Pojan isän kanssa erimielisyyksiä siitä, kuinka paljon teini-ikäisen pojan pitäisi saada syödä
Miehelle olisi ok, että poika vetelee yhdeltä istumalta neljälle hengelle tarkoitetun makaronilaatikon, tästä hetken päästä megapussin sipsejä ja iltapalaksi kokonaisen pakastepizzan. Ja nämä ihan arki-iltana ja seuraavana päivänä uudestaan samantyyppistä ruokaa yhtä paljon. Poika ei liiku, eikä syö paljoa kasviksia juurikin isänsä myötävaikuttamana, "akkojen ruokaa" on salaatit, hedelmät ja kasvikset. Kaiken huipuksi miehen äiti uhkaa tehdä lastensuojeluilmoituksen, että minun luona poika kärsii nälästä! Tässä alan jo pikkuhiljaa luovuttaa, pitäisikö poika siirtää kokonaan isälleen asumaan?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
voi hyvää päivää. tietty kasvava poika syö. perunoita menee kattila kerrallaan. kastiketta siis kunnon kadtiketta lihaa vaikka sianlihaa. antaa sen pojan syödä. mitä se äidille kuuluu. voi loppuuko rahat.
tämähän ap tietty porvoosta.
Siis sinustako on ok, että lapsi syö ison pussin sipsejä joka päivä?
Huhheijaa, en enää ihmettele, että on niin paljon ylipainoisia lapsia ja nuoria, jos näin moni sanoo, että ruokaa ei pidä rajoittaa. Mistä teillä rahatkin riittää? Jos on esim. kolme teiniä niin menee pitkä penni, jos jokainen syö neljälle tarkoitetun ruokamäärän. Varsinkin, jos antaa sitä kunnon proteiinia, vaikkapa sitä broileri rintaa, niin siinähän menee ~40€ pelkästään lihaan/päivä!
Eikö tuossa ole ruoan tyyppi suurempi ongelma kuin määrä? Makaronilaatikko on tavallista ruokaa ja antaa pojan vetää sitä kun on tuossa kasvuiässä. Mutta miksi ostatte sipsejä ja pakastepitsoja? Ostakaa vaikka ruisleipää ja kaurapuuroa ja antakaa pojan vetää niitä niin paljon kuin lystää.
Juuri tuollaista roskaruokaa kuten sipsit ja pakastepitsat, syödään helposti ihan liikaa vaikkei ole nälkä. Jos ostaisitte tavallista ruokaa, poika söisi vain nälkäänsä.
Teini-ikäinen päättää jo itse syömisiensä määrästä. Ei pysty millään kontrolloimaan syömistä. Valistaa voi ja tehdä turvallista ruokaa. Kannustaa liikkumiseen ja oikeaan syömiseen omalla esimerkillä. Siinäpä se. Se on vaikeaa, jos itse pitää roskaruuasta ja tykkää syödä suuria annoksia. Opeta siinä nyt sitten, niin kuin vihreät, että suojelkaa luontoa, mutta minä lennän tästä kaffe latelle Berliiniin ja syön siellä vegesafkaa. Syökää tekin, mutta älkää lennelkö.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuossa ole ruoan tyyppi suurempi ongelma kuin määrä? Makaronilaatikko on tavallista ruokaa ja antaa pojan vetää sitä kun on tuossa kasvuiässä. Mutta miksi ostatte sipsejä ja pakastepitsoja? Ostakaa vaikka ruisleipää ja kaurapuuroa ja antakaa pojan vetää niitä niin paljon kuin lystää.
Juuri tuollaista roskaruokaa kuten sipsit ja pakastepitsat, syödään helposti ihan liikaa vaikkei ole nälkä. Jos ostaisitte tavallista ruokaa, poika söisi vain nälkäänsä.
Etkö lukenut aloitusta? Pojan isä noita ilmeisesti ostaa pojan ollessa isänsä luona.
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikäinen päättää jo itse syömisiensä määrästä. Ei pysty millään kontrolloimaan syömistä. Valistaa voi ja tehdä turvallista ruokaa. Kannustaa liikkumiseen ja oikeaan syömiseen omalla esimerkillä. Siinäpä se. Se on vaikeaa, jos itse pitää roskaruuasta ja tykkää syödä suuria annoksia. Opeta siinä nyt sitten, niin kuin vihreät, että suojelkaa luontoa, mutta minä lennän tästä kaffe latelle Berliiniin ja syön siellä vegesafkaa. Syökää tekin, mutta älkää lennelkö.
Kyllä voi päättää teininkin syömisistä, jos yksi ihminen syö koko perheelle tarkoitetut ruuat. Ei ole tervettä ei vedellä kokoajan kaksin käsin ruokaa, edes teinipojalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö lukenut aloitusta? Pojan isä noita ilmeisesti ostaa pojan ollessa isänsä luona.
Luin kyllä mutta sinä et ilmeisesti lukenut? Ei siinä mitään sanota että isä ostaisi ne ruoat ja siinä mainitaan määrä ongelmaksi eikä laatu. Vaikka ruoan laatu se tässä perimmäinen ongelma on. Oli sitten iskä tai äiti joka ostaa roskaruokia, roskaruokien takia poika syö liikaa vaikkei ole nälkä.
4 kpl Atrian Liha-makaronilaatikko á 400 g 2315 kcal
Perunalastut megapussi 325 g 1693 kcal
Pizza, jauhelihapizza, Atria, 1 kpl 200 g 485 kcal
Yhteensä 4494 kcal
Lähde: https://fineli.fi/fineli/fi/ruokapaivakirja
Energiantarpeen viitearvot
Ikäryhmäkeskimääräinen energiankulutus (kcal/vrk)
pojat 14-18 v2240-3260
https://www.tervekoululainen.fi/ylakoulu/ravinto/energiansaanti/
4494 kcal päivässä joka päivä kuulostaa olevan liikaa teinipojalle. Toisaalta, jos esimerkiksi joka toinen päivä syö 2000 kcal eli ns. normaali-ihmisen määrän ja joka toinen päivä tuon 4000+ kcal, keskimääräinen energiasaanti menee silloin viitearvioihin.
minä itse kasvattanut kolme poikaa. nuorena perunoiya keitin 10 kg ruokailu ja kunnon lihakastikkeet salaatit päälle. aamulla kaurapuuroja 10 l kattilan voileivät makkarat juustot kurkut tomaatit. saivat joka päivä syödä karamelleja häätelöä limukkaa mitä vaan halusivat. saivat ottaa jääkaapista koska vaan ruokaa. teineinä minä jo opetin tekemään puurot itse ja ruokaa oppivat tekemään itse.
kas kummaa kun tuli jotain heidän kavereitaan kylään niin ahmivat kaikkea herkkuja kun kotonaan eivät saaneet. meidän pojat ihmettelivät sitä. suklaata saivat syödä vaikka joka pv.
nyt aikuisena eivät syö karamelleka suklaata . jäätelöä joskus harvoin. ovat sanoneet että lapsena saivat niin paljon syödäkseen että eivät enää pysty syömään makeata.
ja muuten kaksi on lääkäreitä ja yksi inssi. ovat hoikkia ja urheilullisia. että se siitä ruokailusta. näin minunkin kotonani annettin meille penskoille riittävästi suolaista maleaa niin emme enää aikuisena syö mitään makeata.
suvussa kulkenut tämä juttu. pöydät notkuneet aina ruuasta ja herkuista.
mutta mutta se nääs maksaa. isoäitini sanoi jo aikoinaan että lapset opetetaan syömään kotona niin eivät ole hounia vieraissa.
jos nyt joku tunnistaa minut poukien ammatin mukaab niin ei haittaa. tosiasiat ovat tosiasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näillä tiedoilla ei kyllä pysty auttamaan.. onko fyysinen murrosikä alkanut tai alkamassa? Paljonko poika on pitkä nyt, mikä on ennuste? Tai miten pitkä lapsen isä on? Miten paljon poika nyt painaa? Koska jos on 150cm ja painoa on120 kg, pituusennuste on 175cm, niin joo, pitää vahtia kaloreita. Mutta jos poika on nyt 40kg, pituus 150 cm ja ennuste on 195, ihan sama mitä vetää ja vaikka koko ajan... toki niistä vihanneksista ja hedelmistä olisi myös hyötyä, niissä sipseissä on kovin vähän mitään, mistä se elmistö saisi hyötyä irti. Plus tuollaisilla ravintotottumuksilla kun ei kukaan meistä voi koko elämäänsä elää. Mutta sinä syötät mitä parhaaksi näet ja ex(?)-anoppi sitä mitä parhaaksi näkee. Sossu sitten miettii, onko tuossa jotain ongelmaa ja jos on, missä.
Pituusennusteet voivat toteutua tai olla toteutumatta. Meillä pojasta ennustettiin n. 190 cm pitkää, taitaa jäädä minun pituuteeni, n. 175 cm. Luulen, että paljon riippuu murrosiän ajankohdasta, sitähän ennusteet eivät voi tietää. Jos on aikainen murrosikä, kasvupyrähdys voi olla jo hyvässä käynnissä, kun ennuste laskee, että se on vasta myöhemmin tulossa. Vastaavasti myöhäisellä murrosiällä voi kasvaa pidemmäksi kuin on ennustettu. En tiedä, näin olen vain miettinyt.
Pituus ennuste on juuri sitä, eli ennustamista.
Se on vain valistunut arvaus vanhempien pituudesta. Sitten jos lapsi ryhtyykin anorektikoksi, tai lähtee alaikäisenä polttamaan niin mitkään ennusteet ei pidä paikkaansa.
Vitamiinipuutoksetkin ja liian vähäinen unen määrä vaikuttaa myös.
Kasvuhormonia erittyy eniten nukkuessa.
Normaalipainoisilla ihmisillä energiansaanti pyrkii yleensä pitemmällä aikavälillä säätymään kulutusta vastaavaksi. Eli ahmin ja annan ahmia silloin kun ahmittavaa on, kyllä se pitkässä juoksussa tasoittuu. Rajoittamisesta herkkuhimot vain kiihtyvät.
Teinipojat pystyvät syömään paljon lihomatta, mutta heidän ei tarvitse syödä enempää kuin aikuisen miehen kasvaakseen isoksi. Minäkin kasvoin 193 senttiseksi ihan perus kotiruualla syömällä saman verran mitä muutkin. Pituuskasvu on geeneissä. Ainoastaan erittäin vaarallinen aliravitsemus haittaa sitä.
Älkää opettako lapsianne syömään valtavia annoksia. Siitä on vain haittaa myöhemmin!!!
Tee pidempään kylläisenä pitävää ruokaa, tossa on nyt vaan hiilihydraatteja ja valkoista viljaa, eikä yhtään vitamiineja.
Laita iso jauheliha- tai nakkikeitto ja sinne mukaan porkkanaa, paprikaa. Tortillat kanan ja kasvisten kanssa tai jauhelihalla ja kasviksilla täytety tacot on hyviä. Lihapullat ja spagetti maistuu myös. Jälkkäriksi mustikkarahkaa tai marjakiisseliä, omenalohkoja ja banaania popsittavaksi. Sipsit pois. Jos ei kodin ruuat kelpaa, ei voi mitään, muuta ei tule.
Onko isä hyvässä kunnossa? Jos ei ole, voit kertoa pojallesi että semmoseksi tulee jos ei syö marjoja, hedelmiä ja vihanneksia.
En tiedä juuri ap:n tilannetta, mutta harmittavan moni vanhempi nykyään tarjoaa lapsille vain kevyitä ruokia. Silloin kasvavassa iässä olevat joutuvat usein paikkailemaan energiantarvettaan energiatiheillä tuotteilla.
Vierailija kirjoitti:
Tee pidempään kylläisenä pitävää ruokaa, tossa on nyt vaan hiilihydraatteja ja valkoista viljaa, eikä yhtään vitamiineja.
Laita iso jauheliha- tai nakkikeitto ja sinne mukaan porkkanaa, paprikaa. Tortillat kanan ja kasvisten kanssa tai jauhelihalla ja kasviksilla täytety tacot on hyviä. Lihapullat ja spagetti maistuu myös. Jälkkäriksi mustikkarahkaa tai marjakiisseliä, omenalohkoja ja banaania popsittavaksi. Sipsit pois. Jos ei kodin ruuat kelpaa, ei voi mitään, muuta ei tule.
Onko isä hyvässä kunnossa? Jos ei ole, voit kertoa pojallesi että semmoseksi tulee jos ei syö marjoja, hedelmiä ja vihanneksia.
Olen eri mieltä siitä, että jauheliha- tai nakkikeitto olisi pidempään kylläisenä pitävää ruokaa. "Muuta ei tule" ei ap:n tapauksessa päde, koska isän luona tulee muuta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Huhheijaa, en enää ihmettele, että on niin paljon ylipainoisia lapsia ja nuoria, jos näin moni sanoo, että ruokaa ei pidä rajoittaa. Mistä teillä rahatkin riittää? Jos on esim. kolme teiniä niin menee pitkä penni, jos jokainen syö neljälle tarkoitetun ruokamäärän. Varsinkin, jos antaa sitä kunnon proteiinia, vaikkapa sitä broileri rintaa, niin siinähän menee ~40€ pelkästään lihaan/päivä!
Broilerin rinta ei ole ainoa "kunnon proteiini".
Olisko kannattanut lapsesta asti opettaa syömään kaikkea? Faktat pöytään pojalle: jos ahmii, lihoo. Suomalaiset on läski kansa ja teinit jättiläisiä.
T. 10 kg ylipainon kohdalla havahtunut ja nyt hoikka
Vierailija kirjoitti:
Teinipojat pystyvät syömään paljon lihomatta, mutta heidän ei tarvitse syödä enempää kuin aikuisen miehen kasvaakseen isoksi. Minäkin kasvoin 193 senttiseksi ihan perus kotiruualla syömällä saman verran mitä muutkin. Pituuskasvu on geeneissä. Ainoastaan erittäin vaarallinen aliravitsemus haittaa sitä.
Älkää opettako lapsianne syömään valtavia annoksia. Siitä on vain haittaa myöhemmin!!!
Toisaalta en opettaisi myöskään rajoittamaan pääruokien annoskokoja. Jos syö pääruokaa niin vähän, että jää nälkäiseksi, väkisinkin tekee mieli syödä jotain energiatiheää vielä lisäksi.
Siis olen kyllä teinipojan äitinä joka päivä puulla päähän lyöty kun katson oman 15v poikani ruokailua. Syö ihan älyttömät määrät ja koko ajan on nälkä. Tai siis hyvin pian ruuan jälkeen on taas nälkä.
Ja siis meillä on myös 18v tyttö, mutta kyllä tämä 15v poika vetelee sellaisia määriä ruokaa ettei tyttö söisi ikinä noin. Poika harrastaa paljon liikuntaa myös mut myös vapaapäivänä syö valtavasti.
Ehdottaisin kyllä et ruokaa olisi tarjolla riittävästi ja niin ettei tarvii sipsejä nälkään syödä kuin vain satunnaisesti herkutteluun. Voi meilläkin syödä pakastepizzaa välillä. Ei se maailma siihen kaadu.
voi hyvää päivää. tietty kasvava poika syö. perunoita menee kattila kerrallaan. kastiketta siis kunnon kadtiketta lihaa vaikka sianlihaa. antaa sen pojan syödä. mitä se äidille kuuluu. voi loppuuko rahat.
tämähän ap tietty porvoosta.