Kannattaako työttömän tehdä osapäivätyötä?
Kysyn ihan suoraan - ja näkökulmani on: rahallisesti. Olen jo iäkäs, en vielä eläkkeellä - enkä ymmärrä näitä säädöksiä, joten työnhaku on hankalaa jo terveydellisistä syistä, siksikin, etten ole enää pätevä ent. alalleni. Yritän hakea kaikkea mahdollista mihin pystyisin. Saan kuussa nettona alle 600 e työmarkkinatukea tililleni, ja sen pitää riittää aivan kaikkeen. (En kysy nyt muista tuista vain työnteosta)
Jos nyt menisin osapäivätöihin, vaikka 10-30 h/vko, vähennetäänkö tuo työtulo Kelan työmarkkinatuesta? Osaisiko joku viitseliäs ja ystävällinen sielu neuvoa minua?
Toivottavasti palstan ilkeät epäystävälliset sielut eivät löydä tätä ketjua.
Kommentit (10)
Olikohan se niin että jokainen ansaittu euro vähentää tukea 50 senttiä. Korjatkaa joku jos olen väärässä.
Miksi sitä ei vähennettäisi?
Se on työmarkkinatuki työttömille, ei palkanlisä hiukan töitä tekeville.
Siksi se omavastuu poistettiin, kun jotkut käytti sitä palkanlisänä. Kyllä me kokopäivätyötä tekevätkin ansaittaisiin hiukan palkanlisää, jos siihen verorahaa käytetään.
Todennäköisesti ei kannata mennä osa-aika töihin. Stressi muutamista euroista ja tuen jatkumisesta jatkuvaa. Kun systeemit Suomessa paskat, niin ollaan nyt sit näin. Ihan i di00tti valtiohan tämä on.
Huomaa että työstä kertyy eläkettä, tuista ei.Ajattele pitkässä juoksussa asiaa.
Vähennetään, suojaosuus poistettiin, itsekin teen ihan turhaa työtä tavallansa.
Vierailija kirjoitti:
Olikohan se niin että jokainen ansaittu euro vähentää tukea 50 senttiä. Korjatkaa joku jos olen väärässä.
Näin se menee, itse olen tehnyt osa-aikatöitä työttömänä työnhakijana. Eli jos saat tukia 600e ja tienaat siihen päälle 600e, tukeasi vähennetään 300e. Eli yhteensä saat siis 900e.
Ärsyttävää on myös se, että asiaasi selvitellään Kelassa huomattavasti pidempään ja tulojasi kytätään ja sen seurauksena tukesi tulevat milloin tulevat. Samoin asumistuki on aina ongelma jos tulosi eivät ole ennustettavissa. Minulla ei ole, ja olen joskus joutunut maksamaan 2000e asumistukea takaisin Kelan virheen takia, vaikka itse olin ilmoittanut tuloni oikein. Että byrokratia lisääntyy huomattavasti, mutta se ei ole ihan totta että joka penni vähennettäisiin tuista. Vain joka toinen penni.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä ei vähennettäisi?
Se on työmarkkinatuki työttömille, ei palkanlisä hiukan töitä tekeville.
Siksi se omavastuu poistettiin, kun jotkut käytti sitä palkanlisänä. Kyllä me kokopäivätyötä tekevätkin ansaittaisiin hiukan palkanlisää, jos siihen verorahaa käytetään.
Osa-aikatyöntekijä on työtön, jos tekee alle 85% työajasta. Työnhakuvelvoite myös voimassa.
No minä saisin työttömänä ansiosidonnaista vähän aikaa varmaan jonkin 900€. Olen osa-aikatyössä josta palkka kuussa 800€ ja ansiosidonnainen noin 200€, molemmissa on suurta vaihtelua nin vaikea antaa tarkkoja lukuja. Sain toisenkin osa-aikatyön ja varmaankin sen myötä ansiosidonnaista ei jää maksettavaksi yhtään. Ilmoittaa pitää silti tunnit minuutilleen ja tuloni katsovat tulorekisteristä.Rasittavaahan tämä on mutta parempi kuitenkin kuin kokonaan työttömänä. Ja ansiosidonnainen pysyy voimassa etten tipu kelan työmarkkinatuelle kun työssäoloehto täyttyy kun osa-aikatyöni on toistaiseksi voimassa oleva. On siis hyviä ja huonoja puolia.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti ei kannata mennä osa-aika töihin. Stressi muutamista euroista ja tuen jatkumisesta jatkuvaa. Kun systeemit Suomessa paskat, niin ollaan nyt sit näin. Ihan i di00tti valtiohan tämä on.
Tämä. Se vain vaikeuttaa tuen saantia, kun ne aina viivästyy selvityksistä johtuen. Arki muuttuu vain entistä epävarmemmaksi.
Vähennetään nykyään joka sentti tuista.