Hiljaiset vieraat
Mitä pitäisi tehdä siinä tilanteessa, kun kestitsee vieraita, jotka eivät keskustele oma-aloitteisesti, joko isäntäväen tai muiden vieraiden kanssa? Tulee välillä sirkuspellemäinen olo, kun yrittää viihdyttää ja keksiä eri puheenaiheita, kertoa jotakin hassua mikä vapauttaisi tunnelmaa, kysyä rennosti kuulumisia tai kertoa omia kuulumisia, hieman musiikkia taustalla tai jokin rento ohjelmanumero, kuten lautapeli. Ns. olen antanut tilaa ja sitten keksinyt jotakin tekemistä jos juttu ei ala luistamaan, mutta tuntuu että tuloksetta. Pitkäaikainen hiljaisuus on kuitenkin melko kiusallista, ja ajattelen että voisihan sitä yksinkin olla kotona hiljaa, mutta kun näkee muita ihmisiä, eikö voisi heidän kanssaan kommunikoida..? Tätä ei tapahdu kaikkien vieraiden kanssa.
Millä keinoin teidän perhejuhlat, aikuisten illanvietot tms. ovat rentoja ja ihmiset juttelevat toisilleen?
Kommentit (103)
Voi voi mitä tämä kertoo meistö suomalaisista kun jokaine tietää mistä ap puhuu?
Ymmärtääkseni on vieraan käytöstapoja pitää yllä keskustelua vierailu tilanteessa.
Surullista. Olemmeko jämähtäneet metsäläisiksi?
Tuppisuut voisivat pysyä kotona, jos ei ole alkeellisiakaan käytöstapoja. Jos ollaan kylässä, niin osallistutaan jollain tasolla keskusteluun. Pienesti ja hiljaisesti, osoittamalla kiinnostusta, kyselemällä, juttelemalla yhden ihmisen kanssa vaikka. Ei tosiaan tarvitse "hölöttää taukoamatta", sekin on huonoa käytöstä. Vieraisilla voi olla lyhyen aikaa, jos ei jaksa kauaa seurustella. Mutta nämä mykkänä tuijottavat vieraat ovat ahdistavia.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi mitä tämä kertoo meistö suomalaisista kun jokaine tietää mistä ap puhuu?
Ymmärtääkseni on vieraan käytöstapoja pitää yllä keskustelua vierailu tilanteessa.
Surullista. Olemmeko jämähtäneet metsäläisiksi?
jep...
olisiko teille siis ok että kaikki olisi tuppisuita, jos kerta hiljaisilla on oikeus olla hiljaa ja puheliaampien vain pitää se kestää kun kerta itse ovat ärsyttäviä hölöttäjiä? eikö jokaisella ole jokin vastuu? mitä järkeä kymmenen hiljaisen on kokoontua jos sitten ovat hiljaa? jos jokaisella on oikeus olla hiljaa ja kuunnella sivummalta muiden keskustelua niin mitä sitten tapahtuu kun kaikki ovat hiljaisempia sivustaseuraajia. miksi se on niin kummallinen vaatimus että vähän small talkia heittää jos on vaivautunut lähtemään juhliin? tuskin sinne kukaan aseella uhaten pakottaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen jo aikuinen, ja uskallan kieltäytyä aloittajan kaltaisten ihmisten järjestämistä typeristä sosiaalisista kokoontumisista kuten illanvietoista, joiden päätarkoitus on ruokkia heidän itsensä ilmaisun tarvetta ja huomion kaipuuta.
Miksi ajattelet, että päätarkoitus olisi ruokkia kestitsijän ilmaisun tarvetta ja huomion kaipuuta, kun se olisi juuri mukavaa, että meno olisi tasapuolista, ja saisi kuulla kaikkien kuulumisia, eikä niin että vain isäntä/emäntä puhuu ja kertoo itsestään jne?
Mukavaa kelle? Tilaisuuden emännälle/isännälle ja porukan ekstroverteille Ei monikaan introvertti välttämättä nauti ollenkaan siitä, että joutuu puolivälisin kertoilemaan omista kuulumisistaan vaikka kuunteleekin mielellään muiden puhuvan. Anna kun arvaan, sinä olet juuri tuossa aiemmin mainittu ”miksi olet niin hiljainen, juttelisit jotain” -kyselijä-ääliö? Illanviettoihin ja aloittajan mainitsemiin perhejuhliin tullaan usein sosiaalisen paineen vuoksi, vaikka moni jäisi mieluummin kotiin.
Kiitos kommentista! Hyvä pointti, että ehkä sitten pitää vaan vielä enemmän antaa tilaa/hiljaisuutta. Olen vain kokenut, että mielestäni sekin on hankalaa, että jos minä sitten keskustelen yhdelle ihmiselle, saatamme käydä kokonaisen keskustelun niin että aivan kaikki muut kuuntelevat hiljaa vierestä. Minusta se tuntuu epämukavalta, koska olemme sitten kaksin kaikkien valokeilassa. Ja kai sillä minunkin epämukavuudellani on väliä? Olisi kivaa, jos voisi keskustella jonkun kanssa, ja niin että muutkin voisivat rohkaistua keskustelemaan muiden kanssa. Mutta ehkä tosiaan olen sitten liian erilainen vieraideni kanssa, ja pitäisi hakeutua erilaiseen seuraan. He ovat kuitenkin mukavia ihmisiä, mutta jostakin syystä tällaiset tilanteet eivät suju. Ikimaailmassa en töksäyttelisi tuollaisia "Miksi olet hiljaa" -kysymyksiä, niitä olen saanut itse nuorempana kuulla niin paljon. En myöskään kysele hiljaisessa tilanteesta keneltäkään mitään sellaista, mistä voisi tulla vaivaantunut olo, vaan saatan heittää ilmoille kysymyksen "hei ootteko kuullu siitä uudesta jutusta joka rakennetaan paikkakunnalle?" ja vaikka vähän vielä jatkaa juttua "Kävin kävelemässä siellä ja aika hauskalta näyttää".
Mutta mitä vinkkejä sinulla olisi, mitä voisin tehdä toisin? Miten olet saanut itse järjestettyä rennon tilaisuuden, tai millaista rennossa mukavassa tilaisuudessa mielestäsi on?
En haluaisi tähän keskusteluun mustavalkoista jaottelua, että on olemassa vain typerät, ääliöt ajattelemattomat ekstrovertit ja heidän armoilleen joutuvat poloiset introvertit. Näitä termejä käytetään aivan väärin.
ei tullut sieltä aapeelle vinkkejä näköjään kun aapee ei provosoitunutkaan tuosta öykkäröinnistä XDD haukkua kyllä osataan mutta ei keskustella asiallisesti
Onko heitä sitten pakko kutsua? Onko kyseessä omia tuttuja, jotka on itse valinnut vai jotain puolison sukulaisia? Vai miksi sitten heidän kanssaan viettää aikaa?
itse en mene edes juhliin, voin istua kotonakin yksin hiljaa nurkassa jos haluan.
Meillä suvussa yksi perhe, jossa sekä mies että vävy voivat istua hiljaa koko vierailun ajan. En ymmärrä, miksi lähtevät perheen naisväen mukaan, jos vastavuoroinen seurustelu ei kiinnosta. Tuollainen vapaamatkustaminen on itsekästä. En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät edes vaivaudu kysymään muiden kuulumisia, eivätkä yhtään osallistu keskustelun kuljettamiseen. Olenkin oppinut pitämään välimatkaa sen, minkä voin. Olen tullit siihen tulokseen, että näiden miesten päässä ei oikeasti liiku ajatuksia. Hirveä sanoa mutta tyhjiltä vaikuttavat.
minäkin ajattelen että pitää mennä välillä epämukavuusalueelle ja antaa oma panoksensa vaikka jossain perhejuhlissa vieraana, keksiä vaikka 3 juttua joista lätistä. ei voi olla aikuisena ihan täysin vapaamatkustaja, minusta se on perus kultainen käytössääntö. tietenkin eri asia ovat ihmiset, joilla on vakavaa sosiaalisten tilanteiden pelkoa, sellaisen ymmärrän ja on jo iso saavutus, että uskaltautuvat ihmisten ilmoille. mutta voiko sellaisia olla kymmeniä yksissä juhlissa?
kyllä välillä tuntuu että eivät vaan itse ole olleet ikinä isompia juhlia järjestämässä eivätkä ehkä havainnoi kuinka ison vaivan juhlien järjestäjä näkee. Eihän juhlien järjestäjän tietenkään pakko ole mitään järjestää, mutta kaipa se on kivaa joskus ihmisiä nähdä. Ei juhlien järjestäminen ole vain mukavaa, vaan voi aiheuttaa vaivaa ja kustannuksia laittaa ruokaa, leipoa, ja ajattelen että vieraatkin voisivat nähdä hieman vaivaa vastavuoroisesti luomalla tunnelmaa jos ruoka, juoma ja seura kuitenkin kelpaa.
Joko vieraat on todella ujoja tai sosiaalisesti epäkypsiä, tai sitten vieraat ovat normaaleja, mutta ap yrittää ihan liikaa eikä anna suunvuoroa.
Itselläni on tuota ongelmaa esim. ranskalaisten tuttujeni kanssa. Heidän mielestään minä olen hiljainen, mutta minun mielestäni he eivät anna suunvuoroa kun pölöttävät koko ajan. Heidän kulttuuriinsa kuuluu keskeyttäminen ja itse en sitä osaa. Sitä paitsi ajattelen hieman hitaammin ja tarvitsen aikaa muodostaakseni mielipiteeni. Siksi viihdyn parhaiten hidastempoisessa keskustelussa muiden suomalaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti noi introvertit ovat ihan tyytyväisiä kun saavat olla mukana seurassa, vaikka eivät ole koko aika äänessä.
Introverttinä voin sanoa, että juuri mikään ei raivostuta niin paljon kuin samassa huoneessa oleva typerä ekstrovertti, joka selkeästi vaivautuu siitä että kaikki eivät hölötä koko ajan niinkuin hän itse ja kyselee että ”no, miksi olet noin hiljainen?”. Ai että se ottaa kaaliin niin että tekee mieli sanoa rumasti ja häipyä.
Ja minua ahdistaa se, että jokaiselta odotetaan mielipidettä kaikkeen, mutta ei sitten kuitenkaan vaivauduta kuuntelemaan, mitä toisella on sanottavaa, vaan puhutaan päälle. Ei ne hiljaiset ole hiljaa siksi, että heillä ei ole sanottavaa, vaan ainoastaan siksi, että heidät on keskustelussa keskeytetty niin monta kertaa, että eivät enää vaivaudu vastaamaan.
Olin kerran illanvietossa, jossa emäntä uudestaan ja uudestaan yritti saada hieman hiljaisempaa miestä puhumaan esittäen kysymyksiä suoraa tälle ja samantien keskeyttämällä tyyliin "no aivan kuten yhdellä tutulla, joka...". Keskustelu tyrehtyi sitten siihen. Kun emäntä teki tämän noin viidettä kertaa, mies kysyi, että haluatko kuulla minun kokemukseni vuokra-autoista vai kertoa, miten sinun kaverillasi on ollut melkein samanlainen kokemus?
Vierailija kirjoitti:
minäkin ajattelen että pitää mennä välillä epämukavuusalueelle ja antaa oma panoksensa vaikka jossain perhejuhlissa vieraana, keksiä vaikka 3 juttua joista lätistä. ei voi olla aikuisena ihan täysin vapaamatkustaja, minusta se on perus kultainen käytössääntö. tietenkin eri asia ovat ihmiset, joilla on vakavaa sosiaalisten tilanteiden pelkoa, sellaisen ymmärrän ja on jo iso saavutus, että uskaltautuvat ihmisten ilmoille. mutta voiko sellaisia olla kymmeniä yksissä juhlissa?
Onko kuunteleminen siis sinusta sama asia kuin olla vapaamatkustajana? Millaista kuvittelet kutsuilla olevan, jos ne nyt esille tunkevat saavatkin hiljaisemmista kilpailijoita eli kaikki puhuvat omiaan eikä kukaan vaivaudu kuuntelemaan.
Siis näin:
- Ostin eilen ihanan laukun, vaikka...
- Mutta toisaalta paikallislehdissä...
- Mainosten takiahan minä...
- Levikki laskee koko ajan, mutta...
- Tilasin netistä...
jne.
Kaikilla on kivaa ja vieraat antavat oman panoksensa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kuunteleminen siis sinusta sama asia kuin olla vapaamatkustajana? Millaista kuvittelet kutsuilla olevan, jos ne nyt esille tunkevat saavatkin hiljaisemmista kilpailijoita eli kaikki puhuvat omiaan eikä kukaan vaivaudu kuuntelemaan.
Siis näin:
- Tilasin netistä...
jne.
niin tuossa taisi olle puhe että on ihan täysin vapaamatkustaja. onko se jokotai, että joko on ihan hiljaa mikä on vain hyvä tai sitten on ärsyttävä hölisijä. eikö voi olla jotakin siltä väliltä
Näyttää siltä etteivät ihmiset enää osaa keskustella, koska suurimman osan maailma on puhelimeen tuijottelua nykyään.
Vuorovaikutussuhteet on vähissä, jos ei osata keskustella seurassa. Keskustelun ei tarvitse olla, kuten täällä usea on asian ymmärtänyt, juoruilua.
Jonkinlainen yleissivistys antaa jo valmiudet aloittaa, ja osallistua keskusteluun vento vieraidenkin kanssa.
Olen yrittänyt aloittaa kutsuilla keskustelun mahdollisimman neutraaleista aiheista juuri tällaisen tuppisuun kanssa, mutta siinä kyllä hyytyy, kun saa vastaukseksi vain jonkin ynähdyksen ja tuijotuksen.
Ihmettelen miksi ylipäätään tulevat vierailulle, jos tuntevat olonsa vieraaksi ja epämukavaksi?
Tiettyjen ihmisten luo kun menee kylään niin tietää jo valmiiksi että itse ei tarvii puhua einä saisi suun vuoroakaan. Ehkä olen se teillä vieraillut 🤔 on myös ystäviä joiden kanssa tasapäisesti keskustellaan ja illat voivat olla jopa todella hauskoja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis näin:
- Tilasin netistä...
jne.
No eikö se ole vapaamatkustamista jos tuntitolkulla ollaan juhlissa eikä jutella itse vaan kuunnellaan vaan ja annetaan muiden keksiä tyhjästä nyhjäämistä. Eipä kai puheliaatkaan ole aina niin juttutuulella mutta kiva kuitenkin jotain sanoa, esim ompa kiva mekko, kylläpä olette kivat juhlat laittaneet, onpa lapset kasvaneet, kuinkas teillä on kesä sujunut. Minä arvostan sitä, että hyvässä hengessä, kohtuullisuuden rajoissa pidetään keskustelua yllä. Ja voisiko olla niin, että kun hiljainen keskustelisikin enemmän, puheliaammat olisivat vain tyytyväisiä että jiku muu ottaa koppia, ja kuuntelisivat ja kommentoisivat tilaa antaen. Miksi ajattelet että puhelias ihminen haluaa olla äänessä ja kertoa vaan omista asioistaan ja keskeyttää? Voisiko puhelias vieras olla myös kohtelias isäntää/emäntää kohtaan kun ylläpitää tunnelmaa?
Vierailija kirjoitti:
Näyttää siltä etteivät ihmiset enää osaa keskustella, koska suurimman osan maailma on puhelimeen tuijottelua nykyään.
Vuorovaikutussuhteet on vähissä, jos ei osata keskustella seurassa. Keskustelun ei tarvitse olla, kuten täällä usea on asian ymmärtänyt, juoruilua.
Jonkinlainen yleissivistys antaa jo valmiudet aloittaa, ja osallistua keskusteluun vento vieraidenkin kanssa.
Olen yrittänyt aloittaa kutsuilla keskustelun mahdollisimman neutraaleista aiheista juuri tällaisen tuppisuun kanssa, mutta siinä kyllä hyytyy, kun saa vastaukseksi vain jonkin ynähdyksen ja tuijotuksen.
Ihmettelen miksi ylipäätään tulevat vierailulle, jos tuntevat olonsa vieraaksi ja epämukavaksi?
en ymmärrä myöskään tuota, miksi monella on käsitys siitä että keskustelu olisi juoruilua. minulla on monta eri tuttavaporukkaa ja sukulaisia, eikä ikinä juoruilla. tai että keskustelu tarkoittaisi utelua tai toisilta mielipiteen kärttämistä tai keskeyttämistä. mitä näillä keskusteluun negatiivisesti suhtautuvilla on sitten ratkaisuehdotuksena? kukaan ei järjestä mitään eikä tilaisuuksissa tarvitse keskustella vaikka sinne meneekin. miksi keskustelu nähdään niin kummallisena ja pahana asiana? eikö sen voisi ajatella olevan vain tiedon vaihtoa, muilta ihmisiltähän saisi paljon uudenlaisia perspektiivejä, ja tietoa vaikka siitä minne kannattaa suomessa reissata tai mistä saa tilattua hyviä puutarhakalusteita tai missä on halpoja vaatteita.
monen mielipide tiivistettynä, on vain kahdenlaisia ihmisiä:
puhelias: ärsyttävä käytöstavaton keskeyttäjä huomionhakuinen
hiljainen: kohtelias ja sivistynyt
Tuollaiset tuskin keskustelevat keskenäänkään mistään erikoisemmin. Kaikki möllöttävät hiljaa ja myöhemmin lapsi avautuu, miten sulkeutunutta ja ahdistavaa kotona oli.