Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnäriltä kotiinpaluu, mummo haluaa jäädä avuksi?

Vierailija
22.05.2020 |

Esikoisen mummo oli lapsenvahtina kuopuksen synnytyksen ajan. Kotiinpaluupäivänä mummo ei tehnyt elettäkään että keräisi kimpsunsa ja kampsunsa, ja jättäisi meidät perheen kesken. Hyysäsi ja hössäsi esikoisen kanssa, ja jouduin sanomaan nätisti, että hän saa kyllä jo lähteä ajelemaan kotiinpäin, me pärjätään kyllä tästä eteenpäin. Otti tästä itseensä, kun ”ajoin” hänet pois. Olinko teidän mielestä ihan kohtuuton? Itsellä ihan hormonit sekaisin, itku kurkussa esikoisen eroahdistuksesta ja ikävästä. Tissit turvoksissa ja joka paikka kipeänä, en todella kaipaa ketään viereen ihmettelemään.

Kommentit (227)

Vierailija
221/227 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sille kääkälle pitää edes kertoa lapsesta. Näkee sitten myöhemmin jossain vaiheessa, ei kuulu sille.

No mä oon kertonut omille paskavanhemmilleni lasteni syntymästä jälkikäteen (eivät välitä lapsistaan tai näiden perheistä). Viestiin ei tullut joko vastausta tai vastattiin yhdellä sanalla ”JAA”. Sen kummempia onnitteluita ei tullut ja eipä näkynyt ristiäisissäkään... eikä senkään jälkeen koskaan.

Palstalla on ihme myytti että naisen OMAT vanhemmat ovat hyviä ja ihania ja aina elämässä mukana. Eipä ole aina näin. Ja tää ei ole edes kovin harvinaista. (Toki koska asia on tabu eikä siitä puhuta niin voi tulla se harha, että on äärimmäisen erikoista jos välejä ei ole).

Vierailija
222/227 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pyhimyksiä mummot luulee olevansa? Jotenkin parempia ihmisiä ja heillä on OIKEUS loukkaantua ihan koko ajan ja ihan mistä tahansa.

Juuri äidiksi tullut tottakai haluaa olla rauhassa. Kroppa tuntuu oudolta, rinnat on turvoksissa ja alapää kipeä. Sylissä pieni vauva, jonka nälkä yllättää hetkenä minä hyvänsä. Siinä sitten pohdit imetysasentoa (tai ylipäätään sitä, että mihin saat omassa kodissasi mennä rauhassa imettämään). Itse pitää muistaa juoda hyvin, sitten tulee vessahätä ja se vasta kamalalta tuntuukin (käydä vessassa, paikat rikki, verta valuu joka paikkaan). Haluat vaan mennä suihkuun ja nopeasti lähes alasti peiton alle vauvan viereen (jolloin imetyskin on helpompaa). MUTTA KUN SILLE MUMMULLE ON NIIN S*NAN TÄRKEETÄ OLLA JUST SIINÄ HETKESSÄ PAIKALLA JOTTA ELÄMÄN PITUINEN TUNNESIDE PÄÄSEE LAPSENLAPSEEN SYNTYMÄÄN!

Minne olisit tässä laittanut sen taaperon, joka haluaa ruokaa/unta/leikkikaveria/ulkoiluseuraa/lukukaveria samaan aikaan kun itse haluat rauhassa pesiä vauvan kanssa? Sinä, sinä, sinä, sinä ja paske mummu.

Joo, kieltämättä omassa kodissani asioista päättää minäminäminä, ja ihan itse myös päätän millaista apua haluan. Paska mummo on tervetullut silloin kun kutsutaan, ihan niin kuin muutkin kuolevaiset.

Olisitko vastannut nyt ihan enste tuohon kysymykseen? 

Pesiminen vauvan kanssa ei välttämättä onnistu, kun perheessä on muutama isompi lapsi. Isä tietysti/toivottavasti auttaa, jos on lomalla tuolloin.  

Meille on syntynyt kolme pientä lasta pienen ajan (3,5 v) sisään, anoppi/sisko ollut auttamassa vanhempien lasten kanssa nuorempien syntyessä, muuten selvitty itse, mutta ei mitään pesimisiä harrastettu missään vaiheessa. Itse asiassa kaikkein helpoiten vauva solahti muun perheen elämään silloin, kun kuopus syntyi. 

Olen eri, mutta missä tuossa käskettiin sinua pesimään, jos et ehdi/voi/halua? Ihme argumentaatiota koko ketju täynnä, ihmiset rientävät julistamaan miten heillä ei ei tarvittu tai haluttu sitä tai tätä ja sillä perusteella ei ilmeisesti kukaan muukaan saisi haluta. Tai kerrotaan pitkä lista perusteluita miksi juuri kommentin kirjoittajan perheessä apu oli korvaamaton - entä sitten? Miten se ap:n tilanteeseen liittyy?

Ihan totta. Kukaan ei ole sanonut, että kaikkien pitäisi pesiä vauvan vieressä. Kukaan ei ole kieltänyt muita äitejä ottamasta apua vastaan, jos he kokevat sitä tarvitsevansa. Kyse oli vain ja ainoastaan siitä, onko niillä omaa rauhaa kaipaavilla ja puolison avulla pärjäävillä joku pyhä velvollisuus ottaa ei-toivottuja auttajia nurkkiinsa pyörimään. Vai olisiko edes yhdellä elämän arimmista ja herkimmistä hetkistä oikeus miettiä ensisijaisesti niitä oman perheen tarpeita ilman, että joku alkaa kiukuttelemaan ja syyttämään minäminäminä -ihmiseksi.

Terv. kolme lasta sektiolla samassa ajassa kuin sinulla, ja kaikkien kanssa ehtinyt pesiä ilman ulkopuolista apua. Sitä sanotaan isyyslomaksi.

No kyllähän tuossa esimerkkitapauksessa äiti oli kipeä ja maksimoi kurjuuden tuntemuksia ja halusi vain pesiä vauvan kanssa mutta ei voinut, kun oli se mummu siinä kiusana. Liekö sitten yrittänyt tunkea sinne yhteispesäänkin?

Kiva että sulla oli lasten isä hyvänä apuna, sektiopotilashan ei saa nostellakaan isommin mitään. Entä jos isä ei oliskaan syystä tai toisesta päässyt juuri tuolloin auttamaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/227 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi alkuunkaan pyytänyt isoäitiä esikoisen lastenhoitajaksi! Olisin tilannut Mannerheimin Lastensuojeluliitosta lastenhoitajan kotiin. Tai pyytänyt luotettavan naapurin kotiavuksi. Synnyttäjän ei pidä missään nimessä ottaa mummoja "avuksi" eli sotkemaan kotirauhaa ja perheen arkea! Nyt mummo on päässyt kiinni vallan kahvaan. Mummo omii määrätietoisesti sekä esikoista että vauvaa. Kohta alat saada isoäidiltä neuvoja, käskyjä, komentoja, ohjeita ja toivomusmääräyksiä. Besserwisser-isoäiti "tietää" aina paremmin kuin lapsen oma äiti ja isä, miten lapsia pitää hoitaa ja kasvattaa. Besserwisser-isoäiti on myös parempi imettäjä ja imetysasiantuntija kuin vauvan oma äiti. Kohta alkaa esikoisen yökylään painostaminen. Ja mummon mielestä esikoinen ja jopa vauva voivat olla erossa äidistään ja isästään mummon hoidossa pitkiäkin aikoja.

Tulet saamaan omistushaluisesta ja määräilynhaluisesta mummosta kiviriipan. Mummo roikkuu kiinni lapsissanne ja perheessänne kuin takiainen. Mikä näitä omistushaluisia ja sekopäisiä isoäitejä oikein vaivaa? He ovat itse olleet huonoja äitejä ja ovat nyt vielä surkeampia isoäitejä. Yrittävät lahjoa lapsenlapset makealla, karkilla, limsalla, tavaralla ja rahalla. Jotkut mummot jopa nuoleskelevat lasten tutteja! Miten ällöttävää! "Lässynlää, kun ilkeä äiti ei anna lapselle sitä ja tätä, niin mummopa on kiltti ja antaa lapselle periksi!" Anopit ovat pahimpia, mutta joskus ilkeä appiukko on tyhmää anoppiakin pahempi! Omat vanhemmat voivat myös olla hankalia, mutta yleensä he sentään tajuavat puhetta. Appivanhemmat eivät tajua alkeellisimpiakaan käskyjä.

Ihanaa perhe-elämää. Käskyt sen kun viuhuu ilmatilassa :D

Minun anoppi oli ammatti-neuvolantäti, hänen lapsensa oli isovanhemmilla kaikki kesät hoidossa samaan aikaan kun anoppi ja appi kierteli pikkuautolla Euroopassa lomilla. Vanhemmiten he viettivät kesäkaudet poissa Suomesta. Silloin tällöin tuli postikortti jostain ja vakuutettiin kun on niin hirvee ikävä. Olen saanut hyviä käytännön neuvoja häneltä, mutta pääasiassa ote on ollut aika turski. Kun esim. kerran murehdin, saako vauva tarpeeksi ruokaa, anoppi tokaisi että jos ei saa niin viedään sairaalaan ja laitetaan mahaletku.  

Vierailija
224/227 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella ihmisellä on perustuslaillinen oikeus kotirauhaan. Lapsen isällä on lakisääteinen oikeus isyysvapaaseen. Toivottavasti kaikki isät myös käyttävät isyysvapaansa. Miksi ja mistä se mummo on kotiinne pamahtanut? Onko mummo tunkenut kotiinne yllätyskyläilemään? Vai oletko itse pyytänyt vai onko lapsen isä pyytänyt muoria avuksi?

En olisi hyväksynyt moista tilannetta. Kun olen palannut synnytyssairaalasta univelkaisena ja väsyneenä kotiin, niin olen halunnut vain olla oman perheen kanssa rauhassa KOTONA! Ei ainuttakaan uteliasta vierasta kylään eikä turhia puhelinsoittoja rasittamaan. Ovikello pois päältä ja yllätysvieraille ei avata ovea! Ja vihoviimeinen asia olisi, että mummo vahtisi kodissamme!  

Tuo on jo todella sairasta, että lapset olivat kaikki kesät isovanhemmilla hoidossa kun lapsen vanhemmat autoilivat Euroopassa lomilla! Ihmetystä herättää, että kyseessä on neuvolan hoitaja. Vanhempien ja lasten välille ei kehity turvallista kiintymyssuhdetta, kun lapset ovat isovanhemmilla hoidossa. Lapsen perusturvallisuus kärsii, kun lapsi joutuu olemaan erossa äidistä ja isästä.

Vierailija
225/227 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä hirveitä kommentteja mummuista.

Meillä isovanhemmat (molemmilta puolilta) kuuluvat perheeseen ja ovat aina tervetulleita meille. Ei tarvitse sopia mitään vierailuaikoja, aina voi tulla ilmoittamatta.

Vierailija
226/227 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät halua isovanhempia, sukulaisia, tuttavia tai naapureita yllätyskyläilemään - syystä tai toisesta. Vaikka teidän isovanhemmat ovat tervetulleita kyläilemään, niin et voi tietää, millaisia ne muitten perheitten isovanhemmat ovat! Raivostuttavimpia ovat ihmiset, jotka yrittävät tuppautua ennalta ilmoittamatta ja puoliväkisin kylään. Kesälomalla he ajavat autolla pihaan, kun "satuttiin ajamaan tästä ohi". Ovat menossa matkailukohteeseen ja pitäisi saada ilmaista kahvia ja ruokaa ja jopa ilmainen majoitus. Ajakaa ohi vaan ja lujaa! On aivan oikein olla avaamatta ovea näille hyväksikäyttäjille!

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä hirveitä kommentteja mummuista.

Meillä isovanhemmat (molemmilta puolilta) kuuluvat perheeseen ja ovat aina tervetulleita meille. Ei tarvitse sopia mitään vierailuaikoja, aina voi tulla ilmoittamatta.

Vierailija
227/227 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin isovanhemmille pitää laittaa rajat. On isovanhempia, jotka tuppautuvat ja sekaantuvat asioihin, jotka eivät heille kuulu. Nämä isoäidit ja isoisät ovat ns. hankalia persoonia, narsistisia, määräilynhaluisia ja/tai läheisriippuvaisia ihmisiä. Näille isovanhemmille on näytettävä, kuka perheessä määrää. Äiti ja isä ovat lapsen vanhempia, ei isoäiti ja isoisä.

Ap:n tapauksessa en olisi ottanut mummoa esikoisen lastenhoitajaksi. Mummo ei hoida lapsenlasta niillä ohjeilla, joita äiti ja isä antavat. Mummo toimii niin kuin itseä huvittaa ja miten helpoimmalla pääsee. Mummo pilaa lapsen päivärytmin ja nukkumaanmenoajat. Mummo tarjoaa lapselle eineksiä, limsaa ja karkkia. Lapsella on maha kipeä ja hän on ripulilla. Mummo antaa lapsen pelata älylaitteilla rajattomasti, että saa itse levätä. Olisin pyytänyt lastenhoitajan synnytyksen ajaksi muualta. Nyt äkkiä isä isyysvapaalle ja mummolle menolippu kotiinsa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän