Mitä voin tehdä, kun isäni leski haluaa isälleni ihan hirveän hautakiven?
Minä olisin halunnut sellaisen aivan tavallisen ja kauniin hautakiven, nyt leski on keksinyt, että laitetaan sellainen yli metrin korkea ja aika kapea kivi, jollaisia hautausmailla oli joskus 1700-luvulla (jenkeissä?) ja on kaikissa kauhuleffaparodioissa.
Kommentit (164)
Mun on pakko sanoa sille leskelle, että toi kivi näyttää ihan siltä, kuin isä ois kuollut 1700-luvulla. Sori vaan, että alitajuntasi paljastaa, mitä isän kohdalta todellisuudessa toivoit. Jos jotain, niin olisin halunnut siihen moderneja elementtejä 😥
Ap
Vierailija kirjoitti:
Just siksi olisin halunnut kauniin, modernin kiven, että MUN ISÄ ei kuole koskaan, toi akka valitsi just tuollaisen kamalan kiven aivan kuin isä ois kuollut 1700-luvulla, koska takuulla toivoi sitä koko ajan isän eläessä.
Ap
Kaltaisiisi ihmisiin voisi iskeä korona. Ja rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes haluaisi samanlaisen hautakiven kuin kaikilla muillakin? Harmaata mieleenpainumatonta massaa. Masentava ajatuskin.
Tuo on juuri lapsellista ja epäkypsää ajattelua ihmisiltä, jotka eivät oikeasti tunteneet rakkautta vainajaa kohtaan. Jos tunsi, niin hautakivi voi olla aivan tavallinen ja on silti merkityksellinen itselle.
ApNo silloinhan myös lesken valitsema kapea ja korkea hautakivi voi olla merkityksellinen sinulle, koska oikeasti tunsit rakkautta isääsi kohtaan. Muu olisi lapsellista ja epäkypsää, eikö niin?
Ei ole, koska se on mauton ja kamala. Siinä on vastenmielisiä tekijöitä, toisin kuin kauniissa hautakivessä olisi. Kaunis on sellainen, joka kunnioittaa vainjan muistoa, ei ole oksettava murhakivi kauhuleffoista.
ApKäypä kävelemässä vanhoilla hautausmailla, siellä on paljon hienoja korkeita hautakiviä, joiden alle on haudattu merkkihenkilöitä. Ei ole lesken vika, että sinun tietämyksesi maailmasta rajoittuu amerikkalaisiin elokuviin.
Ei ole, mitä vanhempi hautausmaa, sen karmeampia ne kivet. Jos siis ei olla missään merkkihenkilöosastolla. Sellaiset puistoihin jääneet yksittäin sijoitetut hautakivet tyyliin Ruttopuisto Helsingissä ovat ihan kamalia. Tämä kivi näyttää juuri sellaiselta.
ApVoit silti pitää siitä kivestä, koska tunsit rakkautta isääsi kohtaan, ja koska et ajattele lapsellisesti ja epäkypsästi, eikö niin?
En voi, koska se tuo mieleen 1700-luvulla kuolleet. Oliko isäni sellainen? Ei todellakaan ollut. Tuo akka ei välitä isästäni yhtään, sen osoittaa jo sekin, että valitsee kiven niin kuin isä olisi kuollut 1700!!!! Ei todellakaan ole. Mulle ei kuole koskaan.
Ap
Eli ajattelet lapsellisesti ja epäkypsästi etkä tuntenut rakkautta isääsi kohtaan. Mikä on todistettu, omien sanojesi ja oman logiikkasi perusteella.
Koska mulle mun isä kuolee vasta sitten, kun itse kuolen, jos silloinkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes haluaisi samanlaisen hautakiven kuin kaikilla muillakin? Harmaata mieleenpainumatonta massaa. Masentava ajatuskin.
Tuo on juuri lapsellista ja epäkypsää ajattelua ihmisiltä, jotka eivät oikeasti tunteneet rakkautta vainajaa kohtaan. Jos tunsi, niin hautakivi voi olla aivan tavallinen ja on silti merkityksellinen itselle.
ApNo silloinhan myös lesken valitsema kapea ja korkea hautakivi voi olla merkityksellinen sinulle, koska oikeasti tunsit rakkautta isääsi kohtaan. Muu olisi lapsellista ja epäkypsää, eikö niin?
Ei ole, koska se on mauton ja kamala. Siinä on vastenmielisiä tekijöitä, toisin kuin kauniissa hautakivessä olisi. Kaunis on sellainen, joka kunnioittaa vainjan muistoa, ei ole oksettava murhakivi kauhuleffoista.
ApKäypä kävelemässä vanhoilla hautausmailla, siellä on paljon hienoja korkeita hautakiviä, joiden alle on haudattu merkkihenkilöitä. Ei ole lesken vika, että sinun tietämyksesi maailmasta rajoittuu amerikkalaisiin elokuviin.
Ei ole, mitä vanhempi hautausmaa, sen karmeampia ne kivet. Jos siis ei olla missään merkkihenkilöosastolla. Sellaiset puistoihin jääneet yksittäin sijoitetut hautakivet tyyliin Ruttopuisto Helsingissä ovat ihan kamalia. Tämä kivi näyttää juuri sellaiselta.
ApVoit silti pitää siitä kivestä, koska tunsit rakkautta isääsi kohtaan, ja koska et ajattele lapsellisesti ja epäkypsästi, eikö niin?
En voi, koska se tuo mieleen 1700-luvulla kuolleet. Oliko isäni sellainen? Ei todellakaan ollut. Tuo akka ei välitä isästäni yhtään, sen osoittaa jo sekin, että valitsee kiven niin kuin isä olisi kuollut 1700!!!! Ei todellakaan ole. Mulle ei kuole koskaan.
ApEli ajattelet lapsellisesti ja epäkypsästi etkä tuntenut rakkautta isääsi kohtaan. Mikä on todistettu, omien sanojesi ja oman logiikkasi perusteella.
Tunsinhan, tuo lesken valitsema kivi nimenomaan symboloi sitä, että halutaan isän kuolleen. Sellainen moderniuteen kurkottava kivi taas kertoisi juuri siitä, että kenelle isä oli kuolematon. Ja siis en tarkoita, ettenkö hyväksyisi isäni kuolleen, mutta se olisi vähintä, millä muistaa häntä siellä hautausmaalla.
Ap
Suoraan sanottuna kun katsoi niitä hautaustoimistojen katalogeja, niin ihan pskaahan täynnä nekin olivat siis jos ajatellaan koristeita tai muuta niissäkivissä. Ihmiset ovat vanhoillisia ja täynnä paskaa eivätkä ilmeisesti uskalla valita mitään uutta koristetta tai modernia kiveen. Iänikuiset tyhmät enkelit, veneet ja lyhtyaukot kaikissa. Tai sitten kivellä voidaan esittää, että tämäpä vainaja kuoli 1725.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä unohdit tarkistaa, että niitä ei suomalaisille hautausmaille pääsääntöisesti saa laittaa. Meillä on hautausmailla samanlaiset tarkat määräykset kuin asemakaava-alueilla taloista eli kivelle on olemassa maksimikoko korkeuksineen ja leveyksineen, määräykset siitä, saako kivessä olla ulkonevia koristeita, koloja jne.
Eli ei se leski ole tuollaista ostanut, vaikka ihan kiva se varmasti olisi.No ihan hautakiviliikkeestä sellaisen on tilannut. Toivottavasti kaatuisikin määräyksiin. Tosin leveydelle oli ehto, mutta en tiedä, onko korkeudelle. Silti, siis ihan hirveä kivi, varsinkin vielä, jos se tulee harmaana, kuten kuvissa, näin äsken kuvaa googletellessani samanlaisen mustana. Oli sentään vähän tyylikkäämpi.
Ap
Ai. Mun 20-luvulla kuolleella isoisänisällä on tuollainen hautakivi ja pistän sitä hienona.
Siis korkea ja kapea ja harmaa.
Siinä lukee muunnellen näin:
postin esimies
matti meikäläinen
ja hänen puolisonsa
Maija meikäläinen.
Jumala on rakkaus
Ois voitu jollekin suunnittelijalle jotain maksaa, että ois laittanut jotain modernia siihen kiveen. Sellainen isäni oli, eli elämäänsä keksiliäästi ja ilolla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä unohdit tarkistaa, että niitä ei suomalaisille hautausmaille pääsääntöisesti saa laittaa. Meillä on hautausmailla samanlaiset tarkat määräykset kuin asemakaava-alueilla taloista eli kivelle on olemassa maksimikoko korkeuksineen ja leveyksineen, määräykset siitä, saako kivessä olla ulkonevia koristeita, koloja jne.
Eli ei se leski ole tuollaista ostanut, vaikka ihan kiva se varmasti olisi.No ihan hautakiviliikkeestä sellaisen on tilannut. Toivottavasti kaatuisikin määräyksiin. Tosin leveydelle oli ehto, mutta en tiedä, onko korkeudelle. Silti, siis ihan hirveä kivi, varsinkin vielä, jos se tulee harmaana, kuten kuvissa, näin äsken kuvaa googletellessani samanlaisen mustana. Oli sentään vähän tyylikkäämpi.
ApAi. Mun 20-luvulla kuolleella isoisänisällä on tuollainen hautakivi ja pistän sitä hienona.
postin esimiesmatti meikäläinen
ja hänen puolisonsa
Maija meikäläinen.Jumala on rakkaus
Joo, aivan. Mun isästä voidaan nyt sanoa, että kuoliko se 1700? No ei. Niin miksi kivi on siltä ajalta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApAi. Mun 20-luvulla kuolleella isoisänisällä on tuollainen hautakivi ja pistän sitä hienona.
postin esimiesmatti meikäläinen
ja hänen puolisonsa
Maija meikäläinen.Jumala on rakkaus
Junttia tänäpäivänä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ois voitu jollekin suunnittelijalle jotain maksaa, että ois laittanut jotain modernia siihen kiveen. Sellainen isäni oli, eli elämäänsä keksiliäästi ja ilolla.
Ap
No kylläpä on omena pudonnut todella kauas puusta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo kylläpä on omena pudonnut todella kauas puusta sitten.
No, hänellä oli siihen paljon helpommat eväät, kuin minulla.
Ap
70-luvulla rikkaiden elämä oli Suomessa paljon helpompaa, kuin keskiluokan varallisuudella elävän Suomessa tänään.
Ap
Ap. Et voi mitään eikä isäsi pilvenreunalla välitä mitään siitä kivestä.
Ihmiset olivat rennompia, korkeakouluun pääsi paljon helpommin sisään jne. Töitä sai helpommin, netti ja tv eivät varastaneet vapaa-aikaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap. Et voi mitään eikä isäsi pilvenreunalla välitä mitään siitä kivestä.
Joo, mutta ärsyttää vaan, että nainen ei voinut valita mitään järkevää 😬
Ja että hautakivenkin pitää alleviivata sitä, miten kuollut hän näkee isäni olevan.
Ap
Lähetin tästä linkin isäsi leskelle.
Meillä taas siskoni halusi kirkosta eronneen isäni hautakiveen tekstin "tulevaisuus on arkku johon vain jumalalla on avaimet", onneksi äiti ilmoitti että kiveä ei tule koska isä polttohaudataan. Sisko sai raivarin ja ilmoitti, ettei tule hautajaisiin lainkaan.
Sisko löysi jumalan riparilta ja muuttui sen jälkeen vähän oudoksi...
Just se on niin iso ristiriita, kun isäni oli aina sellainen eteenpäin katsovainen eläessään. Veneensäkin nimesi nimellä Avanti. Niin tuo kivi on just kaikkea muuta, oikein sammaleisen menneisyyden ruumiilistuma 😖
Ap
Ainakin toi kivi tuo mulle tästä akasta sellaisen assosiaation, että hänen freudilainen toiveensa isän kuolemasta oli, että kuole jo, niin vapaudun. Koska heillä oli ihan läheistiippuvaisten paskasuhde. Moderni kivi olisi ollut stanan paljon parempi.
Ap