Opettajat palavat loppuun
Ruuan jakaminen luokassa lopulta katkaisee kamelin selän
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/008a51e4-f457-4372-bfa9-b367f2232912
Eipä ole opettajilla paljon kokemusta työelämästä. Ei moni muukaan ehdi työpäivän aikana kunnolla tauolle.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni opettaja on myös tehnyt etätöitä ja samalla hoitanut lapsia ja ohjannut omaa koululaista... Ei helppoa ei.. Työpäivän jälkeen (10h) lapsille ruuat ja sitten koululaisen tehtävien valvomista..
Ihan sama tilanne on ollut kaikilla etätyötätekevillä, joilla on lapsia ollut kotona. Tehty etätöitä, ja samalla hoidettu lapsia ja ohjattu omia koululaisia....työpävän jälkeen sitten lapsille ruat ja koululaisen tehtävien valvomista. En käsitä miten opettajat ovat näin kyvyttömiä verrattuna muiden alojen työntekijöihin.
Ja juuri sen takia ne muut etätyöskentelevät halusivat koulut auki, että pääsisivät löysäilemään päivänsä. Toimittajat esimerkiksi käyttäivät kaiken taitonsa muokatakseen mielipiteitä kun omat lapset kotona alkoivat ottaa pannuun. Tästähän syntyi monta artikkeliakin, näistä kuvauksista. Samoin etenkin naispoliitikot, joista vasemmistoliiton feministit alkoivat kehittää jopa jotain uusia alistusteorioitakin, että nyt tämä etäkoulu alistaa atätyössä olevia naisia aivan erityisesti. Unohtaen samalla että kaatoivat koko lastin naisvaltaisten varhaiskasvatu- ja opetusalojen niskaan.
No eipäs vaan tekemään niitä OMIA töitään. Opettajille maksetaan siitä opettamisesta. Minulle ei makseta opettamisesta yhtään mitään, vaikka jouduin open hommia tekemään. Opettajiahan tässä näkyy kiukuttavan kun löysäily loppu, eivätkä voi enää ulkoistaa töitään vanhemmille ja nostaa hommasta palkkaa.
Opettaminen ei ollut sun juttu, opettajan tehtävä oli opettaa. Jos sun lasten opettaja ei opettanut, niin olisit laittanut palautetta etäkoulun aikana. Jos et sitä tehnyt, turha nyt inistä. Lapset eivät olleet kotikoulussa vaan etäopetuksessa. Urpo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel. Tässä on kaksi kuukautta tehty kotona töitä ja samalla hoidettu lapset ja autettu koululaista. Ei oo omia taukoja pidelty. Mahtaa olla rankat pari viikkoa, onneks sit pääsee 10 viikon lomalle. Voimia opet!!
Kuinka monta lasta olet pyöräyttänyt, jos homma vastaa sadoista lapsista huolehtimista?
Kaksi. Niistä yksin huolehtiminen päivisin kahden kuukauden ajan VARSINAISEN TYÖN OHELLA vastaa helposti sitä, että opettajat yhdessä ruokkivat sata lasta kahden viikon ajan EIVÄTKÄ SAMALLA TEE MUUTA TYÖTÄ.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, ettei opettajilla ole perheitä ja koululaisia kotona? Eli siellä ne opet on hoitaneet paitsi etäopetuksen oppilailleen, myös sen saman tuen niille omille lapsilleen ja tehneet ruuat ja tarkastaneet läksyt kuten sinäkin. Ei ne opet missään koulun kammiossa ole eläneet etäkouluaikana vaan omien perheidensä kanssa. Nyt show vaan jatkuu, kun hallitus säätää ihme sääntöjä, joita opettajat tunnollisina yrittää noudattaa, vaikka tilaa ei ole ja aikataulut paukkuu.
Olisitko itse halunnut lasten lähdettyä kouluihin itsellesi tuplamäärän lisätöitä hoidettavaksesi omien töidesi olelle?
Vierailija kirjoitti:
Mun vaimoni ei käynyt koko päivän aikana kertaakaan vessassa eikä syönyt. Vessa rakennuksen toisessa päässä opettajienhuoneessa johon ei saanut mennä. Ruokaa ei ehtinyt syömään. Näillä spekseillä opettajat ovat sairaslomalla 1kk kuluttua koulun alooituksesta syksyllä.
Ja varhaiskasvattajille: te ette puhu ja opeta 6h putkeen päivässä, ihan turha tulla sanomaa muuta. Kyse siis aineenopettajasta. Se varhaiskasvatuksen työn vaativuus on muualla kuin siinä vaatimuksessa että teinit pitäisi saada oppimaan asioita niin että että olisivat lukiovalmiita. Tai sitten kun lukiot aukeavat lähiopetukselle ne teinit pitäisi saada yliopistovalmiuteen. Tämä siis ei tarkoita etteikö varhaiskasvatus olisi tärkeää ja haastavaa, mutta ne haasteet ovat muualla. Aineenopettajlla jos pään täyttää pissa - nyt siis konkreettisesti, ei ylimielisyysmetaforna - niin se estää ajattelun ja kun ei aivot toimi niin ei onnistu opetus ja jos opettaja ei kykene opettamaan niin oppilaan ooppimistavoitteet jäävät.
Opettajanhuoneen vessaan ei saa mennä? Jos ei rehtori auta, niin yhteys pääluottamusmieheen. Kyllä nyt on vaimon vain uskallettava tämä hoitaa. Rehtorin vastuulla on lukujärjestykset, kehityskeskusteluissa suu auki ja opekokouksissa, ei siellä naulakolla poislähtiessä.
Kuutta tuntia ei kukaan aineenopettaja opeta joka päivä. Se tekee 30h/vk. Kenelläkään ei ole sellaista opetusvelvollisuutta. Eikä millään kunnalla ole enää varaa antaa noin paljon ylitunteja. Jokin tässä yhtälössä nyt mättää.
Jos ei kuukautta kauempaa kestä valitsemallaan uralla, niin silloin se ei ole oikea ala.
Sanonkin usein, että opettajan hommat on vähän sellaisia tukkijätkän hommia, siellä ei ansarinkukat pärjää. Murrosikäisten kanssa pitää olla, aito, välittävä ja oma itsetunto kunnossa sekä luurangot kaapista putsattu, muuten käy liian työlääksi.
Yliopistossa ei opeteta oppilaan kohtaamista ja se on perusasia opettajana olossa, aineenhallinta on tietty tärkeä, mutta sillä ei tee mitään, jos ei ole ryhmätyötaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel. Tässä on kaksi kuukautta tehty kotona töitä ja samalla hoidettu lapset ja autettu koululaista. Ei oo omia taukoja pidelty. Mahtaa olla rankat pari viikkoa, onneks sit pääsee 10 viikon lomalle. Voimia opet!!
Kuinka monta lasta olet pyöräyttänyt, jos homma vastaa sadoista lapsista huolehtimista?
Kaksi. Niistä yksin huolehtiminen päivisin kahden kuukauden ajan VARSINAISEN TYÖN OHELLA vastaa helposti sitä, että opettajat yhdessä ruokkivat sata lasta kahden viikon ajan EIVÄTKÄ SAMALLA TEE MUUTA TYÖTÄ.
Kävikö mielessä, että opettajatkin ovat ehkä tehneet etäyötä ja samalla vahtineet omat lapset ja heidän koulunkäyntiään?
Se mistä opettajat tässä tilanteessa stressaavat on vastuu niistä muiden lapsista, kun pitäisi olla kahdessa paikassa. Mitä jos sinunkin Miisa-Petterille sattuu joku tapaturma siellä koulussa sellaisena hetkenä, kun oppilailla ei ollut valvontaa? Kenen vika? Sen takiakin niitä taukoja tarvitaan, että kerkee siirtyyn paikasta A paikkaan B. Ei voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa. Ja kyllä opettajallakin täytyy päivän aikana olla mahdollisuus käydä vessassa, ilman että siitä seuraa joku kaaos kun oppilaita ei kukaan vahdi. Tai ylipäätään syödä.
Niiden pitempien taukojen aikana opet yleensä myös tekevät muita opetukseen, koulunkäyntiin tai yhteydenpitoihin liittyviä töitä. Ei ne mitään vapaa-aikaa sinänsä ole.
Että voi kyynel, kun joudut kahdesta lapsesta huolehtimaan. Opettajat joutuu vähän useammasta oleen vastuussa ja yritttää saada jotain oppia niiden päähän, vaikka sitä usein sapotoi jotkut oppilaat ihan tarkoituksella tai tahattomasti. Nyt pitää huolehtia lisäksi kaikesta ylimääräisestä hygieeniaan ja turväleihin yms. liittyvästä asiasta. Vanhemmatkin voisivat teroittaa jälkikasvulleen näiden tärkeyttä nyt, että ne olisivat heille itsestään selvyyksiä, niin asiat sujuisivat koulussa joustavammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vaimoni ei käynyt koko päivän aikana kertaakaan vessassa eikä syönyt. Vessa rakennuksen toisessa päässä opettajienhuoneessa johon ei saanut mennä. Ruokaa ei ehtinyt syömään. Näillä spekseillä opettajat ovat sairaslomalla 1kk kuluttua koulun alooituksesta syksyllä.
Ja varhaiskasvattajille: te ette puhu ja opeta 6h putkeen päivässä, ihan turha tulla sanomaa muuta. Kyse siis aineenopettajasta. Se varhaiskasvatuksen työn vaativuus on muualla kuin siinä vaatimuksessa että teinit pitäisi saada oppimaan asioita niin että että olisivat lukiovalmiita. Tai sitten kun lukiot aukeavat lähiopetukselle ne teinit pitäisi saada yliopistovalmiuteen. Tämä siis ei tarkoita etteikö varhaiskasvatus olisi tärkeää ja haastavaa, mutta ne haasteet ovat muualla. Aineenopettajlla jos pään täyttää pissa - nyt siis konkreettisesti, ei ylimielisyysmetaforna - niin se estää ajattelun ja kun ei aivot toimi niin ei onnistu opetus ja jos opettaja ei kykene opettamaan niin oppilaan ooppimistavoitteet jäävät.
Mutta ylipäätään en tajua mikä idea varhaiskasvattajahenkilöllä on tulal sönköttämään että ei mekään saada käydä vessassa niin ei opettajienkaan tarvitse. Nimittäin toi on aivan väärä asenne. Sairas ja tuhoisa. kaikkien työntekijöiden pitää päästä vessaan kohtuullisessa ajassa silloin kun on tarve.
Totta kai pitäisi päästä vessaan tarvittaessa ja on väärä asenne suhtautua niin että kun en mäkään pääse niin ei suinkaan tartte.
Mutta nyt on takana YKSI koulupäivä, siis yksi ainut päivä jolloin on ollut kuvatunlainen tilanne. Parannuksia luvataan heti että ei tämä tälläisenä jatku. Silti yhden ainoan päivän jälkeen marina tälläisestä.
Varhaiskasvatuksessa tuo on arkipäivää, hoitoalalla se on arkipäivää. Sosiaalipuolella se on arkipäivää. Monin paikoin siivouksessa se on arkipäivää. Ja varmasti nykyjään muuallakin. Kun tuollaista työtä, jossa kehität itsellesi kamelin virtsarakon, opettelet syömään proteiinipatukkaa vessattaessasi samalla pyörätuolipotilasta tai pestessäsi sitä vessaa jotta saat edes jotain syödäksesi 7-14h työvuorosi aikana, ryystät vettä suoraan hanasta että saat juotua edes jotain, tätä kun tekee vuosikausia niin ymmärrettävästi alkaa nyppiä kun toisilla tuota on takana 1 päivä ja max. 2 viikkoa edessä ennen lomillejääntiä.
Missäänhän työssä ei näin saisi olla jatkuvasti, eikä tosiaan peruste ole nyt se että kun muilla on huonosti asiat (=tätä on jatkuvasti), opettajillakin pitäisi olla kurjaa. Tokihan tämä on vaan klikkijuttu, mutta mitä niitä tuttujakin opeja on kuunnellut niin kyllä se asenne meinaa vähän tuota olla. Iik, joudun poikkeuksellisesti tinkimään tauoistani tai opiskelemaan itse uusia menetelmiä, burnoutti uhkaa välittömästi.
Hoitoalalla jos ei vessaan ja syömään kerkiä (poislukien leikkaussalihenkilökunta kesken leikkausten), saa kyllä katsoa peiliin. Itse olen siivonnut sekä tehostetun palveluasumisen yksikköä että ihan sairaalan osastoja ja kyllä hoitajat pitävät taukonsa pilkuntarkasti. Tuolla dementikkojen yksikössäkin potilaat sai soittaa ja soittaa eikä mitään tapahtunut kun Suuri Ja Mahtava Hoitaja Istui Suurella Ja Mahtavalla Takalistollaan syömässä eväitään. Hyvin oli myös aikaa syödä kaikkea mitä vanhuksilta jäi, vanhuksille varattuja keksejä ja kiisseleitä (selittänee sitä suurta ja mahtavaa takalistoa) jne.
Yhtä ja toista olen elämässäni tehnyt enkä ole keidenkään ihmisten liikkuvan työssään yhtä hitaasti kuin hoitajien. Jos opettelisi edes kymmensormijärjestelmän, säästyisi puolet ajasta kirjaamisessa, ja jos opettelisi ajattelemaan selkeästi, siihen menisi enää kymmenesosa.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa ryhmää kohti on useampi aikuinen. Osa valvoo lapsia, osa ohjaa, kolmas pääsee vessaa. Luokassa on yksi aikuinen.
Paitsi että päiväkodin toiminta on porrastettua. Yksi aikuinen on pienryhmänsä kanssa sisällä, yksi pihalla, yksi retkellä. Et voi jättää seitsemää alle kouluikäistä yksin käydäksesi aikuisten wc:ssä, joka on toisessa päässä taloa.
Koulussa lapset ovat sen verran isoja, että pärjäävät kyllä ilman valvontaa itsenäisiä tehtäviä tehden sen aikaa, kun opettaja poistuu luokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hulvaton uutinen siinä mielessä, että tuo vessataukojen ja kunnon ruokataukojen pitäminenhän on arkipäivää varhaiskasvatuksessa. Siitä huolimatta varhaiskasvatuksen opettajan palkka ja lonat ovat pienemmät kuin opettajien.
Itse kotihoidossa töissä. Jos = kun jotain yllättävää sattuu, on taukona välipalapatukka ja vettä autossa nopeasti ennen seuraavaa kotikäyntiä. Vessaan? Ehkä kerran vuoron aikana. Silloinkin voi puhelin soida. Eipä ole 2,5kk kesälomia, tänä vuonna olen kesälomalla nyt. Töihin palaan kesäkuun ekalla viikolla. Kylläpä palauttaa lomat.
Siis käytättekö jotain kroonikkovaippoja työaikana, kun että vessaan pääse? Tarjoako työnantaja ne. Rajansa se on paljonko voi pidätellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni opettaja on myös tehnyt etätöitä ja samalla hoitanut lapsia ja ohjannut omaa koululaista... Ei helppoa ei.. Työpäivän jälkeen (10h) lapsille ruuat ja sitten koululaisen tehtävien valvomista..
Ihan sama tilanne on ollut kaikilla etätyötätekevillä, joilla on lapsia ollut kotona. Tehty etätöitä, ja samalla hoidettu lapsia ja ohjattu omia koululaisia....työpävän jälkeen sitten lapsille ruat ja koululaisen tehtävien valvomista. En käsitä miten opettajat ovat näin kyvyttömiä verrattuna muiden alojen työntekijöihin.
Ja juuri sen takia ne muut etätyöskentelevät halusivat koulut auki, että pääsisivät löysäilemään päivänsä. Toimittajat esimerkiksi käyttäivät kaiken taitonsa muokatakseen mielipiteitä kun omat lapset kotona alkoivat ottaa pannuun. Tästähän syntyi monta artikkeliakin, näistä kuvauksista. Samoin etenkin naispoliitikot, joista vasemmistoliiton feministit alkoivat kehittää jopa jotain uusia alistusteorioitakin, että nyt tämä etäkoulu alistaa atätyössä olevia naisia aivan erityisesti. Unohtaen samalla että kaatoivat koko lastin naisvaltaisten varhaiskasvatu- ja opetusalojen niskaan.
No eipäs vaan tekemään niitä OMIA töitään. Opettajille maksetaan siitä opettamisesta. Minulle ei makseta opettamisesta yhtään mitään, vaikka jouduin open hommia tekemään. Opettajiahan tässä näkyy kiukuttavan kun löysäily loppu, eivätkä voi enää ulkoistaa töitään vanhemmille ja nostaa hommasta palkkaa.
Opettaminen ei ollut sun juttu, opettajan tehtävä oli opettaa. Jos sun lasten opettaja ei opettanut, niin olisit laittanut palautetta etäkoulun aikana. Jos et sitä tehnyt, turha nyt inistä. Lapset eivät olleet kotikoulussa vaan etäopetuksessa. Urpo.
Ja arvaapa vaan että kuinka moneen kertaan ja kuinka monen vanhemman voimin laitettiin??? Jopa rehtori puuttui peliin mutta totesi hänkin vain että tilanne on valitettavasti tämä. Omien lasteni tulevaisuutta en kuitenkaan ollut valmis heittämään pelinappulaksi tuohon pelleilyyn, joten hoidin opettajan tehtävät.
Nämä ihmiset jotka ei ehdi vessaan töissä. Pissaavatko housuun? Vai menevätkö vain vessaan kuten kaikki me muutkin. Kuinka monen työnantaja on kieltänyt vessassa käymisen?
Vierailija kirjoitti:
Jos opettajan päivä on aikataulutettu minuutilleen tauottomaksi, se käytännössä tarkoittaa sitä, että siirtymävaiheissa opettajan pitäisi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa. Tämä tarkoittaa, että oppilaat ovat jossain valvomatta ja/tai että tunti alkaa myöhässä tai loppuu liian aikaisin. Itse jouduin tähän tilanteeseen eilisen työpäivän aikana monta kertaa. Koko ajan oli tavarat väärässä paikassa tai itse olin väärässä paikassa, vaikka miten yritin pinkoa.
Vessassa ehdin käydä ja lasin vettä juoda mutta siinä se. Päivän lopussa olin niin väsynyt, että kotiin päästyäni nukahdin muutamaksi tunniksi.
Minulla on kokemusta esim. siivoojan, pankkitoimihenkilön ja konttorirotan töistä. Opettajan työ on suunnilleen sata kertaa hektisempää kuin muut työt, joita olen tehnyt. Esimerkiksi pankissa minulla oli ruokis ja yksi kahvitauko. Se oli todella leppoisaa verrattuna opettajan työhön, vaikka minulla onkin välitunteja. Aika usein se välkkä on kuitenkin siirtymistä ja säätämistä. Näin on varsinkin nyt. Ei se ole mikään opettajan lepohetki, jos ahmii voikkarin samalla jakaessaan eväitä ja vahtiessaan oppilaita ja katsoessaan kellosta, että kahden minuutin päästä tämän ryhmän pitäisi olla ulkona ja itse pitäisi samassa ajassa ehtiä hakemaan toinen ryhmä pihalta jne.
Koulussa hektisiä päiviä. Olen myös opettaja. Jos joka päivä on tuollaista säätämistä, on kyse huonosta organisoinnista. Nyt vain rehtorille suoraa palautetta, että tällainen lukujärjestys ei toimi. Rehtori on viime kädessä vastuussa näistä ns. harmaista alueista. Opettajan ei tarvitse olla kahdessa paikassa yhtaikaa.
Enemmän suoraa palautetta lukujärjestyksen laatijoille, ei pupinaa selän takana naulakolla tai Vauva-palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ylipäätään en tajua mikä idea varhaiskasvattajahenkilöllä on tulal sönköttämään että ei mekään saada käydä vessassa niin ei opettajienkaan tarvitse. Nimittäin toi on aivan väärä asenne. Sairas ja tuhoisa. kaikkien työntekijöiden pitää päästä vessaan kohtuullisessa ajassa silloin kun on tarve.
Totta kai pitäisi päästä vessaan tarvittaessa ja on väärä asenne suhtautua niin että kun en mäkään pääse niin ei suinkaan tartte.
Mutta nyt on takana YKSI koulupäivä, siis yksi ainut päivä jolloin on ollut kuvatunlainen tilanne. Parannuksia luvataan heti että ei tämä tälläisenä jatku. Silti yhden ainoan päivän jälkeen marina tälläisestä.
Varhaiskasvatuksessa tuo on arkipäivää, hoitoalalla se on arkipäivää. Sosiaalipuolella se on arkipäivää. Monin paikoin siivouksessa se on arkipäivää. Ja varmasti nykyjään muuallakin. Kun tuollaista työtä, jossa kehität itsellesi kamelin virtsarakon, opettelet syömään proteiinipatukkaa vessattaessasi samalla pyörätuolipotilasta tai pestessäsi sitä vessaa jotta saat edes jotain syödäksesi 7-14h työvuorosi aikana, ryystät vettä suoraan hanasta että saat juotua edes jotain, tätä kun tekee vuosikausia niin ymmärrettävästi alkaa nyppiä kun toisilla tuota on takana 1 päivä ja max. 2 viikkoa edessä ennen lomillejääntiä.
Missäänhän työssä ei näin saisi olla jatkuvasti, eikä tosiaan peruste ole nyt se että kun muilla on huonosti asiat (=tätä on jatkuvasti), opettajillakin pitäisi olla kurjaa. Tokihan tämä on vaan klikkijuttu, mutta mitä niitä tuttujakin opeja on kuunnellut niin kyllä se asenne meinaa vähän tuota olla. Iik, joudun poikkeuksellisesti tinkimään tauoistani tai opiskelemaan itse uusia menetelmiä, burnoutti uhkaa välittömästi.
Kyllähän tuo kuulostaa täysin siltä, että kun on itsellä huonosti asiat niin muutkaan ei saa reagoida. EI IHME ETTÄ SUOMESSA NAISVALATAISILLA ALOILLA EI PALKAT NOUSE, EI TYÖOLOT PARANE. Muualla sairaanhoitajat saa 2x palkkaa ja koronalisää koska ei jatkuvasti ole niin, että kun joku uskaltaa pitää kiinni oikeuksistaan niin neljän muun alan yhtä huonossa asemassa olevat työntekijät ryntäävät halveksumaan tällaisen vaatijan heikkoutta ja supattamaan työnantajan korvaan ja huudattamaan mediaa että haukkukaa nyt tuo tyhmä vaatija maanrakoon.
SUOMALAISET NAISET TOIMIVAT AIVAN STNAN TYHMÄSTI.
Kyllä! Tätä olen aina sanonut. Suomalainen kateus pitää edut alhaalla. Suomalainen haluaa toiselta pois, muut tsemppaavat ja haluavat itsellekin samaa. Aina, kun vähättelee muiden tarpeita ja ansioita, vähentää omiaankin, koska sillä on kerrannaisvaikutus. Työnantaja on tosi iloinen näistä keskusteluista. Ihan itse pidetään kautta linjan palkat ja edut alhaalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin montako lasta hoidit? 25 ?
Kyllä meillä ainakin tulee koulussa olemaan tuo kuvatun kaltainen kaksiviikkoinen edessä. Jokainen luokka on välitunnilla eri aikaan, joten välituntivalvontalistaa ei ole, vaan luokkaa opettava opettaja valvoo kaikki välitunnit. Vessataukoa ei siis koko päivän aikana ole. Ruokalassa opettaja valvoo luokan ruokailun, ruokailuaika on 20 minuuttia. Siinä on vaihtoehtona olla koko kuuden tunnin päivä syömättä, tai syödä seisaallaan jotain, samalla kun valvot, ettei ruokaa klähmitä kovin paljon sitä ottaessa. Kahvitaukoa ei ole. Etäopetukseen siirtyminen parissa päivässä oli tosi rankkaa, mutta kyllä tämä loppuaika on vielä rankempaa. Varsinkin kun nyt ei voi tehdä mitään siitä, mitä normaalisti tehtäisiin viimeisten kahden viikon aikana, vaan pitää keksimällä keksiä ihan jotain muuta iltakaudet seuraavaksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kuulkaas montakaan vuotta siitä, kun kouluissa aina syötiin luokissa ja opettaja kauhoi perunat ja kastikkeet lautasille. Kuului opettajan työnkuvaan eikä ollut mitään luokka-avustajia.
Luultavasti OAJ vaatii seuraavaksi rahallisen korvauksen tästäkin hommasta. Nykyään opettajille maksetaan eri korvaus aivan kaikesta tekemisestä, joka ei ole OAJ:n mukaan opettajan "normaalia työtä". Siis aivan kaikesta. Opettajien palkkajärjestelmä on niin monimutkainen, ettei takuulla millään muulla alalla.
Ei ole nykyäänkään mitää luokka-avustajia. Olen töissä lähes tuhannen oppilaan koulussa, eikä meillä ole yleisopetuksen luokille yhtään avustajaa. Voisitko kertoa vaikka edes yhden esimerkin siitä, mistä kaikesta tekemisestä opettajalle maksetaan korvaus palkan lisäksi, sillä lähes kolmenkymmenen vuoden opetyöni aikana en ole sellaisesta vielä kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin on aikataulutettu työpäivä mm. sairaanhoidossa, siellä ei taukoja ehdi eikä voi pitää.
Lopettakaa opettajat jo se saamarin ainainen valitus.
Kohta teillä alkaa pitkä kesäloma, voi v.ttu.
Kyllä se on hoitopuolella se valitus, palkkaa lisää...
Mutta tehän voisitte opettaa samalla siinä hoitaessa, noin parikymmentä ihmistä opetettavaksi , kyllähän kykenette tekemään uusiakin tehtäviä samalla, entiseen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin on aikataulutettu työpäivä mm. sairaanhoidossa, siellä ei taukoja ehdi eikä voi pitää.
Lopettakaa opettajat jo se saamarin ainainen valitus.
Kohta teillä alkaa pitkä kesäloma, voi v.ttu.
Kyllä se on hoitopuolella se valitus, palkkaa lisää...
Mutta tehän voisitte opettaa samalla siinä hoitaessa, noin parikymmentä ihmistä opetettavaksi , kyllähän kykenette tekemään uusiakin tehtäviä samalla, entiseen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Koulua on käyty nyt 1,5 päivää ja opettajat on jo ihan uuvuksissa. Vielä pitäisi jaksaa 9.
Käsittääkseni koulua on käyty tänä lukuvuonna jo ainakin 160
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on meillä opettajillakin sama. Itselläni on viisi lasta, Ei ole ihan kevyttä ollut etätyökään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hulvaton uutinen siinä mielessä, että tuo vessataukojen ja kunnon ruokataukojen pitäminenhän on arkipäivää varhaiskasvatuksessa. Siitä huolimatta varhaiskasvatuksen opettajan palkka ja lonat ovat pienemmät kuin opettajien.
Itse kotihoidossa töissä. Jos = kun jotain yllättävää sattuu, on taukona välipalapatukka ja vettä autossa nopeasti ennen seuraavaa kotikäyntiä. Vessaan? Ehkä kerran vuoron aikana. Silloinkin voi puhelin soida. Eipä ole 2,5kk kesälomia, tänä vuonna olen kesälomalla nyt. Töihin palaan kesäkuun ekalla viikolla. Kylläpä palauttaa lomat.
Siis käytättekö jotain kroonikkovaippoja työaikana, kun että vessaan pääse? Tarjoako työnantaja ne. Rajansa se on paljonko voi pidätellä.
Käyn puolivälissä vuoroa kusella. Pakko pidättää. Osa työkavereista joutunut pysäyttämään auton puskapissalle. Minkäs teet. Kuulemma mitoitus on kohdillaan, ei tässä työssä tarvitse suorittaa normaaleja ruumiintoimintoja. Nyt kun on suojaimet käytössä niin eipä voi juodakaan joten ei pissata. Kesähelteitä odotellessa.
Ymmärrän että opettajat joutuvat varmasti koville erityisjärjestelyjen takia, mutta mielestäni liian yliampuvaa puhua loppuun palamisesta. Hoitoalalla, etenkin kotihoidossa, aivan normaalia ettei ruokataukoa ehdi pitämään kuin hätäiseen etkä välttämättä vessaan heti pääse. Silti tuota pitää porskuttaa työpäivä eteenpäin.