Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monia 40v perheitä autetaan taloudellisesti?

kyselijä77
21.05.2020 |

Saatteko rahallista apua 40 vuotiaana vielä omilta vanhemmiltamme? Hävettää myöntää, että saamme ja suht paljon. me ei kertakaikkiaan tulla aina toimeen. Hyvät ammatit, yliopistotutkinnot, kaksi lasta ja paljon harrastuksia. Kulut ovat kuitenkin niin kovat perheessä, että viimeksi saatu tällä viikolla omilta vanhemmilta 500€ apurahaa. Lainat hoidetaan tietty eikä maksuhäiriöitä, , mutta perustulotasolla (50-60k€/vuosi) tulot riittävät vaivoin. On välivaiheita kuitenkin elämässä (äitiysloma, opintovapaat) ja sitten jotain muita isompia yllätyksiä menoissa. Ei vaan ainavieläkään pärjätä omilla, vaan joskus ollaan kiitollisia vanhempien avusta. Vähän kuin aikoinaan opisleluaikoina, mutta nyt tietty kaksi pientä lastakin perheessä.

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 vuotiaana muuttanut Oman kotiin, enkä sen jälkeen ole saanut mitään taloudellista apua vanhemmiltani,( enpä juuri sitä ennenkään. ) Hävettäis, jos olisin saanut, itse aviomiehen kanssa hoidettu kaiken mitä on, neljä lasta . Kermap***

Vierailija
2/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saada, eikä edes haluttaisi taloudellista tukea. Molemmat on kasvettu perheissä, joissa on eletty tulotason mukaan ja ymmärretty, että kaikkea ei voi saada, vaikka kiva olisi. Molemmilla vuosiansiot n. 35 000 eur/brutto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ihan vielä nelikymppinen, mutta oletan että vanhempani haluavat jatkaa esim. "joulubonus" käytäntöä vielä siinäkin vaiheessa. Tulemme ihan hyvin toimeen omillamme, samoin sisaruksen perheiden pärjäisivät vaikka joillain on tiukempaakin, mutta vanhempieni yhteiset bruttotulot ovat yli 12 000 e / kk ja he käyttävät kyllä hyväkseen tilaisuuden tukea lapsia. Aina välillä tulee puhelu, äiti soittaa että halusi ostaa veljelleni talvirenkaat ja siskolleni yksityistä hammashoitoa, niin aikoo nyt sitten laittaa minunkin tililleni xxx euroa tasapuolisuuden nimissä. Aikani olen vikissyt vastaan ja selittänyt ettemme tarvitse, mutta jos itse mietin että minulla olisi aikuisena enemmän rahaa kuin tarvetta, tottakai haluaisin keventää sillä lasteni arkea ja tarjota mahdollisuuden johonkin kivaan vaikka ei aina tarvitsisi. Niin miksipä en sallisi omalle äidilleni sitä jos se tuntuu hänestä hyvältä ja lähtee hänen aloitteestaan?

En ole koskaan hyväksynyt sitä suomalaista mentaliteettia että yksin vaikka hammasta purren olisi ansioituneempaa kuin yhdessä. Ja olen paljon myös antavana osapuolena (enemmän aikaa kuin rahaa tällä hetkellä, mutta kuitenkin).

Vierailija
4/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota rahaa vanhemmiltani, olen 39v.

Meillä on ihan hyvät tulot ja koen ihan tärkeäksi olla taloudellisesti itsenäinen.

Lapsille antavat ihan tuntuvia rahalahjoja esim synttäreinä ja se on ok.

Vierailija
5/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ihan vielä nelikymppinen, mutta oletan että vanhempani haluavat jatkaa esim. "joulubonus" käytäntöä vielä siinäkin vaiheessa. Tulemme ihan hyvin toimeen omillamme, samoin sisaruksen perheiden pärjäisivät vaikka joillain on tiukempaakin, mutta vanhempieni yhteiset bruttotulot ovat yli 12 000 e / kk ja he käyttävät kyllä hyväkseen tilaisuuden tukea lapsia. Aina välillä tulee puhelu, äiti soittaa että halusi ostaa veljelleni talvirenkaat ja siskolleni yksityistä hammashoitoa, niin aikoo nyt sitten laittaa minunkin tililleni xxx euroa tasapuolisuuden nimissä. Aikani olen vikissyt vastaan ja selittänyt ettemme tarvitse, mutta jos itse mietin että minulla olisi aikuisena enemmän rahaa kuin tarvetta, tottakai haluaisin keventää sillä lasteni arkea ja tarjota mahdollisuuden johonkin kivaan vaikka ei aina tarvitsisi. Niin miksipä en sallisi omalle äidilleni sitä jos se tuntuu hänestä hyvältä ja lähtee hänen aloitteestaan?

En ole koskaan hyväksynyt sitä suomalaista mentaliteettia että yksin vaikka hammasta purren olisi ansioituneempaa kuin yhdessä. Ja olen paljon myös antavana osapuolena (enemmän aikaa kuin rahaa tällä hetkellä, mutta kuitenkin).

Tuli joku ajatuskatkos, aikuinen olen nytkin, mutta tarkoitin että joskus vanhempana kun omat lapsetkin ovat aikuisia eikä periaatteessa elatusikäisiä.

Vierailija
6/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaan. Meilläkin yliopistokoulutus mutta suuriin ikäluokkiin kuuluvat duunarivanhemmat selvästi varakkaampia. Esim. isäni saa enemmän eläkettä kuin minä palkkaa, eikä heillä ole alaikäisiä lapsia tai asuntolainaa niin kuin meillä.

Vierailija
7/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani maksavat lasteni konservatoriomaksut. Ilman apua joutuisivat vaihtamaan halvempaan paikkaan.

Vierailija
8/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo ei johdu mistään ulkoisista tekijöistä, siis töistänne tai elämäntilanteestanne, vaan siitä, että vanhempasi mahdollistavat tuon. Kukapa ei ottaisi rahaa, jos sitä annetaan ja antajalla on varaa.

Itse en saa rahaa tuolla lailla, mutta lahjoituksina kyllä sain ja paljon isompiakin summia. Lopulta sain nelikymppisenä miljoonaperinnön, kun toinen (eronneista) vanhemmistani kuoli.

Vierailija
9/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa. Eronnut, kaksi lasta ja ikää 45. En ole saanut taloudellista tukea vanhemmiltani sitten kun muutin kotoa 18 v.

Vierailija
10/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan suvun tilalla ja appi maksoi meille yhden isomman remontin joka olisi oikeastaan jo pitänyt tehdä hänen aikanaan. Meillä ei itsellä todellakaan olisi ollut tähän rahaa, eikä halua lisälainan ottoon, mutta oli asia, joka oli pakko hoitaa kuntoon. Muuten on eletty ilman apurahoja.

Vierailija
11/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran saadaan. Ollaan viisihenkinen duunariperhe.

Vierailija
12/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi hieno juttu sinun äidiltä, että näyttää jakavan ”avustuksia” kaikille tasapuolisesti. Luultavasti ei tule turhia katkeruuksia sisarusten välille.

Vierailija
13/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saada. Ollaan osattu mukauttaa menot tuloihin nelikymppiseen mennessa. 

Vierailija
14/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjarahoja saan. Mitään en ole pyytänyt, ellei nyt lasketa sitä, että lasten syntymäpäivien yhteydessä olen vihjannut jostain kalliimmasta.

45v, kahden teinin yh. Tulot n 32000e vuodessa. Omillani pärjään ja joskus olisi ehkä itä rahaakin tarvinnut, mutta kun luonne on mikä on.

Vierailija
15/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi elätte yli varojenne? Kyllähän menot täytyy mahtua tuloihin. Jostain pitää sitten luopua, jos ei rahat riitä. Edullisempia harrastuksia/ruokia/viihteitä.

Vierailija
16/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan saatu ennakkoperintöä 10 000, lisäksi lasten toiset isovanhemmat auttavat lasten harrastusmaksuissa, kodinkone-ja sisustushankinnoissa, ulkomaan matkoissa, lasten vaatehankinnoissa ja kukin saa merkkipäivänä ja jouluisin useita satasia. Ei olla pyydetty euroakaan, mutta he haluavat antaa perintöä etukäteen. Saavat itsekin antamisen ilon. Taloutemme pyörii ilmankin noita lahjoituksia, käymme kumpikin töissä, tosin pieni/keskituloisina. Toiset isovanhemmat ovat taloudellisesti tiukilla, joten heiltä ei tule lahjoja eikä sitä odoteta.

Vierailija
17/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tuo teidän yhteenlaskettu vuosipalkka? Eli molemmat tienaa 25 000-30 000 vuodessa?

Vierailija
18/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saan. Verovapaasti voi antaa 3 vuodessa, yhteensä vanhemmat, vajaa 10 000 e.

Antavat joka kk meille kaikille lapsilleen 250 e.

Minulla on sijoitusasunto.

Lyhennän lainaa vuokralla ja tällä summalla.

Vuokra ei kata lainan lyhennystä ja yhtiövastikdtta, asunnon arvo on noussut melkoisesti.

Kaikki me lapset sijoitamme saadun rahan. Esim pikkusisko käyttäisi summan mielummin itseensä tai perheeseensä, mutta tämä on vanhempien toive ja he rahan antaa.

Vierailija
19/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n olisi syytä karsia menoja, jos noilla tuloilla mitä saatte ei toimeen tulla jossain on mätää ja pahoin.

Täysin holtitonta elämää tuollainen on.

Häpeisin jos vanhempani joutuisivat minua elättämään vielä nelikymppisenäkin.

Ap ihan oikeasti, nyt kissa pöydälle ja katsotte mikä oikeasti on tarpeellista ja mikä ei, harrastuksia paljon paljonko niihin uppoaa rahaa?

Vierailija
20/91 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 lisää: ap oletko ajatellut, että taloudenpidossanne olisi tarkennettavaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi