Miksi lapsi huutaa aivan koko ajan?
Kyse on vähän yli kaksivuotiaasta, joka huutaa aivan koko ajan. Ei siis itke, vaan se on sellaista huutamisäänellä tapahtuvaa kitinää. Lapsi saa joka päivä paljon kehuja ja syliä ja tehdään kaikkea kivaa yhdessä, mutta sylissäkin kitisee ja yhdessä leikkiessä vain huutaa ja kitisee. Tätä on jatkunut jo muutaman kuukauden. On päiviä, joissa ei ole kuin joku satunnainen viisiminuuttinen ilman sitä huutoa. Lapsi on perusterve, nukkuu ok ja syö ok. Meistä vanhemmista kumpikaan ei enää jaksa tätä loputonta huutoa, johon ei tunnu vaikuttavan mikään. Olen itse siinä pisteessä, että kyyneleet on vain omissa silmissä koko ajan. Miksi lapseni huutaa?
Kommentit (65)
Lapsellasi on narsistin piirteitä... jo noin nuorena pompottaa muita miten tahtoo. Onnea vaan.
Saa vanhempien jakamattoman huomion kun huutaa. Siksi.
Kukapa sitä ei haluaisi vanhempien huomiota.
Meilläkin 2-v:llä on tullut tuommoista huutoa välillä. Erityisesti väsyneenä tai innostuneena huutaa/kiljuu. Hän osaa kyllä puhua tosi hyvin ja kertoa asioistaan muutoin. Noihin huutotilanteisiin vastaan yleensä neutraalisti vaan, että "käytä sanoja rakas niin puhutaan, nyt äiti ei ymmärrä". Sitten tilanteen tasosta riippuen hän joko kertoo tai sitten vaan jatkaa huutamista. Jos jatkaa huutamista, niin en oikeastaan reagoi siihen hirveästi, siis reagoin kyllä lapsen tarpeisiin, mutta en siihen huutoon. Se loppuu sitten kun energiataso tasaantuu. Omat korvathan siinä vaan on kovilla, ei sen vaarallisempaa. Olen varma, että tämä on joku vaihe, kun pienen on vaikea innostuneena/väsyneenä kertoa sanoilla ajatuksiaan, ja muutaman kuukauden päästä tämä on ohi. Ja sitten onkin joku muu vaihe edessä :) Jos jatkuisi esim yli puoli vuotta, niin alkaisin ehkä pohtimaan, että onko jotain oikeasti "pielessä".
Antaa pienen kehittyä rauhassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuuko lapsi, mitä sanoo kun kysyy syytä.
Puhuu jonkun verran, mutta ei osaa vastata kysyttäessä muuta kuin sanoo mitä sillä hetkellä haluaa. Eli ei kerro miksi huutaa sen sijaan että sanoisi mitä haluaa. Eli huutaminen liittyy tilanteisiin, joissa haluaa jotain, mutta ei sano mitä haluaa vaan huutaa vain. Sitten kun kovin kysyy, että mitä huudat, niin sanoo. Mutta olen kysynyt joka päivä joka kerta jo pari kuukautta eikä tilanne muutu. Ap
No kuules...aivan tuttua kauraa t homma.
Se vaan täytyy malttaa oma mieli ja olla kuitenkin jämy.
Minä teen niin että sanon etten ymmärrä mitä on vailla, täytyy sanoa.
Silloin sanoo.
Eli sanoisin että olet ymmärtänyt liikaa lastasi ja hän on tottunut että riittää kun huutaa, ynkkäsee tms ni kyl äiti tajuu.
Lopeta ymmärtäminen ja kannusta puhumaan.
Hän huutaa koska ei osaa tai pysty ilmaisemaan asiaa muuten. Kyse on turhautumisesta. Hän tajuaa itsekin, ettei saa sanotuksi mitä tarkoittaa. Huutaisin itsekin samassa tilanteessa. Tuo on ihan yleistä niillä lapsilla, jotka ei osaa vielä puhua paljon. Ehkä hän jopa tietää sanat mutta ei saa niitä muodostettua syystä tai toisesta.