Miksi lapsi huutaa aivan koko ajan?
Kyse on vähän yli kaksivuotiaasta, joka huutaa aivan koko ajan. Ei siis itke, vaan se on sellaista huutamisäänellä tapahtuvaa kitinää. Lapsi saa joka päivä paljon kehuja ja syliä ja tehdään kaikkea kivaa yhdessä, mutta sylissäkin kitisee ja yhdessä leikkiessä vain huutaa ja kitisee. Tätä on jatkunut jo muutaman kuukauden. On päiviä, joissa ei ole kuin joku satunnainen viisiminuuttinen ilman sitä huutoa. Lapsi on perusterve, nukkuu ok ja syö ok. Meistä vanhemmista kumpikaan ei enää jaksa tätä loputonta huutoa, johon ei tunnu vaikuttavan mikään. Olen itse siinä pisteessä, että kyyneleet on vain omissa silmissä koko ajan. Miksi lapseni huutaa?
Kommentit (65)
Meillä myös ihan just 2v ja vähän samanlaista on nyt alkanut ilmetä. Lapsi tuntuu olevan pahalla päällä. Ikään liittyvää uhmaa minä äänestäisin, lapsen luonteesta riippuen voimakkaampaa tai lievempää, ja useimmiten vanhemmille raskasta. Vanhempien ymmärrettävä uupuminen sitten vain pahentaa sitä kiukun kierrettä. Tsemppiä siis ap! Ei ainakaan ole mitään haittaa ottaa asia neuvolassa puheeksi jos sua ahdistaa. Helsingissä ainakin on myös tosi ihana lapsiperheiden sosiaaliohjaus jonne saa soittaa ja jutella asiantuntijan kanssa just tällaisista asioista. Eikä siis liity lastensuojeluun vaan kaikille avoin numero.
Meidän poika oli justiisa tuommonen! Huudi ja ölisi ja hakkasi päätään patteriin. Arvaa oltiinko paniikissa saa keli kaksi kasvatustieteen maisteria. Ei osannu leikkiä vaan paiskoi vaan tavaroita, ei nukkunut eikä syönyt. Voi luoja. Kunnes yhtenä päivänä se loppui. Loppui vaan naps. Nyt on ihana ja kiva teini joka tekee itsenäisesti etäopiskelun ja vielä hyvin tuloksin.
Se siinä tapahtui että naapurit pitää höntä vieläkin vammaisena hulluna kakarana:)
Tsemppiä tiedän tunteen.
Huutaako myös jos viet ulos ja annat sotkea kätensä hiekkalällyyn?
Saisiko purettua ulkona liikaa energiaa? Vie hänet metsään tutustumaan luonnon ihmeisiin. Kivien alta voi katsoa muurhaisten elämää, puun oksalla voi istua ja ihmetellä lintuperspektiivistä maanpinnan tapahtumia jne.
Edellyttäen, ettei allergiat tms ole vaivana.
Meillä se varsinainen tahtoikä tuli vasta kolmevuotiaalle, mutta nekin känkkäränkät korostuu jos lapsi on väsynyt, stressaantunut tai nälkäinen. Niinpä koitan pitää arjen sujuvana ja kertoa selkeästi aina, mitä seuraavaksi tapahtuu sekä sanoittaa tunteita. Vain kaksi kertaa on todellinen itkupotku-sulamispiste ollut lähellä. Eli en kyllä tunnista uhmaksi sellaista, että koko ajan kirkuu, ei kaksivuotiaalla ollut mitään sellaista. EI tietenkään kaikilla ole sama temperamentti.
Vierailija kirjoitti:
Ota videolle, pidä päiväkirjaa huudosta ja mene yksityiselle lastenlääkärille. Täällä ollut monta ketjua, missä vanhemmat ovat muutaman vuoden antaneet neuvolan ohjeilla "hankalan" lapsen huutaa, kunnes on paljastunut refluksi, allergiat, aistiyliherkkyys, joku harvinaisempi....
Ja ettehän te itsekään tota jaksa.
Joo, en löydä ketjua, mutta yhdessä niistä syyksi paljastui migreeni. Sitä voi olla jo vauvoilla, mutta kun eivät osaa sanoa mihin sattuu.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/08/03/lasten-migreeni-yleista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ootte nenät kiinni kännykässä niin vuorovaikutustahan se on vailla. Osaako edes puhua?
Minun lapseni eivät tehneet noin. Luin heille paljon satuja ääneen ja välillä romaanejakin. Oppivat varhain puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan niin ei ollut tarvetta kitistä.
Neuvolakin kannattaisi käydä kuulovikojen ja autismin poissulkemiseksi.
Hyvä, että sinun lapsesi ei olleet tällaisia. Minun nyt on. Vaikka luen hänelle paljon, olen lukenut vauvasta asti. Puhun hänen kanssaan koko ajan paljon. En ole nenä kännykässä, ja puhelut hoidan hänen nukkuessa, joten ei joudu edes kärsimään siitä, että äiti on puhelimessa. Lapsen kuulo on ok eikä neuvola epäile autismia. Neuvola sanoo, että lapsi on ok, mutta hänellä on hankala temperamentti. Ap
Miksi puhut hänen kanssaan koko ajan paljon? Mitä hyvää siinä on? Anna välillä olla rauhassa, ei ihme että huutaa.
Aistiyliherkkyys? Se tuli ensimmäisenä mieleen aloituksen luettuani.
Vierailija kirjoitti:
Huutaako myös jos viet ulos ja annat sotkea kätensä hiekkalällyyn?
Huutaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, olen sitä epäillyt muuten mutta en osannut yhdistää tähän. Mikä siihen auttaisi? Ap
Tutkikaa korvat uudelleen erikoislääkärillä. Voi olla kuulokysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, olen sitä epäillyt muuten mutta en osannut yhdistää tähän. Mikä siihen auttaisi? Ap
Vähemmät ärsykkeet. Joitakin häiritsee vaatteiden tuntu iholla. Valot äänet ym.
Vierailija kirjoitti:
Meidän poika oli justiisa tuommonen! Huudi ja ölisi ja hakkasi päätään patteriin. Arvaa oltiinko paniikissa saa keli kaksi kasvatustieteen maisteria. Ei osannu leikkiä vaan paiskoi vaan tavaroita, ei nukkunut eikä syönyt. Voi luoja. Kunnes yhtenä päivänä se loppui. Loppui vaan naps. Nyt on ihana ja kiva teini joka tekee itsenäisesti etäopiskelun ja vielä hyvin tuloksin.
Se siinä tapahtui että naapurit pitää höntä vieläkin vammaisena hulluna kakarana:)Tsemppiä tiedän tunteen.
Kiitos tästä, tämä auttoi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole paljoa ärsykkeitä. Aika hiljainen koti, tv ei koskaan päällä, tasainen valaistus, kaikki vaatteet pehmeää luomupuuvillaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
No jos ootte nenät kiinni kännykässä niin vuorovaikutustahan se on vailla. Osaako edes puhua?
Minun lapseni eivät tehneet noin. Luin heille paljon satuja ääneen ja välillä romaanejakin. Oppivat varhain puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan niin ei ollut tarvetta kitistä.
Toivottavasti tuo kaikki on kehittänyt lastesi luetun ymmärtämistä ja empatiakykyä, koska sulla ne on jäänet puutteellisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että sinun lapsesi ei olleet tällaisia. Minun nyt on. Vaikka luen hänelle paljon, olen lukenut vauvasta asti. Puhun hänen kanssaan koko ajan paljon. En ole nenä kännykässä, ja puhelut hoidan hänen nukkuessa, joten ei joudu edes kärsimään siitä, että äiti on puhelimessa. Lapsen kuulo on ok eikä neuvola epäile autismia. Neuvola sanoo, että lapsi on ok, mutta hänellä on hankala temperamentti. Ap
Miksi puhut hänen kanssaan koko ajan paljon? Mitä hyvää siinä on? Anna välillä olla rauhassa, ei ihme että huutaa.
Miksi kaikki asiat halutaan tahallaan tulkita huonolla tavalla? Olenko sanonut, että lapsi ei saisi olla rauhassa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki asiat halutaan tahallaan tulkita huonolla tavalla? Olenko sanonut, että lapsi ei saisi olla rauhassa?
Ap
Sanoit itse, että puhut hänen kanssaan paljon KOKO AJAN. Eihän sellaista kukaan kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sanoit itse, että puhut hänen kanssaan paljon KOKO AJAN. Eihän sellaista kukaan kestä.
Mitä jos sä menisit johonkin muuhun ketjuun keskustelemaan? Löytyiskö joku semmoinen vaikka, jossa juteltais tv-ohjelmista tai sisustuksesta? Tai jos ne ei nappaa, niin onhan täällä ketjuja myös kirjallisuudesta.
Ota videolle, pidä päiväkirjaa huudosta ja mene yksityiselle lastenlääkärille. Täällä ollut monta ketjua, missä vanhemmat ovat muutaman vuoden antaneet neuvolan ohjeilla "hankalan" lapsen huutaa, kunnes on paljastunut refluksi, allergiat, aistiyliherkkyys, joku harvinaisempi....
Ja ettehän te itsekään tota jaksa.