Sivut

Kommentit (434)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä teitä. Jos rakastaa, antaa anteeksi. Jos rakastaa, pyytää anteeksi. Jos ei rakasta, hautoo kaunojaan hautaan saakka ja kaataa ne lasten ja lastenlasten niskaan.

Miksi ihmiset, jotka selvästikään eivät rakasta toisiaan, pysyvät yhdessä? Kostaakseen ja kiduttaakseen toisiaan ja etenkin lapsiaan kunnes kuolema erottaa?

Jos rakastaa, ei alunperinkään petä. Ellei nyt ole joku patologinen itsehillintäongelma tai seksiaddiktio. Mutta normaali rakastava ihminen ei uhraa liittoaan ja puolisoaan vain siksi että vähän panettaa.

Että mua sitten ahdistaa ihmisten tiukkapipoisuus ja oman kruununsa kiillottaminen. Taas ollaan niin nuhteettomina ja puhtoisina totuuden torvina täällä tuomitsemassa ja analysoimassa. Ihminen voi ihan oikeasti ihastua pitkän suhteen aikana muihin ihmisiin ja joskus jopa niin lujaa, että se johtaa tekoihin ja välttämättä siinä kohtaa ei ole päällimmäisenä mielessä loukata omaa puolisoa. Tätä ei tajua muuta kuin ne, jotka ovat tilanteen kokeneet.

Ja miksi puoliso pettää... niin miksi? Sanoisin, että sen sijaan, että uhriutuu ja moralisoi, petetyn on myös hyvä katsoa hartaasti ja kauan peiliin ja tutkiskella miten itse on käyttäytynyt suhteessa. Pettäminen on monesti pitkään hautuneen "tyytymättömyyden" seuraus ja monien pikku asioiden kumuloituminen ajaa pettäjän reunalle, josta otollisen tilaisuuden - tai sen kannat kattoon heittävän ihastuksen - tullen on helppoa helpompi hypätä tuntemattomaan.

Syy ei ole useinkaan yksin pettäjän, vaikka tämä kommenttini tullaan tietenkin taas lyttäämään maan rakoon. Couldn't care less.

Enhän minä sanonut, että pettäjät ovat pahoja ihmisiä. Ja mitä tulee tuohon petetyn syyttelyyn, niin kyllä, joskus petetylle on paljonkin peiliin katsomista sen suhteen miten sitä suhdetta on itse huoltanut. Puolin ja toisin tehdään virheitä joiden ansiosta se rakkaus rikkoutuu. Mutta nimenomaan rakkaudesta ei silloin ole kyse. Tai sanotaan, että niillä ihmisillä jotka kykenevät pettämään syvästä rakkaudesta ja kunnioituksesta huolimatta on aika persoonallinen näkemys rakkaudesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä teitä. Jos rakastaa, antaa anteeksi. Jos rakastaa, pyytää anteeksi. Jos ei rakasta, hautoo kaunojaan hautaan saakka ja kaataa ne lasten ja lastenlasten niskaan.

Miksi ihmiset, jotka selvästikään eivät rakasta toisiaan, pysyvät yhdessä? Kostaakseen ja kiduttaakseen toisiaan ja etenkin lapsiaan kunnes kuolema erottaa?

Jos rakastaa, ei alunperinkään petä. Ellei nyt ole joku patologinen itsehillintäongelma tai seksiaddiktio. Mutta normaali rakastava ihminen ei uhraa liittoaan ja puolisoaan vain siksi että vähän panettaa.

Että mua sitten ahdistaa ihmisten tiukkapipoisuus ja oman kruununsa kiillottaminen. Taas ollaan niin nuhteettomina ja puhtoisina totuuden torvina täällä tuomitsemassa ja analysoimassa. Ihminen voi ihan oikeasti ihastua pitkän suhteen aikana muihin ihmisiin ja joskus jopa niin lujaa, että se johtaa tekoihin ja välttämättä siinä kohtaa ei ole päällimmäisenä mielessä loukata omaa puolisoa. Tätä ei tajua muuta kuin ne, jotka ovat tilanteen kokeneet.

Niin, ja että mua sitten ahdistaa ne ihmiset, jotka muiden pettämisistä ovat menossa aivan mutkalle ja kiiruhtavat kurkku suorana puolustamaan pettäjää ja haukkumaan petetyn puolustajia ties miksikä moralisteiksi. Tiedoksi sinulle, että ihminen on halutessaan tunteittensa valtias, ja vaikka pitkän suhteen aikana varmastikin tulee ihastumisia, niin on ihmisiä, jotka pystyvät hillitsemään itsensä ja olemaan uskollisia puolisoilleen. Sääli, ettei sulle käynyt niin.

Vierailija kirjoitti:
Ja miksi puoliso pettää... niin miksi? Sanoisin, että sen sijaan, että uhriutuu ja moralisoi, petetyn on myös hyvä katsoa hartaasti ja kauan peiliin ja tutkiskella miten itse on käyttäytynyt suhteessa. Pettäminen on monesti pitkään hautuneen "tyytymättömyyden" seuraus ja monien pikku asioiden kumuloituminen ajaa pettäjän reunalle, josta otollisen tilaisuuden - tai sen kannat kattoon heittävän ihastuksen - tullen on helppoa helpompi hypätä tuntemattomaan.

Voi, miten tyylipuhdas esimerkki DARVO-taktiikasta (mikähän se olisi suomeksi? Tarvo?) Kiellä, hyökkää ja käännä petetyn ja pettäjän roolit päälaelleen. Siis se olikin tunnekylmä ja synnytysten väljentämä vaimo joka ajoi miehen toisen naisen syliin! Mies oli itse täysin kykenemätön tekemään mitään tyytymättömyydelleen ja tuolle monien pikku asioiden kumuloitumiselle, voi miestä! Siis voi ei, vaimo ei ollutkaan miehen terapeutti ja katkaisuhoitola, vaan ihan tavallinen ihminen omine puutteineen ja tarpeineen, vieläpä sellainen, jolla oli ihan riittävästi tekemistä - omassa itsessään! Siis totta kai hyvän vaimon olisi pitänyt osata lukea miehensä ajatukset jo mielellään etukäteen, niin olisi saanut sen heti kiinni ekasta pettämisharkinnasta, ja joillakin omilla ihme pikku taikatempuillaan päättänyt asioista toisen, aikuisen, oikeustoimikelpoisen ihmisen puolesta! Hupsu vaimo, kun ei sellaista hoksannut!

Vierailija kirjoitti:
Syy ei ole useinkaan yksin pettäjän, vaikka tämä kommenttini tullaan tietenkin taas lyttäämään maan rakoon. Couldn't care less.

No, propsit siitä, että osasit käyttää englanninkielistä fraasia oikeammin kuin useat natiivipuhujat. Ei se syy ole yksin pettäjässä, kyllä se vaimo oli sitä kalua vieraaseen reikään työntämässä. Edelleen, olen pahoillani siitä että sinä et aikanasi pystynyt hillitsemään itseäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla on välillä edelleen hyvin voimakkaita vihantunteita toista naista kohtaan, vajaa vuosi tapahtuneesta, en haluaisi törmätä. Uskomatonta oli, että tuo nainen tuli puistossa seuraan kuin ei mitään ja pyysi moneen kertaan anteeksi (oli aiemmin minun kaveri). Eli tällaisia ihmisiä on, jotka saattaa ajatella, että elämä jatkuu anteeksipyynnön jälkeen. Minä en jatkanut yhteydenpitoa, vaikka yritti sen jälkeenkin kerran. Vieläkin tulee olo, että pitikö minua ihan tyhmänä.

Anteeksipyyntö on kuitenkin aika paljon, enemmän kuin että ei sanoisi mitään tai sanoisi jotain ilkeää. Usko pois, tällaisiakin on.

Vierailija

Minä marssisin nokka pystyssä paikalle, ja menisin oikein tervehtimään pikkuneiti kolmatta pyörää. Ensin kyselisin niitä näitä kuulumisia ja sitten ihmettelisin että hän on kuitenkin tullut paikalle, kun itse ajattelin ettei hän varmaan naamaansa kehtaisi enää näyttääkään.

Joo, vastuu pettämisestä on sillä parisuhteellisella, mutta aiheuttaahan se häpeää sille miehellekin, kun vaimo menee puhuttamaan hänen sivusuhdettaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä marssisin nokka pystyssä paikalle, ja menisin oikein tervehtimään pikkuneiti kolmatta pyörää. Ensin kyselisin niitä näitä kuulumisia ja sitten ihmettelisin että hän on kuitenkin tullut paikalle, kun itse ajattelin ettei hän varmaan naamaansa kehtaisi enää näyttääkään.

Joo, vastuu pettämisestä on sillä parisuhteellisella, mutta aiheuttaahan se häpeää sille miehellekin, kun vaimo menee puhuttamaan hänen sivusuhdettaan.

Noloa tämäkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla on välillä edelleen hyvin voimakkaita vihantunteita toista naista kohtaan, vajaa vuosi tapahtuneesta, en haluaisi törmätä. Uskomatonta oli, että tuo nainen tuli puistossa seuraan kuin ei mitään ja pyysi moneen kertaan anteeksi (oli aiemmin minun kaveri). Eli tällaisia ihmisiä on, jotka saattaa ajatella, että elämä jatkuu anteeksipyynnön jälkeen. Minä en jatkanut yhteydenpitoa, vaikka yritti sen jälkeenkin kerran. Vieläkin tulee olo, että pitikö minua ihan tyhmänä.

Mä tutustuin aikoinaan erääseen naiseen samasta porukasta missä tutustuin mieheeni. Tää nainen alkoi olla mulle hyvin läheinen kun oltiin paljon kaikki tekemisissä ja perillä siitä mitä toisten elämässä tapahtui. Eli tiesi hyvin että mulla ja mun miehellä oli tosi vaikeaa suhteen alussa jolloin olikin olevinaan mulle tukena. Onneksi eräs mies samasta porukasta näki mitä on meneillään ja varoitti ettei naiseen pidä luottaa. Oikeassa oli. Mulle esitti parasta kaveria ja minä joka en juuri koskaan kiinny kehenkään aloin jo uskoa että tässä on tosi ystävä. Hänpä oli yhtä hyvää kaveria myös mieheni kanssa,puhui asioita ristiin ja oikein uteli molempien kannan meidän suhteesta. Ja koko tämän ajan yritti vongata miestäni. Mies ei alkuun halunnut kertoa mitä tämä nainen oikein touhuaa, mutta siinä vaiheessa kun tämä "mun hyvä sydänystävä" alkoi lähetellä itsestään alastonkuvia miehelleni hän kertoi kaiken. Näytti kaikki viestit ja halusi minun lukevan ja näkevän millaista ihmistä pidän ystävänä. Estin sen jälkeen koko eukon elämästäni. Miten jotkut voivatkin olla noin sairaita päästään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Noloa tämäkin.

Ei ole noloa, vaan ihan oikein! Olen kyllä siitä samaa mieltä, että miehen tulisi ottaa vastuuta. Sinulla on paha olla ihan oikeutetusti, on miehen asia korjata se. Mulla on kokemusta samanlaisesta, mieheni lopetti nämä harrastukset ihan vapaaehtoisesti ja laittoi naisille viestiä ettei halua enää ikinä nähdä heitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Empä sinuna viitsisi jatkaa suhdetta. Kävisin panemassa myös jotain vierasta tai mielellään vähän tutumpaa ja nauraisin miehelle päin naamaa ja kertoisin mitä tein. Tietenkin jokainen päättää miten tallottuna haluaa elää, mutta itse en kykenisi katsomaan itseäni peiliin jos jäisin suhteeseen.

Ja syy tähän on "miehesi", jota nyt ei mieheksi voi edes sanoa. Hän ei tee kaikkeaan, että pettäminen unohtuisi ja jopa minä ymmärrän sen verran tekstistäsi. Kyllä tuo harrastus todella olisi pieni hinta. Sen voisi korvata vaikka perheen yhteisellä ajalla, jonka mies aina suunnittelisi viimeisen päälle.

Hän tekee todella paljon. Vahvoja tulkintoja nyt, en ole kertonut kaikkea tässä ketjussa. En jaksa alkaa kaikkea avaamaan.

Jokin "oheistoiminta" jolla välttelisimme naiseen törmäämistä vain muistuttaisi joka kerta, että mies järjestää yhteistä aikaa vain sen pettämisen vuoksi. En halua sellaista. Meillä on muutenkin perheen yhteistä aikaa, ei tämä harrastuksen lopettaminen toisi mitään hyvää tilalle.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin eläytyä tilanteeseen ja tässä on tulos:
Menet sinne ja kerrot aivan avoimesti kaikille siellä, että koit vaikeaksi tulla, koska miehesi petti henkilön x kanssa, mutta yrität päästä siitä yli ja pitää öasten perheen kasassa. Puhuisin tästä ijan avoimesti ihmisille siellä myös sen naisen läsnäollessa ja pitäisin huolen siitä, että kaikki tietävät, kuka hän on. Ehkä se nainen ei kehtaisi sitten rnää tulla. Myös miehesi saisi kantaa tekonsa seuraukset. Nimittäin ei ole oikein, että sinä petettynä ksnnat taakan ja lisäksi peittelet miehesi ja kakkosnsisen tekoa muilta ja kannat häpeää heidän puoledtasn. Se taakka ei kuulu sinulle vaan heille.
N49

Joo näin tekisin minäkin. Heti tekisin selväksi että tiedän ja tuntuu vaikealta ja että kurja olo. Yrittäisin kaikkeni että saisin muut "puolelleni" ja näkemään sen naisen huonossa valossa ilman että mitenkään arvostelen tai haukun vaan vetoaisin ihmisten tunteisiin. Ja todella haluaisin myös että siitä seurasta muutkin odottavat mieheltäni jotain ryhtiä. Paineet saa ihmisen tekemään vaikka mitä jos vaan oikeasti itse haluaa. Jos antaa tilanteen vaan olla ja salailee niin mies ei opi mitään.

Tuo suunnitelma on ihan hyvä, jos ryhmä olisi ns. neutraali. Ap:n kirjoituksesta vain saa vaikutelman, että siinä harrastusporukassa tuolla toisella naisella on paljon vahvemmat siteet, veljensä ja vanhempansakin pyörivät siinä. Eli jos ap alkaa vetoamaan nyyhkytarinalla, hän saa vain kiusaantuneita ja säälinsekaisia katseita, tuskin aitoa tukea. Takanapäin sitten naureskelevat. Ap:n ei ehkä kannattaisi uhrata voimia tämän ongelman ajatteluun, voi hyvin olla että kun se olisi ajankohtainen, niin ap:llä on jo kokonaan uudet kuviot. Mutta jos nyt leikitellään ajatuksella, että mitä ap:n kannattaisi tehdä, jos tavoitteena on "häätää" tuo nainen tilaisuuksista pois ilman että ap:stä tulee "häätäjä", niin voisi kokeilla sellaista puoliavoimuutta. Eli menee itse paikalle lasten kanssa, ei käyttäydy mitenkään nenä pystyssä loukkaantuneena, vaan ihan normaalisti ja ystävällisesti. Mutta antaa sivulauseessa toisten ymmärtää että tietää kyllä missä mennään. Pitää kuitenkin huolen ettei harrastetapahtumasta tule ap:n avioliiton tilannekatsausta, ihmiset kiusaantuvat liiallisesta avautumisesta. Naiselle voi tehdä selväksi että tiedän kyllä mitä teit, mutta lastenkaan takia ei kannata mitään kohtauksia järjestää. Nainen joko häpeää, eikä tule enää seuraavaan tapahtumaan, tai sitten ei häpeä, mutta ap olisi joka tapauksessa säilyttänyt kasvonsa eikä olisi perääntynyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joudut kohtaamaan naisen. Muutaman kerran jälkeen se helpottaa. Mutta et jää ensimmäisistä tilaisuuksista pois. Niissä mittaan kenelle se alue kuuluu. Menet ja valtaat tilan itsellesi. Sitten se toinen nainen tulee sinne jos kehtaa. Normaali toinen nainen häpeäisi ja hänelle olisi helppoa jos jäisit pois. Jos olet paikalla, niin hän joutuu koko ajan miettimään oloaan siellä. Eli menet sinne ylpeästi ja siinä sinulle pikkuhiljaa selviää oletko oikeasti antanut anteeksi, vai luuletko vain niin.

Minusta koko ratkaisu on miehellä. Jos hän osaa käyttäytä ja tehdä olon turvalliseksi vaimoillensa, niin asia ratkeaa, mutta nyt kun on nyt kerran mennyt noin tekemään, niin se vaatii kyllä mieheltä aika paljon, mutta sen hän tulee olla valmis tekemään. Jos ei tee (ja se ei ole valitettavasti mitenkään epätodennäköistä), niin ero.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet sinne ja kerrot aivan avoimesti kaikille siellä, että koit vaikeaksi tulla, koska miehesi petti henkilön x kanssa, mutta yrität päästä siitä yli ja pitää öasten perheen kasassa. Puhuisin tästä ijan avoimesti ihmisille siellä myös sen naisen läsnäollessa ja pitäisin huolen siitä, että kaikki tietävät, kuka hän on. Ehkä se nainen ei kehtaisi sitten rnää tulla. Myös miehesi saisi kantaa tekonsa seuraukset. Nimittäin ei ole oikein, että sinä petettynä ksnnat taakan ja lisäksi peittelet miehesi ja kakkosnsisen tekoa muilta ja kannat häpeää heidän puoledtasn. Se taakka ei kuulu sinulle vaan heille.
N49

Joo näin tekisin minäkin. Heti tekisin selväksi että tiedän ja tuntuu vaikealta ja että kurja olo. Yrittäisin kaikkeni että saisin muut "puolelleni" ja näkemään sen naisen huonossa valossa ilman että mitenkään arvostelen tai haukun vaan vetoaisin ihmisten tunteisiin. Ja todella haluaisin myös että siitä seurasta muutkin odottavat mieheltäni jotain ryhtiä. Paineet saa ihmisen tekemään vaikka mitä jos vaan oikeasti itse haluaa. Jos antaa tilanteen vaan olla ja salailee niin mies ei opi mitään.

En todellakaan halua järjestää mitään kohtausta tai viedä draamaa harrastusporukan keskelle. Ei ole oikea paikka selvitellä asiaa, enkä halua ulkopuolisia ikävään tilanteeseen tai sotkea tähän millään tavalla.

Ap

Vierailija

Kannattaisi ensinnäkin miettiä miksi yleensä petti, se että toinen pettää on ihan hemmetin iso asia. Tuosta ei ole pitkä matka toiseen kertaan ja lopulta eroon. Voit olla varma jos ero tulee niin nuo kaksi tulee olemaan yhdessä. Nyt kannattaa olla varpaillaan. Koita hillitä itsesi isoissa tilaisuuksissa, muut eivät tule koskaan ymmärtämään. Vain ne joille on käynyt samalla lailla ymmärtävät tunteesi. Muiden silmissä teet itsesi naurettavaksi,

Vierailija

Jos annoit anteeksi pettämisen, niin hänen on helppo pettää uudestaan. Kun oma mieheni jäi kiinni pettämisestä, niin hän oli olevinaan tosi katuvainen ja pahoillaan, joo, annoin anteeksi ja 10 vuoden päästä kuulin että hän oli pettänyt koko meidän avioliiton ajan, kohde vaan oli vaihtunut. Olinpa sinisilmäinen. No, pakkasin kamat ja lähdin siitä liitosta. Eikä jäänyt ikävä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämän kolmannen osapuolen pitäisi pysyä paikalta pois? Pettäminen on parisuhteessa olevan vastuulla, ei sen, jonka kanssa petetään. Sinulla ei ole oikeutta vaatia, että tämä "kolmas pyörä" lopettaisi tuon harrastuksensa. Jos asia on sinulle kynnyskysymys, niin sinähän olet silloin ainoa henkilö, joka voi käynnit lopettamalla kohtaamiset välttää. 

En ole missään vaiheessa väittänytkään, että hänen pitäisi väistää. Toki toivon sitä, ratkaisisi ongelman minun näkökulmastani, mutta toki ymmärrän etten voi sitä vaatia, enkä aiokaan.

Ja kyllä, olen samaa mieltä että pettäminen on pettäjän vastuulla, mieheni tässä on virheen tehnyt, en syytä naista, mutta en myöskään voi suhtautua häneen neutraalisti.

Ap

No millaisia vastauksia sitten toivot? Jos nainen ei lopeta tuolla harrastuksessa käymistä, etkä aio sitä vaatia (eikä sulla sellaiseen mitään mandaattia olekaan), niin ainoa vaihtoehto lienee on, että sinä lopetat sen harrastuksen, jos kerta tapaaminen siellä ei ole vaihtoehto. 

No eihän se kolmas osapuoli ole mitenkään vastuuton, jos hän on tiennyt miehen olevan varattu. Kyllä meistä kaikki joutuvat kantamaan vastuun omista tekosistaan. Voithan pyytää, että sinä ja miehesi menette paikalle mutta välttelette ko. naista? Mies voi myös suoraan sanoa hänelle ettei halua olla tekemisissä.

Samaa mieltä! Näen aina punaista, kun joku tälläkin palstalla kirjoittaa fraasin, ettei salarakas ole vastuussa mistään. No totta h*lvetissä on!
Ihmiset ovat vastuussa tekemisistään, tämä näyttää joidenkin salarakkautta ihailevien olevan vaikea ymmärtää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N49

En todellakaan halua järjestää mitään kohtausta tai viedä draamaa harrastusporukan keskelle. Ei ole oikea paikka selvitellä asiaa, enkä halua ulkopuolisia ikävään tilanteeseen tai sotkea tähän millään tavalla.

Ap

Fiksua. Mitä hyötyä sinulle olisi levittää asiaa.

Minusta paras, ehkä vaikein mutta tulevaisuutta ajatellen kestävin vaihtoehto on että menet paikalle. Omat tunteesi kertovat sinulle ajan mittaan miten toimia. Menemättä jättäminen olisi luovutusvoitto toiselle.
Ja tuosta pettämisestä, se ei todellakaan aina tarkoita että jotain olisi liitossa vialla. Me emme ole 100% järkeviä ja loogisia missään toimissamme. Outoja asioita tapahtuu joskus pään sisällä. On hirvittävää millaista vuosia kestävää tuskaa pelkkä hetkellinen ja typerä ajattelemattomuus saa aikaan.

Vierailija

En koskaan lakkaa hämmästymästä sitä, miten matalalla ihmisillä on rima. Terapiaan kun joku petti? Minulle ei kävisi ikinä. Keskustelu loppuisi saman tien ja exit.

Vierailija

Tuo on totta, että ei se jää yhteen pettämiseen. Ehkä mies siksi osaakin olla niin lunkisti tämän naisen seurassa, kun on jo toinen suhde jossain muualla.

Vierailija

En väistäisi mitään salarakasta. Jos salarakas on niin härski ja itsekäs, ettei älyä pysyä pois paikalta, on vaan oikein jos muutkin saa tietää typerästä suhteesta.

Vierailija

Ehkä ois helpompi sietää tän naisen läsnäoloa jos ymmärtäisit ettei hän sinua ole pettänyt vaan suhteessa kanssasi oleva. Nainen ei ole tehnyt mitään väärää sinua kohtaan, vain miehesi on sinulle tilivelvollinen tekemisistään.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat