Pettäjä ja kolmas osapuoli, kuka "väistää" yhteisissä tilaisuuksissa
En tiedä miten otsikkoon olisi lyhyesti asian muotoillut.
Mieheni petti minua parhaan kaverinsa siskon kanssa. Yritän antaa anteeksi, hän on hyvä isä lapsillemme, ollut hyvä puoliso tätä lukuunottamatta, haluan jatkaa elämää hänen kanssaan, tämä keskustelu ei nyt käsittele pettämistä. Käymme terapiassa ja työstämme asiaa.
Minulle ihan ehdottoman tärkeältä tuntuu se, että hän ei ole enää missää tekemissä tämän naisen kanssa. Minä en halua olla missään tekemisissä, ei olla koskaan ystäviä oltukaan, mutta ollaan tavattu juhlissa ja miehen harrastuksen parissa satunnaisesti joten tunnen hänet kyllä.
Mieheni ja paras ystävänsä harrastavat samaa moottoriurheilulajia. Lähipiiri viettää jonkin verran aikaa sitten kisoissa katsomossa ja varikolla, kun odotteluaikaa on paljon. Tänä kesänä kisoja on peruttu, mutta mietin jo tulevia tapahtumia. Tämä kaverin sisko on monesti mukana katsomassa kisoja. En halua, että hän viettää entiseen tapaan aikaa tauoilla ja kisoissa samassa porukassa. En tietenkään voi häntä kieltääkään. Mieheni ei voi jäädä pois tuosta yhteisestä hengailuajasta, kun koko muu porukka kuluttaa aikaa ja valmistautuu siellä ajoihin.
Onko ainoa vaihtoehto jäädä itse pois kisoista jatkossa? Seurata kisoja yksin muualla? Lapset viihtyy hyvin varikolla, mutta en voi jättää heitä sinne ilman että olen paikalla, ovat sen verran pieniä että pitää valvoa, toki isossa porukassa on aina useita silmäpareja katsomassa lasten perään, mutta en mielestäni voi jättää heitä siellä täysin muiden vastuulle. Mies ei tietenkään voi koko ajan heistä huolehtia tauoillakaan, saati ajojen aikana.
Tuntuu todella epäreilulta, että minä en voi enää osallistua kannustusjoukkoihin tai joudun viettämään aikaa tämän naisen kanssa samassa seurueessa.
Ei tämä nyt se suurin ongelma tässä koko tapauksessa ole, mutta tuntuu ylivoimaisimmalta, että joudun kohtaamaan hänet tai itse luopumaan miehen harrastuksessa mukana olosta. En näe mitään ratkaisua tähän, tätä osaa tässä p*skassa ei voi parantaa tai rakentaa uudelleen vaan jää pysyväksi vaikka saisimmekin suhteemme muuten korjattua.
Kommentit (434)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämän kolmannen osapuolen pitäisi pysyä paikalta pois? Pettäminen on parisuhteessa olevan vastuulla, ei sen, jonka kanssa petetään. Sinulla ei ole oikeutta vaatia, että tämä "kolmas pyörä" lopettaisi tuon harrastuksensa. Jos asia on sinulle kynnyskysymys, niin sinähän olet silloin ainoa henkilö, joka voi käynnit lopettamalla kohtaamiset välttää.
En ole missään vaiheessa väittänytkään, että hänen pitäisi väistää. Toki toivon sitä, ratkaisisi ongelman minun näkökulmastani, mutta toki ymmärrän etten voi sitä vaatia, enkä aiokaan.
Ja kyllä, olen samaa mieltä että pettäminen on pettäjän vastuulla, mieheni tässä on virheen tehnyt, en syytä naista, mutta en myöskään voi suhtautua häneen neutraalisti.
Ap
No millaisia vastauksia sitten toivot? Jos nainen ei lopeta tuolla harrastuksessa käymistä, etkä aio sitä vaatia (eikä sulla sellaiseen mitään mandaattia olekaan), niin ainoa vaihtoehto lienee on, että sinä lopetat sen harrastuksen, jos kerta tapaaminen siellä ei ole vaihtoehto.
No eihän se kolmas osapuoli ole mitenkään vastuuton, jos hän on tiennyt miehen olevan varattu. Kyllä meistä kaikki joutuvat kantamaan vastuun omista tekosistaan. Voithan pyytää, että sinä ja miehesi menette paikalle mutta välttelette ko. naista? Mies voi myös suoraan sanoa hänelle ettei halua olla tekemisissä.
Samaa mieltä! Näen aina punaista, kun joku tälläkin palstalla kirjoittaa fraasin, ettei salarakas ole vastuussa mistään. No totta h*lvetissä on!
Ihmiset ovat vastuussa tekemisistään, tämä näyttää joidenkin salarakkautta ihailevien olevan vaikea ymmärtää.Tottakai olen. Minä otan varatun koska en halua miestä nurkkiin pyörimään. Haluan seksiä, hemmottelua ja matkoja (miehen ”kalastus ja poikienkanssalaskettelemassa” matkat) jotka mies maksaa. En kaipaa seuraa joka viikonloppu, minulla on laaja ystäväjoukko ja paljon harrastuksia, joten aikani kyllä kuluu. Jos mies aloittaa höpinän perheensä jättämisestä näytän ovea välittömästi.
Olet siis maksullinen nainen. En suuresti röyhistelisi rintaani jos seurastani maksettaisiin.
Sinulla on sellainen ajatusvirhe, että toivot, että asiat palaisivat ennalleen.
Vaan se ei ole mahdollista. Tehtyä ei saa tekemättömäksi. Entiseen ei ole paluuta. Sen odottaminen on epärealistista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ois helpompi sietää tän naisen läsnäoloa jos ymmärtäisit ettei hän sinua ole pettänyt vaan suhteessa kanssasi oleva. Nainen ei ole tehnyt mitään väärää sinua kohtaan, vain miehesi on sinulle tilivelvollinen tekemisistään.
Roskaa. Tuo saattaisi päteä jos nainen olisi täysin tietämätön miehen perheestä, mutta tässä tapauksessahan on hyvin tiennyt vaimosta ja lapsista. Minä ainakin kokisin että nainen on halunnut loukata minua ja pitäisin häntä yhtä syyllisenä kuin miestäkin.
Tuo nyt on kuitenkin harhaista. Tuskin se on sua halunnut loukata. Ei vain ole miettinyt sua ja välittänyt sun tunteista, vain omia halujaan ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämän kolmannen osapuolen pitäisi pysyä paikalta pois? Pettäminen on parisuhteessa olevan vastuulla, ei sen, jonka kanssa petetään. Sinulla ei ole oikeutta vaatia, että tämä "kolmas pyörä" lopettaisi tuon harrastuksensa. Jos asia on sinulle kynnyskysymys, niin sinähän olet silloin ainoa henkilö, joka voi käynnit lopettamalla kohtaamiset välttää.
En ole missään vaiheessa väittänytkään, että hänen pitäisi väistää. Toki toivon sitä, ratkaisisi ongelman minun näkökulmastani, mutta toki ymmärrän etten voi sitä vaatia, enkä aiokaan.
Ja kyllä, olen samaa mieltä että pettäminen on pettäjän vastuulla, mieheni tässä on virheen tehnyt, en syytä naista, mutta en myöskään voi suhtautua häneen neutraalisti.
Ap
No millaisia vastauksia sitten toivot? Jos nainen ei lopeta tuolla harrastuksessa käymistä, etkä aio sitä vaatia (eikä sulla sellaiseen mitään mandaattia olekaan), niin ainoa vaihtoehto lienee on, että sinä lopetat sen harrastuksen, jos kerta tapaaminen siellä ei ole vaihtoehto.
No eihän se kolmas osapuoli ole mitenkään vastuuton, jos hän on tiennyt miehen olevan varattu. Kyllä meistä kaikki joutuvat kantamaan vastuun omista tekosistaan. Voithan pyytää, että sinä ja miehesi menette paikalle mutta välttelette ko. naista? Mies voi myös suoraan sanoa hänelle ettei halua olla tekemisissä.
Samaa mieltä! Näen aina punaista, kun joku tälläkin palstalla kirjoittaa fraasin, ettei salarakas ole vastuussa mistään. No totta h*lvetissä on!
Ihmiset ovat vastuussa tekemisistään, tämä näyttää joidenkin salarakkautta ihailevien olevan vaikea ymmärtää.Tottakai olen. Minä otan varatun koska en halua miestä nurkkiin pyörimään. Haluan seksiä, hemmottelua ja matkoja (miehen ”kalastus ja poikienkanssalaskettelemassa” matkat) jotka mies maksaa. En kaipaa seuraa joka viikonloppu, minulla on laaja ystäväjoukko ja paljon harrastuksia, joten aikani kyllä kuluu. Jos mies aloittaa höpinän perheensä jättämisestä näytän ovea välittömästi.
Olet siis maksullinen nainen. En suuresti röyhistelisi rintaani jos seurastani maksettaisiin.
Enkä silloinkaan, jos olisin maksullisissa käyvän miehen puoliso. Hävettäisi oma huono miesvalinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ois helpompi sietää tän naisen läsnäoloa jos ymmärtäisit ettei hän sinua ole pettänyt vaan suhteessa kanssasi oleva. Nainen ei ole tehnyt mitään väärää sinua kohtaan, vain miehesi on sinulle tilivelvollinen tekemisistään.
Roskaa. Tuo saattaisi päteä jos nainen olisi täysin tietämätön miehen perheestä, mutta tässä tapauksessahan on hyvin tiennyt vaimosta ja lapsista. Minä ainakin kokisin että nainen on halunnut loukata minua ja pitäisin häntä yhtä syyllisenä kuin miestäkin.
Tuo nyt on kuitenkin harhaista. Tuskin se on sua halunnut loukata. Ei vain ole miettinyt sua ja välittänyt sun tunteista, vain omia halujaan ajatellut.
Joskus voi olla ihan hyvä pysähtyä pohtimaan toisten tunteita eikä vain niitä omia haluja. Sellaista, joka niitä ei mieti, nimitetään narsistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus voi olla ihan hyvä pysähtyä pohtimaan toisten tunteita eikä vain niitä omia haluja. Sellaista, joka niitä ei mieti, nimitetään narsistiksi.
Olen ihan samaa mieltä enkä ollut tuo, joka puolusteli varatun kanssa pelehtimistä. Tosiaan olen myös sitä mieltä, että muutakin pitäisi miettiä, kuin omia mielihalujaan. Eniten näin pitää tehdä, jos on varattu, mutta kyllä jokin vastuu sinkullakin on. Mutta sitten taas kuvitelmat, että toinen nainen haluaa pahaa juuri minulle, on harhaisia. Petetyn egoa on siinä loukattu ja hänen ajatuksensa pyörivät itsen ympärillä luoden kuvitelmia, että toinen ehdoin tahdoin on tahtonut vahingoittaa. Ei ole, ei vain ole välittänyt passkaakaan.
Pakko myöntää etten edes harkitsisi suhteen jatkamista pettämisen jälkeen saatikka saattaisin itseni nöyryyttävään tilanteeseen jossa kaikki osapuolet ovat paikalla. Luuletko että sitä toista naista muka hävettää tekonsa? Ehei, hänhän on voittanut ja kaiken kruunaisi se että sinä ilmestyt paikalle. Miestäsikään ei näköjään hävetä, sinä olet ainoa joka kantaa kaiken häpeän tilanteessa ja se on epäreilua ja väärin. Sinun miehesi puolestaan ap ei taida olla oikeasti pahoillaan kun laittaa sinut tuollaisen tilanteen eteen. Minusta olisi pitänyt luopua harrasteesta tai vähintään pitää muutaman vuoden tauko ja näyttää TEOILLA että parisuhde ja perhe on tärkein. Pettäjä pettää todennäköisesti uudelleen. Kuinka paljon olet valmis menettämään itsekunnioitustasi ja -arvostustasi pysyäksesi suhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Mies arvostaa sitä, että en odota hänen (koko perheemme) luopuvan harrastuksesta. Kokee toki tilanteen hankalaksi minun kannalta, mutta hänelle olisi ok, että nainen siellä porukassa entiseen tapaan viettää aikaa. Ei kuulema merkitse hänelle mitään, onko paikalla vai ei. On valmis keskustelemaan naisen kanssa, ettei tule varikolle, mutta pakko myöntää että siinäkin on ongelma. En ihan aidosti koe siihen oikeutta, jos hän ei oma-aloitteisesti jää pois.
Mies on selvästi enemmän sitä mieltä, että turhaan nyt mietitään sitä asiaa, kun kesän kisatkin on peruttu. Mietitään sitten kun on ajankohtaista. Itse vaan olen luonteeltani tällainen vatvoja, asiat jää pyörimään mieleen jos en saa jotenkin pohdittua "päätökseen" vaan jää roikkumaan ehkä ensi vuoden kesään asti, että miten asia ratkeaa.
Ap
Kuulostaa siltä, että tuon varikkopulman miettiminen on sinulle nyt sijaistoiminto. Teet siitä isomman ongelman mitä se onkaan, jotta vältyt muiden oikeiden asioiden miettimiseltä.
Sanot, että teillä on keinoja selvittää pettäminen, mutta minusta vaikuttaa siltä, että se ei ole totta. Siirrät tunteita naiseen vaikka kohteen pitäisi olla miehesi ja teidän suhde. Se on yleistä silloin kun valitaan pysyä pettäjän rinnalla. Silloin se oikea tunteiden kohde on siinä lähellä koko ajan ja se on tuskaisaa, joten on helpompi vihata sitä toista, kuin sitä rakasta, joka on satuttanut. Silti ne vaikeatkin asiaan liittyvät tunteet pitäisi saada kokea, muuten ne siirtyy, kuten sinulla täysin epäolennaisiin seikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on sellainen ajatusvirhe, että toivot, että asiat palaisivat ennalleen.
Vaan se ei ole mahdollista. Tehtyä ei saa tekemättömäksi. Entiseen ei ole paluuta. Sen odottaminen on epärealistista.
Olen samaa mieltä. Itselläni on lievempi kokemus (ei ehtinyt varsinaiseen pettämiseen tietääkseni), mutta se kyllä rikkoi muutaman ystäväperheen idyllin (tai eihän sitä edes ollut ollut oikeasti, se kai pahiten kirpaisikin). Osa ei tiedä vieläkään mitä oikeastaan tapahtui. Kaikki kuivui kokoon, lasten väliset kaveruudet katkesivat ja aikuisten ystävyydet happanivat. Perheitä ei mennyt rikki, kun nolattu nieli harminsa, mutta kyllä se mieleen palaa aina aika ajoin ja joskus tekee mieli vieläkin sitä kaivella, vaikka aikaa on mennyt. Ihan ennalleen eivät asiat palanneet, mutta suurimmaksi osaksi on päästy yli. Siis minä. En osaa sanoa, olisiko ollut parempi silloin heti repiä kaikki auki. Mikä olisi tilanne nyt?
Vierailija kirjoitti:
Laitat juorun liikkeelle harrastusseurassa, saa olla aika kova itsetunto kolmannella pyörällä, jos kehtaa sen jälkeen näyttäytyä paikalla.
Luuletko ettei se koko varikko jo tiedä asiasta? Tutun mies oli ihan avoimesti kolmannen pyörän kanssa tuollaisissa porukoissa, ja tuttu oli ainoa joka ei tiennyt asiasta.
Älä väistä. Menet sinne vaan, ja otat sellaisen yltiöavoimen ja rehellisen toimintamallin. Kun varmaan aika moni tietää mitä on tapahtunut, et pyri sitä lainkaan peittelemään. Kerrot siinä yleisen jutustelun lomassa, että vaikeuksia on ollut näiden kahden puuhien takia, ja aika paljon joudutaan työstämään asiaa edelleen. Ja että koko perhettähän tuollainen aina rikkoo, mutta pyritään nyt paikkailemaan mitä paikkailtavissa on. Älä hauku naista, vaan ihan vaan toteat näitä asioita. Tällainen on tietysti juttukavereista äärimmäisen kiusallista ja siitä seuraa pitkiä hiljaisuuksia. Niiden aikana kaikki miettivät sitä muijaa, vaikkei kukaan edes katsoisi siihen päin. Ja se kyllä tietää, että muut sitä ajattelevat. Jos joku vihdoin jotain sanoo, ainoa sosiaalisesti hyväksyttävä asia on jonkinlainen tsemppi sinua ja teidän perhettä kohtaan. Kyllä se muija pikkuhiljaa pysyy kauempana, koska ei ehkä halua olla tuollaisena puheenaiheena.
Toivottavasti se pettämisväline älyää pysyä poissa.
Vierailija kirjoitti:
Älä väistä. Menet sinne vaan, ja otat sellaisen yltiöavoimen ja rehellisen toimintamallin. Kun varmaan aika moni tietää mitä on tapahtunut, et pyri sitä lainkaan peittelemään. Kerrot siinä yleisen jutustelun lomassa, että vaikeuksia on ollut näiden kahden puuhien takia, ja aika paljon joudutaan työstämään asiaa edelleen. Ja että koko perhettähän tuollainen aina rikkoo, mutta pyritään nyt paikkailemaan mitä paikkailtavissa on. Älä hauku naista, vaan ihan vaan toteat näitä asioita. Tällainen on tietysti juttukavereista äärimmäisen kiusallista ja siitä seuraa pitkiä hiljaisuuksia. Niiden aikana kaikki miettivät sitä muijaa, vaikkei kukaan edes katsoisi siihen päin. Ja se kyllä tietää, että muut sitä ajattelevat. Jos joku vihdoin jotain sanoo, ainoa sosiaalisesti hyväksyttävä asia on jonkinlainen tsemppi sinua ja teidän perhettä kohtaan. Kyllä se muija pikkuhiljaa pysyy kauempana, koska ei ehkä halua olla tuollaisena puheenaiheena.
Ei mene noin. Ei niitä kiinnosta vaimon tsemppaaminen eikä pettäjän perheen tukeminen. Niitä lievästi ärsyttää, että päällä on taas jotain draamaa, joka häiritsee itse asiaan eli sen kisan seuraamiseen keskittymistä. Sen takia ne siellä ovat, sen harrastuksen vuoksi, eivät ketään tsempatakseen.
1/3: Jep, mullapa ei ole näiden jo varsin avaavien kommenttien (ja muutamien hutilaukausten lisäksi) enää muuta kysyttävää kuin: Nainen, missä on vihasi?
En tunne sinua, joten teen vain karkeita yleistyksiä keskimääräisistä suomalaisista nuorehkoista (?) perheenäideistä. Otaksun, että kasvoit tunneilmaisultaan välttelevässä kodissa, eivätkä vihan tai muidenkaan suurien tunteiden ilmaisu ole sinulle helppoa. Olet taistellut jo kovasti sen eteen, että pettämisestä aiheutunut myrsky olisi jo laantunut, ja että perheenne pysyisi kasassa.
Mutta ystävä, minun on - saman itsekin kokeneena - pakko sanoa, että älä yritä pitää perhettäsi väkisin kasassa itsesi ja omanarvontuntosi kustannuksella. Se. Ei. Tule. Päättymään. Hyvin.
Miehesi valitsi rikkoa perheyhteytenne pettämällä sinua toisen, sinunkin lähipiiriisi hyvin tiiviisti kuuluvan naisen kanssa. Hän on nyt kaiketi käynyt joissakin terapioissa, mutta ei suostu muuttamaan arjestaan niinkään naurettavaa asiaa kuin joku vïtun harrastus? Miksi miehesi pitäisi saada käydä harrastuksessa niin kuin ennenkin, varsinkaan, jos hän ei tienaa sillä elantoaan? Mikä tekee harrastuksesta niin pyhän? Miksi harrastus menee sinun mukavuutesi, mielenrauhasi ja avio-onnesi edelle? Nainen, missä on vihasi?
2/3: Kuvailit myös tuota siskoa itsevarmimmaksi ihmiseksi, jonka tiedät. Minulle tulee mieleen aivan toinen sana: Häikäilemätön. Jos hän kehtaa täysin tyynesti saapastella teille yhteisiin tilaisuuksiin kaiken tämän jälkeenkin, niin ei häntä mitkään tervehtimättä jättämiset hetkauta. Saattaapa vain saada siitä lisää pökköä pesään ns. uusintakierrosta varten; miehesihän on jo osoittanut olevansa vietävissä. Kannattaa hakea ja lukea ketjuja otsikoilla 'Miksi kukaan suostuu toiseksi naiseksi' tjsp., nimittäin siellä nämä tämänkaltaiset daamit avaavat hyvin ajatusmaailmaansa. Eräs on jäänyt mieleen näin vapaasti mukaellen: "Mä haluan että mun elämä on nautinnollista ja helppoa, ja varatut miehet käyvät siihen tarkoitukseen parhaiten. Ei oo mun liitto, miksi mun pitäisi siitä välittää?" Nainen, missä onkaan vihasi?
(Sivuvertauksina näille varattujen kanssa paneskeleville: Ei oo mun mummo, miks mä ton auttaisin ylös? Ei oo mun lapsi, miks mun tarvisi välittää siitä että se kuljeskelee yksin ulkona vähissä vaatteissa? Ei oo mun autokolari, miks mun pitäisi soittaa apua? Tajuatteko ollenkaan, miltä kuulostatte?)
Sitä paitsi, mitä se kertoo miehestäsi, että hän on tietoisesti valinnut tämänmoraalisia ihmisiä ystävikseen?Mitä se kertoo miehestäsi, että hän täysin tyynenä kaikkien terapiatemppujen jälkeenkään ei ole ITSE ehdottanut ottavansa etäisyyttä harrastukseen tai lopettavansa sitä kokonaan? Miksi sinun täytyy tuossa tilassa tehdä vielä sekin kognitiivinen ja emotionaalinen työ, että mietit miehen siirtoja hänen puolestaan? Miksei hän kunnioita sinun loukatuksi tulemisen tunteitasi sen kullinkarvan vertaa, että olisi oma-aloitteisesti jättäytynyt pois? Miksi hän huolettomasti vihellellen pakottaa sinut tähän erittäin nöyryyttävään välikäteen? Nainen, missä on vihasi?
3/3: Omasta kokemuksestani voin kertoa, mitä tapahtuu, jos lopulta päätät lähteä: Miehesi ja tämä muikkeli menevät yhteen ja paneskelevat aikansa. Juttu ei kuitenkaan kestä, ja voipi olla että sinne jonnekin varikon kaveriporukkaankin tulee säröjä. (Jos taas ketään varikolla ei kiinnosta noinkaan häikäilemätön toiminta, niin mitä ihmeen sosiopaatteja siellä luuhaa?) Lopulta miehesi anelee pääsyä takaisin, mutta ei sitä(kään) tee mitenkään päättäväisesti, vaan jotenkin veltosti, anelevasti ja puolihuolimattomasti, niin että hän voi sitten aina vetäytyä ja sanoa "no emmä halunnutkaan". Kaikista. Tärkeintä. Tässä tilanteessa on se, että et missään olosuhteissa huoli häntä takaisin. Nainen, missä onkaan vihasi?
Muista, että naiset on kautta aikain saatu pysymään ruodussa ensin lapsuuden- ja sitten avioperheessä vähättelemällä, mitätöimällä ja nöyryyttämällä heitä heidän täysin luonnollisista tunteistaan ja reaktioistaan. (Myös ja etenkin toiset naiset ovat olleet tässä lyömässä löylyä kiukaalle, kuten saat muutamasta vastauksestakin lukea.) Sinä voit elämässäsi olla onnellinen vain silloin, kun tulet omaksi itseksesi, täysivaltaiseksi ihmiseksi, jolla on OIKEUS tuntea, OIKEUS vaatia hyvää ja reilua kohtelua, OIKEUS tulla nähdyksi ja kuulluksi ja ennen kaikkea - OIKEUS tulla kunnioitetuksi. Jokaisessa ihmissuhteessasi niiden olemassaolon jokaisena päivänä. Kaikki muu on itsesi typistämistä. Älä typistä itseäsi.
Nainen, missä on vihasi?
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä teitä. Jos rakastaa, antaa anteeksi. Jos rakastaa, pyytää anteeksi. Jos ei rakasta, hautoo kaunojaan hautaan saakka ja kaataa ne lasten ja lastenlasten niskaan.
Miksi ihmiset, jotka selvästikään eivät rakasta toisiaan, pysyvät yhdessä? Kostaakseen ja kiduttaakseen toisiaan ja etenkin lapsiaan kunnes kuolema erottaa?
Tämä. Ja ne perhanan kulissit. Kulissit pystyssä vaikka hautaan asti vaikka sydän hajoaa ja mätänee rinnassa. Mitä esimerkin näyttämistä ja turvallisen elämän luomista lapsille on se että pysytään yhdessä hampaat irvessä tapellen vaikka rakastaisi jotain toista ja kuvitellaan että tuo ei vaikuta lapsiin kun aikuiset ei tiedä edes ”kuka väistää ketä”?! Jos tuota pitää edes miettiä olisko se ero kuitenkin paras ratkaisu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene noin. Ei niitä kiinnosta vaimon tsemppaaminen eikä pettäjän perheen tukeminen. Niitä lievästi ärsyttää, että päällä on taas jotain draamaa, joka häiritsee itse asiaan eli sen kisan seuraamiseen keskittymistä. Sen takia ne siellä ovat, sen harrastuksen vuoksi, eivät ketään tsempatakseen.
Jep. "Avoimet" ihmiset on rasittavia. Oikeastiko ne kuvittelevat, että niitä kiinnostaa jonkin heidän harrastuskaverinsa ja tämän vaimon väliset pulmat? Ei. Niitä haukotuttaa, jos viereen tulee joku akka asioistaan kälättämään. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos (sisäänpäin haukoitellen).
Vierailija kirjoitti:
3/3: Omasta kokemuksestani voin kertoa, mitä tapahtuu, jos lopulta päätät lähteä: Miehesi ja tämä muikkeli menevät yhteen ja paneskelevat aikansa. Juttu ei kuitenkaan kestä, ja voipi olla että sinne jonnekin varikon kaveriporukkaankin tulee säröjä. (Jos taas ketään varikolla ei kiinnosta noinkaan häikäilemätön toiminta, niin mitä ihmeen sosiopaatteja siellä luuhaa?) Lopulta miehesi anelee pääsyä takaisin, mutta ei sitä(kään) tee mitenkään päättäväisesti, vaan jotenkin veltosti, anelevasti ja puolihuolimattomasti, niin että hän voi sitten aina vetäytyä ja sanoa "no emmä halunnutkaan". Kaikista. Tärkeintä. Tässä tilanteessa on se, että et missään olosuhteissa huoli häntä takaisin. Nainen, missä onkaan vihasi?
Muista, että naiset on kautta aikain saatu pysymään ruodussa ensin lapsuuden- ja sitten avioperheessä vähättelemällä, mitätöimällä ja nöyryyttämällä heitä heidän täysin luonnollisista tunteistaan ja reaktioistaan. (Myös ja etenkin toiset naiset ovat olleet tässä lyömässä löylyä kiukaalle, kuten saat muutamasta vastauksestakin lukea.) Sinä voit elämässäsi olla onnellinen vain silloin, kun tulet omaksi itseksesi, täysivaltaiseksi ihmiseksi, jolla on OIKEUS tuntea, OIKEUS vaatia hyvää ja reilua kohtelua, OIKEUS tulla nähdyksi ja kuulluksi ja ennen kaikkea - OIKEUS tulla kunnioitetuksi. Jokaisessa ihmissuhteessasi niiden olemassaolon jokaisena päivänä. Kaikki muu on itsesi typistämistä. Älä typistä itseäsi.
Nainen, missä on vihasi?
Viisaasti kirjoitettu. Saman kokeneena allekirjoitan tämän täysin. Jäin pitämään perhettä kasassa, uhrasin itseni lasten takia ja maksoin siitä kovan hinnan mielenterveydelläni. Olisipa silloin joku ystävistäni tai terapeuteistani osannut nimetä asiat noin hyvin. Kiitos kirjoituksestasi.
Hienosti ilmaisit asian.