Herttoniemen pyöräonnettomuus
Olen kulkenut kyseisestä risteyksestä satoja kertoja, aivan uskomattoman vaarallinen risteys liikennejärjestelyiltään. Monta kertaa olen meinannut jäädä kävelijänä tai pyöräilijänä väistämisvelvollisen auton alle. Sen lisäksi kyseisessä risteyksessä valot vaihtuvat kevyen liikenteen kannalta vaarallisesti, eli puolikkaalle tielle tulee vihreät mutta toinen puoli pysyy punaisena. On niitäkin tilanteita näkynyt, missä joku ei huomaa/välitä punaisesta ja menee osan risteyksestä päin punaisia riskillä. Ja juuri eilen pyöräillessä hidastin ennen risteystä vaikka olikin meille vihreät, sillä edessä oli työmaa ja työkone rouhi toista puolta kevyenliikenteenväylästä. Niin joku ampaisi pyöräletkasta ohitseni ja melkein törmäsi tuohon työkoneeseen. Oli toki kaatosade, niin ei ollut paras näkyvyys varmaan takaani. Silti ihmetelen.
Miten helsingissä voitaisiin parantaa keyven liikenteen turvallisuutta? Nyt on työmaitakin siellä sun täällä, liikennejärjestelyt yhtäkkiä muuttuneet, joissain kohdin pyöräilijät ohjataan autoliikenteen sekaan vaikkei se siinä ole oikeasti mm nopeuden kannalta turvallista.
Kommentit (358)
Joo on todella kauhea. Joskus työni takia joudun kulkemaan tuon risteyksen ja siinä menee ainakin mielenterveys ellei henki.
Vierailija kirjoitti:
Mikä risteys kyseessä?
Valoristeys.
Liikenneympyrä vaan siihenkin. Ja joo, jokainen työmaa, siis ihan jokainen, ei ota pyörää huomioon ollenkaan, ei millään tavalla, ei edes isot eikä mitkään siltaremontikaan. Pyörä on ajoneuvo vain kun velvollisuuksista puhutaan muttei sitä sellaisena pidetä kun pitäisi järjestää pyöräliikennettä työmaan takia.
Kuorma-autot on kiellettävä, loppuu viattomien teurstus.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006512885.html
Tuossa hesarin juttu onnettomuudesta.
Kannattaa lukea myös kommentointiosio.
Olen pari kertaa käynyt Herttoniemessä Helsingissä vierailujeni aikana ja ihmettelen kovasti, miten kevyt liikenne on heikossa asemassa siellä. Valot vaihtuvat kevyelle liikenteelle tooodella hitaasti ja silloinkin vihreillä ehtii hädin tuskin tien yli ennen kuin menevät taas punaiselle. Osa autoilijoista ajaa siltikin vähän vanhoilla vihreillä lyhentäen edelleen sitä aikaa, jolloin kevyt liikenne pääsee tien yli. 1km matkassa meni ihan järjettömän kauan juurikin näiden valojen vuoksi, eikä suojatieltäkään meinannut ruuhka-aikana millään päästä kävellen yli. Tällaiset järjestelyt ovat omiaan huonontamaan asenteita jalankulkijoita kohtaan, kun autoilijat tottuvat siihen, että pyöräilijät/kävelijät väistävät kyllä, vaikka auto olisikin väistämisvelvollinen. En kyllä uskaltaisi tuolla paljoa pyöräillä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein pyöräilijälle, ihme porukkaa kun ei edes katsota tuleeko autoa ja pyörällä ei saa ajaa suojatiellä, siinä nähdään miten heikoilla ollaan autoa vastaan styroxbox päässä.
Hienosti heitelty sieltä puskista. Mutta yksikään asia ei näemmä osunut kohdalleen. Liikennevalo-ohjattu risteys, jossa rekka oli vieläpä kääntyvä ajoneuvo. Ja kyseessä pyörätien jatkeet, ei pelkkä suojatie.
Vierailija kirjoitti:
Kuorma-autot on kiellettävä, loppuu viattomien teurstus.
Pyöräilyonnettomuudet loppuisi, kun laissa määrättäisiin, että polkupyöräilijä on aina väistämisvelvollinen kaikkiin muihin ajoneuvoihin nähden.
Laittakaa palautetta myös helsingin kaupungille eikä vain vauva-palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein pyöräilijälle, ihme porukkaa kun ei edes katsota tuleeko autoa ja pyörällä ei saa ajaa suojatiellä, siinä nähdään miten heikoilla ollaan autoa vastaan styroxbox päässä.
Ilmiannettu. Kuollut pyöräilijä oli työtoverini ja olen suunnattoman järkyttynyt siitä, että joku on niin täydellinen sosiopaatti, että kehtaa väittää, että hänen kuolemansa oli oikeutettua.
Mieti oikeasti mitä kirjoitat.
Otan osaa <3 voimia raskaaseen tilanteeseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein pyöräilijälle, ihme porukkaa kun ei edes katsota tuleeko autoa ja pyörällä ei saa ajaa suojatiellä, siinä nähdään miten heikoilla ollaan autoa vastaan styroxbox päässä.
Ilmiannettu. Kuollut pyöräilijä oli työtoverini ja olen suunnattoman järkyttynyt siitä, että joku on niin täydellinen sosiopaatti, että kehtaa väittää, että hänen kuolemansa oli oikeutettua.
Mieti oikeasti mitä kirjoitat.
Otan osaa <3 voimia raskaaseen tilanteeseen!
Vierailija kirjoitti:
Muuta Pihtiputaalle - siellä ei ole vaikeaselkoisia liikennevaloja (eikä paljoa muutakaan)...!
Onko aina pakko vastata aiheeseen kuin aiheeseen muuta pois jos ei miellytä??
Ihan oikeasti ihmiset!! Antakaa muiden keskustella tärkeistä asioista!
Paikkoja, joissa liikenne on vaarallista, on monia. Mutta ongelma ei ole aina suoraan liikennejärjestelyissä vaan todellakin ihmisten välinpitämättömyydessä. Sitä ei oikein liikennejärjestelyillä korjata. Asennevammat ovat meillä liikenteessä suuret.
Monet autoilijat etenkin unohtavat että kääntyessään ovat väistämisvelvollisia myös polkupyörän suhteen. Tässäkin Herttoniemen tragediassa saattaa sellainen ikävä tapaus olla kyseessä.
Jotkut ovat niin itsekeskeisiä ja itseensä uppoutuneita, että aiheuttavat missä vaan vaaratilanteita. Eilen taas meinasin jäädä jalankulkijana valottomalla suojatiellä auton alle. Siis kaksikaistaisella osuudella toinen auto pysähtyi suojatien laitaan kuten pitää ja lähidin ylittämään, mutta viereistä kaistaa ajava tollo ei pysähtynyt. Kävelin sitten tien yli suojatien ulkopuolelta, turvallisen matkan päästä hänestä ja pitäen käsivarttani suorana ja kättä STOP-merkkinä ettei ko. asennevammainen ajaisi ylitseni. Tiellä ei ollut ruuhkaa, sää ja näkyvyys oli hyvä - sumua lienee ollut vain ko. autoilijan korvien välissä.
Olen kulkenut tuosta risteyksestä paljon, mutta aina autolla. Autonkin sisältä katsottuna on kamalaa, kun kännykkä poskella ajelevat "ammattikuljettajat" ja paikalliset bemaristit kiihdyttävät vanhoihin vihreisiin ja juuttuvat sitten puoliksi risteykseen jumittamaan liikennettä. Samalla tavalla pyyhältää sieltä täältä pyöräilijöitä, jotka omasta mielestään ihan kivasti ehtivät vielä tästä menemään. Ei ihme, että välillä osuu.
Autoilijana ja pyöräilijänä liikenteessä muutamia huomioita.
Sähköpyörä toosi vaarallinen kaupungissa, vauhdilla mennään risteykseen ja pyöräteillä!
Pyöräilijän kannattaa aina hidastaa vauhti ennen risteykseen saapumista: katsoa joka suuntaan ja kuunnella.
Mutta ei kun heillä on kuulokkeet korvilla, ja oikeus ajaa rekka-auton eteen.
Sitten vielä nämä pyöräilytrikoot ajelee autojen seassa.
Minkä takia se aiempi ketju poistettiin..
ei siellä haukuttu ketään ja tuo kuka menehtyi luki ihan HS sivuilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuorma-autot on kiellettävä, loppuu viattomien teurstus.
Pyöräilyonnettomuudet loppuisi, kun laissa määrättäisiin, että polkupyöräilijä on aina väistämisvelvollinen kaikkiin muihin ajoneuvoihin nähden.
Ei toi henkiä pelasta, siirtää vaan syyllisyyden yhdeltä osapuolelta toiselle.
Enemmän henkiä säästetään sillä että mitä isompi kulkupeli, sitä enemmän sen ajaja pyrkii varomaan muita.
Jos et näe, et aja!
Eihän risteyksen ominaisuudet onnettomuutta aiheuttaneet vaan se että pyöräilijä rikkoi lakia ja ajoi pyörätielle. Älkää ajako pyörätielle niin ette aja rekkojenkaan alle.
Muuta Pihtiputaalle - siellä ei ole vaikeaselkoisia liikennevaloja (eikä paljoa muutakaan)...!