Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikkakiusatut! Johtiko asiaan puuttuminen mihinkään hyvään?

Vierailija
20.05.2020 |

Otsikossa onkin itse kysymys.

Sen enempää valottamatta, että mistä on kysymys (ettei tunnisteta) mun on nyt kohdattava se, että kyllä: tiimivastaavan käytös taitaa tippua kategoriaan kiusaaminen. Mun pitäisi tässä parin viikon asian sisään hoitaa eräs asia, jossa mulla on käsissä vain huonoja vaihtoehtoja ja asiasta pitäisi keskustella tiimivastaavan kanssa. Kynnys on valtava, koska tiimivastaavan puhetapa on ollut epäasiallinen ja hyvinkin tyly. Minut on nyt suljettu yleisestä tiedonkulusta ulkopuolelle ja olen koittanut hoitaa töitäni sitten siinä pimennossa missä nyt olen.

Tilanne alunperin lähti erimielisyydestä, jossa tiimivastaava oli tehnyt päivänvaloa kestämättömiä päätöksiä. Olen koittanut hyvitellä, pyytää anteeksi (kyllä, siitäkin huolimatta että minä en ole tehnyt mitään väärää), jättää asian taakse ja jutella niin kuin ennenkin. Eli ojentaa kättää niin diplomaattisesti kuin ikinä oma osaaminen on riittänyt ja tarjota kunniallista poistumistietä asiasta. Mutta se ei ole auttanut.

Eli. Onko hyötyä nostaa asia pöydälle hänen esimiehensä kanssa. Tässä on sekin seikka, että olen heikommassa asemassa kuin tiimivastaava ja tiedän, että tiimivastaava halutaan todennäköisemmin pitää kuin minut. Siksi tämä osaltaan on alkanut tuntua ulos savustamiselta.

Onko koskaan tällaiset keskustelut johtaneet mihinkään hyvään? Kokemuksia?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työsuojelupäällikkö on/oli työssään riippuvainen kiusaajastani ja hänen esimiehestään. Työsuojelupäällikkö on silminnähden alkoholisoitunut ja muutenkin junasta jäänyt kyvyttömyys.

Lisäksi työsuojeluvaltuutettu ja luottamusmies suojelevat itseään irtisanomiselta asettautumalla näihin luottamustehtäviin. Nämä molemmat oli lähellä tulla irtisanotuksi kauan sitten. Ilman luottamustehtäviään nämä putsattaisiin seuraavassa yt:ssä. Kunnollisia tarjokkaita näihin luottamustehtäviin ei ole, koska näissä hommissa leimautuu työnantajan silmissä niin, että ura on taputeltu. Näistä syistä näitä tyyppejä ei tarvitse edes ohjata toimimaan haluttuun suuntaan vaan ovat ihan aina esimiehen puolella, jotta oma työ säästyy ja on mukavaa.

Tämä on talon tapa ja hei verorahoilla mennään!

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen nähnyt tätäkin. Surkuhupaisaa.

Vierailija kirjoitti:

Entä jos se työsuojeluvaltuutettu on hyvää pataa sen kiusaajan kanssa?

Vierailija
42/74 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, eläke napsahti t. vain nuori nainen, joka ei osannut puolustaa itseään pahoilta ihmisiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä ensin, onko kiusaaja narsisti. Jos on narsisti, ainut keino on vaihtaa työpaikkaa. Mutta sitä ennen kannattaa kertoa työterveyslääkärille ja työsuojeluvaltuutetulle asiasta. Narsisti kiusaa jokaista vuorollaan ja savustaa ihmisiä ulos, joten vain tällä tavalla hänet saadaan kiinni, kun jokainen kertoo kiusaamisesta.

Olen työpaikassa, jossa kiusaaja on esimies ja taitaa olla narsku. Työterveyshuolto tietää ja työsuojelu, mutta työsuojelu on työnantajan puolella. Esimies ottaa aina yhden hampaisiinsa ja savustaa ulos- ne äänekkäät, jotka kritisoivat esimiestä ja hänen toimintaansa. Hänellä on myös oman esimiehensä tuki, joka on samanlainen.

Minäpä teet tommoisessa tilanteessa? Pois lähteminen varmaan parasta, koska saa jatkaa loputtomiin. Johtaa pelolla ja kaikkien on tehtävä kuten pomo haluaa, koska muuten tulee potkut.

Kertokaa että mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Ns "talossa" et apua saa?

Vierailija
44/74 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuule ollut mitään apua että kerroin kiusaamisesta johtajalle. Hän uskoi kiusaajan puheita ei minua. Kiusaaminen jatkui pahempana senjälkeen kun olin mennyt" valehtelemaan" johtajalle.

Irtisanouduin sitten kun en jaksanut enää.

Sama täällä, kiusaaja osasi esittää maailman parasta työntekijää pomoille, mutta meille työkavereilleen oli ihan täysi piru.

Mä läksin ekana ja sitten tasaisella tahdilla vaihtui melkein koko porukka työyhteisössä, vain ja ainoastaan tämän yhden muijan vuoksi, entisistä tyypeistä jäljellä vain ne ketkä ei uskalla lähteä

Vierailija
45/74 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain siirtyä toiseen yksikköön. Sen paikan ongelma on esimiesten tiedossa, mutta kukaan ei tee mitään. Se on jatkunut vuosia ja luultavasti jatkuu siihen asti, että kiusaajat jäävät eläkkeelle. Siellä henkilökunnan vaihtuvuus on suurta ja yksiköllä on aika huono maine.

En ole toipunut vieläkään. Minulle on jäänyt valtava itseinho ja olen masentunut, vaikka pääsin hyvään työyhteisöön tuon kokemuksen jälkeen. Itsetuntoni on laskenut nolliin ja tunnen olevani p*skakasan arvoinen. Pidän itseäni ihan umpisurkeana työntekijänä. Olen varma, että tuossa yhdessä työpaikassa oltiin rehellisiä ja sanottiin vain suoraan, miten paska olen. Pomot ja kaikki muut valehtelevat. Ajatukseni ovat aika itsetuhoisia välillä. Kärsimys on ihan oikein minulle.

Vierailija
46/74 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin esimies lupasi puhua työpaikan k-pään kanssa puoli vuotta sitten. Mitään ei ole tapahtunut. Työterveydessä kiusatut ovat nostaneet asian esiin, mutta koronan vuoksi varmaan ei ole ollut mitään palavereita. Meilläkin on julkisella tällainen tapaus, joka pomottaa, kyykyttää (vaikka on samanlainen rivityöntekijä kuin muut), syyttää muita omista virheistään ja jos ei ole osa hänen ns. hoviaan, jää kaikesta ulkopuolelle. Ihan kylmästi siis jättää tiedottamatta asioita, minkä vuoksi kiusatut näyttävät huonolta kun eivät ole ajantasalla asioista. Koko ajan tuuppaa töitään muille mutta vie kunnian kaikesta, laiskottelee töissä (jättää oikeasti työtehtävät tekemättä) ja kiusatut joutuu paikkaan. Kun asiasta sanoo, kiusaaja heittäytyy viattomaksi ja kiusatut näyttävät taas pahalta. Asiakkaatkin ovat olleet tyytymättömiä hänen työhönsä mutta silti tämä vaan porskuttaa eteenpäin siinä uskossa, että on paras koko paikassa :D on hyvää pataa esimiehen kanssa ja pari onnetonta on mukana hovissa häntä puolustamassa (miksi?!), muu työpaikka voi huonosti. Meidän alalla ei yleensä tällaisista kuule, tai siis yleensä uskotaan että työpaikat on onnellisia, mutta näin meidän kirjastossa :)

Vierailija
47/74 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää nuoret, jotka ovat vasta tulossa työelämään. Itsenäistyminen ja työelämään siirtyminen jännittää muutenkin ja todellisuus on sitten tätä.

Vierailija
48/74 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä työpaikkakiusaamisilmiö pitäisi Suomessa ottaa oikein isosti esille ja tehdä aiheesta laajaa tutkimusta. Kyseessä on kuitenkin merkittävä kansanterveyteen ja - talouteen vaikuttava ilmiö.

Vierailija
49/74 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo, ehkä vähän paransi kiusaajan suhtautumista muhun. Myös ryhmään tuli pari uutta ja kivaa työntekijää joka helpotti ilmapiiriä. Vaikka kiusaaja ja kaverinsa olivat siinä, mutta aloin enemmän jopa jutella tän hännystelijän kanssa. Olin silloin vasta nuori tyttö, avustajana päiväkotiryhmässä. Kerroin pomolle kiusaajasta (päiväkodin ope) joka myönsi minulle, että hänen kanssaan on vaikea tulla toimeen. Juteltiin koko ryhmän kanssa tästä minun syrjimisestä ja kiusaaja loukkaantui pomolle niin ettei moikannut pitkään aikaan käytävillä. Epäilen että henkilö oli ja on jotenki narsistisesti häiriintynyt.

Vierailija
50/74 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä ensin, onko kiusaaja narsisti. Jos on narsisti, ainut keino on vaihtaa työpaikkaa. Mutta sitä ennen kannattaa kertoa työterveyslääkärille ja työsuojeluvaltuutetulle asiasta. Narsisti kiusaa jokaista vuorollaan ja savustaa ihmisiä ulos, joten vain tällä tavalla hänet saadaan kiinni, kun jokainen kertoo kiusaamisesta.

Olen työpaikassa, jossa kiusaaja on esimies ja taitaa olla narsku. Työterveyshuolto tietää ja työsuojelu, mutta työsuojelu on työnantajan puolella. Esimies ottaa aina yhden hampaisiinsa ja savustaa ulos- ne äänekkäät, jotka kritisoivat esimiestä ja hänen toimintaansa. Hänellä on myös oman esimiehensä tuki, joka on samanlainen.

Minäpä teet tommoisessa tilanteessa? Pois lähteminen varmaan parasta, koska saa jatkaa loputtomiin. Johtaa pelolla ja kaikkien on tehtävä kuten pomo haluaa, koska muuten tulee potkut.

Kertokaa että mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Ns "talossa" et apua saa?

Sama tilanne oli minulla ja yllättäen auttoi kun tein valituksen yrityksen johdolle. Siinäkin työpaikassa kosto oli välitön jos uskalsi kyseenalaistaa mitään pomon sanomaa tai tekemää (isoja virheitäkään). Kaikki työkaverit haukkuivat pomoa mutta kukaan ei uskaltanut ääneen hänelle mitään sanoa vaikka tämä teki suuria virheitä. Tietystihän siitä olisi kosto seurannut. Työsuojelua ei siinä talossa ollut, työterveydessä asiasta tiedettiin mutta eivät uskaltaneet puuttua asiaan. Jos työkaverit hyökkäsivät minun kimppuuni ja puolustauduin, minä olin aina syyllinen. Pomo kertoi omalle esimiehelleen valheita ja sai tämän taakseen, joten sen vuoksi valitus piti tehdä häntäkin ylemmälle taholle. Mahdotonta tietysti jos ei ylempänä enää ole ketään. Yleensä ainoa ratkaisu on lähteä pois ja voin sanoa että ei kannata uhrata omaa hyvinvointiaan tuollaisessa työpaikassa, terveys on tärkein, työtä kyllä aina saa. Narsisti ei muutu paremmaksi eikä huonosta työilmapiiristä saa hyvää muuten kuin ihmisiä vaihtamalla. Ansaitset parempaa, etsi parempi paikka. Jos pystyt olemaan sen aikaa työssä että saat uuden paikan, olet paremmissa neuvotteluasemissa.

Vierailija
51/74 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko oikeasti  saaneet helpotusta työpaikkakiusaamiseen työskentelemällä etänä? Eikö vaivaa kuitenkin taustalla?

Miten olette saaneet itsenne vakuutettua, että syy ei ole itsessä? 

Välillä mietin, että olen liikaa alkanut miettimään omaa olemistania enkä pysty enää olemaan oma itseni. Näin tuo porukasta ulosjättämäninen ja v..ttuili alkaa muokkaamaan mieltä.

Vierailija
52/74 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain koeajalla potkut kun kerroin että eräs hoitaja kiusaa minua ja lisäksi todistin kun hän mm löi potilasta.

Näin ATTENDOLLA. 

Vierailija
53/74 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain koeajalla potkut kun kerroin että eräs hoitaja kiusaa minua ja lisäksi todistin kun hän mm löi potilasta.

Näin ATTENDOLLA. 

Ainiin ja hain toiselle Attendolle enkä päässyt vaikka monta paikkaa auki ja hoitajista hirveä pula! Eli ilmeisesti olen nyt heidän mustalla listalla. Aiku kiva!

Vierailija
54/74 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin ATTENDOLLA. 

Siis näiden hermoheikkojen ei pitäisi hakeutua hoito eikä kasvatusalalle!

Ihan hirveää, ettå vanhukset ja lapset joutuvat pelkäämään näitä.

Vierailija
55/74 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin asian puheeksi esimieheni kanssa. Asiassa ryhdyttiin toimiin ja ongelma hoidettiin. Kiusaaja oli alaiseni.

Vierailija
56/74 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerto

Eikö ole aika normaalia, että kaikkien pitää tehdä, kuten pomo sanoo? Miksi hänen täytyy pelotella teitä, ettekö voisi uskoa normaalisti sanomalla?

Vierailija
57/74 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein niin sairaalassa että ilmoitettiin asia työsuojeluvaltuutetulle ja pidettiin virallinen kiusaamiskokous jonne tuli kiusaajan lisäksi pomo ja työsuojeluvaltuutettu ja kaikki kirjattiin ylös. Kiusaaminen loppui heti siihen ja aamuisin alkoi kuulua myös vastaus kiusaajalta kun sanoin huomenta :)

Tuo, että ähäkuttina tyrkytät huomentasi kiisaajallesi, on itsessään jo kiusaamista. Jos joku haluaa välttää sinua, jätä hänet rauhaan.

Olet sairas päästäsi. -eri

Vierailija
58/74 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on jos kiusaaja pomon suosikki. Sitten ei tapahdu mitään. "Valittaja" saa potkut yksityisellä puolella.

Vierailija
59/74 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloit alkujaankaan hyvitellä ja anella, jos moka ei ollut sinun? Aika vaikea siitä tilanteesta kääntää suuntaa taas sinne hankalan puolelle. Ehkä helpommalla olisit päässyt, jos et olisi nöyrtynyt ensinkään tuohon alentavaan kohteluun.

Ajattelin silloin, että viisaampi väistää ja antaa anteeksi. Ja olinhan itse siinä hätäkässä ilmaissut mielipiteeni aika kovalla kulmalla. Toisaalta niin oli hänkin, että kaksi tässä tangossa tarvittiin. Vaikkakin kyllä, itse en koskaan käynyt hänen persoonaan, eli minun kieli pysyi siistinä. Hän kävi vastaavasti minun persoonaan aika useastikin ja käy edelleen ihan harmittomissakin yhteyksissä. 

Olen nyt sitten odotellut, että tunteet laskeutuisi alas, mutta tuntuu että paluuta entiseen ei ole. Olen kuin merkitty. 

Tunteet ei ikinä laskeudu, sosiaalisesa hierarkiassa se ei toimi niin, ja harva ihminen osaa antaa armoa. Mitä sun ois pitäny tehdä oli, että jatkaa pistämistä kovaa kovaa vastaan vaikka oisitkin ollu väärässä, näin sun "sosiaalinen asema" ei ois laskenu. Nyt oot altavastaajan asemassa siellä ja ainoo keino saada tilanne takas hallintaan on haastamalla tää uudestaan. Vaikka tekniikka on muuttunu, niin ihminen käyttäytyy biologialtaan edelleen kuin luolamiesaikoihin

Vierailija
60/74 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei johtanut, ellei työpaikasta lähtöä sellaisena näe