki lapsia hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessahan tuo voisi olla puolet elatuksesta ja puolet harrastusmaksuista.
Minkä ikäinen lapsi elää 100e/kk? Siis oikeasti elää: bussikortit, vaatteet, vakuutukset, puhelin + liittymä, ruoka ja asuminen? Tai siis sillä 2x200e/kk, kun olemmat vanhemmat maksaa sen satasen? Meillä tosin toi 200e/kk ei riitä edes harrastuksen kattamiseen..
Ohis Eihän se ole satanen vaan molemmat maksaa 200e per kk, yht. 400e ja sen päälle ruoka, hygienia, asuminen. Kyllä se useimmilla riittänee.
Se on paljon kun sitä ei saa... ex on jättänyt elareita maksamatta n. 4500 e. Ei vaan suostu maksamaan, on kuulema köyhä ja nyt koronan takia yrityksellä menee huonosti. Ei suostu myöskään tulemaan lastenvalvojalle todistamaan tulojaan, ei kuulema kuulu mulle. Ex on todella pelottava, en ala nyt tarkemmin kertomaan mutta siinä on syy että en haasta häntä oikeuteen. On senverran agsressiivinen.
Mutta yksin hoidan lapset kokonaan ja maksan kaiken. Ex ei halua lapsia ottaa luokseen kun vapaa-aika on hänelle niin tärkeää. Minun elämäni on ihan samantekevä hänen mielestään.
Tiedoksi nyt kaikille, että elatusmaksut on lapsille. Molemmat vanhemmat maksavat lasten elatuksesta elatuskykynsä mukaan. 400€ kahdesta lapsesta ei ole paljon, ja sehän on vaan isän osuus lasten elatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Se on paljon kun sitä ei saa... ex on jättänyt elareita maksamatta n. 4500 e. Ei vaan suostu maksamaan, on kuulema köyhä ja nyt koronan takia yrityksellä menee huonosti. Ei suostu myöskään tulemaan lastenvalvojalle todistamaan tulojaan, ei kuulema kuulu mulle. Ex on todella pelottava, en ala nyt tarkemmin kertomaan mutta siinä on syy että en haasta häntä oikeuteen. On senverran agsressiivinen.
Mutta yksin hoidan lapset kokonaan ja maksan kaiken. Ex ei halua lapsia ottaa luokseen kun vapaa-aika on hänelle niin tärkeää. Minun elämäni on ihan samantekevä hänen mielestään.
Kuulostaapa inhottavalta isältä. Vaikka sitä tämä isukki varmaan just yrittääkin, ettet uskalla vaatia elatusmaksuja. Joutaisi vastaamaan velvollisuuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies maksaa 400 €/lapsi ja ostaa lisäksi pyytämättä isompia juttuja synttäri-/joululahjaksi tai ihan muuten vaan. Tosin meillä lapsilisä ei tule käyttöön, vaan menee suoraan lasten säästöihin.
Tämä on mun mielestä käsittämätöntä että lapsilisän saa laittaa säästöön. Sehän on tarkoitettu elämiseen. Eli jos on varaa laittaa se säästöön niin siihen ei ole tarvetta ja jos haluaa lisätienestiä niin pitää tehdä enemmän töitä/parempi palkkaisempaa tai elää säästeliäämmin.
Ei ole yhteiskunnan velvollisuus maksaa kenenkään säästötilille mitään. Aivan turha sosiaalietuus tässä tapauksessa ja esim jos vanhemmat ovat hyvätuloisia.
Miellän lapsilisän vain heikommassa asemassa oleville.
ihan liikaa maksaa, ellei ole todella suurituloinen ja lapsen äidin elatuskyky nollissa.
Elatusvelvollisia on aina kaksi, äiti ja isä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä sinun tilityksesi liittyy aiheeseen? Kukaan ei pyytänyt sinulta nyyhkytarinaa, jossa syyllistät exääsi. Uskomatonta märinää taas.
Vierailija kirjoitti:
ihan liikaa maksaa, ellei ole todella suurituloinen ja lapsen äidin elatuskyky nollissa.
Aloituksessa oli kyse kahden lapsen elatusmaksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa oli kyse kahden lapsen elatusmaksusta.
Tiedän, ja tarkoitin lasten. 400 euroa kahdesta lapsesta on todellakin paljon. Yhdestä se olisi aivan seinähullua.
Ei ole paljon.
Sama summa meillä.
Tapailin miestä joka puhui samalla tavalla rumasti lastensa äidistä kuin sinunkin miehesi.
Oli huijattu ja viety rahat jne.
Aikani kuunneltuani lopetin tapailun. Arvaa mistä syytti minua... Rahanahneudesta :D
Vierailija kirjoitti:
Ei ole paljon.
Sama summa meillä.Tapailin miestä joka puhui samalla tavalla rumasti lastensa äidistä kuin sinunkin miehesi.
Oli huijattu ja viety rahat jne.
Aikani kuunneltuani lopetin tapailun. Arvaa mistä syytti minua... Rahanahneudesta :D
Minäkin tapailin hetken aikaa miestä, joka narisi elatusmaksuista, vaikka maksoi vain minimin. Lapsia oli pitänyt hankkia liuta, mutta mitään niistä ei olisi halunnut maksaa. Oli aikamoinen turn off!
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä edes olet ymmärtänyt hakea Kelalta elatustukea? Vaikka sinä kuinka olet välinpitämätön itsestäsi, pidä sinä huoli ainakin lapsistasi!
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo mene helposti lähivanhemmalta kun joutuu pitämään lapsen takia palkattomia poissaoloja?
Palkattomia poissaoloja? Miksi näitä pitäisi pitää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies maksaa 400 €/lapsi ja ostaa lisäksi pyytämättä isompia juttuja synttäri-/joululahjaksi tai ihan muuten vaan. Tosin meillä lapsilisä ei tule käyttöön, vaan menee suoraan lasten säästöihin.
Tämä on mun mielestä käsittämätöntä että lapsilisän saa laittaa säästöön. Sehän on tarkoitettu elämiseen. Eli jos on varaa laittaa se säästöön niin siihen ei ole tarvetta ja jos haluaa lisätienestiä niin pitää tehdä enemmän töitä/parempi palkkaisempaa tai elää säästeliäämmin.
Ei ole yhteiskunnan velvollisuus maksaa kenenkään säästötilille mitään. Aivan turha sosiaalietuus tässä tapauksessa ja esim jos vanhemmat ovat hyvätuloisia.
Miellän lapsilisän vain heikommassa asemassa oleville.
Miellä miksi miellät. Heikommassa asemassa oleville syydetään rahaa järkyttäviä määriä muutenkin. Niin kauan kuin lapsilisää maksetaan niin laitan sen lapsen säästötilille. Maksan veroja niin paljon, ettei kiinnosta miten sinä miellät asiat. Olen muuten yh ja yksi tärkeimmistä tavoitteistani on että lapsellani on helpompi elämä ja hän voi esimerkiksi opiskella pidempään tai vaikka ostaa ensiasunnon halutessaan.
Tässä yhteiskunnassa maksetaan paljon turhempiakin juttuja ihmisille. Minä olen päättänyt ehkäistä lapsilisällä lapseni syrjäytymistä ja kannustan häntä parempaan elämään. Lapsilisä on pieni summa yhteiskunnalta siihen nähden, jos sillä ehkäistään se ettei lapsi ala nostamaan muita tukia aikuistuttuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä edes olet ymmärtänyt hakea Kelalta elatustukea? Vaikka sinä kuinka olet välinpitämätön itsestäsi, pidä sinä huoli ainakin lapsistasi!
Ei Kelalta saa elatustukea hakemallakaan, jos ei ole vahvistettua elatussopimusta tai oikeuden vahvistamia elatusmaksuja.
Hankala ex pääsee usein lasten elatuksesta kuin koira veräjästä, sillä harva haluaa lastensa hyvinvointia exän temppuilujen vuoksi riskeerata.
Toki sillä on tulevaisuuden kannalta väliä kuinka paljon ruokkoja mies makselee entisestä elämästään. Jos ap et halua rahasotkuja niin neuvon että vaihdat lapsettomaan mieheen. Minun miehelläni on kaksi lasta, ja onneksi enää muutama vuosi jäljellä elatusvelvollisuutta. Ymmärräthän että ongelmia voi tulla muutenkin kun vain nyt tämä kysymys, että onko 400 e paljon vai vähän elareita. Voi mennä kuten meillä, että exvaimo on hyvin tyytymätön ihan kaikkeen, ja rahankinuamiseen menee jo kerta kaikkiaan hermo.