Naiset pelkäävät ilmastonmuutosta, mutta eivät tekoälyä
Onko tekoälyn muodostama uhka ihmiskunnalle liian vaikea hahmottaa?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tutkinut keinoälyä työkseni useita vuosia ja sanon että ei siinå mitään pelättävää ole. Se tekee, mitä sen käsketään tehdä. Kaikki uhat tulevat käskevästä ihmisestä, ihmisen vajavaisuudesta ja joskus pahuudesta. AI ei sinällään ole mitään.
Ilmastonmuutos sen sijaan toimii hallitsemattomasti ja kiihtyvästi.
Sehän siinä tekoälyssä onkin juuri se vaarallinen asia. Tekoälyn avulla pieni määrä ihmisiä voi hallita koko maailmaa, ja lopulta ei tarvita ihmisiäkään.
Tämä alkaa viattoman tuntuiasesti esim. keskustelupalstojen moderoinnista. Erilaiset yhteiskunnalliset järjestelmät kehittyvät evoluutiomallin mukaisesti . Ei tarvitse olla varsinaisesti "älykäs" tai omata omaa tahtoa. Riitää että on tehokas lisääntymään ja pystyy kontroloimaan muita.
Hölmöä kuvitella, että ihminen valitsee teknologian. Teknologia itsessään löytää tarvitsemansa ihmiset.
Ei tekoälyä ohjaa pieni joukko ihmisiä, eikä joukko miljardöörejä, vaan sitä ohjaavat miljoonat maija ja mattimeikäläiskoodarit.
Ilmastonmuutosta ne miljardöörit sen sijaan pystyisivät ohjaamaan, jos tajuaisivat mistä on kyse.
Oikeastaan sitä ei ohjaa kukaan. Sehän sen idea on.
Jos nykyteknologialla ei saa tehtyä edes metroon mainostaulua jossa ei aina välillä näy mainoksen sijaan buuttiruutu niin miten luulet että koodarit tai kuka lie ropellihattu saa pidettyä miljoona kertaa monimutkaisemman tekoälysoftan bugittomana. Bugit taas johtaa siihen että se tekee jotain mitä ei haluta.
Mielestäni kaikkia tekoälyjä ohjaa defacto jonkinlainen ohjelmakoodi tätänykyä. Tulevaisuudessa voi tulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, eli tässä ketjussa se kuviteltu uhka on ihan oikeasti suoraan terminaattorista. Ja olette vielä tosissanne, lol.
Tekoäly ei siis muodosta uhkaa, koska Terminator. Kuulostaa älykkäältä argumentilta. "lol"
Toki voi, mutta teikäläisten uhkakuva on lapsellinen. Suoraan kevytviihteestä.
Tekoäly, kun on tarpeeksi kehittynyt, tekee ihmisestä tarpeettoman. Tämä ei ole uhka ihmiskunnalle.
Tämän tajusin jo teininä, nyt olen vanha.
Hieno homma, että tajusit jo teininä asioita, joita ei vielä ollut tiedossa.
Ok, eli tuolta näyttää maailma ihmiselle, joka ei kykene itsenäiseen ajatteluun.
Nyt on aika lunastaa noita isoja puheitasi. Selitä ihan omia sanojasi käyttäen miksi tekoäly ei ole uhka.
Sinullahan ne isot puheet ovat, puhut jatkuvasti uhkista, mutta mitään konkreettista, paitsi Terminator, ei oikein kuulu. On sinun asia kertoa, miksi joku olisi uhka, ei minun, kertoa miksi joku ei olisi.
Ainoat uhat ihmiskunnalle ovat ydinsodat ja ehkä biologinen sodankäynti, eikä työkalu nimeltä tekoäly muuta niiden todennäköisyyttä mihinkään.
No ei ensinnäkään ydinsota ei ole mikään uhka ihmiskunnan selviytymiselle. Vaikka kaikki maailman ydinaseet käytettäisiin yhtäaikaa, niin niillä ei saataisi edes puolta ihmiskunnasta hengiltä.
Ydintalvi on myös ydinsodan mahdollinen seuraus. Eli vaikka ydinsota sinänsä ei ihmiskuntaa tuhoaisikaan, niin ydintalvi tuhoaisi.
"Ydintalvi"? Voi luoja. Nyt tulee kaikuja kylmän sodan ajalta.
Olen nainen enkä pelkää ilmastonmuutosta, koska se on täysin luonnollinen syklinen tapahtumasarja, joka on ollut olemassa koko maapallon historian ajan. Ihminen ei sille mitään voi, ja on turha pelätä etukäteen sitä mille ei mitään voi.
Tekoälyn kehittyminen näyttää mielenkiintoiselta, mutta ollaan kyllä vielä ihan lapsenkengissä sen suhteen.
Koska koko tekoälypelleilyn voi lopettaa nyt vielä hyvän sään aikana. Toki tämä tietysti vaatii jonkin asteista yleistä huolestumista, jotta sääntely ja kansainväliset sopimukset saadaan toimiviksi ja ajan tasalle. Ilmastonmuutoksen kanssa tämä "hyvän sään aika" meni jo, ja nyt pitäisi yrittää saada nopeasti sopeuttavia toimia tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, eli tässä ketjussa se kuviteltu uhka on ihan oikeasti suoraan terminaattorista. Ja olette vielä tosissanne, lol.
Tekoäly ei siis muodosta uhkaa, koska Terminator. Kuulostaa älykkäältä argumentilta. "lol"
Tekoäly, kun on tarpeeksi kehittynyt, tekee ihmisestä tarpeettoman. Tämä ei ole uhka ihmiskunnalle.
Ok, eli tuolta näyttää maailma ihmiselle, joka ei kykene itsenäiseen ajatteluun.
Nyt on aika lunastaa noita isoja puheitasi. Selitä ihan omia sanojasi käyttäen miksi tekoäly ei ole uhka.
Sinullahan ne isot puheet ovat, puhut jatkuvasti uhkista, mutta mitään konkreettista, paitsi Terminator, ei oikein kuulu. On sinun asia kertoa, miksi joku olisi uhka, ei minun, kertoa miksi joku ei olisi.
Ainoat uhat ihmiskunnalle ovat ydinsodat ja ehkä biologinen sodankäynti, eikä työkalu nimeltä tekoäly muuta niiden todennäköisyyttä mihinkään.
Sinä väität, että mitään uhkaa ei ole. Minä väitän, että uhka on olemassa, koska tekoälyyn liittyy paljon riskitekijöitä. Et siis osaa selittää väitettäsi, jonka olet jo teininä tajunnut?
Et siis ymmärrä lukemaasi tekstiäkään. Odotellaan edelleen näitä riskitekijöitä, mutta et halua kertoa niitä. Ehkä koska silloin niihin voisi puuttua, mitä et halua. Koska sinä haluat keskustella vain tunteista, tunnet, että kyllä AI on uhka, mutta et voi sanoa miten. Vaikka scifi kirjailijat ovat tehneet työn puolestasi melkein 150 vuotta.
Ei ole minun asia todistella negatiivista väitettä (koska se ei ole mahdollista), vaan sinun, näyttää että jotain on olemassa. Ihmisestä tulee turha, se on itsestäänselvää, mutta valtaosa ihmisistä ovan nyt jo turhia. Ei paljon muutosta, siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä väität, että mitään uhkaa ei ole. Minä väitän, että uhka on olemassa, koska tekoälyyn liittyy paljon riskitekijöitä. Et siis osaa selittää väitettäsi, jonka olet jo teininä tajunnut?
Et siis ymmärrä lukemaasi tekstiäkään. Odotellaan edelleen näitä riskitekijöitä, mutta et halua kertoa niitä. Ehkä koska silloin niihin voisi puuttua, mitä et halua. Koska sinä haluat keskustella vain tunteista, tunnet, että kyllä AI on uhka, mutta et voi sanoa miten. Vaikka scifi kirjailijat ovat tehneet työn puolestasi melkein 150 vuotta.
Ei ole minun asia todistella negatiivista väitettä (koska se ei ole mahdollista), vaan sinun, näyttää että jotain on olemassa. Ihmisestä tulee turha, se on itsestäänselvää, mutta valtaosa ihmisistä ovan nyt jo turhia. Ei paljon muutosta, siis.
Jos ihmiskunta on turha, älykäs tekoäly siivoaa sen pois sotkemasta paikkoja. Minusta tämä on uhka ihmiskunnalle.
Tekoäly on huono jutu siksi, että se ei ole inhimillinen. Sellaisesta tulee äkkiä paha.
Missä näin on sanottu? Minä ajattelen mieluummin omilla aivoillani kuin sitä mitä minun halutaan ajattelevan. Ja ilmastonmuutosasiassa on ollut minusta aina jostain syystä hienoinen propagandan vivahde, en tiedä miksi. Tekoäly voi muodostua ongelmaksi päästessään vääriin käsiin ja "väärät kädet" varmaankin mieluusti myös ottavan sen käsiinsä. Pelosta en tiedä, voiko kohdallani puhua sillä luotan Jumalaan jonka käsissä kaikki on (huom. oikeaan, ei johonkin tekoälyjumalaan mikä varmaan tulevaisuudessa yritetäänkin luoda)
nainen 28v
Nykyinen tekoäly on kuin taapero, josta voi kasvaa ihmiskunnalle kaiken työn tekijä ja köyhyyden poistaja tai pahimmassa tapauksessa ihmiskunnan tuho. Jälkimmäinen on paljon, paljon epätodennäköisempää, mutta silti mahdollista.