Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhänä ihmettelen miksi varakkaammat ostavat niin paljon turhaa ruokakaupoista

Vierailija
19.05.2020 |

Erilaisia jogurttimakuja, muroja, erilaisia pitkälle jalostettuja erikoistuotteita, merkkejä merkkejä merkkejä. Tämä ei ole läskinkauhisteluketju. Oikeastaan itsekin ostin joskus paremmissa varoissa kaikenlaista turhaa.

Nykyään sitten itse ostan kasviksia, vihanneksia ja perusruoka-aineita. Tuntuu, että olen vähemmistössä. Jollain voi olla kärry täynnä "ruokaa" muttei mitään mikä kunnolla täyttäisi. Jotain mehuja ja keksejä, vanukkaita ja riisikakkuja. Siis onko nuo napostelua vai mitä?

Kommentit (218)

Vierailija
21/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ruoka on kiva kulutuskohde. Ei jätä ylimääräistä krääsää nurkkiin, ja kun ei ylensyö, ei vyötäröllekään tule liiallisesti senttejä. Ja se on sellaista pientä arjen luksusta, josta pääsee nauttimaan joka päivä ihan eri tavalla kuin jos vaikka käyttäisi sen rahan viikon reissuun. Itsekin istun osan rahoistani päällä ja säästän, mutta en ainakaan itse jaksa syödä väkisin vain halpaa perusruokaa, jos mitään syytä ei ole. 

Olen silti tarkka ruokien koostumuksesta ja siitä, että mitään säilöntäaineilla kyllästettyä e-ainemoskaa en osta, eli itsellä makujogurtit, murot ym. jää hyllyyn. Sen sijaan tykkäämme syödä kerran viikossa lohta, ostamme usein kokonaisia rapuja rapuleipiä varten, ja ostamme mielellämme hyviä lihoja ja vähän erikoisempia herkkuja palvelutiskiltä. Myös tuoreita yrttejä ostamme aina purkkimausteiden sijaan, kun voimme. Salaattibaaria käytin myös ahkerasti, kun se vielä ennen koronaa oli. Myös erikoisempia kalliimpia juustoja on kiva ostella testiin ja syödä keksien kanssa. Olemme ihan keskituloisia, mutta vastaavasti emme esimerkiksi omista kuin yhden auton, eli säästämme muista hankinnoista.

Vierailija
22/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ostamme. Kuulun Suomen 10% rikkaimmista ja tänä vuonna ruokaan on mennyt meillä 600 euroa/henkilö. Tässä on kyllä jo mukana ulkonasyönnit/noutoruoat. Ei tuossa nyt hirvittävän paljon turhaa ole osteltu. Sijoituksiin taas on menny keskimäärin 2500/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelosella jää ihan hyvin säästöönkin vaikka kaupassa tulee valittua kalliimpaa.

Ihan perustellusti ostan mieluumin 0,3l laitilan limun kuin samaan hintaan 1,5l jaffaa. Lapsi nyt vaan ei tarvitse litraa limpparia vaikka viikottaisen saunalimun saakin.

Heviosastolta tarttuu usein mukaan babypinaattia eikä salaattia, ituja eikä... mikähän näitä edes vastaisi, kirsikkatomaatteja eikä tavallisia. Kun niitä tavallisempia on tullut syötyä jo puoli vuosisataa. Ja kyllä edelleen menee ihan lanttua, porkkanaa ja omenaakin.

Kumma kyllä pidemmälle prosessoitu on usein halvempaa kuin alkuperäisempi resepti aitoine raaka-aineineen, vaikka siellä jäätelöaltaalla, en osta kahden euron pingviiniä glukoosisiirappeineen vaan 6 euron pienen kotimaisen tuottajan lisäaineetonta jäätelöä.

Vierailija
24/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on apn mielestä pitkälle jalostettu erikoistuote? Kerro joku esimerkki?

En ole ap, mutta mieleen tulee joku 10 vuotta ilmakuivatettu Iberico-kinkku, voi maksaa yli 100€/kg. En nyt tiedä onko jalostettu, mutta jos sika on syönyt pelkkiä tammenterhoja ja villiyrttejä ja sitten joku on sitä 10 vuotta kuivatellut sopivassa kosteudessa ja lämpötilassa, niin kai se jotain ammattitaitoa sen valmistus vaatii?

Ap kertoi jo, että proteiinipatukat ja soijajogurtit on hänen mielestään näitä erikoistuotteita.

Iberico ei kyllä ole pitkälle jalostettu. Siinä joo-o kuluu pitkä aika, mutta prosessi on maailman vanhin ja yksinkertaisin tapa säilöä ruokaa, eli kuivaus. Ei sitä kyllä oikein voi laskea tähän.

Ibericossa kyllä joka euro menee itse asiaan, eli makuun. Hinta-laatusuhde on oikea.

Mutta aplle, proteiinipatukoita en minäkään ymmärrä, mutta soijajogurtti voi olla jollekin tosi tärkeä tuote. Ajatelepa vegaaneja tai maitoallergisia, kiva kai niidenkin on joskus syödä helppo välipala.

Minä en näitä käytä, mutta erikoismehuista tykkään. Alkoholi on jäänyt minulta lähes kokonaan pois, joten mehut on kiva korvike. En todella ala puristella itse jotain mangomehuja. Ei siinä edes säästä. Jos asuisi maassa, jossa on tuoreet hedelmät, mutta ei meillä.

Vierailija
25/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka kuvittelette että on vara ostaa mitä tahansa, katsokaapa uudelleen kilohintoja. Kenellä on oikeasti vara syödä esim. monta kertaa viikossa poron tai naudansisäfilettä tai erikoisjuustoja. Siihen päälle vielä vähän palvelutiskiltä kalaa ja pienpanimo-oluita. Aamupalalla Tropicanaa ja smoothie jossa on eri marjoja.

Siis meinaat että kuvittelen minull aolevan varaa? Meinaatko että ostan velaksi ruoat ja niiden takia teen kohta konkurssin? Mtäh?

Meillä on taloustili. Sinne kumpikin perheen vanhempi siirtää 500€/kk ja sillä ostetaan ruoat. Voin kertoa, että se tili ei koskaan ole mennyt miinukselle.

Vierailija
26/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut jogurttimakujen välillä mitään hintaeroa, ja syön jogurttia, koska se on hyvää esim. Kaurahiutaleiden kanssa ja saan siitä tarvittavia proteiineja ja kalsiumia. Suosin hedelmäpommijogurttia, koska se maistuu hyvältä sellaisenaan ja sitä saa laktoosittomana.

Vierailija
27/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka kuvittelette että on vara ostaa mitä tahansa, katsokaapa uudelleen kilohintoja. Kenellä on oikeasti vara syödä esim. monta kertaa viikossa poron tai naudansisäfilettä tai erikoisjuustoja. Siihen päälle vielä vähän palvelutiskiltä kalaa ja pienpanimo-oluita. Aamupalalla Tropicanaa ja smoothie jossa on eri marjoja.

Varmaan aika monellakin on varaa. Ja jos terveyttään arvostaa niin laittaa ne marjat maustamattomaan jogurttiin valmiin sokeripommin sijaan.

Sijaintikin vaikuttaa, mies eli köyhän lapsuuden, söivät poroa, lakkaa, karpaloa... Itse sain samaan aikaan sikanautaa ja puolukoita :)

Vierailija
28/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään viikolla aika perus kotiruokaa,paljon mm. kotimaisia juureksia. Viikonloppuna ostetaan enemmän mielitekojen mukaan kalliimpia raaka-aineita ja kokeillaan kaikkea. Mukana on myös retkieväitä. Se on yksi tapa erottaa vapaat työviikosta kun nyt kaikki muu on niin tasapaksua. Ja tosiaan rahaa ei kulu ruokalaan tai ravintoloihin.

Vierailija
29/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostam, koska voin.

En ole aina voinut. Ja kyllä ne rahat käytetään ensin pakollisiin, sitten säästöön (rahastot, sijoitukset, puskuri), hiukan matkakassaan ja huvituksiin ja kyllä, myös siihen, että arki on mukavaa.

En näe järkeä sellaisessa elämässä, jossa säästän ja säästän mutta en elä. Ja kyllä se elämä vaan tuntuu mielekkäämmältä kun voi juoda viikonloppuaamuna Tropicanaa hanaveden sijaan ja syödä tuoreita marjoja ja savulohimunakasta kaurapuuron sijaan.

Vierailija
30/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas en ymmärrä miten jotkut voi syödä vuosia samoja juttuja. Itse kyllästyn syömisiin helposti. Äitini on ostanut kaksikymmentä vuotta samaa juustoa, samaa kinkkua, samaa leipää... inhosin tätä kun olin lapsi. Aina samaa. Aina banaanijugurttia, aina tiikerijäätelöä, ikuisesti ruislimppua... ja perunaa, perunaa, perunaa. Onneksi aikuisena saa maistella eri juttuja.

Vierailija
31/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus laittaa ihmettelemään.

Vierailija
32/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisi varaa ja ruokarajoitteet antaisi periksi niin ostaisin varmasti silloin tällöin erikoisempia juttuja. nyt tätä 'erikoisuuden' virkaa hoitaa satunnaisesti (maks kerran kuussa) ostettava lohi ja yrtit.

Vierailija
33/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on köyhä esim siksi kun on työtön, niin syö usein kotona, koska on kotona. Ja on aikaakin paloitella perunoita ja lanttuja keittoihin ja liotella linssejä. Jos on semmoinen elämäntilanne, että tarvitsee helppoja eväitä ja on pois kotoa paljon, niin turhaan sitä tekee jotain kotiruokaa jääkaappiin pilaantumaan.

Vierailija
34/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa niistä ihmettelee kun rahat ei riitä.

Vierailija
35/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa tästä on varmasti maailman ajan kuvaa. Itse olen hämmästellen miettinyt, että miksi meillä pitää täällä Pohjolan lähikaupassa olla tuoretta mangoa ja seitsemää sorttia mysliä tarjolla sen seitsemän sortin puurohiutalepaketin kanssa jne. Todellakin vähemmällä pärjäisi oikein hyvin eikä edes tuntuisi muutos missään, mutta koska tarpeet on meille luotu rahamaailman kautta, niin halutaan ja ostetaan sitten.

Vierailija
36/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulumme mekin sinne 10%:in varakkaimpaan tuloluokkaan. Ruokakaupasta lähtee mukaan eniten tuoreita kasviksia, yrttejä, salaatteja, ituja, marjoja, juureksia. Liha tai kala ostetaan tuoretiskiltä tai pakattuina, vähän riippuen mitä kokataan. Leipää kuluu tosi vähän, enimmäkseen ruisleipää. Herkutteluun yleensä ostetaan juustoja ja hedelmiä tai erilaisia mahdollisimman vähän prosessoituja pähkinöitä. Välipalatuotteista suosimme maustamattomia jugurtteja ja rahkoja. 

Valmisruokia emme osta koskaan, karkkeja, patukoita, keksejä ei meillä syödä käytännössä ollenkaan. Ei ostella smoothieita, eikä muuta hömppää eikä varsinkaan mitään riisikakkuja. Vaikka ei tarvitse ruokakaupassa miettiä mitä voisi ostaa, katson silti aina kilohinnat ja valitsen hinta/laatusuhteeltaan hyviä tuotteita.  Haluamme syödä sellaista ruokaa, joka on valmistettu laadukkaista raaka-aineista ilman prosessin tai säilyvyyden kannalta lisättyjä mömmöjä, joten valmistamme kaiken itse tuoreista raaka-aineista. Kokkaaminen on elämäntapa.

Vierailija
37/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat junttikansa ja pitävät kaikkea ei-välttämätöntä turhana. Kaikkien pitäisi ostaa vain halpaa perusruokaa ja sisustaa ei saa.

Vierailija
38/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kesää, jolloin tulee ylimääräistä rahaa reippaammin ja saa vapaasti ostaa kaupasta juuri niitä ruoka-aineita mitä mieli tekee. Eikä aina tätä samaa halvinta; sika-nautajauhelihaa ja perunaa / makaronia, jne...

Säästäminen on fiksua, mutta niin on kyllä elämästä nauttiminen ja hyvä ruoka kuuluu siihen erittäin paljon.

Vierailija
39/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vara ostaa mitä tahansa, mutta poron- tai naudanfilettä en ole ostanut, mutta kalatiski vetää aina puoleensa. Olutta juon erittäin harvoin, enkä oikeastaan koskaan koko pullollista, vaan jaan sen puolison kanssa. Voin siis ostaa sellaista olutta kuin haluan. Marjoja ja hedelmiä meillä ostetaan todella paljon, kesät talvet, ja niitä käytetään monella tavalla. Niistä keitetään puuroja, kiisseleitä, soppaa, ja niitä käytetään leivonnassa, jälkiruuissa, smoothieissa, ja syödään sellaisenaan tai jugurtin ja joskus jäätelön tai maitokiisselin kanssa.

Vierailija
40/218 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelosella jää ihan hyvin säästöönkin vaikka kaupassa tulee valittua kalliimpaa.

Ihan perustellusti ostan mieluumin 0,3l laitilan limun kuin samaan hintaan 1,5l jaffaa. Lapsi nyt vaan ei tarvitse litraa limpparia vaikka viikottaisen saunalimun saakin.

Heviosastolta tarttuu usein mukaan babypinaattia eikä salaattia, ituja eikä... mikähän näitä edes vastaisi, kirsikkatomaatteja eikä tavallisia. Kun niitä tavallisempia on tullut syötyä jo puoli vuosisataa. Ja kyllä edelleen menee ihan lanttua, porkkanaa ja omenaakin.

Kumma kyllä pidemmälle prosessoitu on usein halvempaa kuin alkuperäisempi resepti aitoine raaka-aineineen, vaikka siellä jäätelöaltaalla, en osta kahden euron pingviiniä glukoosisiirappeineen vaan 6 euron pienen kotimaisen tuottajan lisäaineetonta jäätelöä.

Meidät ehkä luokiteltaisiin varakkaiksi. Kuitenkin nyt kotikonttorilla on tullut syötyä ihan perusruokaa. Olen tehnyt pastoja, risottoja, keittoja, kotipitsaa, perunaa ja kastiketta, läskisoosia, hernerokkaa kuivaherneistä ymv.

P.S. Idut idätin itse kuivapavuista. Tuli paljon halvemmaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä