Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojan isän kanssa erimielisyyksiä siitä, kuinka paljon teini-ikäisen pojan pitäisi saada syödä

Vierailija
19.05.2020 |

Miehelle olisi ok, että poika vetelee yhdeltä istumalta neljälle hengelle tarkoitetun makaronilaatikon, tästä hetken päästä megapussin sipsejä ja iltapalaksi kokonaisen pakastepizzan. Ja nämä ihan arki-iltana ja seuraavana päivänä uudestaan samantyyppistä ruokaa yhtä paljon. Poika ei liiku, eikä syö paljoa kasviksia juurikin isänsä myötävaikuttamana, "akkojen ruokaa" on salaatit, hedelmät ja kasvikset. Kaiken huipuksi miehen äiti uhkaa tehdä lastensuojeluilmoituksen, että minun luona poika kärsii nälästä! Tässä alan jo pikkuhiljaa luovuttaa, pitäisikö poika siirtää kokonaan isälleen asumaan?

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika myöhässä olette. Kasvisten ja hedelmien syönti pitää aloittaa välittömästi kun lapsi alkaa syödä kiinteitä. Se on huono syöttää ensin 13 vuotta pelkkää pullaa ja sipsiä, ja sitten vaatia että pitää syödä porkkanaa. Meillä miehen lapsi joko syö, tai on syömättä, mutta iltapalalle ei saa ekstraleipää sillä perusteella että söi niin vähän tuokaa kun siinä oli seasa porkkanaa. Iso lapsi syö sen porkkanan, tai poimii hiljaisuudessa lautasen reunalle, ei sitä siellä ruuassa niin paljoa ole.

Lapsi ei saa iltapalalla ekstraleipää? Eli mitoitettu määrä eikä enempää tipu.

Hirheää!

Vierailija
82/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis täälläkö mammat ei oikeasti näe mitään pahaa, että poika vetelee kerralla perheelle tarkoitetun ruuan ja vielä päälle sipsiä ja pakastepizzaa? Ei ihme, että terveys on kuralla. Jos se teini on nyt hoikka ja syö noin, niin kymmenen vuoden päästä tilanne on aivan eri. Ei pidä olla noin lyhytkatseinen.

"poika vetelee kerralla perheelle tarkoitetun ruuan"

Ei. Äidin mielestä ruuasta riittäisi 4 henkilölle. Äiti ja isä asuvat erillään, mahdoton sanoa onko tuo jollekin perheelle tarkoitettu ruoka vai onko tarkoitus vain syödä samaa ruokaa 4 päivää.

"terveys on kuralla"

Ei. OP ei sanonut mitään teinin terveydestä.

"Jos se teini on nyt hoikka ja syö noin, niin kymmenen vuoden päästä tilanne on aivan eri"

Teinit kasvavat vielä. Kymmenen vuoden päästä ei kasva enää. Nyt pitää syödä enemmän. Ihme ajatus, että nyt pitäisi syödä saman verran kuin 10 vuoden päästä. Jos ajatusta jatkaa, niin vanhuksena palvelutalossa ei paljoa tarvitse syödä, voisit alkaa jo valmistautumaan siihen syömään sen 900 kcal päivässä.

Kai te nyt tajuatte, että ihminen tarvitsee eri ikäisenä eri määrän energiaa? Ruuan määrää voi vähentää tai kasvattaa iän ja liikunnan mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika höttöä poika syö, siis ihan ruuaksikin. Ravitseva ruoka vie nälän useammaksi tunniksi, niin ettei heti kohta ole jo tungettava suuhunsa pussillista sipsejä ja hetken päästä iso pitsa. Hiilareita, hiilareita, hiilareita. Missä proteiinit? Ruokavalio vaihtoon, höttöhiilarit helkkariin. 

Kyllähän ne teinipojat syövät valtavia määriä ja kuluttavat, ovat pitkiä ja laihoja kuitenkin. Tuttava oli koululla emäntänä ja kertoili usein. miten pojat syövät kukkurallisia lautasellisia. Käyttivät koko ruokatunnin tarkkaan, että saivat mahansa täyteen. Viimeisinä veivät lautasensa tiskiin ja muistivat aina kiittää emäntää hyvästä ruuasta. Se oli silloin, kun ei ollut keskuskeittiötä, vaan joka koululla omansa. Taitaa nykyään olla vähän toisenlainen ääni poikienkin kellossa.

Poikani opiskelee ammattikoulussa pienessä yksikössä, jossa on oma keittäjä. Poika inhosi koko peruskoulun ajan kouluruokia, jotain leipää vain ehkä söi yläkoulussa. Mutta nyt maistuu :) Vanhempainillassa oli meille vanhemmille tarjoilu ja keittäjä oli tehnyt pullaa ja suolaisia piirakoita ym. Kyllä oli hyvää! Aivan ihmeellistä nykypäivänä :)

Vierailija
84/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinipoikani syö valtavasti. Hän on laiha kuin tikku ja kylkiluut näkyvät. Syö useamman kunnonruuan päivässä ja herkkuja lisäksi. Ei liiku mitenkään erityisen paljon edes. Yhden normiruoka-annoksen jälkeen on uusi nälkä puolen tunnin päästä. Hän on jo n 180 cm, mutta kasvaa yhä.

Veikkaan siis, että ap:n miehen lapsi syö ihan normaalisti, jos on normaalipainoinen. 4 hengen annos kerralla on kerralla paljon,kun useimmille ei mahdu mahalaukkuun niin paljon, paitsi jos ap:n annoskoko on tosi pieni. Mutta yhdelle päivälle 4 normaaliannosta makaronilaatikkoa lisukkeineen ja muine ruokineen on ihan normaali määrä teinipojalle.

Vierailija
85/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikäinen päättää jo itse syömisiensä määrästä. Ei pysty millään kontrolloimaan syömistä. Valistaa voi ja tehdä turvallista ruokaa. Kannustaa liikkumiseen ja oikeaan syömiseen omalla esimerkillä. Siinäpä se. Se on vaikeaa, jos itse pitää roskaruuasta ja tykkää syödä suuria annoksia. Opeta siinä nyt sitten, niin kuin vihreät, että suojelkaa luontoa, mutta minä lennän tästä kaffe latelle Berliiniin ja syön siellä vegesafkaa. Syökää tekin, mutta älkää lennelkö.

Kyllä voi päättää teininkin syömisistä, jos yksi ihminen syö koko perheelle tarkoitetut ruuat. Ei ole tervettä ei vedellä kokoajan kaksin käsin ruokaa, edes teinipojalle.

Juuri näin. Yksi hyvä konsti on säännellä sitä lämpimän ruoan määrää ainakin nyt pihvien tms. kalliimman kanssa, pottuja voi keittää kerralla enemmän ja syö sitten niitä mitä haluaa. Samaten leipää voi syödä minkä haluaa. Luulen, että keitetyt perunat ja yhtään rouheisempi leipä (siis ei mikään ranskanleipäpulla) ei ole juuri kenenkään teinin himoherkkua eli siinä tulee syötyä juuri sen mitä tarvitsee. Kyllä meilläkin pieniruokainen teini voi helposti vetäistä pizzan kerralla, kun tykkää. Mutta eipä niitä usein syödäkään.

Vierailija
86/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi kasvaa kovalla kohinalla. Kaikki mitä syö palaa samaa kyytiä kasvun tarvitsemaan energiaan. Anna pojalle ruokaa äläkä pihistele. Jos ei sulla ole varaa ruokkia lastasi, olisit miettinyt tuonkin asian jo silloin kun jalkasi levitit. Raffisti sanottu, mutta totuus. Ei pidä lisääntyä jos lapsen kasvatus on tuollaista nillitystä ettei ole edes varaa antaa ruokaa riittävästi. Säälin lastasi. Toivottavasti hänellä on fiksu ja inhimillinen isä.

Vierailija
87/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oleellista on tietenkin se, onko poika lihava vai ei. Jos ei, niin kyllä se sitten varmaan nälkäänsä syö. Tarjoaisin valmisruokien ja sipsien tilalle kuitenkin oikeaa ruokaa. Jos on lihava, niin saatua energiamäärää tulisi rajoittaa.

Edelleenkään ei ole oleellista onko NYT lihava, tuolla menolla ja isän opetuksilla on lihava aikuisena.

No totta hemmetissä sillä on väliä kun ruokamääriä arvioidaan. Ne pitää suhteuttaa nykyiseen kulutukseen eikä johonkin tulevaisuuden mielikuvituskulutukseen. Kulutus laskee yleensä iän myötä ja se on jokaiselle haaste, mutta teininä nälkiinnyttäminen ei sitä ratkaise, päinvastoin.

No joo, mutta onhan se nyt eri asia saada energia pizzasta kuin vaikka kalakeitosta. Kummasta luulet olevan helpompi "vieroittua" sitten, kun energiantarve laskee? Monet roskaruoat ovat mahtavan koukuttavia ja vaikka niitä voi välillä syödä, pitäisi normaalin ruoan olla juuri sitä, mitä voi loppuikänsä syödä - sittenkin, kun pitää syödä vähemmän. On ikävää ajatella, että kun muuttaa omilleen ja elämässä on kaikkea kiintoisaa, pitääkin käydä kova koulu siitä, mitä on normaali ruoka. Olisi ihan hyvä, jos sen olisi oppinut jo kotonaan.

Vierailija
88/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit mitottavat kasvavien poikien ruuan tarpeen oman mahansa mukaan. Pitäisi syödä niin vähän kuin keski-ikäinen painoaan vahtiva äiti. Voi luoja , armaha poikarukkia näiltä kuilottajilta ja anna nuoren syödä tarpeeksi, oman vatsansa ja nälkänsä mukaan!

Vierailija
89/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo on kaikki, mitä poika päivän aikana syö, se ei ole paljon. Mutta siinä tapauksessa pitäisi saada se poika syömään säännöllisemmin, jotta ei tarvitse kerralla ahtaa niin paljon ruokaa mahaansa.

Oma kokemukseni teinien ruokailutavoista on juuri se, että kun ollaan tietokoneella, ei muisteta/malteta käydä syömässä, ja kun äiti tulee illalla kotiin ja käskee syömään, vedetään sitä ruokaa sitten koko päivän tarpeiksi.

Vierailija
90/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikäinen päättää jo itse syömisiensä määrästä. Ei pysty millään kontrolloimaan syömistä. Valistaa voi ja tehdä turvallista ruokaa. Kannustaa liikkumiseen ja oikeaan syömiseen omalla esimerkillä. Siinäpä se. Se on vaikeaa, jos itse pitää roskaruuasta ja tykkää syödä suuria annoksia. Opeta siinä nyt sitten, niin kuin vihreät, että suojelkaa luontoa, mutta minä lennän tästä kaffe latelle Berliiniin ja syön siellä vegesafkaa. Syökää tekin, mutta älkää lennelkö.

Kyllä voi päättää teininkin syömisistä, jos yksi ihminen syö koko perheelle tarkoitetut ruuat. Ei ole tervettä ei vedellä kokoajan kaksin käsin ruokaa, edes teinipojalle.

Juuri näin. Yksi hyvä konsti on säännellä sitä lämpimän ruoan määrää ainakin nyt pihvien tms. kalliimman kanssa, pottuja voi keittää kerralla enemmän ja syö sitten niitä mitä haluaa. Samaten leipää voi syödä minkä haluaa. Luulen, että keitetyt perunat ja yhtään rouheisempi leipä (siis ei mikään ranskanleipäpulla) ei ole juuri kenenkään teinin himoherkkua eli siinä tulee syötyä juuri sen mitä tarvitsee. Kyllä meilläkin pieniruokainen teini voi helposti vetäistä pizzan kerralla, kun tykkää. Mutta eipä niitä usein syödäkään.

Minun äitini oli tuota koulukuntaa, että kun ruoka ei maistu millekään, sitä ei tule syötyä liikaa. Veli veti salaa sokeripaloja, minä tein sokerista ja margariinista mössöä. Oi niitä aikoja.

Nykyään äitinä ymmärrän että ruoan täytyy tuottaa nautintoa jotta ylimääräisiä mielitekoja ei tulisi.

Vierailija
91/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko poika lihava? Jos on lihava, niin isä on äitinsä kanssa väärässä, jos ei ole lihava, niin sinä olet väärässä.

Olet kyllä aika ääliö. Ihmisen paino ei kerro mitään siitä, mitä kehon sisällä tapahtuu.

En alkaisi ketään sanomaan ääliöksi, mutta minusta on totta, että nykyisin tuijotetaan liikaa painoa. On huolestuttavissa määrin lihavia nuoria, mutta osa hoikistakin nuorista syö järkyttävän huonosti ajatellen esim. ravintoaineiden saantia. Ja vaikka nuorena aineenvaihdunta tai mikä lie pitäisikin huolen siitä, ettei ylipainoa kerry, niin jossain vaiheessa sitä alkaa yleensä tulla, jos ruokavalio on lihottava. Jos ei ole kymmeneen vuoteen syönyt kuin roskaruokaa, on aika vaikea alkaa omatoimisesti ostella kasviksia ja tehdä niistä ruokia. Siksi sitä "kuria" täytyisi pitää yllä, vaikkei helposti lihoisikaan.

Tietenkin kaikki ovat yhtä arvokkaita painosta huolimatta jne. mutta ei se poista sitä faktaa että on epäterveellistä olla ylipainoinen. Lihavat ihmiset ovat keskimäärin fyysisesti sairaampia kuin hoikemmat ihmiset. Tämän takia lihavuutta ei ainakaan omasta mielestäni pitäisi pitää kauniina. Ei siis sen takia että lihavat olisivat jotenkin rumempia kuin muut, vaan ihan sen takia että se on epäterveellistä.

Vierailija
92/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun luettuani en ihmettele lihavuusepidemiaa :( Monesta on täysin normaalia, että teini elää roskaruoalla, koska kasvuunhan se menee ja jos ei ole lihava, on täysin terve. Ilmeisesti ravintoaineet, verisuonten tila tms. ei kiinnosta lainkaan, jos teini näyttää normaalilta. Puhumattakaan sitten siitä, miten hirveä paikka tällaisen teinin on sitten aikuisena opetella syömään normaaleja määriä tavallista ruokaa, kuka haluaa lapselleen tällaista? Aika moni ei aikuisena onnistu tässä muutoksessa ja sitten ihmetellään, kun miehet kuukahtavat metaboliseen oireyhtymään jopa kolmikymppisinä. Luultavasti syynä on rokotteet tai joku muu kavala salajuoni. Anteeksi vihainen sävyni, mutta säälin ihan hirveästi näitä lapsia :( Satunnainen herkuttelu on ok ja jopa suotavaa, vaikkapa päivittäin pieninä määrinä, mutta monilla tämä on lähtenyt ihan lapasesta. Jokunen vuosikymmen sitten raavas ojankaivaja ei olisi pystynyt syömään sitä mitä nykypiltit syövät. 

Vierailija
93/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini oli tuota koulukuntaa, että kun ruoka ei maistu millekään, sitä ei tule syötyä liikaa. Veli veti salaa sokeripaloja, minä tein sokerista ja margariinista mössöä. Oi niitä aikoja.

Nykyään äitinä ymmärrän että ruoan täytyy tuottaa nautintoa jotta ylimääräisiä mielitekoja ei tulisi.

Nyt kyllä luit tahallaan väärin aiempaa. Ei ollut kyse ruuan mausta.

Ihan kohtuullista on jos muille perheenjäsenille riittää yksi broilerin rintafile per pää, ilmoittaa teinille, että hän saa kaksi. Muuta ruokaa sitten enemmän lisukkeeksi. Kohtuutonta jos joutuisi aina ostamaan 3-4 kertaisen määrän siltä varalta, että teini ei ehtinyt syödä aamupalaa ja kouluruokakaan ei maistunut ja nyt pitäisi saada koko päivän kalorit siitä aterian kalleimmasta osasta täyteen. 

Vierailija
94/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko poika lihava? Jos on lihava, niin isä on äitinsä kanssa väärässä, jos ei ole lihava, niin sinä olet väärässä.

Olet kyllä aika ääliö. Ihmisen paino ei kerro mitään siitä, mitä kehon sisällä tapahtuu.

En alkaisi ketään sanomaan ääliöksi, mutta minusta on totta, että nykyisin tuijotetaan liikaa painoa. On huolestuttavissa määrin lihavia nuoria, mutta osa hoikistakin nuorista syö järkyttävän huonosti ajatellen esim. ravintoaineiden saantia. Ja vaikka nuorena aineenvaihdunta tai mikä lie pitäisikin huolen siitä, ettei ylipainoa kerry, niin jossain vaiheessa sitä alkaa yleensä tulla, jos ruokavalio on lihottava. Jos ei ole kymmeneen vuoteen syönyt kuin roskaruokaa, on aika vaikea alkaa omatoimisesti ostella kasviksia ja tehdä niistä ruokia. Siksi sitä "kuria" täytyisi pitää yllä, vaikkei helposti lihoisikaan.

Tietenkin kaikki ovat yhtä arvokkaita painosta huolimatta jne. mutta ei se poista sitä faktaa että on epäterveellistä olla ylipainoinen. Lihavat ihmiset ovat keskimäärin fyysisesti sairaampia kuin hoikemmat ihmiset. Tämän takia lihavuutta ei ainakaan omasta mielestäni pitäisi pitää kauniina. Ei siis sen takia että lihavat olisivat jotenkin rumempia kuin muut, vaan ihan sen takia että se on epäterveellistä.

En yrittänytkään puolustella lihavuutta vaan nostaa esiin sen, että lihavuuden LISÄKSI on muitakin terveysriskejä kuten vaikka aivan liian niukka vitamiinien ym. saanti. Lihavuus on tietysti aina oma riskinsä, ei siinä mitään selittelemistä ole.

Vierailija
95/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä luit tahallaan väärin aiempaa. Ei ollut kyse ruuan mausta.

Ihan kohtuullista on jos muille perheenjäsenille riittää yksi broilerin rintafile per pää, ilmoittaa teinille, että hän saa kaksi. Muuta ruokaa sitten enemmän lisukkeeksi. Kohtuutonta jos joutuisi aina ostamaan 3-4 kertaisen määrän siltä varalta, että teini ei ehtinyt syödä aamupalaa ja kouluruokakaan ei maistunut ja nyt pitäisi saada koko päivän kalorit siitä aterian kalleimmasta osasta täyteen. 

Nimenomaan kirjoitit rouheisesta leivästä ja keitetyistä perunoista, miten ne eivät ole teinin herkkua joten tulee syötyä juuri sen verran kuin tarvitsee.

Niksi on siinä, että ruoasta voi tehdä paremman makuista hyvinkin edullisilla tavoilla, vaikkapa maustamalla tai vaihtamalla kypsennystapaa. Hyvä ruoka estää mielitekoja, vaikka sisältäisi saman määrän energiaa.

Vierailija
96/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis olen kyllä oikeastaan ihan samaa mieltä, että ruoan on hyvä maistua hyvältä. Tarkoitin sitä, että jos sen hyvän ruoan jälkeen on vielä oikeasti nälkä, niin sitten voi syödä vaikka leipää. Eihän se leipä minusta ainakaan pahaa ole, mutta eihän sitä sillä tavalla tule syötyä mättämällä kuin sipsejä. On varmaan juuri niin, että kun ruoka on hyvää ja sitä on sopiva määrä, sen jälkeen ei juuri ole mielitekoja. 

Vierailija
97/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasun paikkagantuo on jos ei lapsi saa kotona nälkäänsä tyydytettyä. Joku vastuu se on vanhemmallakin arvioida tilanne kykeneekö enää turvaamaan lapsellensa riittävän hyvän kasvun ja kehityksen. Aloittaja hoi herätys nyt!!! Jos rakastat lastasi, huolehdit että lapsesi saa ruokaa niin ettei nälkä kurni vatsassa.

Vierailija
98/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo mitään varsinaista annettavaa tähän ketjuun. Tulin vaan kertomaan, että minä, 169cm hobitti, söin teininä aivan hulluja määriä ruokaa. Oli ihan oikeasti nälkä, eikä paljon ravintosisältö kiinnostanut. Melkein samalla tiellä edelleen, syön yhä kokoisekseni paljon ja laadullisesti vain hieman parempaa ruokaa. Jonain päivänä saatan olla pulassa, kun aineenvaihdunnan vilkkaus romahtaa. Olen tähän (24 v) ikään mennessä olen lihonut kahdeksassa vuodessa kilon, 16-vuotiaana pituuskasvukin loppui.

Vierailija
99/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän on aloittajan mielestä se neljän hengen annos? Onko se yksi 400g:n valmislaatikko vai kokonainen vuoallinen peruskaavalla 400g jauhelihaa+pussi makaronia? AP ei ole tullut lainkaan tarkentamaan tähän tilannetta, joten tämä lienee provo.

Mutta ihan esimerkki elävästä elämästä. Jos tottuu syömään tuollaista hiilarihöttää, valtavan kasan makaroonia, sipsiä, pizzaa, niin koko ajan on verensokerit korkealla ja se nälkä tulee todella voimakkaana, kun energiataso humahtaa kerralla alas. Siksi pitäisi syödä mahdollisimman monipuolisesti, salaattia, ruisleipää, täysjyvää yms ja pizza/sipsi välipaloista pitäisi siirtyä terveellisempiin ruokiin. Esim. kaurapuuro pitää nälän pitkään poissa. Eikö kuvitteelliselle pojalle muka kelpaa välipalaksi ruisleipä vaikka maksamakkaralla?

Muuten samaa mieltä, mutta kaurapuurosta tuli alapeukku. Kaurapuuroa voi vetää vaikka litran, niin silti on nälkä tunnin päästä. Siihen pitää laittaa siivelle vaikka munakokkelia, tai keitettyä munaa, tai joku rahkajukurtti.

Vierailija
100/114 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun luettuani en ihmettele lihavuusepidemiaa :( Monesta on täysin normaalia, että teini elää roskaruoalla, koska kasvuunhan se menee ja jos ei ole lihava, on täysin terve. Ilmeisesti ravintoaineet, verisuonten tila tms. ei kiinnosta lainkaan, jos teini näyttää normaalilta. Puhumattakaan sitten siitä, miten hirveä paikka tällaisen teinin on sitten aikuisena opetella syömään normaaleja määriä tavallista ruokaa, kuka haluaa lapselleen tällaista? Aika moni ei aikuisena onnistu tässä muutoksessa ja sitten ihmetellään, kun miehet kuukahtavat metaboliseen oireyhtymään jopa kolmikymppisinä. Luultavasti syynä on rokotteet tai joku muu kavala salajuoni. Anteeksi vihainen sävyni, mutta säälin ihan hirveästi näitä lapsia :( Satunnainen herkuttelu on ok ja jopa suotavaa, vaikkapa päivittäin pieninä määrinä, mutta monilla tämä on lähtenyt ihan lapasesta. Jokunen vuosikymmen sitten raavas ojankaivaja ei olisi pystynyt syömään sitä mitä nykypiltit syövät. 

Voitko ystävällisesti osoittaa viestin numeron, jossa oikeasti sanotaan noin? Koska minun mielestäni ap kysyi nimenomaan ruokaMÄÄRISTÄ ja tähän ovat nämä kasvusta puhuneet kommentoineet. Kukaan ei ole väittänyt, että sipsiä kannattaa syödä joka päivä. Mutta ap ei kysy, onko ok olla ostamatta sipsipussia ja antaa sen sijasta enemmän makaronilaatikkoa, leipää ja salaattia, vaan ap kysyy onko ok pihdata ruokaa niin että lapsella on nälkä. Joten ihmiset vastaavat siihen mitä on kysytty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi