Miten köyhänä voi laihtua?
Ongelmana on ylipaino, vatsamakkarat ja kunnon jenkkakahvat. Lisäksi pepussa ja reisissäkin on reippaasti ylimääräistä. Kova tahto on laihduttaa, mutta kuinka se näin rahattomana onnistuu? Salille ei ole varaa mennä, saatika erityisen terveellisesti syödä. Lähinnä tuolla tarkoitan sitä, että ei ole varaa joka kerta ostaa salaattitarpeita tms, vaan ruokavalio koostuu makaronista ja jauhelihasta tai vaihtoehtoisesti ranskalaisista ja esim. makkarasta. Yksinkertaisesti meillä ei ole varaa muuhun muuten kuin harvoina juhlapäivinä! Mies on kaikenlisäksi niin ronkeli, ettei mitään keittoja tms syö ja jälleen tulee vastaan tuo raha; jos itse teen keittoja niin millä rahalla mies sitten syö. Liikuntamahdollisuudet ovat aika yksitoikkoiset; kävelylenkit. Jostain luin syömisen olevan kaiken a ja o mutta laihdutusruoka on kallista.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla laihduttaessa vaan nousi kauppalasku viikolta. Söin pahimpina kituuttamisaikoina makaroonia ja siihen jotain proteiinia. Makarooni turvottaa niin maan perkeleesti ja siinä ei oikeastaan ole juuri mitään hyvää, kuitenkin jatkuvaa nälkää näkee ja olokin on heikko. Kuitenkin makaroonipussin saa alle 30 sentillä. Yhdestä makaroonipussista saa tehtyä viisi ateriaa, jos laksee yhden aterian kuivapainoksi 80g. Söin kolme makarooniateriaa päivässä, joten yksi pussi riitti n. 1 ja puoleksi päiväksi. Viikossa meni siis 4-6 pussia makaroonia. Hinta koko viikolle siis max 1,8€. Proteiinit sitten joko tonnikala, kana tai jauheliha. Tonnikalasta sai 25 g annoksilla 6 annosta, joten yksi purkki kestää kaksi päivää ja maksaa 1€-1,80€, riippuen mitä tonnikalaa ostaa. (yhteensä 7,20€ maksimissaan) Pelkkä tonninkala ja makarooni maksaisi siis viikolle vain yhteensä maksimissaan 9€, joskus saatoin ostaa jopa herkkusienipurkin kylkeen. Ja kyllä lihoin tuolla ruualla yli kymmenen kiloa, epäilen, että aineenvaihduntani meni totaalisen sekaisin tuosta ruuasta. Tuolla summalla haluaisin jonkun pystyvän ostamaan minulle ruuat viikoksi, niin, että siihen sisältyy riittävästi kasviksia, sekä myös proteiinia vähintään tuolle kolmelle aterialle.
Tällä hetkellä minulle menee n. 30-40 euroa viikossa, koska ostan vihanneksia ja kasviksia, laihdutan tällä hetkellä, eikä minun tarvitse myöskään nähdä nälkää. En syö tällä hetkellä mitään riisiä, pastaa tai perunaa, vaan kaikki rahani menevät joko proteiinilähteisiin tai kasviksiin ja juureksiin. Ero on kuitenkin suuri jos olet tarpeeksi köyhä.
Tonnikala on kallista, kasviproteeinit on keksitty eikä se että luopuu makaroniruokavaliosta tarkoita sitä että tarvitsee jättää kaikki halvat energianlähteet kuten kaura, riisi ja peruna kokonaan pois. Ihan kiinnostavia valintoja sinulla mutta ei liity aloitukseen olennaisesti.
Vaan kun ihmisen elimistö ei pysty niitä kasviproteiineja hyödyntämään. Toki useampiakin (ja halvempiakin) vaihtoehtoja eläinproteiinin saantiin on kuin tonnikala.
Miten on mahdollista että on skrodeja vegaanimiehiä jos ihmisen elimistö ei mitenkään pysty hyödyntämään grammaakaan kasviproteiinia? Toki ne pitää käsitellä asianmukaisesti eli usein liottaa pitkään ja keittää huolella ja syödä mielellään sellaisten mausteiden kanssa jotka sulamista edesauttaa. Mutta on höpöhöpöä etteikö ihmisen elimistö pysty hyödyntämään mitään muuta kuin eläinperäistä proteiinia, noilla jutuilla saa ainakin näiden makkaran syöjien pään sekaisin.
Älä höpäjä.
Oon huomannut omalla kohdalla että paino nousee aina kun rahat on vähissä. Jotenkin sitä halpaa ja mautonta ruokaa tulee vedettyä ihan liikaa verrattuna siihen kun on varaa syödä terveellisesti ja kohtuullisesti. Varmaan joku psykologinen juttu...
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannut omalla kohdalla että paino nousee aina kun rahat on vähissä. Jotenkin sitä halpaa ja mautonta ruokaa tulee vedettyä ihan liikaa verrattuna siihen kun on varaa syödä terveellisesti ja kohtuullisesti. Varmaan joku psykologinen juttu...
Ei, vaan ne pastat ja muut on niin ravintoköyhiä, että elimistö on jatkuvassa nälässä ja pyytää lisää.
Halvalla saa kyllä ihan ravitsevaakin ruokaa. Enkä tarkoita pelkkiä kasviksia.
Itselle tulee mieleen heti muutamat ainekset mitkä erittäin halpoja, maukkaita ja helppoja valmistaa ruokaa kuin ruokaa:
- Proteiini: Kananmunat, Kana, Purkitettu Tonnikala
- Kasvikset: Tomaatti, Kurkku, Porkkana
- Hedelmät: Banaani, Omena
Lisäksi: Riisi, Peruna, Kvinoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla laihduttaessa vaan nousi kauppalasku viikolta. Söin pahimpina kituuttamisaikoina makaroonia ja siihen jotain proteiinia. Makarooni turvottaa niin maan perkeleesti ja siinä ei oikeastaan ole juuri mitään hyvää, kuitenkin jatkuvaa nälkää näkee ja olokin on heikko. Kuitenkin makaroonipussin saa alle 30 sentillä. Yhdestä makaroonipussista saa tehtyä viisi ateriaa, jos laksee yhden aterian kuivapainoksi 80g. Söin kolme makarooniateriaa päivässä, joten yksi pussi riitti n. 1 ja puoleksi päiväksi. Viikossa meni siis 4-6 pussia makaroonia. Hinta koko viikolle siis max 1,8€. Proteiinit sitten joko tonnikala, kana tai jauheliha. Tonnikalasta sai 25 g annoksilla 6 annosta, joten yksi purkki kestää kaksi päivää ja maksaa 1€-1,80€, riippuen mitä tonnikalaa ostaa. (yhteensä 7,20€ maksimissaan) Pelkkä tonninkala ja makarooni maksaisi siis viikolle vain yhteensä maksimissaan 9€, joskus saatoin ostaa jopa herkkusienipurkin kylkeen. Ja kyllä lihoin tuolla ruualla yli kymmenen kiloa, epäilen, että aineenvaihduntani meni totaalisen sekaisin tuosta ruuasta. Tuolla summalla haluaisin jonkun pystyvän ostamaan minulle ruuat viikoksi, niin, että siihen sisältyy riittävästi kasviksia, sekä myös proteiinia vähintään tuolle kolmelle aterialle.
Tällä hetkellä minulle menee n. 30-40 euroa viikossa, koska ostan vihanneksia ja kasviksia, laihdutan tällä hetkellä, eikä minun tarvitse myöskään nähdä nälkää. En syö tällä hetkellä mitään riisiä, pastaa tai perunaa, vaan kaikki rahani menevät joko proteiinilähteisiin tai kasviksiin ja juureksiin. Ero on kuitenkin suuri jos olet tarpeeksi köyhä.
Tonnikala on kallista, kasviproteeinit on keksitty eikä se että luopuu makaroniruokavaliosta tarkoita sitä että tarvitsee jättää kaikki halvat energianlähteet kuten kaura, riisi ja peruna kokonaan pois. Ihan kiinnostavia valintoja sinulla mutta ei liity aloitukseen olennaisesti.
Vaan kun ihmisen elimistö ei pysty niitä kasviproteiineja hyödyntämään. Toki useampiakin (ja halvempiakin) vaihtoehtoja eläinproteiinin saantiin on kuin tonnikala.
Joo, tää on tätä että kasvisten proteiinia ei lasketa, eikä eläinperäisten tuotteiden kaloreta, eikö niin?
Kuinka kukaan voi olla noin tollo että oikeasti uskoo ettei kasvisten proteiinia elimistö hyödynnä. Että eläimet voi sen hyödyntää mutta ihmiset ei? Ja sitten taas ulvotaan että "ihminen on eläin" kun se itselle sopii.
Ei jaksa tommosille edes mitään faktoja alkaa linkittelemään kun se on sama kun uskovaisten kanssa yrittäis puhua asiallisesit: Ihan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista että on skrodeja vegaanimiehiä jos ihmisen elimistö ei mitenkään pysty hyödyntämään grammaakaan kasviproteiinia? Toki ne pitää käsitellä asianmukaisesti eli usein liottaa pitkään ja keittää huolella ja syödä mielellään sellaisten mausteiden kanssa jotka sulamista edesauttaa. Mutta on höpöhöpöä etteikö ihmisen elimistö pysty hyödyntämään mitään muuta kuin eläinperäistä proteiinia, noilla jutuilla saa ainakin näiden makkaran syöjien pään sekaisin.
Niille jotka ei ennestään tunne tätä kasviproteiiniasiaa tiedoksi siis että proteiinissa on yhdeksän ihmiselle välttämätöntä aminohappoa ja kaikissa kasvikunnan tuotteissa ei ole kaikkia aminohappoja, joissain itseasiassa on. Ja koska se vaihtelee missä on mitäkin niin syömällä monipuolisesti (ei tarvitse edelleenkään tarkottaa kalliisti) aminohappoja tulee syötyä niin että kaikkia saa ja kokonainen proteiini muodostuu. Ja noita on omenoista lähtien kasvikunnan ravinnossa, kyse ei ole siitä että pitäisi vetää yhdeksää eri papua ja linssiä jotta saa lainkaan proteiinia kasvikunnasta. Varsinkaan se ei ole ongelma silloin kun käyttää kasviravintoa eläinperäisen ravinnon rinnalla.
Teet joka päivä (tai ainakin 5krt/vk) tunnin kävelylenkin, sauvoilla niin vielä parempi.
Makaroonia ja makkaraa voit syödä, mutta vähennä niiden osuus puoleen nykyisestä ja osta kauden vihanneksia (esim. porkkanaa) ja niitä keität ison kasan siihen viereen. Syö koka päivä jokin pikkuherkku, esimmpieni suklaapatukka / jäätelö, niin jaksat diettiä pidempään.
Terv. näillä opeilla 172cm/62kg/42v/monta lasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpäjä.
Omin silmin olen nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa on makkaraan ja ranskalaisiin mutta ei salaattiin tai kurkkuun. Ok.
Makkarat ja ranskalaiset täyttää paremmin, kuin salaatti ja kurkku. Syötkö itse pelkkää salaattia ja kurkkua?
Ranskalaisista tulee niin paljon hiilareita että tunnin päästä on taas näläntunne, kun verensokeri on alhaalla. Vaikea sitä on laihduttaa jatkuvan nälän kanssa. Ranskalaiset kun vaihtaa kasviksiin/juureksiin, niin lakkaa se verensokerin huitelu ylös ja nälkä pysyy hallinnassa, kun käytään myös riittävästi rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää niitä keittoja vaan, niin ainakin ukko alkaa laihtua - koska ei tahdo syödä :D
Tee itsellesikin jotain niin hirveää murkinaa, ettei sitä tule syötyä kuin hengen pitimiksi....
Tää on myös asia, että ruoka maistuu _paljon_ paremmalta kun on nälkä. Liian hyvää ruokaa syö huvikseen mutta jotain vähän vaatimattomamman makuista ei. Silti se vaatimatonkin ruoka maistuu hyvältä, kun on nälkä.
Joskus nuorena kokeilin sellaista ruokavaliota missä sai syödä mitä vaan, mutta ideana oli että syödään vasta kun on nälkä ja se syöminen lopetetaan kun ei ole nälkä. Tuossa ihan oikeasti havahtui siihen, että oppi tunnistamaan nälän eikä vain luulotellut olevansa nälkäinen. Ja siinä hitaasti syödessä oppi myös huomaamaan mitä alkaa tapahtua, kun kylläisyys lähestyy. Laihduin tolla systeemillä 10kg ja se oli jotenkin vapauttavaa kun sai syödä mitä vaan. Ja oppi herkuttelemaan pienemmillä määrillä. Saatoin esim. ostaa niitä belgialaisia suklaakonvehteja jotka on merenelävän muotoisia ja leikkasin niistä viipaleita. Hitaasti herkuttelin aina yhden kerrallaan kahvin kanssa ja se riitti hyvin. Kun syö, niin kannattaa keskittyä siihen syömiseen eikä vain lappaa ruokaa holtittomasti suuhun telkkaria katsellessa. Ruoka on myös nautinto!
Ihmisellä on useampia mekanismeja joiden kautta tulee tietoa, että nyt on syöty tarpeeksi. Vatsalaukku kertoo omalta osaltaan, myös verensokerin kautta tulee tieto, huomaa että se näläntunne lähtee ja tulee kylläisempi olo. Mutta myös makunystyrät toimii tässä. Nälkäisenä ne on herkistyneet ja ruoka maistuu hyvältä, mutta ruokailun edetessä se ruoka ei maistu enää niin paljon ja se on yksi signaali, että on syöty liikaa. Jotkut ahmijat ovat kertoneet että ovat syöneet niin paljon että suu ei maista enää mitään. Siinä kroppa yrittää jo tosissaan kertoa, että lopeta hyvä ihminen!
Monilla pääsee sellainen huokaus, kun on syönyt riittävästi. Itselläni oli tämä, mutta huomasin myös itsessäni sellaisen tavan, että kun tuli sellainen olo että voisi jo lopettaa syömisen, niin kiirehdin sitten syömään vielä pari suupalaa nopeasti.
Joillain, jotka on paatuneesti syöneet koko ajan liikaa, voi sen ensimmäisen nälän tuleminen kestää pitkään. Elimistö saattaa olla suorastaan helpottunut, että nyt se tuputtaminen loppuu ja kun aloittaa sen nälän kuulostelun, niin voi mennä kokonainen päivä ennen kuin oikea nälkä tulee. Se voi silti olla hieno fiilis ja monet tajuaa, ettei heillä ole ollut nälkää vuosikausiin. Ilmankos niitä kiloja on kertynyt.
Nykyisin yritän syödä vähän karpimmin ja joskus se mitä luulen näläksi, on janoa. Vatsan pohjassa kouristavaa nälkää ei juuri tule, vaan nälkä on pikemminkin hieman sellainen voipunut olo ja tuntuu että kone alkaa käydä hitaalla. Kannattaa tarkkaan kuulostella miltä se oma nälkä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 163cm pitkä ja painan 46kg ja hyvässä kunnossa. Pyrin syömään mahdollisimman vähän prosessoitua ja terveellisimmin tavoin valmistettua ruokaa. Pidän yksinkertaisesta ja puhtaasta ruoasta ja mielestäni syön edullisesti.
Tässä on arkiruokalistani perusteet:
-2kg porkkanoita
-300g lehtikaalia
-muutama banaani
-pussi avocadoja
-appelsiineja
-kurkku
-paprika
-täysjyväkaurahiutaleita
-pakastemustaherukoita
-100% kauraleipää
-kalkkunaa leivän päälleAamupala: kaurapuuroa ja marjoja
Lounas: lehtikaaliappelsiinismoothie
Päivällinen: kananmunaa ja porkkanaa
Iltapala: kauraleipää, kasviksia ja kalkkunaaToi on sun mielestä päivällinen? Joo. Ok.
Miksei voisi olla? Varsinkin jos haluaa laihtua.
46-kiloisen pitääkin varmaan just laihtua. Kananmuna ja porkkana ei ole päivällinen vaan syömishäiriö.
Se oli kananmunaa ja porkkanaa. Pari kananmunaa ja pari isoa porkkanaa on jo ihan asiallinen setti, varsinkin jos kananmunat on paistettu voissa. Ei pienikokoisen naisen tarvitse syödä valtavia annoksia.
Syöhän sitä vaikka miten halvalla... mutta ei kannata. Koska proteiinia tarvitaan hyvän tuloksen saamiseen pikkaisen enemmän kuin 50 g lohisuikaleita aterialla. Ja se maksaa vääjäämättä jonkin verran.
Itse en varsinaisesti ole köyhä, mutta opiskelijana ei sitä ylimääräistä rahaa todellakaan paljoa ole. Silti olen onnistunut laihduttamaan 25 kiloa viimeisen vuoden aikana ja bmi on nykyään 22. Olen alkanut hölkkäämään 2-3 kertaa viikossa (investoin 100 euron kenkiin ja ymmärrän kyllä että oikeasti köyhällä ei välttämättä ole tätä mahdollisuutta joten kävely on varmasti oikein hyvä ratkaisu myös) ja teen kotona kehonpainotreenejä youtubesta 2-3 kertaa viikossa (tähän tarvitaan korkeintaan jumppamatto).
Tänään olen esimerkiksi syönyt seuraavasti:
Aamupala - raejuustoa johon sekoitin yhden pilkotun banaanin
Lounas - kanakeittoa (tätä voi tehdä kerralla ison satsin ja pakastaa annosrasioihin) sekä hieman lisää raejuustoa
Välipala - kourallinen auringonsiemeniä (täyttävää, yksi pussi kestää pitkään)
Päivällinen - Quornin kasvispippuripihvi, bulguria ja kevyt sitruunakastiketta.
Olisihan se hyvä syödä vielä enemmän vihreää ja kasviksia, mutta kyllä pienemmälläkin budjetilla voi syödä suht terveellisesti ja laihtua. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Itse en varsinaisesti ole köyhä, mutta opiskelijana ei sitä ylimääräistä rahaa todellakaan paljoa ole. Silti olen onnistunut laihduttamaan 25 kiloa viimeisen vuoden aikana ja bmi on nykyään 22. Olen alkanut hölkkäämään 2-3 kertaa viikossa (investoin 100 euron kenkiin ja ymmärrän kyllä että oikeasti köyhällä ei välttämättä ole tätä mahdollisuutta joten kävely on varmasti oikein hyvä ratkaisu myös) ja teen kotona kehonpainotreenejä youtubesta 2-3 kertaa viikossa (tähän tarvitaan korkeintaan jumppamatto).
Lounas - kanakeittoa (tätä voi tehdä kerralla ison satsin ja pakastaa annosrasioihin) sekä hieman lisää raejuustoa
Olisihan se hyvä syödä vielä enemmän vihreää ja kasviksia, mutta kyllä pienemmälläkin budjetilla voi syödä suht terveellisesti ja laihtua. Tsemppiä!
Miksi sinä et sitten syö terveellisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 163cm pitkä ja painan 46kg ja hyvässä kunnossa. Pyrin syömään mahdollisimman vähän prosessoitua ja terveellisimmin tavoin valmistettua ruokaa. Pidän yksinkertaisesta ja puhtaasta ruoasta ja mielestäni syön edullisesti.
Tässä on arkiruokalistani perusteet:
-2kg porkkanoita
-300g lehtikaalia
-muutama banaani
-pussi avocadoja
-appelsiineja
-kurkku
-paprika
-täysjyväkaurahiutaleita
-pakastemustaherukoita
-100% kauraleipää
-kalkkunaa leivän päälleAamupala: kaurapuuroa ja marjoja
Lounas: lehtikaaliappelsiinismoothie
Päivällinen: kananmunaa ja porkkanaa
Iltapala: kauraleipää, kasviksia ja kalkkunaaToi on sun mielestä päivällinen? Joo. Ok.
Miksei voisi olla? Varsinkin jos haluaa laihtua.
46-kiloisen pitääkin varmaan just laihtua. Kananmuna ja porkkana ei ole päivällinen vaan syömishäiriö.
Se oli kananmunaa ja porkkanaa. Pari kananmunaa ja pari isoa porkkanaa on jo ihan asiallinen setti, varsinkin jos kananmunat on paistettu voissa. Ei pienikokoisen naisen tarvitse syödä valtavia annoksia.
Kananmunahan on ravinnollisesti täydellistä ruokaa, vain c-vitamiini puuttuu. En oikein ymmärrä niitä, jotka mieltävät kananmunan "vain" välipalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Syöhän sitä vaikka miten halvalla... mutta ei kannata. Koska proteiinia tarvitaan hyvän tuloksen saamiseen pikkaisen enemmän kuin 50 g lohisuikaleita aterialla. Ja se maksaa vääjäämättä jonkin verran.
Ei tartte kallista lohta syödä proteiinia saadakseen. Rasvaiset lihat ovat halpaa ja hyvää ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä et sitten syö terveellisesti?
Kerro toki, mikä syömisissäni on niin pahasti vialla? Toki niinkuin sanoin olisi hyvä syödä vielä enemmän kasviksia ja hedelmiä ja syönkin viikottain myös salaatteja, lohta, kanaa, puuroa mustikoilla yms. mutta välillä on pakko nipistää kuluissa vähän enemmän ja siitä oli esimerkkipäivä tänään. Aina voi toki syödä terveellisemmin, mutta haluaisin tosiaan tietää mikä syömisissäni on niin kamalaa? Siis ihan vain mielenkiinnosta, että osaan jatkossa kiinnittää huomiota :) kivaa maanantaita sinne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviproteiinit pitää vain yhdistää oikein ja kypsentää että saadaan aminohapot kokoon. Hyödyntämättömyys on huuhaa-blogista kaivettua.