Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikkakiusatut! Johtiko asiaan puuttuminen mihinkään hyvään?

Vierailija
20.05.2020 |

Otsikossa onkin itse kysymys.

Sen enempää valottamatta, että mistä on kysymys (ettei tunnisteta) mun on nyt kohdattava se, että kyllä: tiimivastaavan käytös taitaa tippua kategoriaan kiusaaminen. Mun pitäisi tässä parin viikon asian sisään hoitaa eräs asia, jossa mulla on käsissä vain huonoja vaihtoehtoja ja asiasta pitäisi keskustella tiimivastaavan kanssa. Kynnys on valtava, koska tiimivastaavan puhetapa on ollut epäasiallinen ja hyvinkin tyly. Minut on nyt suljettu yleisestä tiedonkulusta ulkopuolelle ja olen koittanut hoitaa töitäni sitten siinä pimennossa missä nyt olen.

Tilanne alunperin lähti erimielisyydestä, jossa tiimivastaava oli tehnyt päivänvaloa kestämättömiä päätöksiä. Olen koittanut hyvitellä, pyytää anteeksi (kyllä, siitäkin huolimatta että minä en ole tehnyt mitään väärää), jättää asian taakse ja jutella niin kuin ennenkin. Eli ojentaa kättää niin diplomaattisesti kuin ikinä oma osaaminen on riittänyt ja tarjota kunniallista poistumistietä asiasta. Mutta se ei ole auttanut.

Eli. Onko hyötyä nostaa asia pöydälle hänen esimiehensä kanssa. Tässä on sekin seikka, että olen heikommassa asemassa kuin tiimivastaava ja tiedän, että tiimivastaava halutaan todennäköisemmin pitää kuin minut. Siksi tämä osaltaan on alkanut tuntua ulos savustamiselta.

Onko koskaan tällaiset keskustelut johtaneet mihinkään hyvään? Kokemuksia?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kansallisvitsaus. Kannattaa pyrkiä heti, alkuunsa, lopettamaan moinen törkeily. Kiusaaja saa vettä myllyynsä, kun tajuaa, että voi jatkaa ilman, että kukaan puuttuu.

Vierailija
22/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kauhea kohtalo kiusaajalle kun pitää oikein toista tervehtiä työpaikalla... Onhan se nyt ihan liikaa vaadittu.

Normaalioloissa työkaverin tervehtiminen kuuluu asiaan. Noilla kahdella on kuitenkin painolastia suhteessaan. Sen takia toisen tervehdityttäminen on pelkkää vallankäyttöä. ”Hah hah, joudutpas nyt tervehtimään minua vaikket haluaisi. Ähäkutti”.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminenko ei ollut vallankäyttöä?

Vierailija
24/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul johti silla lailla, että varajohtaja joka tylytti mua, niin alko käyttäytyy asiallisemmin. Pomo oli itse myös ns kiusaaja, ja firmalla meni huonosti ja lopulta meni nurin koko firma. Yks mies, joka oli ottanu mut töihin ja ku en lähteny sen seks*** vitseihin mukaan, niin alkoi myös kiusaamaan.

Nykynen työpaikka, niin ihmiset ei ottanu mua vastaan oikeen, ja ku puhuin asioista suoraan, niin jotakin parannusta tuli, mut yks nainen otti mut ensisilmäykseltä silmätikuks (kateus) ja luultavasti puhu musta kaikkea pahaa muille.

Uutena sanot mitä tahansa, se on väärin jos siis puutut epäkohtiin. Sit jos et lähe mukaan piirileikkeihin vaan oot järkevämpi ja ystävällisempi, sua inhotaan ja sulle vit***ilaan päin naamaakin. :D

Näin päiväkotimaailmassa..

Vierailija
25/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikein itsekään usko tuohon valitustiehen. Tai ainakaan, että se johtaisi kovin todennäköisesti oman aseman paranemiseen.

Toki riippuu paljon myös työpaikasta. Jos kyseessä joku julkinen laitos, esim tuossa aiemmin mainittu sairaala, niin ainakin teoriassa voisi jopa kiusaaminen vähentyä, tai jopa lakatakin, koska julkisella puolella paine tehdä asialle jotakin on kovempi. Jos taas kyseessä yksityinen työnantaja, niin en kyllä kovin helposti valitustielle lähtisi, ainakaan jos et ole työnantajalle tärkeämpi, kuin valituksen kohde. Muuten olet viimeistään yt:ssä kärkipäässä irtisanottavien listalla.

Vierailija
26/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaminenko ei ollut vallankäyttöä?

Outo kysymys, kun kukaan ei sellaista ole väittänytkään. Ihan kuin ajattelisit, että kun kiusaaja käytti valtaa niin nyt on ihan okei vuorostaan käyttää valtaa häneen. Melkoisen alkeellista ajattelua sellainen.

Vierailija
27/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo vastaa aina. Osa hänen palkkaustaan ja vastuutaan.

Vierailija
28/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mul johti silla lailla, että varajohtaja joka tylytti mua, niin alko käyttäytyy asiallisemmin. Pomo oli itse myös ns kiusaaja, ja firmalla meni huonosti ja lopulta meni nurin koko firma. Yks mies, joka oli ottanu mut töihin ja ku en lähteny sen seks*** vitseihin mukaan, niin alkoi myös kiusaamaan.

Nykynen työpaikka, niin ihmiset ei ottanu mua vastaan oikeen, ja ku puhuin asioista suoraan, niin jotakin parannusta tuli, mut yks nainen otti mut ensisilmäykseltä silmätikuks (kateus) ja luultavasti puhu musta kaikkea pahaa muille.

Uutena sanot mitä tahansa, se on väärin jos siis puutut epäkohtiin. Sit jos et lähe mukaan piirileikkeihin vaan oot järkevämpi ja ystävällisempi, sua inhotaan ja sulle vit***ilaan päin naamaakin. :D

Näin päiväkotimaailmassa..

Sekstanttivitsit ja vitsailu ovat just pahinta.

Vierailija
29/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Melkoisen alkeellista ajattelua sellainen."

Kuten os kiusaaminenkin. Miksi puolustat kiusaajaa? Oletko itse kiusaaja?

Vierailija
30/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kauhea kohtalo kiusaajalle kun pitää oikein toista tervehtiä työpaikalla... Onhan se nyt ihan liikaa vaadittu.

Normaalioloissa työkaverin tervehtiminen kuuluu asiaan. Noilla kahdella on kuitenkin painolastia suhteessaan. Sen takia toisen tervehdityttäminen on pelkkää vallankäyttöä. ”Hah hah, joudutpas nyt tervehtimään minua vaikket haluaisi. Ähäkutti”.

Jos ajatukset tuolla tasolla, niin kiusaamiskokouksesta ei ole kyllä ollut mitään hyötyä. Minun ymmärtääkseni kiusaamiskokous pidetään juuri sitä varten, että ilmaa puhdistetaan ja asioista pyritään sopimaan. Ei niin, että toinen vedetään kölin alta, vaan niin, että kiusaaminen loppuu, mutta kasvot säilytetään. Toki jos kiusaaminen on edennyt aivan liian pitkälle ja jopa rikolliselle tasolle, niin silloin kiusaajalle tietenkin monoa ja pahimmillaan vielä rikosilmoitus kaupanpäälle.

Vierailija
31/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä te, jotka olette saanut apua. Enemmän on meitä, jotka apua emme saaneet. Ei esimiehiltä, yt-vastaavalta, työtovereilta tai edes työterveysasemalta. Paras apu tuli, kun irtisanoi itsensä, kärsi karenssin ja jäi sitten työttömäksi.  Niin, että on turha valittaa, ettei työttömille työt maistu, jos sadistit saavat ottaa vallan työpaikoilla. 

Vierailija
32/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en määräaikaisena työntekijänä (vuoden sopimus) alkanut viemään kiusaamistapausta eteenpäin, kiusaaja oli esimiesten kanssa hyvää pataa ja taitava manipuloija, minulle siitä olisi varmaan tullut vielä pahempi helvetti vaikka oli se kiusaaminenkin rajua, jatkuvaa herjaamista, nälvimistä, epäasiallista puhetyyliä (huutamista), julkista ivaamista, muut työntekijät vain katselivat sivusta säälivin katsein. Ratkaisin asian niin, että kun työsopimus läheni loppuaan ja jatkoa ehdotettiin niin kieltäydyin siitä ja jäin työttömäksi, en ole katunut ratkaisuani päivääkään.

Vierailija
33/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano tälle kiusaajallesi, että nyt on kysessä työsuojeluasia. Ota yhteys valtuutettuun, jos tilanne ei muutu.

Vierailija
34/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahassa kiusaamistapauksessa on parempi tehdä tosiaan itse ne tarvittavat johtopäätökset ja irtisanoutuakin tarpeen tullen.

Vierailija
35/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos se työsuojeluvaltuutettu on hyvää pataa sen kiusaajan kanssa?

Vierailija
36/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla esimiehillä ei liene minkäänlaista osaamista kiusaamistapauksiin puuttumiseen. Yleensä he vähättelevät asiaa, painavat villaisella ja varmaan toivovat, että kiusattu lähtisi.

Vierailija
37/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monia, jotka on lähtenyt hoitoalalta juuri kiusaamisen takia. Sinne hakeutuu paljon narsisteja, varsinkin esimiehiksi. Turha siksi miettiä, miksi ei löydy työntekijöitä. Siis enemmin uudet pomot kuin lisäpalkankorotuksia.

Vierailija
38/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen nähnyt tätäkin. Surkuhupaisaa.

Vierailija kirjoitti:

Entä jos se työsuojeluvaltuutettu on hyvää pataa sen kiusaajan kanssa?

Vierailija
39/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei johtanut mihinkään hyvään. Firmankin voin kertoa.

Valtori - valtion it-hässäkkä joka pysyy pystyssä vain byrokratialla ja lisätalousarvioilla.

Meillä "johtoporras" keskittyy suorittavan portaan työpaikkakiusaamiseen ja moiseen kannustamiseen.

Vierailija
40/74 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin pois kun meni touhu sen verran lapselliseksi keski-ikäisillä ihmisillä. Tein jälkeenpäin valituksen ylemmälle taholle, josta yllättäen seurasi entisen kiusaajapomon siirto alempiin tehtäviin. Sen jälkeen tämä kiusaajapomo laittoi minusta liikkeelle valheita ja luuli että se tekee minulle vahinkoa. No ihmiset kuitenkin näkee että en ole sellainen mitä väittää. Hän teki siis vain itsestään narrin ja aiheutti työpaikalle todella huonon maineen. Olen toki kertonut ihmisille jotka ovat kysyneet että miksi lähdin pois ja ilmeet on olleet aika tyrmistyneitä että se pomo sellaiseen kykeni. Itse tiedän mitä on tapahtunut ja tiedän toimineeni oikein kaikessa. Jokainen joka näki minut siinä paikassa töissä, tietää että puheet on pahantahtoisen ihmisen panettelua eikä totta. Minä olen vahva enkä sorru tuollaisessa kiusaamistapauksessa. Naurattaa vain kuinka voi olla heikko ihminen esimiesasemassa. Harvoin näkee niin huonoa johtamista pomolla ja lähiesimiehellä.