Opettajat palavat loppuun
Ruuan jakaminen luokassa lopulta katkaisee kamelin selän
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/008a51e4-f457-4372-bfa9-b367f2232912
Eipä ole opettajilla paljon kokemusta työelämästä. Ei moni muukaan ehdi työpäivän aikana kunnolla tauolle.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin vessassa kesken päivän ja kun tulin takaisin, luokassa oli painimatsi, yksi oli juonut käsidesiä ja yksi oppilas seisoi ikkunan ulkopuolella toisessa kerroksessa. Just tuossa lopettelin tapahtumien raportoinnin ja selvittelyn. Katotaan tuleeko syyte virkavirheestä, sillä sellainenhan tämä on.
Joo uskotaanhan me tämäkin satu. Kukaan opettaja ei lähde vessaan kesken tunnin...
Minä käyn aina vessassa kesken tunnin. En minä sinne muuten pääse.
Olen ollut yläkoulun opena 25 vuotta, enkä ikinä koskaan milloinkaan ole käynyt kesken tunnin vessassa, vaikka kolme lasta alateitse synnyttäneenä olisi ollut tarvettakin. En todella voi olla Ilta-Sanomien otsikossa, että ope oli pissalla, kun luokassa tapahtui kauheita. Onhan niitä tapahtunut.
Hei,
Myös opet pitivät lapsensa kotona koulujen avaamiseen asti. Siinä välissä myös luotiin ja kehitettiin etäopetus, paluu lähiopetukseen ja iltapuhteina arvioinnit.
Koulujen kaikki henkilökunta on valjastettu tähän urakkaan. On aika kohtuutonta, ettei esim 7:50-15:00 päivän aikana pääse vesihuikkaa enempää tauolle.
Valvonnassa on kyse tehtävästä, jossa olet henkilökohtaisesti virkavastuussa jokaisen määrätyn minuutin ajan. Kerro toki minulle, millaisia tehtäviä teet, joissa ilmenneissä inhimillisissä virheistä sinua voidaan syyttää oikeudessa? Esim. 200 m siirtymä isossa talossa valvonta päättäen ja seuraavaan tilaan siirtyen ulkoa sisälle, kamat vaihtaen, tulisi käytännössä sujua yhdessä räpäyksessä.
Tervetuloa, kouluihin palkataan jatkuvasti esimerkiksi koulunkäynnin ohjaajan kurssin käyneitä.
Niin kauan kun itse päätätte olla käymättä siellä vessassa tai pitämättä taukoja niin asiaan ei tule muutosta. Tämä siis koskee myös niitä hoitajia jotka ovat vuosia ruikuttaneet kun ei ole edes kahden minuutin pissataukoa. Kyllä teillä ne tauot on mutta itse päätätte olla pitämättä. Vaipoissako te sitten kuljette?
Koulun keittiötyössä kävin itse kerran työpäivän aikana vessassa. Aina ei kerennyt pitämään mitään taukoa edes. Tauko siis oli joku 10 min jonka aikana piti hotkaista ruoka. Olisin "tienannut" paremmin makaamalla himassa ilman burnouteja. Ainakin olisi jäänyt muutakin käteen kuin v**tutus.
Mitä jos opella on IBS tai yliaktiivinen virtsarakko? Mulla on molemmat, mutta toistaiseksi ei ole tarvinnut jättää luokkaa valvomatta. Sekin hetki varmasti joskus koittaa.
Vierailija kirjoitti:
Hulvaton uutinen siinä mielessä, että tuo vessataukojen ja kunnon ruokataukojen pitäminenhän on arkipäivää varhaiskasvatuksessa. Siitä huolimatta varhaiskasvatuksen opettajan palkka ja lonat ovat pienemmät kuin opettajien.
Varhaiskasvatuksessa on useita aikuisia per ryhmä. Kyllä siinä voi välillä vuorotella, että pääsee vessaan. Opettaja ei voi lähteä luokasta pissalle.
Vaka-opettajat ovat itse valinneet nykysysteemin: sai valita isomman palkan tai pitemmän loman, ja raha vei voiton.
Opettajilla on pitkä loma vain sen takia, että oppilaat ovat lomalla.
Opettajien työsopimukseen ei kuulu ruokataukoa kuten lähes kaikilla muilla aloilla. Jos ei välitunnilla ehdi syödä, se on sitten voivoi.
Vierailija kirjoitti:
Koulun keittiötyössä kävin itse kerran työpäivän aikana vessassa. Aina ei kerennyt pitämään mitään taukoa edes. Tauko siis oli joku 10 min jonka aikana piti hotkaista ruoka. Olisin "tienannut" paremmin makaamalla himassa ilman burnouteja. Ainakin olisi jäänyt muutakin käteen kuin v**tutus.
No huh..onhan kouluruokailussa oma hektisyytensä mutta ei se koko päivää se rumba ole. Ihan naurettavan iisiä hommaa opettajan vastuuseen ja työtaakkaan nähden. Itse olen ihan harkinnut noita töitä stressittömyyden vuoksi. Välillä kiirettä mutta kyllä sitä suvantoa myös ihan reilusti. Hyvin ehtii ruokatauon istua.
Kiitos, nyt ymmärrän paremmin. Tsemppiä ja jaksamista