Haluaisin tehdä kasarikakun siis kasaritäytekakun - Mitä siihen tulee?
Kommentit (333)
On ihanaa saada joskus tuollaista oikeaa täytekakkua, eikä aina moderneja mousse sitä ja mousse tätä-kakkuja. Olen myös lopen kyllästynyt ns. juustokakkuihin. No, sellainen paistettu juustokakku on hyvää, mutta muut on... vain syötäviä.
Ensin otetaan se kasari. Kahva poistetaan ja sinne kattilaan laitetaan kakku. Jos haluat läväyttää kakun jonku naamaan, niin kahvan voi jättää paikalleen.
Vierailija kirjoitti:
On ihanaa saada joskus tuollaista oikeaa täytekakkua, eikä aina moderneja mousse sitä ja mousse tätä-kakkuja. Olen myös lopen kyllästynyt ns. juustokakkuihin. No, sellainen paistettu juustokakku on hyvää, mutta muut on... vain syötäviä.
Juustokakkua ei paisteta. Se hyydytetään. Ne on muita kakkuja, jotka paistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yäk, mansikkabanaanimössöä väliin, kermavaahto päälle ja koristeiksi ranskanpastilleja vai menikö jo 70- luvulle.
Täytyy olla päässä jotain vikaa jos mansikat, banaani, kermavaahto ja ranskanpastillit on pahaa.
Kissanpaskaako tykkäät syödä?
Kissanpaskaa en ole koskaan syönyt, mutta en pidä mansikoista enkä banaaneista saati sitten niiden sekoituksesta.
Meillä se tehtiin niin, että ensin tavallinen sokerikakkupohja leikattiin kolmeen kerrokseen. Kerrokset kostutettiin sokeroidulla sitruunamehulla.
Jokaiseen väliin laitettiin muussattua banaania, ohuita siivuja purkkipersikkaa ja kermavaahtoa. Päälle levitettiin lisää kermavaahtoa kauttaaltaan leveällä lastalla ja pursottimella sivut. Koristeena esim. persikasta ja puolikkaista tummista viinirypäleistä tehtiin kukkakuvioita, joskus raastettuin suklaata päälle tai ripoteltiin nonparelleja. Nonparellit värjäävät kermaa nopeasti, siksi ne kannattaa laittaa vasta juuri ennen tarjoilua.
Mä olen kuulkaa ajasta jälkeen jäänyt! Viimeksi olen syönyt täytekakkua... nooo… silloin 80-luvulla. Millaisia ne nykyään on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustokakkua ei paisteta. Se hyydytetään. Ne on muita kakkuja, jotka paistetaan.
Katsopa joku amerikkalaisen juustokakun ohje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä paljonkin paistettavia juustokakkureseptejä, jenkeissä ainakin usein paistetaan.
Ihan eri kakkuja ne hyydytettävät, molemmat hyviä.
Meillä äiti laittoi teelusikan tai kaksi liköötiä kakunkoshutusveteen
Juustokakku ja hyydykekakku ovat kaksi eri asiaa, mutta ne eivät silti kumoa toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Käpykakku on mielestäni kasaria.
Jaa, mulle se on ehdotonta ysäriä, koska silloin lähettinä työskennellessä piti aina hakea erään tunnetun konditorian käpykakku, kun meillä töissä oli vieraita. Siis käpykakku joka kerta! 😂
Smarties suklaapastilleja päälle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti laittoi teelusikan tai kaksi liköötiä kakunkoshutusveteen
Thaithaa olla mhennyth enemmän kuin phari lusikallista liköötiä thänäänkin.
80s was great kirjoitti:
Ehdottomasti alkuun Helmeilevää omenaviiniä kuoharilasista.
Cocktaili tikkuja joissa viinirypäle, juusto, lihapulla.
Suolatikut aivan must.
Kamalan makea booli kiwi koristeilla.
Makarooni salaattia.
Karnevaalikeksit.
Pizza.
Tarkoitatko karambolaa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli usein tällainen tosi korkea täytekakku, jonka mun mummi teki:
Kaksi pohjaa sokerikakkutaikinasta, toiseen paljon van heuten - kaakaota. Pohjat leikataan kolmeen osaan kumpikin. Valkoiset pohjat kostutetaan vaniljasiirapilla, ruskeat kaakaosiirapilla (siis itsetehdyt sokeriliemet, joka maustettu luonnonvaniljalla ja kaakaoesanssilla).
Tarvitaan korkea (min 30 cm) kakkukehys.
Aletaan latoa kakkupohjia kehykseen. Täytteeksi tulee suolattomasta maapähkinävoista, kermasta ja sokerista keitetty kreemi, joka maistetaan limen mehulla. Joka toiseen väliin ripotellaan suolapähkinärouhetta (kannattaa tehdä itse maapähkinöistä, jottei tule liian suolaista.
Valmis koottu kakku kuorrutetaan tummasta suklaasta, voista, kahvista ja siirapista keitetyllä paksulla kreemillä, joka levitetään veItsellä paksuksi kerrokseksi. Kakku koristellaan suklaisilla ruusuilla, joita saa konditorialiikkeistä ja Stockan herkusta.
Tämä kakku oli kaikissa minun lapsuuden juhlissa mukana ja aina juhlien keskipiste, vaikka meillä tehtiin paljon muitakin kakkuja.
Varmasti hyvä kakku mutta mummi ei tainnut tehdä sitä kasarilla - ainakaan Suomessa. Limeä ei silloin tunnettu täällä laisinkaan.
Siis ihmehirveitä ohjeita. Huonoja kakkuja on tehty osaaamattomissa kodeissa. Omassa himassa saatu viimeisen päälle täytekakut kaikilla vuosikymmenillä. Ei kai kukaan pahaa kakkua halua uusia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli usein tällainen tosi korkea täytekakku, jonka mun mummi teki:
Kaksi pohjaa sokerikakkutaikinasta, toiseen paljon van heuten - kaakaota. Pohjat leikataan kolmeen osaan kumpikin. Valkoiset pohjat kostutetaan vaniljasiirapilla, ruskeat kaakaosiirapilla (siis itsetehdyt sokeriliemet, joka maustettu luonnonvaniljalla ja kaakaoesanssilla).
Tarvitaan korkea (min 30 cm) kakkukehys.
Aletaan latoa kakkupohjia kehykseen. Täytteeksi tulee suolattomasta maapähkinävoista, kermasta ja sokerista keitetty kreemi, joka maistetaan limen mehulla. Joka toiseen väliin ripotellaan suolapähkinärouhetta (kannattaa tehdä itse maapähkinöistä, jottei tule liian suolaista.
Valmis koottu kakku kuorrutetaan tummasta suklaasta, voista, kahvista ja siirapista keitetyllä paksulla kreemillä, joka levitetään veItsellä paksuksi kerrokseksi. Kakku koristellaan suklaisilla ruusuilla, joita saa konditorialiikkeistä ja Stockan herkusta.
Tämä kakku oli kaikissa minun lapsuuden juhlissa mukana ja aina juhlien keskipiste, vaikka meillä tehtiin paljon muitakin kakkuja.
Varmasti hyvä kakku mutta mummi ei tainnut tehdä sitä kasarilla - ainakaan Suomessa. Limeä ei silloin tunnettu täällä laisinkaan.
Mä voisin vaikka vannoa, että olen saanut 80-luvulla limeä drinkkiin. Ainakin hotellin Intercontinentalissa. Luultavasti muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Siis ihmehirveitä ohjeita. Huonoja kakkuja on tehty osaaamattomissa kodeissa. Omassa himassa saatu viimeisen päälle täytekakut kaikilla vuosikymmenillä. Ei kai kukaan pahaa kakkua halua uusia?
Kerro toki meille tietämättömille oma herkullinen kakkuohjeesi.
Kaivoin valokuva albumia esille 😂😂 mun äiti teki joka kuukaus ekan vuoteni aikana täytekakkui koska piti saada kuva musta 1kk, 2kk...kakun kanssa.
Pohjana on luultavasti ollut yhtäpaljon sokerikakku, koska äiti tekee kakut edelleen näin. Välissä äklömakeaa klimppistä mansikkahilloa ja banaania muussattuna kahdessa kerroksessa. Kostutettu maidolla tai mehulla. Päällä kuohukermaa johon lisätty reilusti sokeria, veitsellä vedetty kakun ympäri ja päälle. Purkkipersikoista tehty viuhkat, ilmeisesti myös kiiviä viipaloitu muutama. Punasia purkkikirsikoita siellä täällä. Hedelmien päälle tehty kiillettä. Suklaarouhetta raastimella heitelty reunoille. Sitten niitä kovia hopeisia helmiä ripoteltu joista meni vanhemman väen hampaat. Joissain kakuissa on maraboun nappisuklaita.
Kasarilla koristeltiin maissihiutalemuroilla kakkuja. Murot ripoteltiin kerman päälle.