Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsynyt laihduttamaan - Miksi tämä ei vaan ikinä onnistu?!

Vierailija
14.05.2020 |

Olen 43-vuotias nainen. Olen 165 senttiä pitkä ja painan 96 kiloa. Olen ollut ylipainoinen ihan lapsesta asti ja aikuisiällä painoni on aina pyörinyt 90 kilon tuntumassa. Nyt se näyttää jumittaneen tähän.
Olen yrittänyt laihduttaa teini-ikäisestä asti. Olen kokeillut Painonvartijat, Cambridget, paastot, ruokapäiväkirjat, personal trainer -palvelut. Mikään ei auta. Olen laihtunut enimmillään ehkä noin viisi kiloa. Sen jälkeen paino hiipii takaisin.
Olen tosi väsynyt tähän. Tuntuu, että mikään ei auta. En tavoittele edes mitään mallinmittoja. Olisin todella tyytyväinen vaikka kymmenen kilon painonpudotukseen.
Te laihduttamisessa onnistuneet, kertokaa mulle se suurin ja tärkein oivalluksenne tai keinonne, millä paino putosi ja pysyi poissa?

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen elämänmuutoksessa taipaleeni alussa. Kesäloman jälkeen menin takaisin töihin ja tajusin ekan kuukauden jälkeen että en liikkunut vapaa-ajalla oikeastaan ollenkaan. Töissäkin askeleita tulee todella vähän. Paino oli hilautunut jo 82,5 kg ja pituutta vain 160. Minä joka nuorena olin hoikka jopa liiankin. Liikaa herkkuja liian vähän liikuntaa ja paljon stressiä sekä lyhyitä yöunia.

Laihdutus on tosiaan aiemmin ollut kuuriluontoista ja niin, että olen kieltänyt itseltäni sitä ja tätä sekä päättänyt liikkua paljon. No, kiellot eivät ole toimineet, vaan tullut himo juuri niihin kiellettyihin ja liikunnankin lisääminen tyssännyt tekosyihin.

Tein uuden päätöksen tuon jälkeen kun tajusin että liikkumiseni on surkeaa ja tällä menolla paino nousee nousemistaan jatkossakin. Päätin etten kiellä itseltäni mitään (miten helppoa onkaan ollut nyt rajoittaa herkkujen syömistä) ja että liikun edes vähän joka on parempi aina, kuin etten liikkuisi ollenkaan.

Kävelen nyt 3-4 kertaa viikossa 4-6 km lenkin (kävely on ainoa joka mulle sopii hyvin, tosin siinäkin haasteensa sairauksien takia, mutta mitä enemmän sitä teen, sen helpompaa se on ollut). Katson erityisesti arkena mitä suuhuni laitan, viikonloppuna vähän rennommin, mutta ei mitään mässyttelyä. Nyt on 2,5 kk takana 6kg lähtenyt painoa ja olo on paljon pirteämpi. Nukahdan nopeasti, kiitos liikunnan ja yöunet on paremmat. Vedenjuontia olen lisännyt entiseen nähden paljon.

Olen aina odottanut nopeita tuloksia, mutta nyt ajatus on enemmän sitä, miten aion elämäni laatua parantaa pysyvästi.

Tsemppiä ap ja te joille elämänmuutos on tähtäimessä. Kaikki keinot ei toimi samoin kaikilla, pitää löytää se oma itselle sopiva tapa.

Kuulostaapa hyvältä ja terveeltä asenteelta. Ihana poikkeus täällä vauvapalstan laihdutuskeskusteluissa. Tsemppiä - onnistut varmasti!

Mitähän sairauksia taustalta löytyy: viljattomuus auttaa useimpiin nopeiten:

http://www.mitietorakenteet.fi/hankehaavi/MIT.php?MIT=asiasanat&p=h&MIT…

Vierailija
102/116 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutustu ap tähän: https://hyvinvointiverkko.fi/verkkovalmennukset/jaahyvaiset-jojoilulle-…

Patri Borg on yksi Suomen johtavista lihavuustutkijoista. Itselläni käsitys herran toimintatavoista urheiluravitsemuksen puolelta ja sitä kautta seuraillut vähän myös hänen lähestymistapaansa ylipainoon ja muutenkin häiriintyneeseen syömiskäyttäytymiseen. Vaikuttaa oikeasti järkevältä, perustuu tutkittuun tietoon ja ei todellakaan ole dieetti, vaan ajatuksena löytää ne syyt taustalta ja pikku hiljaa sitten syitä ratkoen opetella loppuelämäksi terveet ruokailu- ja elintavat. Väittäisin, että niin kauan kuin aloitat diettin toisensa perään, et tule laihtumaan, vaan vasta, kun oikeasti alat askel kerrallaan muuttaa elintapojasi loppuelämäksesi, sinulla on mahdollisuus myös pysyvään laihtumiseen.

Tämä!

Patrik Borg ja etenkin Mikael Fogelholm ovat maailman huippuja, mitä tulee ravitsemukseen ja ylipäätään k.o. tieteeseen. Suosittelen vaikka kirjastossa tsekkaamaan näiden herrojen yhteisen kirjan: "Urheilijan ravitsemus" (muistinkohan nimen nyt oikein?). Todella pätevää ohjeistusta ihan tavallisen kaduntallaajankin ruokavalioon. Kaikki tieteellisesti todistettua, eikä mitään feisbuukin tai instan hömppäpömppää....

Vähän viitettä herroista:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikael_Fogelholm

http://www.patrikborg.fi/cv-tyohistoria/

Tsemppiä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

JPX kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutustu ap tähän: https://hyvinvointiverkko.fi/verkkovalmennukset/jaahyvaiset-jojoilulle-…

Patri Borg on yksi Suomen johtavista lihavuustutkijoista. Itselläni käsitys herran toimintatavoista urheiluravitsemuksen puolelta ja sitä kautta seuraillut vähän myös hänen lähestymistapaansa ylipainoon ja muutenkin häiriintyneeseen syömiskäyttäytymiseen. Vaikuttaa oikeasti järkevältä, perustuu tutkittuun tietoon ja ei todellakaan ole dieetti, vaan ajatuksena löytää ne syyt taustalta ja pikku hiljaa sitten syitä ratkoen opetella loppuelämäksi terveet ruokailu- ja elintavat. Väittäisin, että niin kauan kuin aloitat diettin toisensa perään, et tule laihtumaan, vaan vasta, kun oikeasti alat askel kerrallaan muuttaa elintapojasi loppuelämäksesi, sinulla on mahdollisuus myös pysyvään laihtumiseen.

Tämä!

Patrik Borg ja etenkin Mikael Fogelholm ovat maailman huippuja, mitä tulee ravitsemukseen ja ylipäätään k.o. tieteeseen. Suosittelen vaikka kirjastossa tsekkaamaan näiden herrojen yhteisen kirjan: "Urheilijan ravitsemus" (muistinkohan nimen nyt oikein?). Todella pätevää ohjeistusta ihan tavallisen kaduntallaajankin ruokavalioon. Kaikki tieteellisesti todistettua, eikä mitään feisbuukin tai instan hömppäpömppää....

Vähän viitettä herroista:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikael_Fogelholm

http://www.patrikborg.fi/cv-tyohistoria/

Tsemppiä. :)

Fogeli on pelkkä vitsi, kun ravinnosta on kyse.

Vierailija
104/116 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut lihava. Kotona ei ollut koskaan mitään liikuntajuttuja tai kannustusta. Syöminen oli tavallaan oma tekemisensä kaiken ohessa. Isoihin annoksiin tottuu ja siihen, että syö käytännössä koko ajan. Päivä on pelkkää isoja aterioita ja välipaloja. Ruokien haluttavuuskin perustuu enemmän annoskokoon kuin ruoan makuun tai laatuun.

Olen nyt laihduttanut 30 kiloa. Vielä 20 lisää ja olen tavoitteessa. Se miten olen itse onnistunut perustuu pariin juttuun. Ensimmäinen on se, että kauppaan mennessä minulla on ostoslista, jonka lisäksi en osta koskaan mitään ylimääräisiä herkkuja. Enkä niitä herkkuja edes kirjoita lappuun. Syön päivässä yhden lämpimän lounaan ja sen lisäksi sitten rajattomasti vihanneksia ja hedelmiä ja oikeasti kohtuudella leipää ja kuituja. Kalorimäärät ratkaisee, kaikki muu kuten liikunta, on jotain muuta kuin painonhallintaa. Kannattaa tehdä mutta ei se paino sillä putoa.

Olen asennoitunut siten, että kaikki syömäni pitää olla sen kalorimäärän arvoista. Katselin eilen ostoslistaa tehdessä, että ostaisin itselle jonkun pienen 100g karkkipussin. Yli 500 kaloria! En voinut kirjoittaa sitä siihen lappuun. Pari kertaa kuussa on sitten herkuttelupäivä. Mutta pitää silti olla rehellinen itselleen. Jos herkuttelupäivänä mässäilee moninkertaisen kalorimäärän ei painonhallinta ole terveellä pohjalla, jos olisi noin voimakas tarve mässäillä. Ei perusolotila voi olla sellaista kärsimystä ja pakottamista. Pitää olla oikeasti halu tehdä sellainen muutos, jonka kanssa voi elää loppuelämänsä. Tällöin ei petä itseään eikä luovuta. Minulla herkuttelupäivinä ei lopulta tule kaloreita paljoa lisää, koska en yritä huijata itseäni, vaikka ostankin silloin ihan mitä haluan.

Kun laihduttamisen aloittaa, niin pari ensimmäistä viikkoa on todella vaikeaa. Pohjalla on vielä kaikki vanhat huonot tavat. Jääkaapille on menossa koko ajan, veden juomista ei yksinkertaisesti muista ja kohta on kädessä voileipää, mikrossa jotain muuta jne.. Vaikka tarkoitus ei edes ollut hakea mitään. Tästä pois oppiminen on todella vaikeaa mutta se on mahdollista ja se kestää sen pari viikkoa tai kuukauden.

En oikein itsekään tiedä mistä sain motivaation tähän muutokseen. Nälän tunne on koko ajan. Vartti lounaasta ja tekee mieli lisää. Vaikka söisin kilon suklaata ja kilon sipsejä niin vartin päästä on nälkä. Mutta niin se on aina ollut eli muutosta ei siihen ole tullut. Kaupasta en voi ostaa mitään karkkia tai hyviä juttuja koska ne on pakko syödä heti. Karkkipussi, suklaalevy ja muut kaappien herkut pyörii koko ajan mielessä niin kauan kun niitä on kaapeissa. Tätä ristiä kannan varmaankin lopun elämääni. En tiedä miten ihmisillä voi olla kaapeissa herkkuja ja he eivät heti syö niitä pois.

Eikä kyse ole siitä että vedän jollain minimikalorimäärällä ja syön vain mitättömiä annoksia. Nälän tunne on vain sellainen perusolotila joka on aina ollut. Painon pudotuksen vaikutuksena olo ei ole yhtään sen parempi kuin ennen. Muutokset ovat hyvin pieniä. Vaatevarastot menevät uusiksi. Suurin muutos on se, että tutut huomaavat painonmuutoksen.

Eli: ostoslista kotona, ei herkutteluvälipaloja koskaan, ei poikkeuksia, oikeasti sitoudut kaloritavoitteeseen ja teet sen terveellisesti. Jos teet poikkeuksen niin sitten jotain muuta jää pois. Tämä kaikki pitää olla sellaista, jonka kanssa voit elää loppuelämäsi. Painonhallinta ei ole kuuri tai kikka, jolla pinnistät painoa pois. Se on jokapäiväistä rutiinia jota teet (tai et tee) koko loppuelämäsi.

Vierailija
105/116 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi vielä sanomatta että sitä mitä enemmän painat sitä suurempi sinun perusaineenvaihduntasi energiakulutus on. Eli jos ihannepainossa saisit syödä 2000kcal, mutta syöt 4000 niin laihdut, vaikka vähennät sen 3000kcaloriin. Eli se viinerin poisjättäminen laihduttaa, mutta ei ihannepainoon asti. Netissä on näitä laskureita, joilla saat oman perusaineenvaihduntasi energian kulutuksen selville. Mitä enemmän painat sitä suurempi se luku on. Tämä myös tarkoittaa sitä että mitä enemmän painat sitä helpompaa laihduttaminen on ja sitä nopeammin varsinkin alussa painoa putoaa. 

Vierailija
106/116 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämäntapamuutos

Vierailija
107/116 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ajatukset täällä. 38kg ylipainoa enkä saa pois

Vierailija
108/116 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkäri kirjoitti minulle reseptin

Vierailija
109/116 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä toimii se, että kaikkea voi syödä, mutta määrät ratkaisee. Ja jonkun aikaa kun kirjaa kaikki syömiset vaikka fatsecret -sovellukseen ja tajuaa miten paljon niitä kaloreita oikeasti tuleekaan niin mulle tämä oli ainakin herättävä kokemus ja oikein ällötti jos piti kirjata niitä syömisiä sinne sovellukseen ja alkoi kalorimäärät olla siellä lähemmäs 3000 kalorin pintaan. Tuo sovellus siis motivoi hurjasti. Arkena vältän herkkujen syömistä, toki siis hyvää monipuolista ruokaa syön silloinkin ja viikonloppuna sitten sallin herkuttelun itselleni, kuitenkin kohtuuden rajoissa ja nekin kirjaan ylös ettei koko viikon syömiset vesity sillä viikonlopun herkuttelulla.

Jokaisen tietysti pitää löytää se oma tapa ja oikeasti halu muutokseen. Mihinkään dieetteihin en ole koskaan uskonut ja ruokavalion pitää mielestäni olla sellainen, että sitä voisi noudattaa loppuelämän. Mutta ne ruokamäärät on se juttu.

Mulla on lähes samanlainen tyyli. Mä kirjaan kaikki ylös su-to. Perjantai ja lauantai on vapaan syömisen päiviä, silloin syön myös herkkuja, mutta en kirjaa ylös.

110/116 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

A 'game-changer' in the fight against obesity: Weekly jab can suppress your appetite and help you lose a FIFTH of your body weight, study reveals

The drug semaglutide is sold under the brand names Ozempicand Rybelsus 

35% of people who took the drug lost more than one-fifth of their body weight

75% of those on semaglutide lost more than 10 per cent of their body weight

Compared to the control group the reduction in BMI was five times higher for people using semaglutide

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-9246255/Weekly-jab-supp…

Vierailija
111/116 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda koko laihdutus. Minä yritin 5 vuotta, aina vaan jojoilua +-3kg.

N 98

Vierailija
112/116 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa jojoilu niillä julkkisten nettidieeteillä ja sen sijaan alkakaa itse etsiä tietoa netistä ja tehkää pieniä muutoksia elämäänne, sillä tavalla tulee pysyviä tuloksia.

Vierailija
113/116 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tässä projektissa olla hyötyä kehonkoostumuksen mittauksesta, jättää vaa’at ja mittanauhat vähemmälle ja keskittyy muuttamaan rasva-lihas suhdetta parempaan suuntaan.

Siinä pystyis seuraamaan sitä että laihtuu ”oikein”, sillä nimittäin on lopputuloksen kannalta väliä keveneekö läskistä vai lihaksesta. Ja se rasvan poltto ei ole nopeaa puuhaa valitettavasti, vaatii tietynlaista liikuntaa, kävely itseasiassa hyvä mutta yhden rasvakilon(~9000kcal) polttaminen vaatii 45 tunnin mittaista reipasta kävelylenkkiä (~200 poltettua kcal)

Vierailija
114/116 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin juuri toi koko laihdutusajattelu on mun mielestä se, millä varmasti epäonnistuu. Siis että ollaan jollain kuurilla ja sen jälkeen voi sitten taas palata entiseen. Ei auta kuin se elämäntapamuutos ja liikunta. Mutta se mitä laittaa suustansa alas, on kaikkein tärkeintä. Laihtuminen hitaampaa varmaan tällä tyylillä mutta pysyvämpää.

Yhden uuden terveellisemmän elämäntapamuutoksen omaksuminen per kuukausi auttaa paremmin. Sitä ei kannata unohtaa, että 5% painonpudotuksesta saa jo terveyshyötyjä.

Itse laihduin siten, että vähensin kaloreita mutta pysyin kasvisten ansiosta kylläisenä. Maustin ruokani vähentäen suolaa joka kuukausi. Nykyään vain kala tarvii suolaa maistaakseen.

Jokaisen 5% pudotuksen jälkeen annoin kehon tasaantua puoli vuotta eli keskityin pitämään saavutetun painon. Punnitsin itseni joka päivä ja ymmärsin tietenkin suolasta ja hormoneista johtuvat painonvaihtelut. Ei tullut säästöliekkiä.

Eli kuten sanotaan: elefanttikin syödään pala kerrallaan.

Tässä on järkeä! Ja kiva, ajatuksella ja kokemuksella kirjoitettu. Olen vähän samansunntaisia ajatellut itsekin.

Keski-ikäisenä itse on minun aivan turha haaveilla jostain ananas-rahkaluureista, jolla saisin viikossa 8kg pois ( joita kyllä tein nuorena helpostikin). Nyt pitää muuttaa tätä laiskistuvaa ja hidastuvaa elämäntapaa toisrnlaiseksi.

Vierailija
115/116 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://muutos.net/

Minä lähdin tämmöiseen mukaan. Alku ainakin vaikuttaa lupaavalta. Tuossa ei lähdetä muuttamaan ruokavaliota moneen viikkoon vaan koitetaan muuttaa suhtautumista ruokaan ja terveisiin elintapoihin, ruokailuun liittyvät tavat tulevat pikku hiljaa käsittelyyn. Tarkoituksena on hidas, mutta pysyvä muutos. Vielä en osaa sanoa, onnistuuko se vai ei, mutta on ainakin ihan erilainen lähestymistapa, kuin muut kokeilemani. Tykkään jotenkin tuosta kovasti ja huomaan jo joidenkin asioiden muuttuneen.

Onko tämä toiminut? Onko hyviä tuloksia, pysyviä? Kerro kokemuksia.

Vierailija
116/116 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi