Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki. Sanotaanko ala-asteen luokkien nimet muuallakin näin?
Kommentit (41)
kehitysvammaiset käyttää nuita, ne on heille helppo muistaa.
Onhan nuo loukkaavia sanoja kuitenin, vaan ei sitä mammat miettinee ku keksivät.
Tämä toivottavasti ainoa viikki, kuukki jne sanojen viljelijä pitäisi saada hoitoon. Pojalta kysyin mitä sanoisit jos puhuisin sun olevan kaakki? Kysyi että mitä ihmettä sä selität? Niin kun olet kahdeksannella luokalla niin sopiiko nimitys kaakki? Isi älä enää ikinä käytä tuota sanaa. Tuo on typerintä mitä olen ikinä kuullut.
Jyväskylässä sanotaan, mutta ei tarvitse mennä kovinkaan kauaksi täältä, kun ei enää sanota. Eikä täälläkään kaikki sano noin, ei edes opettajat.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä sanotaan, mutta ei tarvitse mennä kovinkaan kauaksi täältä, kun ei enää sanota. Eikä täälläkään kaikki sano noin, ei edes opettajat.
Juu, en ole koskaan noita käyttänyt vaikka "kaikki" muka noin puhuukin.
Itse olen jyväskyläläinen. En enää asu Jyväskylässä, mutta koulut kävin siellä. Aina ihmetyttää, kun nämä jyväskyläläisten "eppu, toppu jne." saavat näin paljon raivoa aikaan, muissa kun jyväskyläläisissä. Mielestäni nuo nimitykset ovat kiva oma piirteensä, muuten kun Jyväskylässä ei ole mitään selkeää murretta, esim. jos vertaa Turkuun, Tampereeseen, Ouluun tai Kuopioon.
Eppu ja toppu on melko aktiivisessakin käytössä, ainakin vanhemmilla opettajilla, mutta noita muita kuulee harvemmin, ainakin täällä Jyskä - Vaajakoski alueella. Joskus joku yritti lanseerata myös yläkoululaisille vastaavia termejä, mutta eipä tainnut mennä läpi sen enempää nuorison kuin opettajienkaan keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä toivottavasti ainoa viikki, kuukki jne sanojen viljelijä pitäisi saada hoitoon. Pojalta kysyin mitä sanoisit jos puhuisin sun olevan kaakki? Kysyi että mitä ihmettä sä selität? Niin kun olet kahdeksannella luokalla niin sopiiko nimitys kaakki? Isi älä enää ikinä käytä tuota sanaa. Tuo on typerintä mitä olen ikinä kuullut.
Kukaan ei sano kaakki. Nuo nimitykset on käytössä 1.-6. luokkalaisista. Siitä eteenpäin on sitten "seiska, kasi, ysi" ja lukiossa "ykkönen, kakkonen, kolmonen/abi".
Jyväskylässä on pitkät kansankynttiläperinteet: ensin opeseminaari ja sittemmin kasvatustieteiden laitos. Tapio Puolimatka lienee pahinta, mitä Jyväskylällä on näissä piireissä tarjota, mutta opeopiskelijat ja henkilökunta ovat kauttaaltaan aika hörhöä porukkaa, juuri tuota viikkikuukkiväkeä. Asuin 80-luvulla muutaman kuukauden Kortepohjassa ja hämmästyin jo silloin sitä, miten helposti erityisesti luokanopettajaopiskelijat erottaa katunäkymästä: ne näyttävät nuorilta aikuisilta, mutta katseessa palaa ekstrovertin ja vähän yksinkertaisen teinin estoton halu syleillä – ja hallita – koko maailmaa.
Pikkukoululaisilla menee, mutta tympisi olla kuukki tai viikki.
Meilpäi sanottas kutosluok kulliks
Vierailija kirjoitti:
Pikkukoululaisilla menee, mutta tympisi olla kuukki tai viikki.
Aijaa, mua ei häirinny yhtään eikä myöskään ketään luokkalaistakaan sillon ku oltiin viikkejä ja kuukkeja. Nyt oon kasilla.
Ykkeli, kakkeli, kokkeli, nekkeli, vikkeli, kukkeli.
Ei, muualla Suomessa osataan numerot.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jyväskyläläinen. En enää asu Jyväskylässä, mutta koulut kävin siellä. Aina ihmetyttää, kun nämä jyväskyläläisten "eppu, toppu jne." saavat näin paljon raivoa aikaan, muissa kun jyväskyläläisissä. Mielestäni nuo nimitykset ovat kiva oma piirteensä, muuten kun Jyväskylässä ei ole mitään selkeää murretta, esim. jos vertaa Turkuun, Tampereeseen, Ouluun tai Kuopioon.
Jkl on savonkielisten seutua!
Ainoa puhdas puhe on Uudellamaalla.
Nuo sanat saa oksennuksen nousemaan suuhun ja inhon väristykset menemään kehon läpi. Mikähän siinä muuten on että ne ovat niin tavattoman vastenmielisiä? Siinä mielessä aivan loistava keksintö, kuka nuo alkujaan onkin luonut (veikkaan että silkkana vitsinä).
Joku kysyi, millaisia jyväskyläläiset ovat. Melko vähäisen kokemukseni mukaan yleensä kivoja ja puhuvat harvinaisen normaalisti. Vain tällä palstalla olen tavannut tätä karmivaa paitulikieltä, mutta ilmeisesti sitä sitten joissakin piireissä siellä käytetään.
Uusmaa helmi kirkkahin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan edes käynyt Jyväskylässä? Olen itse alkujaan Jyväskylästä ja kun muutin Helsinkiin niin ihan paljasjalkaiset stadilaiset ihmettelivät, että "miksi en puhu murteella", kun sanoin, että puhun ihan samalla tavalla kuin Jyväskylässä niin rupesivat väittämään, että eikö jyväskyläläisellä pitäisi olla vahvempi murre. Vaikka Jyväskylä kuuluu kartalla savon murrealueeseen niin eipä se kyllä Jyväskylässä kuulu. Jyväskylä on keskellä suomea ja sinne on mennyt yliopiston takia ympäri maata. Näin ollen kieli on melko neutraalia. Ja stadin slangi on puhtaasta suomesta kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Uusmaa helmi kirkkahin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan edes käynyt Jyväskylässä? Olen itse alkujaan Jyväskylästä ja kun muutin Helsinkiin niin ihan paljasjalkaiset stadilaiset ihmettelivät, että "miksi en puhu murteella", kun sanoin, että puhun ihan samalla tavalla kuin Jyväskylässä niin rupesivat väittämään, että eikö jyväskyläläisellä pitäisi olla vahvempi murre. Vaikka Jyväskylä kuuluu kartalla savon murrealueeseen niin eipä se kyllä Jyväskylässä kuulu. Jyväskylä on keskellä suomea ja sinne on mennyt yliopiston takia ympäri maata. Näin ollen kieli on melko neutraalia. Ja stadin slangi on puhtaasta suomesta kaukana.
Sori kirjoitusvirheet
Ei todellakaan, ei käytetä mitään noista ällösanoista. Missä noita sitten edes käytetään???? Etelä-Pohjanmaalla siis käytössä eskari, eka-, toka-, kolmos-, nelos-, vitos- ja kutosluokkalaiset.