Eikö Amerikassa tunneta juustohöylää? Millä ne siivuttavat juustonsa leivän päälle?
Kommentit (87)
Sliced cheese. Best thing singe sliced bread.
Valmiista siivuista saa ihan toimivia, kun taittaa ne kaksinkerroin. Ennemmin silti leikkaa veitsellä sopivan viipaleen.
Toki juuston siivutukseen on muitakin vaihtoehtoja, mutta jos oikein hyvää höylää etsii, saa etsiä pitkään. Suurin osa höylistä on kräppiä, tekee liian paksuja siivuja tai ne eivät vain ole tarpeeksi teräviä.
Totta tosin tuo, että voileivätkin ovat vähän erilaisia, jos niitä on. Paljon yksinkertaisesti vain murretaan leipää, voita ei käytetä, vaan leipää kastetaan oliiviöljyyn ja/tai tomaattikastikkeeseen.
Kolmioleivissä (sandwich) kyllä juustosiivuja on kätevä käyttää välissä. Harrastetaan myös smörgås-leipiä, niissä sitten on varsinaisia päällysteitä.
(Oikeata hapanruisleipää saa vain Suomesta ja kokemuksen mukaan joistain Berliinistä leipomoista lähinnä, sellaisten leipäsiivujen päälle pitää olla vain oikeaa voita.)
Mutta niin, meillä juusto- ja herkkutiskillä siivutetaan juusto pyydettäessä valmiiksi. Taitaa olla tuttu käytäntö ihan Suomessakin, tai ehkä joskus vanhaan aikaan palvelutiskeillä ainakin oli.
Kyllä Ikea on tehnyt juustohöylän jo amerikkalaisillekin tutuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoylaavatko suomalaiset brietakin hampaat irvessa?
Minulla on kolme juustohoylaa laatikossa tarpeettomina kun juusto ostetaan siivutettuna.
Kurkut ja perunat siivutetaan nopeasti mandoliinilla.
..hoylaa sinä ihan mitä haluat,se, että suomessa kovia leivänpäällisjuustoja höylätään juustohöylällä,ei tarkoita, että kaikkia juustoja höylättäisiin tai ei ymmärrettäisi muita tapoja syödä juustoa tai nautittaisi erilaisista juustoista. Mutta tämähän olikin "olen parempi kuin muut, suomalaiset ovat juntteja ja tietokoneessani ei ole ääkkösiä" -provo.
On varmaan vaikeaa kun noin veri kuohahtaa. :D
Itselläsi taitaa olla vaikeaa, kun et saanutkaan pyyteetöntä jumalointia ja ihailua osaksesi, kun esitit tahallasi tyhmää. Tyhmä kysymys on tuo, höylääkö suomalaiset brietäkin.
Itse leikkaan briet ja muut homejuustoni veitsellä, vaikka emmentalini höylään juustohöylällä.
-eri
Brie ei ole homejuusto.
No mikä se mielestäsi on? Homejuustohan se nimenomaan on, valkohomejuusto kuten myös camembert.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat ihmiset maailmassa ei syö mitään ihmeen voileipiä. Ja siivutettua juustoa nyt varmasti löytyy joka tapauksessa.
No syövät :D ei ehkä suomalaisten tai muiden pohjoismaalaisten tyyliin, mutta BLT-sandwich, grilled cheese, paninit, toastit, jne. on suosittuja maailmalla. Jotain kehitysmaita lukuunottamatta.
Muualla kunnon juustot leikataan veitsellä ja amerikkalaiset "juustot" on yksittäispakattuja viipaleita.
Pohjoismaat ja Hollanti. Siinä on juustohöylä maat. Jossain muualla olen nähnyt höylä juustoerikoisliikkeissä millä ne voi höylätä makupaloja asiakkaille.