Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajat palavat loppuun

Vierailija
15.05.2020 |

Ruuan jakaminen luokassa lopulta katkaisee kamelin selän

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/008a51e4-f457-4372-bfa9-b367f2232912

Eipä ole opettajilla paljon kokemusta työelämästä. Ei moni muukaan ehdi työpäivän aikana kunnolla tauolle.

Kommentit (189)

Vierailija
181/189 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen väsynyt, ahdistunut ja uupunut. En selviä työmäärästä. En mitenkään pysty vastaamaan odotuksiin ja vaatimuksiin. En aina edes tiedä, mitä minun nyt pitäisi tehdä. Unohdin oman lapseni nimen. En pysty nukkumaan, en pysty rauhoittumaan. Sydän hakkaa ja minulla on koko ajan sellainen olo, että olen hukkumaisillani. En saa henkeä, purskahdan itkuun kesken kauppareissun. Omien lasten etätehtävät ovat tekemättä. Olisivat tarvinneet apua. Nämä ovat tämän hetkiset tunnelmat. Olen ollut töissä koko kevään, viimeksi pidin vapaapäivän maaliskuussa ennen etåopetuksen alkua. En ole aloittanut töitä torstaina.

Mikä siinä etäopiskelussa teitä opettajia on niin ahdistanut ettei ole jaksanut nyt 14pv palata töihin? En kysy pilkkamielessä tätä.

Se, että joutui tyhjästä kehittämään etäopetukseen keinot ja toimintatavat, jota ei ollut käytetty ennen tässä tarkoituksessa. Se, että aikaisempaa tietoa ei ollut etäopetuksesta peruskoulussa. Pedagogisesti toimivien ratkaisujen, välineiden ja työtapojen etsiminen, niihin perehtyminen ja käyttöönottaminen. Armoton kritiikki jokaisesta pienimmästäkin virheestä. Viesteihin vastaaminen chatissa, Classroomista, Wilmassa, omassa puhelimessa kun ei työpuhelinta ole ja sähköpostissa. Oppituntien pitäminen siinä samalla. Loputtoman sähköisen materiaalin läpikäyminen. Sähköisen opetusmateriaalin luominen. Satojen palautuvien tehtävien tarkistaminen ja kommentoiminen. Hukassa olevien oppilaiden tavoittaminen. Raivostuneet viestit huoltajilta, kun Wilma ei ollut toiminu tai viestiin ei vastattu Heti. Kolmen oman lapsen etätehtävien ja etätuntien aikataulun seuraaminen. Ruuan laittaminen ja lapsien kitiseminen tehtävien kanssa. Työpäivien venyminen 12-tuntisiksi myös viikonloppuisin.

Kiitos, nyt ymmärrän paremmin. Tsemppiä ja jaksamista

Vierailija
182/189 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin vessassa kesken päivän ja kun tulin takaisin, luokassa oli painimatsi, yksi oli juonut käsidesiä ja yksi oppilas seisoi ikkunan ulkopuolella toisessa kerroksessa. Just tuossa lopettelin tapahtumien raportoinnin ja selvittelyn. Katotaan tuleeko syyte virkavirheestä, sillä sellainenhan tämä on.

Joo uskotaanhan me tämäkin satu.  Kukaan opettaja ei lähde vessaan kesken tunnin...

Minä käyn aina vessassa kesken tunnin. En minä sinne muuten pääse.

Olen ollut yläkoulun opena 25 vuotta, enkä ikinä koskaan milloinkaan ole käynyt kesken tunnin vessassa, vaikka kolme lasta alateitse synnyttäneenä olisi ollut tarvettakin. En todella voi olla Ilta-Sanomien otsikossa, että ope oli pissalla, kun luokassa tapahtui kauheita. Onhan niitä tapahtunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/189 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Myös opet pitivät lapsensa kotona koulujen avaamiseen asti. Siinä välissä myös luotiin ja kehitettiin etäopetus, paluu lähiopetukseen ja iltapuhteina arvioinnit.

Koulujen kaikki henkilökunta on valjastettu tähän urakkaan. On aika kohtuutonta, ettei esim 7:50-15:00 päivän aikana pääse vesihuikkaa enempää tauolle.

Valvonnassa on kyse tehtävästä, jossa olet henkilökohtaisesti virkavastuussa jokaisen määrätyn minuutin ajan. Kerro toki minulle, millaisia tehtäviä teet, joissa ilmenneissä inhimillisissä virheistä sinua voidaan syyttää oikeudessa? Esim. 200 m siirtymä isossa talossa valvonta päättäen ja seuraavaan tilaan siirtyen ulkoa sisälle, kamat vaihtaen, tulisi käytännössä sujua yhdessä räpäyksessä.

Tervetuloa, kouluihin palkataan jatkuvasti esimerkiksi koulunkäynnin ohjaajan kurssin käyneitä.

Vierailija
184/189 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun itse päätätte olla käymättä siellä vessassa tai pitämättä taukoja niin asiaan ei tule muutosta. Tämä siis koskee myös niitä hoitajia jotka ovat vuosia ruikuttaneet kun ei ole edes kahden minuutin pissataukoa. Kyllä teillä ne tauot on mutta itse päätätte olla pitämättä. Vaipoissako te sitten kuljette?

Vierailija
185/189 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun keittiötyössä kävin itse kerran työpäivän aikana vessassa. Aina ei kerennyt pitämään mitään taukoa edes. Tauko siis oli joku 10 min jonka aikana piti hotkaista ruoka. Olisin "tienannut" paremmin makaamalla himassa ilman burnouteja. Ainakin olisi jäänyt muutakin käteen kuin v**tutus.

Vierailija
186/189 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos opella on IBS tai yliaktiivinen virtsarakko? Mulla on molemmat, mutta toistaiseksi ei ole tarvinnut jättää luokkaa valvomatta. Sekin hetki varmasti joskus koittaa.

Vierailija
187/189 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hulvaton uutinen siinä mielessä, että tuo vessataukojen ja kunnon ruokataukojen pitäminenhän on arkipäivää varhaiskasvatuksessa. Siitä huolimatta varhaiskasvatuksen opettajan palkka ja lonat ovat pienemmät kuin opettajien.

Varhaiskasvatuksessa on useita aikuisia per ryhmä. Kyllä siinä voi välillä vuorotella, että pääsee vessaan. Opettaja ei voi lähteä luokasta pissalle.

Vaka-opettajat ovat itse valinneet nykysysteemin: sai valita isomman palkan tai pitemmän loman, ja raha vei voiton.

Opettajilla on pitkä loma vain sen takia, että oppilaat ovat lomalla.

Vierailija
188/189 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien työsopimukseen ei kuulu ruokataukoa kuten lähes kaikilla muilla aloilla. Jos ei välitunnilla ehdi syödä, se on sitten voivoi.

Vierailija
189/189 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun keittiötyössä kävin itse kerran työpäivän aikana vessassa. Aina ei kerennyt pitämään mitään taukoa edes. Tauko siis oli joku 10 min jonka aikana piti hotkaista ruoka. Olisin "tienannut" paremmin makaamalla himassa ilman burnouteja. Ainakin olisi jäänyt muutakin käteen kuin v**tutus.

No huh..onhan kouluruokailussa oma hektisyytensä mutta ei se koko päivää se rumba ole. Ihan naurettavan iisiä hommaa opettajan vastuuseen ja työtaakkaan nähden. Itse olen ihan harkinnut noita töitä stressittömyyden vuoksi. Välillä kiirettä mutta kyllä sitä suvantoa myös ihan reilusti. Hyvin ehtii ruokatauon istua.