Miten sanaa käytätte lapselle jos ei saisi käyttää sanaa *täti*
Kyllä minä ainakin puhun lapselle tädistä kun kyseessä on noin päälle 20 aikuinen nainen.
Mikäs sana sitten?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun olin parikymppinen ja joku tuntematon nainen puhui lapselleen minusta rouvana, se särähti pahasti ja ärsytti.
Te, jotka ärsyynytte tädittelystä, oisko rouva sitten parempi?
Ihan nainen vaan, koska en ole sen enempää täti kuin rouvakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun olin parikymppinen ja joku tuntematon nainen puhui lapselleen minusta rouvana, se särähti pahasti ja ärsytti.
Eipä oikein kumpikaan. Mutta rouva kuulostaa kuitenkin paremmalta kuin täti-
Täti kuulosta pyylevältä matamilta, rouva jotenkin arvokkaammalta kuitenkin.
Jos kyseessä on nuori naimaton nainen, niin oikea termi lienee neiti, ei rouva.
Mikä siinä tädissä on muka kauheaa.
Minusta oli tosi söpöä kun mun lapsen 18v täti lähetti lapselle onnittelukortin jossa lähettäjänä luki Nimi-täti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen.
Jos minun kuuleni alat tädittelemään, kersaltasi on henki pois.
Joku väärään kehoon syntynyt nainen voi loukkaantua, kun korostat naiseutta.
Tädittely on naiseuden korostamista.
Onko sedättely sitten miehisyyden korostamista?
On.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä tädissä on muka kauheaa.
Minusta oli tosi söpöä kun mun lapsen 18v täti lähetti lapselle onnittelukortin jossa lähettäjänä luki Nimi-täti.
Nimi-täti :D (ymmärrän, mitä tarkoitit, mutta tuo näytti hauskalta)
Hän, toinen tms. Riippuu tilanteesta. Ei kai kukaan ennen lastakaan kutsunut tuntemattomia tädeiksi ja sediksi, niin miten se on yhtäkkiä olevinaan ihan mahdotonta, kun on lapsi?
Tädittely olettaa jotain sukupuolesta, mikä on tietysti väärin. Ihminen tai henkilö tai ammattinimike on ok. Esim. "Voisitko antaa tilaa takana olevalle henkilölle". "Älä heitä rapaa toisen ihmisen päälle". "Anna ne rahat kaupan kassalle". "Sano lääkärille huomenta". "Anna hoitajan pukea sinulle hanskat". "Anna tämä naapurille"
No en kutsuisi lasta ikinä tädiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi kutsui heitä leideiksi, kukaan ei paljastunut. Kotikieli englanti.
Leidi on ihana.
No miten vaikeaa on sanoa henkilö tai ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Hän, toinen tms. Riippuu tilanteesta. Ei kai kukaan ennen lastakaan kutsunut tuntemattomia tädeiksi ja sediksi, niin miten se on yhtäkkiä olevinaan ihan mahdotonta, kun on lapsi?
Kyllä minä aina miehelleni sanon, että avaapa tädille ovi, jos naapurin iäkäs nainen tulee samaan aikaan meidän kanssamme ulko-ovelle
Vierailija kirjoitti:
No miten vaikeaa on sanoa henkilö tai ihminen?
Tai nainen. Jos joku mieleltään epävakaa siitä loukkaantuu, se on hänen ongelmansa. Yhtälailla voi loukkaantua ihmisestä, koska et voi varmuudella tietää, kokeeko hän itsensä ihmiseksi vai vaikkapa hylkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tädittely olettaa jotain sukupuolesta, mikä on tietysti väärin. Ihminen tai henkilö tai ammattinimike on ok. Esim. "Voisitko antaa tilaa takana olevalle henkilölle". "Älä heitä rapaa toisen ihmisen päälle". "Anna ne rahat kaupan kassalle". "Sano lääkärille huomenta". "Anna hoitajan pukea sinulle hanskat". "Anna tämä naapurille"
Ihminen olettaa jotain, mikä on tietysti väärin. Ethän voi tietää, kokeeko ko. olento itseään ihmiseksi.
"Äiti äiti, mua pissattaa"
"VAITI! Älä koskaan enää sano minua äidiksi. Kutsu minua vanhemmaksi!"
"Onko tämä tyttöjen vai poikien vessa?"
"Se on henkilövessa"
"Öööö ok, voinko käydä pissalla?"
"Et voi. Se on henkilövessa ja sinä olet epähenkilö"
Vierailija kirjoitti:
En yleensä pidä vieraiden ihmisten tädittelyistä tai mummotteluista mutta tässä tapauksessa hyväksyn sen. Pikkulapselle se on jotenkin sopiva sana. En keksi parempaakaan.
Oletko kuullut sellaisesta sanasta kuin nainen? Pikkulapsille voi puhua samoilla termeillä kuin isommillekin. Ei poppa, vaan kuuma. Ei heppa, vaan hevonen. Ei pipi, vaan haava/kolhu/kipeä, Ei etupylly, vaan pimppi. jne.
Isän sisko tai äidin sisko. Muita en tädittele, koska eivät ole lapseni tätejä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olisi. Meinasin sitä juuri ehdottaa. :) On lukuisia tapoja puhua muista ilman tädittelyä. Aika kehno sanavarasto saa olla, jollei keksi itse muuta. Esimerkiksi päiväkodissa on aikuiset Satu, Minna ja Pirjo, miksi pitäisi puhua tädeistä?
Meillä puhutaan yleisesti ihmisistä, jos on kyse vieraista.
Isän sisko ei halunnut olla täti niin hänestä tuli Nimi-neiti.
Tai ihan perinteinen ämmä 🙄