Pettäjä ja kolmas osapuoli, kuka "väistää" yhteisissä tilaisuuksissa
En tiedä miten otsikkoon olisi lyhyesti asian muotoillut.
Mieheni petti minua parhaan kaverinsa siskon kanssa. Yritän antaa anteeksi, hän on hyvä isä lapsillemme, ollut hyvä puoliso tätä lukuunottamatta, haluan jatkaa elämää hänen kanssaan, tämä keskustelu ei nyt käsittele pettämistä. Käymme terapiassa ja työstämme asiaa.
Minulle ihan ehdottoman tärkeältä tuntuu se, että hän ei ole enää missää tekemissä tämän naisen kanssa. Minä en halua olla missään tekemisissä, ei olla koskaan ystäviä oltukaan, mutta ollaan tavattu juhlissa ja miehen harrastuksen parissa satunnaisesti joten tunnen hänet kyllä.
Mieheni ja paras ystävänsä harrastavat samaa moottoriurheilulajia. Lähipiiri viettää jonkin verran aikaa sitten kisoissa katsomossa ja varikolla, kun odotteluaikaa on paljon. Tänä kesänä kisoja on peruttu, mutta mietin jo tulevia tapahtumia. Tämä kaverin sisko on monesti mukana katsomassa kisoja. En halua, että hän viettää entiseen tapaan aikaa tauoilla ja kisoissa samassa porukassa. En tietenkään voi häntä kieltääkään. Mieheni ei voi jäädä pois tuosta yhteisestä hengailuajasta, kun koko muu porukka kuluttaa aikaa ja valmistautuu siellä ajoihin.
Onko ainoa vaihtoehto jäädä itse pois kisoista jatkossa? Seurata kisoja yksin muualla? Lapset viihtyy hyvin varikolla, mutta en voi jättää heitä sinne ilman että olen paikalla, ovat sen verran pieniä että pitää valvoa, toki isossa porukassa on aina useita silmäpareja katsomassa lasten perään, mutta en mielestäni voi jättää heitä siellä täysin muiden vastuulle. Mies ei tietenkään voi koko ajan heistä huolehtia tauoillakaan, saati ajojen aikana.
Tuntuu todella epäreilulta, että minä en voi enää osallistua kannustusjoukkoihin tai joudun viettämään aikaa tämän naisen kanssa samassa seurueessa.
Ei tämä nyt se suurin ongelma tässä koko tapauksessa ole, mutta tuntuu ylivoimaisimmalta, että joudun kohtaamaan hänet tai itse luopumaan miehen harrastuksessa mukana olosta. En näe mitään ratkaisua tähän, tätä osaa tässä p*skassa ei voi parantaa tai rakentaa uudelleen vaan jää pysyväksi vaikka saisimmekin suhteemme muuten korjattua.
Kommentit (434)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä teitä. Jos rakastaa, antaa anteeksi. Jos rakastaa, pyytää anteeksi. Jos ei rakasta, hautoo kaunojaan hautaan saakka ja kaataa ne lasten ja lastenlasten niskaan.
Miksi ihmiset, jotka selvästikään eivät rakasta toisiaan, pysyvät yhdessä? Kostaakseen ja kiduttaakseen toisiaan ja etenkin lapsiaan kunnes kuolema erottaa?
Jos rakastaa, ei alunperinkään petä. Ellei nyt ole joku patologinen itsehillintäongelma tai seksiaddiktio. Mutta normaali rakastava ihminen ei uhraa liittoaan ja puolisoaan vain siksi että vähän panettaa.
Että mua sitten ahdistaa ihmisten tiukkapipoisuus ja oman kruununsa kiillottaminen. Taas ollaan niin nuhteettomina ja puhtoisina totuuden torvina täällä tuomitsemassa ja analysoimassa. Ihminen voi ihan oikeasti ihastua pitkän suhteen aikana muihin ihmisiin ja joskus jopa niin lujaa, että se johtaa tekoihin ja välttämättä siinä kohtaa ei ole päällimmäisenä mielessä loukata omaa puolisoa. Tätä ei tajua muuta kuin ne, jotka ovat tilanteen kokeneet.
Niin, ja että mua sitten ahdistaa ne ihmiset, jotka muiden pettämisistä ovat menossa aivan mutkalle ja kiiruhtavat kurkku suorana puolustamaan pettäjää ja haukkumaan petetyn puolustajia ties miksikä moralisteiksi. Tiedoksi sinulle, että ihminen on halutessaan tunteittensa valtias, ja vaikka pitkän suhteen aikana varmastikin tulee ihastumisia, niin on ihmisiä, jotka pystyvät hillitsemään itsensä ja olemaan uskollisia puolisoilleen. Sääli, ettei sulle käynyt niin.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi puoliso pettää... niin miksi? Sanoisin, että sen sijaan, että uhriutuu ja moralisoi, petetyn on myös hyvä katsoa hartaasti ja kauan peiliin ja tutkiskella miten itse on käyttäytynyt suhteessa. Pettäminen on monesti pitkään hautuneen "tyytymättömyyden" seuraus ja monien pikku asioiden kumuloituminen ajaa pettäjän reunalle, josta otollisen tilaisuuden - tai sen kannat kattoon heittävän ihastuksen - tullen on helppoa helpompi hypätä tuntemattomaan.
Voi, miten tyylipuhdas esimerkki DARVO-taktiikasta (mikähän se olisi suomeksi? Tarvo?) Kiellä, hyökkää ja käännä petetyn ja pettäjän roolit päälaelleen. Siis se olikin tunnekylmä ja synnytysten väljentämä vaimo joka ajoi miehen toisen naisen syliin! Mies oli itse täysin kykenemätön tekemään mitään tyytymättömyydelleen ja tuolle monien pikku asioiden kumuloitumiselle, voi miestä! Siis voi ei, vaimo ei ollutkaan miehen terapeutti ja katkaisuhoitola, vaan ihan tavallinen ihminen omine puutteineen ja tarpeineen, vieläpä sellainen, jolla oli ihan riittävästi tekemistä - omassa itsessään! Siis totta kai hyvän vaimon olisi pitänyt osata lukea miehensä ajatukset jo mielellään etukäteen, niin olisi saanut sen heti kiinni ekasta pettämisharkinnasta, ja joillakin omilla ihme pikku taikatempuillaan päättänyt asioista toisen, aikuisen, oikeustoimikelpoisen ihmisen puolesta! Hupsu vaimo, kun ei sellaista hoksannut!
Vierailija kirjoitti:
Syy ei ole useinkaan yksin pettäjän, vaikka tämä kommenttini tullaan tietenkin taas lyttäämään maan rakoon. Couldn't care less.
No, propsit siitä, että osasit käyttää englanninkielistä fraasia oikeammin kuin useat natiivipuhujat. Ei se syy ole yksin pettäjässä, kyllä se vaimo oli sitä kalua vieraaseen reikään työntämässä. Edelleen, olen pahoillani siitä että sinä et aikanasi pystynyt hillitsemään itseäsi.
Oho... nyt taisi osua ja upota. Yritä kuitenkin kaivautua sieltä miesvihakuopastasi sen verran lähemmäs maan pintaa, että aina ei ole tilanne se, että mies käy vieraissa. Myös naiset pettävät. Jopa ne pyhän pimperonsa synnytyslaitoksella repineet. Kuinkas silloin suun panet.... eikun laitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin eläytyä tilanteeseen ja tässä on tulos:
Menet sinne ja kerrot aivan avoimesti kaikille siellä, että koit vaikeaksi tulla, koska miehesi petti henkilön x kanssa, mutta yrität päästä siitä yli ja pitää öasten perheen kasassa. Puhuisin tästä ijan avoimesti ihmisille siellä myös sen naisen läsnäollessa ja pitäisin huolen siitä, että kaikki tietävät, kuka hän on. Ehkä se nainen ei kehtaisi sitten rnää tulla. Myös miehesi saisi kantaa tekonsa seuraukset. Nimittäin ei ole oikein, että sinä petettynä ksnnat taakan ja lisäksi peittelet miehesi ja kakkosnsisen tekoa muilta ja kannat häpeää heidän puoledtasn. Se taakka ei kuulu sinulle vaan heille.
N49Joo näin tekisin minäkin. Heti tekisin selväksi että tiedän ja tuntuu vaikealta ja että kurja olo. Yrittäisin kaikkeni että saisin muut "puolelleni" ja näkemään sen naisen huonossa valossa ilman että mitenkään arvostelen tai haukun vaan vetoaisin ihmisten tunteisiin. Ja todella haluaisin myös että siitä seurasta muutkin odottavat mieheltäni jotain ryhtiä. Paineet saa ihmisen tekemään vaikka mitä jos vaan oikeasti itse haluaa. Jos antaa tilanteen vaan olla ja salailee niin mies ei opi mitään.
En todellakaan halua järjestää mitään kohtausta tai viedä draamaa harrastusporukan keskelle. Ei ole oikea paikka selvitellä asiaa, enkä halua ulkopuolisia ikävään tilanteeseen tai sotkea tähän millään tavalla.
Ap
Fiksua. Mitä hyötyä sinulle olisi levittää asiaa.
Minusta paras, ehkä vaikein mutta tulevaisuutta ajatellen kestävin vaihtoehto on että menet paikalle. Omat tunteesi kertovat sinulle ajan mittaan miten toimia. Menemättä jättäminen olisi luovutusvoitto toiselle.
Ja tuosta pettämisestä, se ei todellakaan aina tarkoita että jotain olisi liitossa vialla. Me emme ole 100% järkeviä ja loogisia missään toimissamme. Outoja asioita tapahtuu joskus pään sisällä. On hirvittävää millaista vuosia kestävää tuskaa pelkkä hetkellinen ja typerä ajattelemattomuus saa aikaan.
Luin tätä ketjua tänne saakka, kun vastaan tuli ensimmäinen sensuuntainen kommentti,
mitä itsekin ajattelen. Pitkässä parisuhteessa tulee molemmille eteen elämänkriisejä, joissa on suuri vaara sille, että hakeudutaan kokeilemaan jotain liiton ulkopuolista suhdetta, jollain tasolla. Miehillä se valitettavasti on usein seksiä. Kyse on oman elämän kriisistä ja ne sattuvat monilla tasavuosikymmeniin. Itselläni tuollainen sattui pariin kertaan pitkän liiton (30 v. )aikana. Selvisin niistä nippanappa kuivin jaloin. Miehelleni ensimmäinen vakava kriisi sattui viidenkympin tietämiin ja se yllätti sitten meidät niin totaalisesti, että erosimme.
Pointtini oli se, että aina ei ole kysymys siitä, mitä liitossa on tehty, tai jätetty tekemättä.
Voiko pettämisestä selvitä ja jatkaa eteenpäin? En tiedä, sillä siitä en ole kuullut tähän päivään mennessä vielä yhtään onnellista tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies lopettaa harrastuksensa, se on hinta. Jos ei, niin ero.
Jos tuolla tarkoitat että mies pysyisi pettämättä, niin ei onnistu.
Jos ihminen on pettääkseen, niin sehän pettää. Oli harrastusta tai ei.
Jos toista halutaan rankaista tai omistaa pakottamalla lopettamaan harrastus, josta selvästi pitää, niin seurauksena on katkeruus ja viha ja uusi vieras syli.
Jos mies haluaa pitää harrastuksensa ja vaimonsa ja rakastajansa, niin se ei taida nyt ap:lle käydä? Nyt mies itse valitsee mikä hänelle on tärkeintä. Jos mies toimii noin mulkerosti, että pettää vieläpä kaverin siskon kanssa joka on aina mukana, niin kyllä se taitaa parempi olal päästää se mies sinne sonnilaitumelle takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisyyden nimissä täytyy kyllä myöntää etten mä pystyisi hillitsemään itseäni siinä kun sen naisen näkisin. Joo ei olisi hän mua pettänyt mutta tasan on tiennyt mitä tekee. (Tässä jutussa tosin ei tiedä kumpi teki aloitteen) miehen jättäisin heti.
Älkää hyvät ihmiset ihan oikeasti lähtekö mukaan jos tiedät jonkun olevan varattu ja alkaa lähennellä älkääkä itse lähestykö varattuja. Sillä voi olla muille ja ehkä myös sulle tosi pitkät ja paskat seuraukset.
Tämä!
Siitä voi myös seurata paljon hyvää. Ihmiselle selviää puolison todellinen luonne ja arvot. Myös teidän, jotka asetutte marttyyrinä petetyn "jaloon" asemaan.Ihmettelen kauhiasti tätä huonoon itseluottamukseen perustuvaa(?) Pyrkimystä olettaa holhoussuhde toiseen ihmiseen ja tämän valintoihin ja tunteisiin. Minun käsittääkseni jokainen ihminen on vapaa ja itse vastuussa itsestään. En ainakaan minä ole luovuttanut itsemääräämisoikeuttani muille missään vaiheessa. En usko että miehetkään.
Enkä usko että olette onnellisia vanginvartijan roolissanne. Ette edes tiedä, mitä rakkaus on, ja se on surullista. Te siirrätte vihaa ja katkeruutta sukupolvesta toiseen. Tarvitsette vain tekosyyn.
Vierailija kirjoitti:
En halua kieltää harrastusta. En näe sitä ratkaisuna. Ainoastaan lisäisi ongelmia meidän välille. Lisäksi nautin lajin seuraamisesta itsekin.
Enkä usko että tämä nainen mitenkään häpeäisi jos tulisin mukaan, on ehkä itsevarmin ihminen ketä olen koskaan tavannut, en tiedä murtaako häntä mikään.
Joten aidosti koen, että vaihtoehdot on itse jäädä pois, mikä saa tuntumaan siltä että ainoastan minä (ja lapset) kantaa seurauksia. Tai sitten opettelen jollain tavalla sietämään tilannetta, ellei tämä nainen aio pysyä pois tapahtumista oma-aloitteisesti. En tiedä vielä miten opettelen tai valmistaudun sietämään hänen seuraansa.
Ap
Oletpas kynnysmatto. Kai tiedät että koko loppuelämäsi tuion miehen rinnalla tulee olemaan alistumista siihen että mies saa loukata sinua minkä kerkeää, ja odottamista että milloin se pettää taas. Lisäksi se luultavasti vaihtaa sinut johonkin toiseen jossain välissä joka tapauksessa, koska arvostus sinua kohtaan on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies lopettaa harrastuksensa, se on hinta. Jos ei, niin ero.
Jos tuolla tarkoitat että mies pysyisi pettämättä, niin ei onnistu.
Jos ihminen on pettääkseen, niin sehän pettää. Oli harrastusta tai ei.
Jos toista halutaan rankaista tai omistaa pakottamalla lopettamaan harrastus, josta selvästi pitää, niin seurauksena on katkeruus ja viha ja uusi vieras syli.Jos mies haluaa pitää harrastuksensa ja vaimonsa ja rakastajansa, niin se ei taida nyt ap:lle käydä? Nyt mies itse valitsee mikä hänelle on tärkeintä. Jos mies toimii noin mulkerosti, että pettää vieläpä kaverin siskon kanssa joka on aina mukana, niin kyllä se taitaa parempi olal päästää se mies sinne sonnilaitumelle takaisin.
Monille miehille harrastus on se elämän tärkein juttu ja suurin intohimo. Sen rinnalla vaimot, perheet ja muut säädöt ei paina mitään.
Naisilla taas harvoin on tuollaisia intohimoja, ne keskittyvät arkeen.
Jäikö miehesi kiinni pettämisestä vai kertoiko itse. Oliko yksi kerta ja useita. Nämä mielestäni painavat asiassa paljon. Jos kertoi itse, niin antaisin mahdollisuuden ja, että oli kertaluontoinen juttu. Mutta jos sinä sait kiinni ja tota peliä jatkunut pidempään sun selkäsi takana niin jättäisin miehen. Jos jatkunut enemmän kuin kerran niin lopetti vain kun jäi kiinni. Todennäköisesti ei halua puolittaa omaisuuttanne ja kokee elämän olevan helpompaa kuin vuoroviikko isänä. En pystyisi sinuna jatkamaan suhdetta. Älä pelkää hyppyä tuntemattomaan.
Vierailija kirjoitti:
2/3: Kuvailit myös tuota siskoa itsevarmimmaksi ihmiseksi, jonka tiedät. Minulle tulee mieleen aivan toinen sana: Häikäilemätön. Jos hän kehtaa täysin tyynesti saapastella teille yhteisiin tilaisuuksiin kaiken tämän jälkeenkin, niin ei häntä mitkään tervehtimättä jättämiset hetkauta. Saattaapa vain saada siitä lisää pökköä pesään ns. uusintakierrosta varten; miehesihän on jo osoittanut olevansa vietävissä. Kannattaa hakea ja lukea ketjuja otsikoilla 'Miksi kukaan suostuu toiseksi naiseksi' tjsp., nimittäin siellä nämä tämänkaltaiset daamit avaavat hyvin ajatusmaailmaansa. Eräs on jäänyt mieleen näin vapaasti mukaellen: "Mä haluan että mun elämä on nautinnollista ja helppoa, ja varatut miehet käyvät siihen tarkoitukseen parhaiten. Ei oo mun liitto, miksi mun pitäisi siitä välittää?" Nainen, missä onkaan vihasi?
(Sivuvertauksina näille varattujen kanssa paneskeleville: Ei oo mun mummo, miks mä ton auttaisin ylös? Ei oo mun lapsi, miks mun tarvisi välittää siitä että se kuljeskelee yksin ulkona vähissä vaatteissa? Ei oo mun autokolari, miks mun pitäisi soittaa apua? Tajuatteko ollenkaan, miltä kuulostatte?)
Sitä paitsi, mitä se kertoo miehestäsi, että hän on tietoisesti valinnut tämänmoraalisia ihmisiä ystävikseen?Mitä se kertoo miehestäsi, että hän täysin tyynenä kaikkien terapiatemppujen jälkeenkään ei ole ITSE ehdottanut ottavansa etäisyyttä harrastukseen tai lopettavansa sitä kokonaan? Miksi sinun täytyy tuossa tilassa tehdä vielä sekin kognitiivinen ja emotionaalinen työ, että mietit miehen siirtoja hänen puolestaan? Miksei hän kunnioita sinun loukatuksi tulemisen tunteitasi sen kullinkarvan vertaa, että olisi oma-aloitteisesti jättäytynyt pois? Miksi hän huolettomasti vihellellen pakottaa sinut tähän erittäin nöyryyttävään välikäteen? Nainen, missä on vihasi?
Olen monesti ihmetellyt kolmansien osapuolien, (erityisesti naisten) ajattelutavasta, ettei toiselle aiheuttama mielipaha heiluta heitä mitenkään. Tuntuu kamalalta ajatella, että tuollaisia ihmisiä oikeasti on ja todella kuulostaa järjettömälle heidän perustelunsa.
Luin joskus erään terapeutin ajatuksia toisista naisista ja hänen mukaansa heillä on jäänyt oidipaalivaihe lapsena kesken ja siksi haluavat voittaa miehen suosion ryhtymällä toiseksi naiseksi. Oletettavasti noin varhain syntyneet vauriot ja siitä johtuvat taantumahetket on vaikea muuttaa aikuisena ilman apua ja samanlaiset tilanteet saattaa laukaista saman toimintakaavan, jota ei aikuisen järjellä pysty selittämään. Siksi heidän perustelunsa on niin epälooginen ja moraalittoman kuuloinen, vaikka ihmisenä yleisesti olisivatkin toisenlaisia (saattavat auttaa mummoja ja lapsia pulassa). Puuttuvaa kypsyyttä ei kroonisesti kakkosnaisiin saa puhumalla kannettua, koska heillä ikäänkuin loksahtaa pienen tytön logiikka päälle kun tätä asiaa käsittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2/3: Kuvailit myös tuota siskoa itsevarmimmaksi ihmiseksi, jonka tiedät. Minulle tulee mieleen aivan toinen sana: Häikäilemätön. Jos hän kehtaa täysin tyynesti saapastella teille yhteisiin tilaisuuksiin kaiken tämän jälkeenkin, niin ei häntä mitkään tervehtimättä jättämiset hetkauta. Saattaapa vain saada siitä lisää pökköä pesään ns. uusintakierrosta varten; miehesihän on jo osoittanut olevansa vietävissä. Kannattaa hakea ja lukea ketjuja otsikoilla 'Miksi kukaan suostuu toiseksi naiseksi' tjsp., nimittäin siellä nämä tämänkaltaiset daamit avaavat hyvin ajatusmaailmaansa. Eräs on jäänyt mieleen näin vapaasti mukaellen: "Mä haluan että mun elämä on nautinnollista ja helppoa, ja varatut miehet käyvät siihen tarkoitukseen parhaiten. Ei oo mun liitto, miksi mun pitäisi siitä välittää?" Nainen, missä onkaan vihasi?
(Sivuvertauksina näille varattujen kanssa paneskeleville: Ei oo mun mummo, miks mä ton auttaisin ylös? Ei oo mun lapsi, miks mun tarvisi välittää siitä että se kuljeskelee yksin ulkona vähissä vaatteissa? Ei oo mun autokolari, miks mun pitäisi soittaa apua? Tajuatteko ollenkaan, miltä kuulostatte?)
Sitä paitsi, mitä se kertoo miehestäsi, että hän on tietoisesti valinnut tämänmoraalisia ihmisiä ystävikseen?Mitä se kertoo miehestäsi, että hän täysin tyynenä kaikkien terapiatemppujen jälkeenkään ei ole ITSE ehdottanut ottavansa etäisyyttä harrastukseen tai lopettavansa sitä kokonaan? Miksi sinun täytyy tuossa tilassa tehdä vielä sekin kognitiivinen ja emotionaalinen työ, että mietit miehen siirtoja hänen puolestaan? Miksei hän kunnioita sinun loukatuksi tulemisen tunteitasi sen kullinkarvan vertaa, että olisi oma-aloitteisesti jättäytynyt pois? Miksi hän huolettomasti vihellellen pakottaa sinut tähän erittäin nöyryyttävään välikäteen? Nainen, missä on vihasi?
Olen monesti ihmetellyt kolmansien osapuolien, (erityisesti naisten) ajattelutavasta, ettei toiselle aiheuttama mielipaha heiluta heitä mitenkään. Tuntuu kamalalta ajatella, että tuollaisia ihmisiä oikeasti on ja todella kuulostaa järjettömälle heidän perustelunsa.
Luin joskus erään terapeutin ajatuksia toisista naisista ja hänen mukaansa heillä on jäänyt oidipaalivaihe lapsena kesken ja siksi haluavat voittaa miehen suosion ryhtymällä toiseksi naiseksi. Oletettavasti noin varhain syntyneet vauriot ja siitä johtuvat taantumahetket on vaikea muuttaa aikuisena ilman apua ja samanlaiset tilanteet saattaa laukaista saman toimintakaavan, jota ei aikuisen järjellä pysty selittämään. Siksi heidän perustelunsa on niin epälooginen ja moraalittoman kuuloinen, vaikka ihmisenä yleisesti olisivatkin toisenlaisia (saattavat auttaa mummoja ja lapsia pulassa). Puuttuvaa kypsyyttä ei kroonisesti kakkosnaisiin saa puhumalla kannettua, koska heillä ikäänkuin loksahtaa pienen tytön logiikka päälle kun tätä asiaa käsittelee.
Mä luulen, että se on myös vastareaktiota sille, että toisen naisen kimppuun usein hyökätään rankemmin kuin sen pettäneen miehen. Itse olen siis sitä mieltä, että suurin vastuu on pettäjällä, muttei se kolmaskaan viaton ole (paitsi niissä tapauksissa, joissa tälle on suoraan valehdeltu).
Miten porukan muut, teitääkö he tapahtuneesta? Mitä jos olisit asiassa avoin? Silloin muulla porukalla on mahdollisuus ohjailla teidät erilleen, ilman että joudut yksinäsi aivan eri laidalle kenttää. Eikä kenenkään tarvitse ihmetellä kummankaan outoa käytöstä.
Mies kyllä pettää parhaan kaverinsa siskon kanssa oli harrastusta tai ei. Varma ero tulee, jos tuollainen harrastus yritetään kieltää.
Minä olin vastaavassa tilanteessa ap:n kanssa, mutta yhteiset tapahtumat olivat työelämän tilaisuuksien puitteissa.
Minä tiesin olevani vahva. Joten yhteisissä tilaisuuksissa oli aina paras minäni esillä ja koska olin ”asemaltani ylempänä” tätä toista, auttoi se osaltaan minua tervehtimään häntä kohteliaasti, mutta sen jälkeen käänsin selkäni ja hän oli kuin ilmaa minulle. Pienoisen halveksuntani hän saattoi aistia, en tiedä. Ja näissä tilaisuuksissa mieheni ei viereltäni väistynyt, kiitos siitä hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä väistä. Menet sinne vaan, ja otat sellaisen yltiöavoimen ja rehellisen toimintamallin. Kun varmaan aika moni tietää mitä on tapahtunut, et pyri sitä lainkaan peittelemään. Kerrot siinä yleisen jutustelun lomassa, että vaikeuksia on ollut näiden kahden puuhien takia, ja aika paljon joudutaan työstämään asiaa edelleen. Ja että koko perhettähän tuollainen aina rikkoo, mutta pyritään nyt paikkailemaan mitä paikkailtavissa on. Älä hauku naista, vaan ihan vaan toteat näitä asioita. Tällainen on tietysti juttukavereista äärimmäisen kiusallista ja siitä seuraa pitkiä hiljaisuuksia. Niiden aikana kaikki miettivät sitä muijaa, vaikkei kukaan edes katsoisi siihen päin. Ja se kyllä tietää, että muut sitä ajattelevat. Jos joku vihdoin jotain sanoo, ainoa sosiaalisesti hyväksyttävä asia on jonkinlainen tsemppi sinua ja teidän perhettä kohtaan. Kyllä se muija pikkuhiljaa pysyy kauempana, koska ei ehkä halua olla tuollaisena puheenaiheena.
Ei mene noin. Ei niitä kiinnosta vaimon tsemppaaminen eikä pettäjän perheen tukeminen. Niitä lievästi ärsyttää, että päällä on taas jotain draamaa, joka häiritsee itse asiaan eli sen kisan seuraamiseen keskittymistä. Sen takia ne siellä ovat, sen harrastuksen vuoksi, eivät ketään tsempatakseen.
Tätä mieltä minäkin olen. Ei heitä kiinnosta muiden draama, vaan se harrastus. Voi vielä käydä niin, että aloittajaa aletaan hyljeksimään ja toivotaan ettei hän ilmestyisi paikalle ollenkaan.
Keräät rohkeutesi. Puhut asiasta miehellesi, että tämä tilanne ahdistaa. Sekin voi auttaa. Yritä löytää se sisäinen voima ja varmuus itsessäsi. Olet moraalisesti hänen yläpuolellaan. Mene paikalle voittajan elkein. Jos jäät pois, on tämä toinen nainen saanut tuplavoiton: Pääsi miehesi kanssa sänkyyn sekä romuttanut sinun itsetunnon. Yleensä nämä varattujen vokottelijat on juurikin sitä sorttia, että mitä enemmän damagea toista naista kohtaan saa aikaan, sen parempi. Ja siis ihan itsetuntoaan pönkittääkseen.
Vahvat ihastumiset on eri asia, mutta niissä yleensä se toinen osapuoli vain haluaa pysyä piilossa.
Tsemppiä sulle, älä lannistu vaan tunne oma arvosi!
Niillä on voinut olla sutinaa jo vuosikaudet. Veljeni on ihan nuoruudesta lähtien ollut ihastunut parhaaseen ystävääni ja on yrittänyt vokotella häntä aina kun mahdollista vaikka on jo itse perheellinen.
Ystäväni ei tosin ainakaan puheidensa mukaan ole antanut vastakaikua koskaan.
Niin mies pitää harrastukset ykkösekdi ja vaimon ja perheen kakkoseksi
Vierailija kirjoitti:
Minä olin vastaavassa tilanteessa ap:n kanssa, mutta yhteiset tapahtumat olivat työelämän tilaisuuksien puitteissa.
Minä tiesin olevani vahva. Joten yhteisissä tilaisuuksissa oli aina paras minäni esillä ja koska olin ”asemaltani ylempänä” tätä toista, auttoi se osaltaan minua tervehtimään häntä kohteliaasti, mutta sen jälkeen käänsin selkäni ja hän oli kuin ilmaa minulle. Pienoisen halveksuntani hän saattoi aistia, en tiedä. Ja näissä tilaisuuksissa mieheni ei viereltäni väistynyt, kiitos siitä hänelle.
Eli huoraava miehesi sysäsi kaiken pazkan toisen naisen niskaan ja sinä kiittelet häntä siitä? Vtu mikä sankari.
Tekisin AP:n sijassa niin, että 1) Lopettaisin parisuhdeterapian. Jos terapiaa tarvitaan, kummallekin oma terapia. 2) Ottaisin aikalisän suhteessa. Muuttaisin vaikka hetkeksi muualle ja mies saisi miettiä asioita + itsekin miettisin omalla osaltani. 3) Jos haluaisin jatkaa suhdetta, odottaisin mieheltä selkeätä viestiä siitä, että hän on tarvittaessa valmis tekemään uhrauksia, jotta suhde voi jatkua. Miehen uhraukset a) harrastuksen lopettaminen jos muu ei auta, b) miehen julkinen anteeksipyyntö tai katumuspuhe (paikalla ainakin miehen paras kaveri + todistaja ja tietenkin AP) ja selkeä viesti, että 1) minä ja perhe olemme ykkösiä ja nainen ei kuulu perheen elämään millään tavalla. Jos mies vielä pettäisi, se olisi saman tien ero. Jos taas en haluaisi jatkaa miehen kanssa, ottaisin eron normaalisti ja menisin ero-ryhmään ja ehkä vielä terapiaankin.
Minä petin lasten jalkapallovalmentajan kanssa ja lopetin kiinni jäämisen jälkeen lasten harrastuksen. En enää kehdannut mennä kentän laidalle, kun miehen vaimo skitsoili tapahtuneesta. Eräät vaan ei kestä, kun mies löytää paremman.
Ap, kirjoitit TÄYDELLISEN esimerkin siitä miksi pettämisen jälkeen en enää jatkaisi yhdessä vaikka olisi mikä tilanne.
Oikeastihan miehen tulisi jättää tuo harrastus, ja "valita" sinut, mutta kuten jo itsekin huomaat, miehesi on itsekäs, ja hänen harrastuksensa ja rakastajattarensa menee sinun edelle niin aiemmin, nyt, kuin tulevaisuudessakin.
Sinuna en enää miettisi mitään väistämissääntöjä, koska se ei ole sinun tehtäväsi, vaan se on sinun miehesi tehtävä hoitaa mokansa niin että siitä ei ole sinulle koskaan mitään harmia. Hän on itse tehnyt valintansa pettää sinua juuri tuollaisen naisen kanssa, joten hänen pitäisi ymmärtää että harrastuksen jättäminen on nyt ainoa tapa millä sen mokan voi yrittää kuitata.
Sinä olet se petetty, sinua pitäisi hyvitellä, ja puolestasi tehdä nyt kaikki mahdollinen, jotta tulisi katuminen vieraissa käynnistä kunnolla selväksi.