Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö Amerikassa tunneta juustohöylää? Millä ne siivuttavat juustonsa leivän päälle?

Vierailija
13.05.2020 |

Onko juustohöylä suomalainen keksintö?

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sun veitsi on tarpeeksi hyvä, etkä ole päästäsi vialla, niin voi ihan sillä veitsellä leikata todella ohuita siivuja. Mutta taidat olla ap aika perseestä.

Olipa tunkkainen kommentti.

Mielenterveysongelma oli vahvasti läsnä siinä.

Vierailija
42/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hellou duu juu häv tsiishöyl?

Höylä loppuu äähän, niin sitä ei voi tuolla tavoin kääntää suoraan englantiin. Jos sana loppuu iihin, niin silloin voi. Esim. tuoli= tuol.

Tuoled = istutettu

Istuted!

Tuoled= tuolitettu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla eivät ymmärrä astiankuivauskaapeistakaan mitään.

Ihme sakkia!

Vierailija
44/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat ihmiset maailmassa ei syö mitään ihmeen voileipiä. Ja siivutettua juustoa nyt varmasti löytyy joka tapauksessa. 

Mihin tämä väite perustuu? Aasiassa katukeittiöt myyvät paljon isojakin voileipiä missä on kananmuna välissä yms.

Vierailija
45/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikea myy juustohöyliä sielläkin. Alkaa yleistyä, kun jengi tajuaa kuinka näppärä se peli o.

Mitä sillä höylällä tekee jos tarjolla on vain siivutettua juustoa?

Vierailija
46/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sekä juustohöyliä että astiankuivauskaappeja (kaappiin asennettavia kuivaustelineitä) on saanut ainakin lähes kaikissa länsimaissa jo monta, monta vuotta. Yleisintä näiden käyttö lienee Pohjoismaissa, mutta varmasti huomattava osa esim. yhdysvaltalaisista kyllä tietää, mikä juustohöylä on ja mihin sitä käytetään.

Ja juustoa voi kyllä ihan hyvin leikata veitselläkin.

Vierailija
47/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juustohöylällä siivutettu juusto on parasta! Siihen tulee se tuoreen leikkauspinnan tuoksu ja aromi. Käytän juustohöylää myös kurkun siivuttamiseen niin saan ohuita ja raikkaita siivuja.

Kylmästä voikimpaleesta saa juustohöylällä siivuja eikä tarvitse odottaa voin pehmenemistä. Juustohöylää voi myös käyttää valurautapannussa paistinlastana.

Vierailija
48/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun amerikan sukulaiset vei täältä juustohöylän kotiin, ei siellä ole muutenkaan sellaista juustovoileipä kulttuuria kuin meillä. Ja voikin on sellaisissa voipaperi pötkylöissä

Vierailija
49/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli amerikkalaisia kylässä ja juntisti kyllä, olin pistänyt pöytään juustoköntin ja juustohöylän. Perheen isä otti höylän käteensä, käänteli ja väänteli sitä ja kysyi, että mikä se on. Olin ihan äimänä, että ymmärsinkö oikein. Selvisi, ettei ollut aikaisemmin nähnyt sellaista.

Vierailija
50/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supisuomalaisessa perheessämme ei jostain syystä ollut koskaan ollut juustohöylää, vaan leikkasimme juustosta siivuja veitsellä. Niinpä sitten erään kerran yläasteen kotitaloustunnilla, kun tehtiin uunivoileipiä ja minä leikkasin juustosiivut veitsellä, sain muutenkin pahasti koulukiusattuna osakseni pilkkaa ja haukkumista. Kävin vielä kysymässä opettajalta, että voiko juustoa leikata veitsellä, kun muut siitä niin kovasti vaivaa näkivät. Opettaja vastasi, että tietenkin voi. Kun tuli aika syödä voileivät, kiusaajani sanoivat, että muuten on ihan hyvää, mutta maistuu juusto liikaa... Ei varmaan olisi maistunut juusto liikaa, jos sen olisi leikannut (vaikka veitselläkin) joku muu kuin minä.

Vierailija
51/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun amerikan sukulaiset vei täältä juustohöylän kotiin, ei siellä ole muutenkaan sellaista juustovoileipä kulttuuria kuin meillä. Ja voikin on sellaisissa voipaperi pötkylöissä

Pohjois-Amerikassa on itse asiassa vahva juustovoileipäkulttuuri, mutta eri muodossa kuin meillä. Siellä yleinen suosikki on "grilled cheese", jossa juusto laitetaan kahden voidellun leipäpalan väliin, ja paistetaan esim. paistinpannulla tai parilassa.

Vierailija
52/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

juustoleipiä syö myös esimerkiksi saksalaiset ja hollantilaiset. Saksassa on ihan yleistä, että illallisen ts. lämpimän ruuan sijaan on Abendbrot "iltaleipä" joka on siis "voileipäbuffet", eli leipää valikoimalla erilaisia päällisiä. Saksassa ollaan myös paljon kekseliäämpiä leivänpäällisten suhteen kuin se ainainen palvikinkkujuusto.

Vierailija
53/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa juustot on siivutettu valmiiksi, josta voi laskuttaa extraa. Ihan sairas maa ja kulttuuri.

Myös Suomessa myydään valmiiksi siivutettua juustoa joka maksaa enemmän kuin ei-siivutettu xD

Vierailija
54/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meh, siivuttaminen lyhentää säilymisaikaa, samoin kuin jauhaminenkin. Kuten esim. jauhelihasta huomataan. 

Vierailija
55/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Amerikassa siivuteta juustoja.

Vierailija
56/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On valmiiksi siivutettu. Suomalaisilla on kumma käsitys siitä miten asiat maailmalla on.

Ilmeisesti niillä ei ole sitten raastimiakaan, jos ei edes juustonpaloja myydä?

Miten ne pizzansa tekevät, juustosiivujako levittävät päälle?

Vierailija
57/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No käy esittelemässä leijonanluolassa, niin voit saada sen tv-shoppiin.

Vierailija
58/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain suomalaiset mieltää juuston vain leivänpäällysenä.

Vierailija
59/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella outoa, en ollut tiennyt tätäkään, olen tietysti kuvitellut että juustohöylä on koko maailman tuntema kapine, koska on todella näppärä ja hyvä keksintö.

Minä en kyllä veitsellä saa leikattua kuin paksuja juustokönttäsiivuja, ei sellaset ole hyviä leiväön päällä.. korkeintään lämpimien leipien päällä. Kyllä juustohöylä on mainio vempain, siivuista tulee sopivan ohuita. Mulla on kaksi höylää, toisella tulee liian paksuja juustosiivuja, sitä käytän kurkun siivuttamiseen, toisella mustapäisellä höylällä tulee juuri sopivan paksusia juustosiivuja.-

Vierailija
60/87 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-Amerikassa on itse asiassa vahva juustovoileipäkulttuuri, mutta eri muodossa kuin meillä. Siellä yleinen suosikki on "grilled cheese", jossa juusto laitetaan kahden voidellun leipäpalan väliin, ja paistetaan esim. paistinpannulla tai parilassa.

Tuo on muuten hyvää vaikka ihan perus paahtoleivästä ja oltermannistakin tehtynä. Jos löytyy jotain vähän maistuvampaa juustoa, niin vielä parempi.