Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvoloiden toiminta Korona aikana pistää vihaksi

vihaksipistää
15.05.2020 |

Pk-seudulla aivan uskomatonta neuvoloiden toiminta ja huonosti asiat koronan vuoksi. Luulisi silti että perus asiat huolehditaan kunnolla raskaana oleville.

Vastaanotot puhelimitse,joten äidin verenpaineita ei todellakaan mittailla, huonoa sairauksien kartoitusta ja tulehduksien seulonnassa puuteita koska vastauksissa kestää ikuisuuden kun paikallekkaan ei pääse. Tässä oikeen huolestuu ensi odottaja että en halua vauvalleni käyvän mitään. esim minulla oli virtsatulehdus,vaikka neuvolan kautta kävin virtsakokeissa, neuvolasta ei kuulunut mitään ja oireeni vain paheni ja tulehdus sisälläni vain levisi. Kyllä oli suuri huoli vauvasta! Pistää vihaksi! Jouduin menemään samaisella viikolla mehiläiseen yksityiseen jossa lääkäri oli jo huolissaan ja sain turvallisen antibiootin jolla tulehdus saatiin kuriin. Neuvolasta ei ole kuulunut vieläkään mitään joten jos en olisi mennyt lääkäriin oloni olisi aivan hirveä, tulehdus tien minne jo levinnyt ja vauva vaarassa. Pistää vihaksi tämä toiminta. Kaikenlisäksi ei ole halpaa mennä omasta pussista yksityiseen kun luulisi julkisen neuvolan pelaavan. Huom LUULISI.
Siskollani maailman parasta palvelua tampereen seudulla, selkeät ohjeet ja kartoitetaan kunnolla asiat,joten oikeasti ihmettelen että vaikuttaako korona näin paljon siihen että pk suedulla asiat näin huonosti. Vai missä vika.

Muilla äideillä kokemusta?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, sinulla virtsatie oireet etkä itse mene julkiselle lääkäriin? Et soita itse edes päivystyspuhelimeen?

Ei se ole neuvolan vika.

Vierailija
2/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se neuvolan virtsaseulalalla seulotaan oireettomat tapaukset, joten jos sinulla oli oireita jo, sinun olisi itse pitänyt lähteä päivystykseen.

Ei se neuvola tuedä sinun oireistasi jos et niitä itse minnekään ilmoita.

Edelleen omia aivoja saa käyttää vaikka olisi neuvolan asiakkaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlissäkin on välillä verenpainemittareita myynnissä 15-30 e

Joten ei ole älyttömän kalliita.

Ei muka ole enää niitä virtsatikkutestejä käytössä, onko ne annettu kotiin?

Vai käydään paikanpäällä pissimässä?

Silloin voi ottaa sen verenpaineen samalla.

Vierailija
4/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetella se kanta palvelun käyttö, sieltä löytyy labratulokset.

Ei tartte odotella soittoja, paitsi jos lekuri niin sanoo että soittaa tulokset(yleensä silloin jotain vakavaa)

Vierailija
5/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, sinulla virtsatie oireet etkä itse mene julkiselle lääkäriin? Et soita itse edes päivystyspuhelimeen?

Ei se ole neuvolan vika.

Ymmärsin aloitusketjusta että aplla oli virtsatulehdus ja sai neuvolan kautta lähetteen, kävi testissä siis ihan heidän kauttaa mutta vastausta ei tullut ja vaikka oireita oli, olo pahentui? 

Vierailija
6/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
7/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli virtsatietulehdus. Yksityiselle menin suoraan. Sain antibiootit.

Ei raskaana virtsatietulehduksen sairastaminen ole kuoleman vakava asia

Vierailija
8/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmär90 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole neuvolan vika.

Ymmärsin aloitusketjusta että aplla oli virtsatulehdus ja sai neuvolan kautta lähetteen, kävi testissä siis ihan heidän kauttaa mutta vastausta ei tullut ja vaikka oireita oli, olo pahentui? 

Kuka soittaa neuvolasn jos on virtsatietulehdys?

Eikö pidä soittaa terveyskeskukseen?

Ja miksi ei itse ota yhteyttä päivystykseen jos oireet pahenee tai katso kanta palvelusta labratuloksia?

Neuvola ei ole terveyskeskus, sieltä ei saa akuuttiaikoja sairaustapauksiin.

Vierailija
9/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitulka ennenaikainen synnytys, mutta asia hoitui nyt antibiootilla.

Soita terveyskeskukseen seuraavalla kerralla.

Aloita karpalomehun juonti estoon.

Vierailija
10/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun labratulokseni eivät järjestelmässä ole näkyneet myös mitä itse olen ihmetellyt ja asun myös pk seudulla

Vierailija
11/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös terveyskeskukseen soiteta muuten sillon mutta jos ollaan raskaana voi ottaa yhteyttä myös neuvolaan sitä vartenhan se on,mitä vaimoni puuhia katsellut.. myös lähetteen saan sieltä neuvola lääkäri myös hoitaa niitä tapauksia sun muita asioita. Äidin hyvinvoinnista tarkoitus pitää huolta? Ja neuvoa tilanteissa.

Vierailija
12/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ainakaan ole huonoja kokemuksia pk-seudun neuvolasta nyt korona-ajalta, tapaamiset ovat olleet normaalisti ja mielestäni on hyvin huolehdittu erikoisjärjestelyistä.

Vierailija
13/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai itse soitit ja kysyit tuloksia kun mitään ei kuulunut? Aaaaivan, taisi jotain unohtua. Onneksi näppärästi osasit hakeutua yksityiselle.

Vierailija
14/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies89 kirjoitti:

Eikös terveyskeskukseen soiteta muuten sillon mutta jos ollaan raskaana voi ottaa yhteyttä myös neuvolaan sitä vartenhan se on,mitä vaimoni puuhia katsellut.. myös lähetteen saan sieltä neuvola lääkäri myös hoitaa niitä tapauksia sun muita asioita. Äidin hyvinvoinnista tarkoitus pitää huolta? Ja neuvoa tilanteissa.

Noin yleensä mutta jos on jotain akuuttia terveysongelmaa terveyskeskus on oikea paikka saada nopeasti apua.

Vierailija
15/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset soittanut sinne ja kysynyt tuloksia?

Vierailija
16/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

oireet pahenee ja itse et ota yhteyttä julkiselle terveyskeskukseen tai päivystysapuun täällä pk-alueella?

Ei olisi tarvinnut mennä yksityiselle.

Aina pitää tunnistaa omat oireet ja toimia sen mukaan.

Vai meinaatko soitella neuvolaan kun synnytys alkaa ja sitten ihmetellä ettei sieltä kuulu mitään?

Vierailija
17/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä nainen 11+2 raskaana, ei tulisi mieleenkään mennä ostamaan verenpaine mittaria sen vuoksi että julkisen terveydenhuollon eli sitöä kautt myöskin julkisen neuvolan tehtävä on. Verenpaineen mittaus olisi tärkee raskausdiabeeteksen, raskausmyrkytysten selvityksessä ja se kuuluu normaalisti kaikille äideille OSANA neuvola käyntejä. Pointtini oli että en kuitenkaan lähde ostamaan verenpaine mittareita koska raskaudessa rahat voisi laittaa muuhunkin tarpeelliseen, ja naurettavaa maksaa asiasta ja huolehtia itse verenpaineen tsekkauksita joka muuten kuuluisi perus huoltoon. Kaikki sitä paitsi eivät edes tajua verenpaineen mittauksista valitettavasti hölkäsen pöläystä. TOISEKSEEN, neuvoloista ei mitään tikkuja mukaansa saa, eikä paikan päälle pääse vaan kokeet suoretetaan eri julkisen puolen labroissa lähetteillä. Tulokokset EIVÄT NÄYT OMA LABRASSA ennekuin seuraava neuvolakäynti on puhelimitse neuvola terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa, mikä on naurettavaa koska neuvola käynnit ovat noin 5-6 viikon välein. Myös koronan takia terveystarkastuksia ei tehdä. Ei myöskään painoa,pituutta sun muita katsota muuta kuin jos nyt itseltä vaaka sattuu löytymään kotoa kun etäpuhelussa painosta jutellaan. Vai pitäisikö tässäkin kohtaa mennä 50e-100e vaaka mennä ostamaan sen verenpaine mittarin lisäksi? Kohta tässä saa ostella ties mitä. 

Virtsatietulehduksiin huomauttaisin neuvolan tehtävä on seuloa ja tutkia mahdolliset oireelliset sekä oireettomat tulehdukset, sekä sukupuoli taudit mistä äiti ei tiedä. Se on neuvolan tehtävä. Nämä selvitetään raskauden takia nimenomaan.

Vierailija
18/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolat on vain lukutaitoisille asiakkaille! Muut tekevät kuten ap eli seikkailevat siellä ja täällä.

Vierailija
19/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietämättömyysvastaanfaktat kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä nainen 11+2 raskaana, ei tulisi mieleenkään mennä ostamaan verenpaine mittaria sen vuoksi että julkisen terveydenhuollon eli sitöä kautt myöskin julkisen neuvolan tehtävä on. Verenpaineen mittaus olisi tärkee raskausdiabeeteksen, raskausmyrkytysten selvityksessä ja se kuuluu normaalisti kaikille äideille OSANA neuvola käyntejä. Pointtini oli että en kuitenkaan lähde ostamaan verenpaine mittareita koska raskaudessa rahat voisi laittaa muuhunkin tarpeelliseen, ja naurettavaa maksaa asiasta ja huolehtia itse verenpaineen tsekkauksita joka muuten kuuluisi perus huoltoon. Kaikki sitä paitsi eivät edes tajua verenpaineen mittauksista valitettavasti hölkäsen pöläystä. TOISEKSEEN, neuvoloista ei mitään tikkuja mukaansa saa, eikä paikan päälle pääse vaan kokeet suoretetaan eri julkisen puolen labroissa lähetteillä. Tulokokset EIVÄT NÄYT OMA LABRASSA ennekuin seuraava neuvolakäynti on puhelimitse neuvola terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa, mikä on naurettavaa koska neuvola käynnit ovat noin 5-6 viikon välein. Myös koronan takia terveystarkastuksia ei tehdä. Ei myöskään painoa,pituutta sun muita katsota muuta kuin jos nyt itseltä vaaka sattuu löytymään kotoa kun etäpuhelussa painosta jutellaan. Vai pitäisikö tässäkin kohtaa mennä 50e-100e vaaka mennä ostamaan sen verenpaine mittarin lisäksi? Kohta tässä saa ostella ties mitä. 

Virtsatietulehduksiin huomauttaisin neuvolan tehtävä on seuloa ja tutkia mahdolliset oireelliset sekä oireettomat tulehdukset, sekä sukupuoli taudit mistä äiti ei tiedä. Se on neuvolan tehtävä. Nämä selvitetään raskauden takia nimenomaan.

Kävin raskausaikana neuvolassa 6 kertaa enkä todellakaan olettanut, että se määrä olisi riittänyt verenpaineen mittaamiseen! Paino pitää meidän neuvolassa katsoa itse (siellä on vaaka) ja aikuisen oletetaan tietävän pituutensa.

Vierailija
20/68 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai itse soitit ja kysyit tuloksia kun mitään ei kuulunut? Aaaaivan, taisi jotain unohtua. Onneksi näppärästi osasit hakeutua yksityiselle.

Yleensä jos tutkimus tuloksissa poikkevaa terveystaholta otetaan aina yhteyttä oli kyseessä Hus sikiöseulatukimuksen tulokset, tai virtsa ja verikokeet, eli heiltä päin saa tulokset jos poikkeavuutta joten ihmettelen tosissani jos ap lla virtsatulehdus todettu ja sitä ennen käynyt julkisella lähetteellä labrassa, miksevät ottaneet yhteyttä vai eikö sitten vain vielä näkynyt heidän tuloksissaan. ?:) Normaalisti ottavat jos tulehdus tai jokin muu, asiakkaaseen yhteyttä, varsinkin raskaus tapauksissa koska siksihän sitä seulotaan(?)ja eihän aina asiakas voi itse tietää jos esim oireeton tulehdus.  Tässä tapauksessa ainakaanäiti ei voi tietää mahdollisesta tulehduksesta, sieltä kuuluisi sitten neuvoa miten äidin tulee toimia jos näin huomataan. Mitä järkeä on edes seuloa sitten jos oireellisissa tuloksissa asioita ei hoideta ja saa itse päätellä mikä homman nimi on. Olisin itse myös hakeutunut yksityiseen jos tuloksia ei julkiselta kuulunut?